houten treinen: merken, ervaringen, tips

Hoi,

onze oudste heeft nu een houten trein van de speel-o-theek te leen en vindt het al leuk. en mama ook :wink:

een houten trein is dus een cadeau-idee voor zijn verjaardag en/of de sint straks.

maar welke? :think:

ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met houten treinen. vanaf welke leeftijd is het echt leuk?

goede of misschien goede ervaringen met bepaalde merken?

wat past op wat? (bv ikea op brio?)

wie roept :mrgreen:

Ryan was 2 en een half toen hij zijn eerste treinset kreeg, hij heeft de ‘wooden railway’ van Thomas de stoomlocomotief en speelt er nu nog mee.

Ikea, Eichorn en Brio passen er ook op, dat was wel handig aangezien Ticho dáár weer hele bakken van volhad en nu ligt de boel gemixt :slight_smile:

wij hebben de trein van Ikea. Die is heel basic qua treintjes maar vooral handig voor de rails. Lekker goedkoop. Teun heeft vorig jaar van Brio een aantal mooie treintjes gekregen voor erbij. Die passen er ook op.

Bij Lobbes (www) kun je nu ook diverse spulletjes voor de trein kopen, bijv. overgangen en stationnetje enzo. Ik heb ze gemaild en ze zeggen dat dit ook op de bekende merken past.

Brio schijnt erg leuk te zijn, ik heb laatst gekeken maar ik vind het best duur. Daarbij heb je heel veel met geluid enzo, en dat is juist wat ik niet wil (we hebben al de duplo trein, die maakt geluid zat). Ik vind de houten trein juist iets voor de fantasie, zelf de geluiden erbij maken enzo.

Ah, wat een handig topic 8) Ik blijf hier lezen :angel:

hier als basis de ikeatrein, aangevuld met wat (merkloze?) dingen van de houtenspeelgoedkraam op de markt. ben tevreden.

en trein is al best vroeg interessant, eerste tijd vooral kijken hoe mama of papa een rails bouwt en hem vervolgens zelf kapot maken, daarna kunnen ze hem langzaamaan ook zelf gaan bouwen.

Hier ook IKEA :thumbup: . Rav heeft hem voor Sinterklaas gekregen toen hij 2 jaar was. Hij zit er op dit moment mee te spelen :smiley: .

Interessant.

Zit te overwegen om trein+rails te kopen voor zijn 2e verjaardag over 2 maanden. Ik twijfel nog tussen Thomas de Stoomlocomotief of gewoon een goedkopere zoals IKEA. Hij kijkt nu wel erg graag naar Thomas de St. DVD… Advies?

Inderdaad ook liever geen stemmen erbij, om zijn fantasie te prikkelen.

Jasper heeft vorig jaar met Sinterklaas de basistreinset van IKEA gekregen. Toen vond hij het vooral mooi om de treintjes aan elkaar te ‘klikken’ en weer los te halen(18mnd). In de loop van de tijd kwamen toen de rails en de andere uitbreidingssets van de IKEA erbij zodat hij nu al redelijke banen en treinen kan maken(vond hij leuk vanaf 20-22mnd), maar soms komt ie er net een paar rails te kort. Dus willen we het dit jaar nog een keer aanvullen met rails.

Overigens halen wij regematig speelgoed waarmee Jasper al een tijdje minder mee speelt uit de kast, en geven hem daar iets anders voor terug, om het dan later weer te ruilen. Het enige wat we nog nooit hebben weggehaald zijn de autodoos, en de trein :mrgreen: Jasper speelt er bijna dagelijks mee. Dus het is z’n geld al 3x waard geweest :mrgreen: :thumbup:

Bij mijn schoonbroer en -zus hebben ze juist voor de Thomas-set gekozen. Ok, ik geef toe, die treinen zijn veeeeeel mooier dan die IKEA dingetjes, maar toen we laatst daar waren en Jasper met de trein speelde was ie heel erg teleurgesteld dat er maar zo weinig rails waren. Hij kon net een klein rondje maken! Logisch natuurlijk als je naar de prijzen kijkt… :think: :eh:

Daarom zijn er voor mij 2 redenen waarom ik opnieuw voor de IKEA set zou kiezen:

1) de prijs

Voor een mooie collectie van de Thomas-set, waar je verschillend banen mee kunt leggen en zo, ben je gewoon een vermogen kwijt…

2) de manier van spelen

Op het ogenblik vind Jasper 2 dingen mooi: lange ingewikkelde banen leggen & treinen laten botsen :roll: (door ze een voor een van de brug naar beneden te laten rollen…) Daarom vind ik mooie wagons en locomotieven vooralsnog overbodig. Komt het moment dat hij daar oog voor krijgt kunnen we altijd nog wat losse treinen van eichhorn, brio oid. erbij kopen…

En van het geld dat je bespaard kun je eventueelnog een Thomas- DVD erbij kopen ook :wink:

Dank je voor uitgebreide uitleg, hier kan ik wel wat mee en ben wel overtuigd! We gaan voor Ikea set waarschijnlijk. En Thomas accessoires genoeg. :wink:

Die vd ikea valt hier goed in de smaak

kijk, hier heeft een mens wat aan! bedankt voor alle reacties :thumbup: blijf vooral ervaringen posten :mrgreen:

Hier ook de Ikea houten treinbaan. Is zeker een succes!!

En past vrijwel overal op :thumbup:

Maar als je dus van Thomas houd zou je dus de ikea baan kunnen kopen en wat losse thomas treintjes eventueel.

zou idd kunnen, maar past dat ook op?

En zijn er ook meiden die treinbanen leuk vinden?

Op een ander vond ze een trein erg leuk. Zou dat ook wat zijn voor thuis of zouden meisjes daar echt minder mee spelen?

Hier bevalt de houten trein van eichhorn erg goed :thumbup:

@wieniex wrote:

En zijn er ook meiden die treinbanen leuk vinden?

Op een ander vond ze een trein erg leuk. Zou dat ook wat zijn voor thuis of zouden meisjes daar echt minder mee spelen?

Ik vond het vroeger super. Die van IKEA zijn inderdaad niet duur. Ik zou ze gewoon nemen. Als het niet aanslaat, heb je wel wat voor de jongens die op bezoek komen.

IKEA…al jaren, erg tevreden…

@salt wrote:

zou idd kunnen, maar past dat ook op?

Ja, zie hier mijn eerste reactie in dit topic :slight_smile:

@Mellie wrote:
Ryan was 2 en een half toen hij zijn eerste treinset kreeg, hij heeft de ‘wooden railway’ van Thomas de stoomlocomotief en speelt er nu nog mee.

Ikea, Eichorn en Brio passen er ook op, dat was wel handig aangezien Ticho dáár weer hele bakken van volhad en nu ligt de boel gemixt :slight_smile:

de meiden hier spelen ook graag met de treinbaan we hebben ookd ie van ikea, nou ja daphne de laatste wat minder hoor, die is al bijna 8 en krijgt andere interesses…