Houtkachel aan als je weg gaat ?

Wij zijn in het gelukkige bezit van een houtkachel en besparen ons hiermee dit jaar al 600m3 gas maar wat ik niet zo goed durf, is de kachel aan laten als ik een uurtje weg moet. Dat wil zeggen dat ik er nog een blok eiken op moet gooien als ik weg ga, zodat deze nog brandt als ik weer thuis kom.



Vroeger was dat heel normaal maar ik durf het niet goed. Het vuur zit afgesloten in de houtkachel dus er is geen direct gevaar maar ik ben bang dat de schoorsteen in de hens gaat of iets dergelijks.



Wie durft het wel?



NB: De reden dat ik de houtkachel niet voor een uurtje uit kan laten gaan is omdat je een uitgebrande doch hete kachel, niet gemakkelijk weer aan de praat krijgt.

ik snap je dilemma… misschien kun je , om je angst voor brand in de schoorsteen, eerst je schoorsteen laten vegen, zodat je zeker weet dat dat risico is beperkt tot een minimum???(en bijkomendheidje is dat de zwarte pieten er dan beter kadootjes door kunnen mikken :D:D)

ik heb een open haard en 100% aan huis verbonden als ie brand. Damnnn wat doe ik een moord voor een gesloten kachel…dan kan ik tenminste even weggaan

maar ik ben bang dat de schoorsteen in de hens gaat of iets dergelijks.


Mijn ma werkt bij een erkend schoorsteenveger en toevallig net aan de tel.
ze zegt dat de kans op een schoorsteen brand heeeel erg klein is, als je de schoorsteen en kachel goed onderhoudt en jaarlijks laat controleren...
en dat of je nu weg gaat of thuis bent, de schade zou net zo groot zijn mocht het wel gebeuren.
want bij een schoorsteenbrand kan je zelf weinig doen, ja de brandweer bellen.

Ik zou het ook eng vinden, terwijl we vroeger thuis een haard hadden en die brandde nog als mijn ouders naar bed gingen. Nog veel enger als er brand zou uitbreken dan dat je niet thuis bent.



Als hij goed afgesloten is en je elk jaar de schoorsteen laat vegen kan er eigenlijk niks mis gaan, maar ik begrijp je gevoel. Voor even zou ik wel weggaan, even de kids van school halen, snelle boodschap doen, maar ik zou niet uren op pad gaan enook niet ver weg.

Een open haard zonder deurtje kan wel gevaarlijk zijn. Er kunnen altijd vonken uitschieten (hars in het hout bijv.).

De houtkachel gaat hier s ochtends aan en tussendoor doe ik gewoon boodschappen, haal en breng de kinderen weg etc. Voordat ik wegga een blok erop en heerlijk gezellig weer thuis komen met een verwelkomend vuurtje :thumbup:

Als je veel stookt is 2x per seizoen vegen zelfs gebruikelijk. 1x is meen ik zelfs verplicht voor de verzekering.



Wij hebben een gesloten kachel maar hij brandt alleen als wij er bij zijn.

De kachel wordt inderdaad ieder jaar geveegd en de schoorsteenveger (echt in zwart pak met hoed en een ouderwetse ladderwagen!) zegt ook dat het vegen bij ons nooit echt nodig is. Hij veegt 'm uiteraard wel hoor!



Het is ons 3e jaar met een houtkachel en de 2e winter dat deze intensiever gebruikt wordt nu de kinderen groter zijn.



Een houtkachel heeft toch altijd een deurtje Juulke ? Een open haard zou ik ook nooit laten branden zonder regelmatig toezicht.



Ik moet straks weer naar Century om mijn auto op te halen en ik zal de kachel laten branden :shifty: De eerste keer voor alles is altijd spannend he :wink: :wink:

Ik zag de vraag en dacht direct aan jou :smiley: Had ik je naam nog niet eens gelezen 8)



Wij hebben dezelfde soort als jullie en ik ga gerust een uurtje weg als ik er net een nieuw stuk hout op heb gelegd. Gewoon doen, 1e keer is altijd spannend he? :angel:



Een wasdroger is veel gevaarlijker, die doe ik altijd wel aan en uit als we weggaan. Maarja, die zet je zo weer aan…

xx

Het zou er voor mij helemaal aan liggen hoelang je weggaat.

Voor een minuut of 10 zou ik het wel doen, maar niet voor langer.Bij een familielid van mij ging het ondanks het goede onderhoud ook mis.



De toko is nog net niet afgebrand…

@Karin2 wrote:



Een houtkachel heeft toch altijd een deurtje Juulke ? Een open haard zou ik ook nooit laten branden zonder regelmatig toezicht.







Nee hoor, wij hebben een echte “open” haard. Hij staat hier ook nooit aan ivm gevaar voor de kids en de houten vloer vind ik ook wel erg dichtbij. Hij zat er al in toen wij het huis kochten. Volgend jaar gaat er een gashaard in (ik heb astma, dus een houthaard is toch al niet echt wat voor mij).

wij hebben ook een houtkachel maar als ik een uurtje wegga dan doe ik er wel extra hout op



ook voordat we naar bed gaan (lekker warm voor de hond :wink: )

@Reat wrote:

Het zou er voor mij helemaal aan liggen hoelang je weggaat.

Voor een minuut of 10 zou ik het wel doen, maar niet voor langer.Bij een familielid van mij ging het ondanks het goede onderhoud ook mis.



De toko is nog net niet afgebrand…




tja kan ook met kortsluiting, en kan ook als je wel thuis bent.

want je moet wachten op de brandweer en die staat er ook niet altijd binnen 2 minuten hoor :wink:

hier ook een houtkachel en als ik voor een uurtje wegmoet gooi ik er een nieuw blok op…t liefst een duurzame houtsoort die lekker gloeit…geen hoog vuur dus met waaibomen hout…

ik doe t al jaren zo, s winters stook ik alleen op de houtkachel in keuken en kamer,

wij hebben het geluk dat de kachelpijp direct achter de kachel naar buiten loopt en niet door t dak hoeft dat is wel veiliger denk ik…kan geen schoorsteen brand krijgen zo

Hier stoken wij 24 uur per dag. Vroeger hadden wij een potkachel met ringen aan de bovenkant, die hielden we snachts niet aan.

Nu hebben we een speksteenkachel en die brandt de winter lekker door.



De schoorsteen veger is net geweest en komt over 2 jaar weer, we hebben een goed stookgedrag. (geen kranten verbranden, de kachel niet laten smoren, droog hout geen geverfd hout ed…) Er zat een minimaal roet in de de schoorsteen, zwarte piet kan langs komen. :lol:

@rijstkorrel wrote:

Hier stoken wij 24 uur per dag. Vroeger hadden wij een potkachel met ringen aan de bovenkant, die hielden we snachts niet aan.

Nu hebben we een speksteenkachel en die brandt de winter lekker door.



De schoorsteen veger is net geweest en komt over 2 jaar weer, we hebben een goed stookgedrag. (geen kranten verbranden, de kachel niet laten smoren, droog hout geen geverfd hout ed…) Er zat een minimaal roet in de de schoorsteen, zwarte piet kan langs komen. :lol:




en zn billen verbranden zeker? hihi

Blokje eiken heeft braaf gebrand toen ik weg was maar toen ik met de auto de straat indraaide schrok ik wel enorm : Dikke mist! Alleen bij ons! Dus ik kneep 'm behoorlijk en dacht: Jaaaaaaaaaa hooooorrrrrrrrr!



Caro :smiley: Leuk je hier ff te zien!



Het is hier nu 23 graden !

Vergeten de thermostaat lager te draaien…

Ik vroeg me al af waar die mist vandaan kwam



Hangt je thermostaat dan wel op de goede plek, bij ons slaat de cv niet aan als de kachel brandt.

Rijstkorrel, ik bedoel de thermostaat van de houtkachel. De gewone thermostaat slaat inderdaad niet aan, deze zit op 3 meter van de kachel.