Houtkachel aan als je weg gaat ?

Vroeger (toen ik nog bij mijn man woonde) hadden we ook een houtkachel. We woonden er al vijf jaar en ieder jaar werd de schoorsteen goed gekuist (soms één keer, soms twee keer) ook door ervaren schoorsteenverger. We lieten ook de houtkachel continu branden, dus blokje hout erop als we weg moesten.

Ik wil je nu absoluut niet bang maken hoor met mijn verhaal, maar wil het toch even delen. Gewoon omdat je niet altijd 100% zeker bent van hoe je schoorsteen er van de binnenkant uitziet. Het kuisen was altijd top en er werd ook altijd gezegd dat alle sin orde was, geen teer, niks vanbinnen en alles in orde.



Ik ben op een avond thuis gekomen van mijn werk en heb de kachel aangemaakt zodat het lekker warm zou zijn voor als de kindjes thuis zouden komen. Daarna ben ik de kindjes gaan halen bij de onthaalmoeder en van school. Ik was al met al een half uurtje weg. Toen ik onze straat inreed zag ik een enorme rookwolk en ik kreeg het benauwd. Vanachter de bocht zag ik grote vlammen uit onze schoorsteen komen. Tegen dat ik bij ons huis stond waren er al een heleboel mensen aan het rondlopen bij ons huis en kloppen op de ramen en deuren (omdat ze neit wisten of er iemand thuis was of niet). De kindjes bij de buurvrouw gedaan en zonde rnadenken naar binnen gegaan. Daar was gelukkig niks te merken, dus ik dacht al dat al die heisa voor niks was. :oops:

Even later kwam de brandweer toe. Die hebben de schoorsteen brand geblust met een soort kogel die erin moest. Daarna het vuur in de kachel gedoofd met water en azijn. :wink:

Resultaat een schoorsteen en kachel naar de knoppen, een huis dat stonk en helemaal onder het roet zat.

Nadien gesproken met de mannen van de brandweer. Ze evrtelden me dat het geen 5 minuten langer had mogen duren (ondanks dat de vlammen minder werden), maar de schoorsteen was zodanig heet dat het toch zou verspreiden onder het dak. :?

Ik vertelde hen dat de schoorsteenveger nog was gekomen (twee maanden geleden) en dat alle sin orde was. Toen vertelden zij dat dit toch op zo’n korte tijd kan gebeuren. Zowiezo ontstaat er teer in je schoorsteen en door regen komt die teer nat en gaat die aankoeken aan de binnenkant van je schoorsteen. Na een tijdje kan dat vuur vatten (maar dat hoeft natuurlijk niet hé).

Ik zeg het nogmaals, ik wil je abosluut neit bang maken. :wink:



Wat wij nu wel hebben gedaan is er een inoxen buis in laten plaatsen en op die buis staat er een kapje zodat er geen regen of sneeuw meer in de schoorsteen kan. Door die buis kan de teer zich ook niet meer vastmaken. Dus nu brand die houtkachel weer dagelijks en ook als mijn man niet thuis is laat hij die branden. :wink:



Oh en ik weet nog van dat attest dat je bij een houtkachel om de zes maanden moet laten schoonmaken. :wink:



Nogmaals ik hoop je hiermee geen angst te hebben gedaan. Maar het is eigenlijk een tip om schoorsteenbranden te voorkomen en jezelf een geruster gedacht te geven. :wink:

Bedankt voor je verhaal. Het had ook heel anders kunnen aflopen bij jullie joh, stel dat je naar bed was gegaan nadat je het laatste blokje erop had gegooid.

Daarbij had het dus anytime kunnen gebeuren, voor hetzelfde geld was je gewoon thuis geweest. En hebben jullie destijds wel altijd schoon hout gebrand ? Omdat er teer is aangemaakt in de schoorsteen?

@MamaMarianne wrote:

@Reat wrote:
Het zou er voor mij helemaal aan liggen hoelang je weggaat.

Voor een minuut of 10 zou ik het wel doen, maar niet voor langer.Bij een familielid van mij ging het ondanks het goede onderhoud ook mis.



De toko is nog net niet afgebrand…




tja kan ook met kortsluiting, en kan ook als je wel thuis bent.

want je moet wachten op de brandweer en die staat er ook niet altijd binnen 2 minuten hoor :wink:




Dat weet ik…verstandelijk gezien heb je gelijk, maar ik zou het niet doen.Daarbij ben ik de dochter van een brandweerman…dus je snapt hem al… :wink:

@Karin2 wrote:

Bedankt voor je verhaal. Het had ook heel anders kunnen aflopen bij jullie joh, stel dat je naar bed was gegaan nadat je het laatste blokje erop had gegooid.

Daarbij had het dus anytime kunnen gebeuren, voor hetzelfde geld was je gewoon thuis geweest. En hebben jullie destijds wel altijd schoon hout gebrand ? Omdat er teer is aangemaakt in de schoorsteen?




Ja altijd mooie blokken hout, van bomen en goed gedroogd. Om de zoveel weken deden we eens ‘afvalhout’ erin, maar we letten daar heel goed mee op omdat we wisten dat dat niet zo goed was. Als we drie of vier plankjes in een maand branden van afvalhout, dan was dat al veel. En we zorgden er wel voor dat het geen hout was met verfresten erop of zo. :wink:

@marloes vip wrote:

Ha die schoorsteenveger met die rode ladderwagen en ouderwets uitgedorst zie ik hier ook geregeld door de wijk rijden. Helaas hebben wij alleen centrale verwarming en daar krijg ik geen houtblokken in. Weet nog dat mijn ouders vroeger de kerstboom op oudjaarsdag in stukken zaagden en die werd dan sávond in de haard opgestookt. Dat rook zoooooooooooo lekker!! :smiley:




Maar zoooooo slecht voor je rookkanaal! Dat hars zet af!



Hier dacht een “slimme” man ooit eens dat de mand met dennenappels die ik voor de sier had staan nu wel weg konden en mikte het in 1 keer in de open haard!



Tjee, wat was dat eng! Hij ging gewoon loeien, ben buiten gaan kijken of de vlammen niet uit de schoorsteen kwamen.



Oh ja, in geval van schoorsteen brand, in ieder geval je vuur beneden doven met zand!

wij hebben ook een houtkachel maar laten hem nooit branden als we weg zijn… eigenlijk gaat hij alleen savonds aan als we thuis zijn… en we laten hem opbranden voordat we gaan slapen… wel gebruiken we ook afvalhout…

de schoorsteen vegen hebben we nooit laten doen eigenlijk… mijn man doet dat zelf… die is van alle markten thuis… :smiley:



overdag hebben we gewoon de verwarmingen aanstaan…

Volgens mij vragen veel verzekeringen, zo niet alle, een verklaring dat de schoorsteen door een erkend veger geveegd is.



Als je dan brand hebt en je kunt deze verklaring niet overleggen kun je toch een serieus probleem hebben lijkt mij.

@ruud wrote:

Volgens mij vragen veel verzekeringen, zo niet alle, een verklaring dat de schoorsteen door een erkend veger geveegd is.



Als je dan brand hebt en je kunt deze verklaring niet overleggen kun je toch een serieus probleem hebben lijkt mij.




Klopt. Als je schoorsteenbrand krijgt moet je een bewijs of factuur kunnen tonen van een erkende schoorsteenverger. Minimaal één keer per jaar moet je de schoorsteen laten vegen.



Heb je dit niet, dan keert de verzekering niet uit bij schade.

ja ach maakt weinig uit aangezien er geen brandverzekering op dit huis zit… als je de kachel niet laat branden als je er niet bent en je schoorsteen goed onderhoud kan er weinig misgaan… dat ding staat hier al bijna 15 jaar en is nog nooit iets gebeurd…

onze houtkachel wordt 1x per jaar geveegd door een erkende schoorsteenveger, en dan nog 2x door mijn man en mijn vader samen. Wij laten de kachel ook branden als we weggaan, ik doe er dan een briket op.



maar ik weet dan wel dat mijn ouders thuis zijn (die wonen naast ons) en een oogje in het zeil houden. Als zij er niet zijn, dan zou ik de kachel niet aanlaten. M’n vader gaat dan af en toe kijken en let vooral op de schoorsteen.



ons huis is namelijk zo’n 60 jaar geleden voor de helft afgebrand vanwege een schoorsteenbrand. En omdat het een oud huis is (120 jaar oud) en volledig van hout op de bovenverdieping, gaat 't hard. Dus ik ga nooit weg zonder toezicht.

@mamavan2meisjes wrote:

ja ach maakt weinig uit aangezien er geen brandverzekering op dit huis zit… als je de kachel niet laat branden als je er niet bent en je schoorsteen goed onderhoud kan er weinig misgaan… dat ding staat hier al bijna 15 jaar en is nog nooit iets gebeurd…




Hoe vrijstaand wonen jullie?



Het lijkt mij voor de buren namelijk toch wel fijn als er een verzekering uitkeert als er bij jullie brand uit zou breken.



Je wilt niet weten hoeveel er juist mis kan gaan…

@ruud wrote:

Volgens mij vragen veel verzekeringen, zo niet alle, een verklaring dat de schoorsteen door een erkend veger geveegd is.



Als je dan brand hebt en je kunt deze verklaring niet overleggen kun je toch een serieus probleem hebben lijkt mij.




Klopt, dat is het eerste wat ze vragen. En stel nou dat je attest zes maanden geldig is en je hebt een schoorsteenbrand enkele dagen na het overlopen van je attest, dan ben je ook de klos en kan je ook alles uit eigen zakken betalen. :roll:

@mamavan2meisjes wrote:

ja ach maakt weinig uit aangezien er geen brandverzekering op dit huis zit… als je de kachel niet laat branden als je er niet bent en je schoorsteen goed onderhoud kan er weinig misgaan… dat ding staat hier al bijna 15 jaar en is nog nooit iets gebeurd…




Daar kan ik mezelf eigenlijk niet in vinden. Hier ook goed onderhouden en toch schoorsteenbrand. En als ik thuis wa sgeweest op dat moment dan was het ook gebeurd en had ik het niet eens gemerkt doordat ik binnen zou zitten. :wink:

Ga er maar niet zomaar vanuit dat er weinig kan misgaan hoor. :wink:

Ik denk dat het heel erg afhangt of je een moderne of een oude kachel hebt en hoe je stookt. is hij proffesioneel aangesloten, wat voor soort rookkanaal zit er in. Natuurlijk geeft vuur altijd risico.

We hebben nu sinds 2 wk de schoorsteen en allesbrander weer teruggeplaatst. Hebben een huis van bijna 100 jr en de vorige mensen hadden de schoorsteen dichtgemetseld. We hebben hem nu dus wel aangesloten hebben hem ff aangehad om te kijken hoe de trek was ivm dat ding wat op de schoorsteen moest, maar een half uurtje. Vond het wel heel eng omdat de schoorsteen al meer dan 20 jr niet was geveegd.

De schoorsteen wordt hier 27 nov voor het eerst geveegd en mag die eindelijk aan.



Dat van die verzekering. Onze verzekering zei dat we niet verplicht waren om hem te vegen maar als er wat gebeurd en ze moeten uitkeren kunnen ze wel moeilijk doen als je dat bonnetje van de schoorsteenveger niet kunt overleggen.



Groetjes Ellen

@rijstkorrel wrote:

Ik denk dat het heel erg afhangt of je een moderne of een oude kachel hebt en hoe je stookt. is hij proffesioneel aangesloten, wat voor soort rookkanaal zit er in. Natuurlijk geeft vuur altijd risico.




wij hebben een gietijzeren houtkachel… is proffesioneel aangesloten en brand al 15 jaar elke winter…

het geeft idd altijd risico als je met vuur “speelt”…

@ruud wrote:

@mamavan2meisjes wrote:
ja ach maakt weinig uit aangezien er geen brandverzekering op dit huis zit… als je de kachel niet laat branden als je er niet bent en je schoorsteen goed onderhoud kan er weinig misgaan… dat ding staat hier al bijna 15 jaar en is nog nooit iets gebeurd…




Hoe vrijstaand wonen jullie?



Het lijkt mij voor de buren namelijk toch wel fijn als er een verzekering uitkeert als er bij jullie brand uit zou breken.



Je wilt niet weten hoeveel er juist mis kan gaan…




wij wonen vrijstaand aan 1 kant… aan de andere kant zitten er weer een paar huizen aan ons vast zeg maar…

heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht…

kan het wel wel eens met manlief over hebben om zo’n verzekering af te laten sluiten en eens een erkend schoorsteenveger te bellen… kan natuurlijk nooit geen kwaad… :slight_smile:

@mamavan2meisjes wrote:

@ruud wrote:
@mamavan2meisjes wrote:
ja ach maakt weinig uit aangezien er geen brandverzekering op dit huis zit… als je de kachel niet laat branden als je er niet bent en je schoorsteen goed onderhoud kan er weinig misgaan… dat ding staat hier al bijna 15 jaar en is nog nooit iets gebeurd…




Hoe vrijstaand wonen jullie?



Het lijkt mij voor de buren namelijk toch wel fijn als er een verzekering uitkeert als er bij jullie brand uit zou breken.



Je wilt niet weten hoeveel er juist mis kan gaan…




wij wonen vrijstaand aan 1 kant… aan de andere kant zitten er weer een paar huizen aan ons vast zeg maar…

heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht…

kan het wel wel eens met manlief over hebben om zo’n verzekering af te laten sluiten en eens een erkend schoorsteenveger te bellen… kan natuurlijk nooit geen kwaad… :slight_smile:




bemoeimodus aan…



echt acuut een opstal verzekering afsluiten, stel je voor dat het bij jullie afbrand en de woning van jullie buren ook, dan heb je echt kans op een schuld van tonnen aan jullie buren, dat kan je finacieel nooit opbrengen.



Zo’n verzekring kost vaak rond de 15 euro per maand, maar is echt noodzakelijk. Weet niet of jullie nog een hypotheek op het huis hebben, als dat zo is ben je het zelfs verplicht. Als jullie huren is het als het goed is verzekerd door de woningstichting.





bemoeimodus uit…

@jorien wrote:

@mamavan2meisjes wrote:
@ruud wrote:
@mamavan2meisjes wrote:
ja ach maakt weinig uit aangezien er geen brandverzekering op dit huis zit… als je de kachel niet laat branden als je er niet bent en je schoorsteen goed onderhoud kan er weinig misgaan… dat ding staat hier al bijna 15 jaar en is nog nooit iets gebeurd…




Hoe vrijstaand wonen jullie?



Het lijkt mij voor de buren namelijk toch wel fijn als er een verzekering uitkeert als er bij jullie brand uit zou breken.



Je wilt niet weten hoeveel er juist mis kan gaan…




wij wonen vrijstaand aan 1 kant… aan de andere kant zitten er weer een paar huizen aan ons vast zeg maar…

heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht…

kan het wel wel eens met manlief over hebben om zo’n verzekering af te laten sluiten en eens een erkend schoorsteenveger te bellen… kan natuurlijk nooit geen kwaad… :slight_smile:




bemoeimodus aan…



echt acuut een opstal verzekering afsluiten, stel je voor dat het bij jullie afbrand en de woning van jullie buren ook, dan heb je echt kans op een schuld van tonnen aan jullie buren, dat kan je finacieel nooit opbrengen.



Zo’n verzekring kost vaak rond de 15 euro per maand, maar is echt noodzakelijk. Weet niet of jullie nog een hypotheek op het huis hebben, als dat zo is ben je het zelfs verplicht. Als jullie huren is het als het goed is verzekerd door de woningstichting.





bemoeimodus uit…




Volgens mij is iedereeen zelf verantwoordelijk voor een (brand)verzekering. Dus de buren zullen zelf hun huis moeten verzekeren, wel zal een verzekeringsmaatschappij bij aanwijsbare schuld een claim neerleggen bij de tegenpartij.



Mamavan2meisje ik zou deze verantwoordelijkheid nooit willen dragen. Een schoorsteenveger kost €60 en een goede verzekering heb je gewoon nodig, dat geld niet alleen voor brand, maar ook een wa verzekering bv. Het leed is niet te overzien wanneer je hem nodig hebt en je hebt er geen.

Ik vind het een hele goede vraag! Het zou toch wat zijn als je weg gaat terwijl de houtkachel nog aan staat en de hele boel vliegt in de brand. Ik kan je daar niet echt een doorslaand advies over geven, maar wat ik wel weet is dat je de [url=https://schadeoplossing.nl/schoorsteenbrand-ontstaan-herkennen-voorkomen-en-claimen/]schoorsteen minimaal eens per jaar moet vegen[url]. En laat dat dan door een erkende ASPB schoorsteenveger uitvoeren. Dan ben je er zeker van dat het goed gebeurd.
Je kunt ook naar je verbranding kijken… Een optimale verbranding geeft wit of kleurloos rook. Is dit bij jou niet het geval, dan weet je zeker dat er onderhoud nodig is!