Hou ben jij getrouwd, alles er op & eraan, simpel, bijzo

Naar aanleiding van een stukje offtopic in een ander topic, ben ik wel benieuwd naar trouw verhalen! zowel de prinsessendagen met alles er op en eraan, maar juist ook naar de verhalen van mensen die het anders hebben gedaan. b.v. in het buitenland, low budget of heel apart.

Of is er al ergens zo’n topic?

Tsja… wij zijn twee dagen getrouwd :wink: .

Onze 1e dag was het gemeentehuis, waar alleen beide ouders aanwezige waren. Dit was puur omdat we op zaterdag wilde trouwen maar op zaterdag in het gemeentehuis trouwens was best wel duur.

Onze 2e dag hebben we ook gewoon heel gewoontjes gevierd, maar was wel een heel gezellig feest zo met familie en vrienden.

Omdat wij al in 1 huis woonde bleven we ook gewoon daar en ging niet een van ons appart ergens slapen (de nacht voor onze trouwdag).

Dus wij hebben eerst heerlijk uitgeslapen, want om half 10 kwam pas de kapster.

Om 12 uur kwam de trouwauto en de fotograaf ons ophalen.

Om 13 uur kwamen we aan bij de kerk waar we vooraf aan onze trouwdienst een lunch hadden met familie. De familie stond ons op te wachten met bellenblazen.

Om 14 uur begon de dienst tot 15 uur. Daarna was er gelegenheid om te feliciteren en lekker gebak te eten en wat te drinken met elkaar.

s’avonds om 18:30 gingen we met de familie eten.

Om 21:00 werden wij al weer opgehaald en zijn we naar het hotel gegaan.

Wij hadden bewust gekozen voor een kerk waar je ook zalen bij hebt incl. catering. Dat was echt heel goed geregeld en we waren ook niet veel kwijt aan deze dag.

Wij waren iets van 5.000 euro kwijt (incl. kleding, schoeisel, bruidsboeket, gemeentehuis, huur van de kerk).

Ik voelde me wel de bruid die dag in een super gave jurk. :inlove:

Wij hebben heel lang zitten dubben wat we nou in vredesnaam moesten doen, een feestavond met muziek en alles, maar dan wel in een groene omgeving, allerliefst buiten (maar met binnenmogelijkheid ivm slecht weer), of gewoon een receptie ofzo…

Uiteindelijk vonden we feesten enz zo ontzettend duur dat we hebben besloten met alleen diegenen die echt dichtbij ons staan (een groep van zo’n 35 mensen uiteindelijk) een heel weekend te feesten. Uiteindelijk net zo duur, maar wel voor een heel weekend wat ons gewoon leuker leek als een drukke feestavond.

We hebben 's morgens lekker rustig met t gezin ontbeten, daarna kwam de kapster en vriendinnen om mij in mn jurk te hijsen en in de make up te helpen. Met een huifkar gingen we naar het stadhuis, zijn we getrouwd, daarna weer thuisgebracht waar iedereen uitgenodigd was om taart te eten en wat te drinken. De mensen die meegingen naar het betere boerenbed (daar hadden we een hoop luxe tenten gehuurd) schoven even vlug een stuk taart naar binnen en gingen meteen door, anders had het in ons huis/de tuin nooit gepast. Gelukkig hadden we prachtig weer!

Na een paar uurtjes gingen wij ook. We hadden al onze spullen natuurlijk al ingepakt, maar toch moest ik nog even een stapel ondergoed uit de droger trekken en de sleutel bij de buren brengen voor de dieren, en dat in trouwjurk was toch wel een beetje gek :lol:

Daar aangekomen was alles prachtig versierd, we hadden een locatie opgezocht die een soort feestschuur erbij had, zodat we overdekt zouden kunnen zitten met slecht weer, allemaal lampionnen, slingers, het zag er zo mooi uit. Ook onze slaapkamer was door familie helemaal omgetoverd tot bruidssuite. Alle gasten hadden gezorgd voor wat te eten dus er was een uitgebreid buffet, daarnaast ging er ook nog een bbq aan. Op deze manier had niemand bergen werk en waren wij geen klein vermogen kwijt aan een cateraar. De kinderen konden gewoon lekker spelen in het speeltuintje waar wij uitzicht op hadden, daarna lekker slapen terwijl wij nog buiten verder vierden met een lekker vuur erbij. Het hele weekend na het feest was ook gewoon heel relaxed, we hebben nog een paar keer met een groepje samen gegeten, maar verder deed iedereen ook gewoon zijn eigen ding. Het was echt heeerlijk, heel anders dan een gewone dag, maar ik zou het absoluut zo over doen.

Ik zou heel uitgebreid trouwen in een bos, jurk, taart etc etc, alles uitgezocht, maar schijnbaar hadden onze genodigden geen interesse. En toen had ik zoiets van dan ga ik geen moeite doen voor die mensen en heb alles afgeblazen.

We zijn toen op een dinsdagmorgen naar het gemeentehuis gegaan met onze getuigen en zijn in de ochtend getrouwd. Niks geen feestje, jurk of wat dan ook.

In de avond zijn met onze getuigen naar de musical van de Lion King en uit eten geweest. So that was it.

Ik ben 21 maart nu 5 jaar getrouwd en ben blij dat we het zo hebben gedaan.

21 September ga ik handvasten (dat is de Keltische vorm van trouwen) en dat is voor mij écht trouwen. Dit zal wel met een aantal vrienden zijn en zullen we doen in Engeland. :slight_smile:

Wij hebben een hele uitgebreide dag gehad, maar wel gekozen om dat enkel met voor ons belangrijke mensen te doen.

Om kwart voor 5 was ik wakker, wij sliepen ook beiden thuis, maar manlief in de woonkamer, omdat mijn trouwjurk in de slaapkamer hing. Om 7 uur waren mijn broertjes (ceremoniemeesters) er. Om half 8 de kapper en manlief en kleine broer gingen toen naar de ouders van manlief. Kapper ging mijn haar doen. Om half 9 kwam mijn beste vriendin met de fotograaf en ging grote broer naar de locatie om te versieren met wat familie.

Om iets over 10en kwam manlief mij halen in een prachtige Mustang uit 1965, helaas stond ik nog in mijn ondergoed (A).

Op het gemeentehuis om 11 uur getrouwd met broers, zussen, ouders, 1 oma, beste vrienden. Die zijn ook de hele dag gebleven. Lekker naar een prachtig restaurant (oud koetshuis van een Slotje). Daar champagne met taart. Later de lunch. In de middag foto’s maken. 's Avonds in het restaurant een bbq (wel iets luxer dan thuis). En 's avonds een feest voor 60 man (waren uiteindelijk met 50).

Met alles erop en eraan, dus kapper, make-up, pak voor manlief, jurk met alle toeters en bellen, versiering, auto en hele dag kostte ons iets van 9.000 euro.

Moet ik wel bekennen dat als we het over zouden mogen doen we in de middag zouden trouwen en de lunch zouden schrappen. (Oh en een andere fotograaf, maar dat is een verhaal an sich).

Ik heb het hele verhaal ooit opgeschreven, van de verloving, planning tm trouwdag. In de spoiler het verhaal van de trouwdag (pas op laaaaang). We zijn op woensdag getrouwd met een selectief groepje in het Klooster van Ter Apel (zie verhaal), en hebben de zaterdag daarop een enorm feest gegeven voor al onze vrienden, familie en kennissen.

Trouwdag

Eindelijk was het kwart over zes en mocht ik er uit van mezelf. Misschien heb ik een beetje gesmokkeld en was het pas vijf over zes. In elk geval, mama en ik kwamen tegelijkertijd onze slaapkamer uit. Eerst hebben we de vrouwenmantel voor mijn boeket geplukt, dat moest vroeg. Het regende een beetje en de lucht was grijs. Niks aan te doen. Mam nam een tablet tegen de hoofdpijn en ging weer even naar bed. Ik heb ondertussen thee gezet en beschuitjes gesmeerd, en me gedouched etc. Ik had een kaart voor pap en mam geschreven en gegeven aan de keukentafel; ze kwamen tegelijk naar beneden, en ze lazen hem toen ik er bij was, en ze vonden het mooi. Gelukkig. Na het douchen etc. gingen mam en ik naar de kapper, we gingen om half acht weg. We waren er om negen uur, Monika was net wakker volgens mij, ze was haar make-up nog aan het doen. Eerst zette ze van die kruldingen in mijn haar, en toen pleurde ze me onder de droogkap, net een MEG-machine. Ze kletste met mam, haalde me onder het ding vandaag en deed mijn make-up. Ik had gezegd dat ik het subtiel wilde, en dat was maar goed ook, want als ze dit al subtiel noemde…!!! Een ander meisje maakte mama op, heel lichtjes, dat was pas subtiel, en Monika maakte mijn haar af. Auw!!! Ze rukte en trok, maar het resultaat was wel erg mooi. Ik weet nog steeds niet of ik het nou zo goed bij me vond passen, maar objectief was het erg mooi! Toen we eindelijk bij de kapper wegreden was het twintig voor tien, terwijl ik had geplanned dat we om ongeveer half tien thuis zouden zijn. We waren dus uiteindelijk 35 minuten later dan geplanned, FUCK. Als een gek heeft mam zich aangekleed, heb ik mijn ondergoed aangetrokken en toen mijn boeket gemaakt, en hebben mam en Noor me in mijn jurk gehesen, mijn ketting omgedaan etc. Ze legden net de laatste hand aan mijn outfit en toen belde mijn lieve Diederik al aan!!! Ik kwam statig van de trap geschreden, maar voelde me bepaald niet zo, ik dacht aan Noor en mama die wel uitgeput en hijgend nog boven waren ;-). Diek vond me erg mooi, gelukkig, maar ik hem ook!!! Mijn eigen mr. Darcy! Wow, wat een mazzel had ik!!! Diek had een kado voor me, een deegroller en pannelappen. En een schitterend donkerpaars damasten tafellaken met vier stoffen servetten. Echt schitterend, dat kunnen we voortaan altijd gebruiken als we iets te vieren hebben!! Pap en mam pakten ondertussen de auto in, en Noor deed nog even oogschaduw op. Toen nog een paar fotoos onder het bloemstuk op de deur, en toen weggescheurd. Nu ging het eindelijk allemaal echt beginnen!

Pap en mam en Noor reden achter ons, maar we lieten ze halverwege voor, zodat wij als laatste aan zouden komen. Diek en ik vonden het erg fijn om heel even samen te zijn; we reden lekker langzaam. Toen we bij Henny en Herman aankwamen stond iedereen ons op te wachten! Iedereen klapte toen we uitstapten, en iedereen riep oooh en aaah. Rixt en Thijl waren er, met Sjoerd (die een speciaal shirtje aan had), en Marloes, en natuurlijk Henny en Herman en Paulien en Erik, en pap en mam en Noor. Henny en Herman hadden als verassing een grote Oranjekoek laten maken met een eetbare afdruk van onze trouwkaart er op! Hadden we toch nog een bruidstaart! Het was supergezellig bij H2. Ik gaf Diek zijn kado (een vernoemde ster: Woester), en hij vond het gelukkig mooi en niet stompzinnig, of overdreven of wat dan ook. Gelukkig. Verder hebben we heerlijk ontspannen zitten kletsen en koffiedrinken en taart eten met elkaar. En al heel snel moesten we weer weg. Iedereen kreeg een lunchpakketje van ons mee, leuk van ons, he? Met kadetjes, appels, water en pepermuntjes in een paars organza zakje. Diek en ik zaten bij Henny en Herman in de auto, dat was superfijn!!! Ik was erg blij dat we niet zelf hoefden op te letten, en dat we een beetje konden kletsen en ons voorbereiden op ons huwelijk. Op weg naar Ter Apel, voor echt dit keer, weer een stap dichterbij, weer realistischer, over twee uur zijn we getrouwd!!! Huh? Wij? Man en vrouw… bijna echt!!

Toen we bijna bij het klooster waren zijn Diek en ik uitgestapt, en zijn we samen de oprijlaan opgelopen. Er kwam nog een groep fietsers langs die ons allemaal feliciteerden, grappig, we waren nog niet eens getrouwd, maar het voelde wel heel feestelijk allemaal. Bij het klooster en op de parkeerplaats nog wat rondgelummeld. We hebben de fotograaf nog gesproken, en toen, volgens mij, ging iedereen klaarstaan en moesten we officieel aan komen lopen. Dat voelde een beetje onnozel, omdat we speciaal weer terug moesten en dan weer aan komen lopen, maar ja, het was ook wel leuk. Toen met mevrouw Bosch mee naar de ‘wachtkamer’. Ze had allemaal praatjes over reizen, en London enzo, waarschijnlijk zodat we niet zenuwachtig werden ofzo (wtf?), terwijl ik alleen maar graag wilde horen wat ons zometeen precies te wachten stond. Ik kon er nog maar net tussenkrijgen dat ik graag pennen aan de getuigen wilde geven, we hadden ze dinsdagavond netjes ingepakt met een persoonlijk briefje en een lintje. Nou okee dan. De mevrouw van het klooster kwam binnen om te zeggen dat de openingsmuziek aan stond (Love before time). Dus we konden naar binnen. Ik had in mijn hoofd bij welke maat ik graag naar binnen wilde lopen, maar omdat de muziek al lang aanstond zat dat er niet meer in. Ook best.

Ik was zenuwachtig toen ik naar binnen liep. Ik had het niet verwacht, maar ik vond het toch wel een beetje eng, al die ogen op ons gericht. We gingen zitten (nadat we hadden uitgevogeld wie nou waar moest zitten). Mevrouw Bosch had een lang verhaal over zowel Diederik als mij, waar veel foutjes in zaten (ik zou twee jaar jonger zijn, er zou een oma aanwezig zijn etc), maar dat verassend gedetailleerd was. Heel lief bedoeld in elk geval, niet iets wat ze elke keer zegt. Ik heb niet zo heel erg goed geluisterd; voor ik het wist moesten we gaan staan en elkaar de rechterhand geven. “Wat is hierop uw antwoord?� “JA�. Luid en duidelijk, zowel van Diek als van mij. We wilden al kussen maar we waren te vroeg. Vanaf het moment dat we JA zeiden stroomde ik helemaal over van geluk. Ik weet niet of er woorden zijn die het uit kunnen drukken en geen cliché zijn, maar mijn hart stroomde over van liefde en blijdschap en geluk… Toen mochten we de ringen omdoen, Marloes bracht ze, dat was ook een leuk moment, maar de mevrouw was geloof ik vergeten dat we elkaar ook nog wat wilden beloven, dus dat moesten we een beetje rommelig aankondigen, maar de beloftes zelf waren ook een heel mooi en liefdevol moment (op een klein foutje van mij na, dan). Rixt zei later dat de tranen over haar wangen stroomden, toen. Dat vond ik zo lief om te horen… Raar genoeg had ik zelf nauwelijks tranen in mijn ogen, net of alles téveel geluk was ofzo, het zo vol zat met blijdschap dat de tranen niet loskwamen. Ze hadden iets meer bewegingsvrijheid nodig, denk ik. Na de beloftes moesten we het dinges ondertekenen. Dat vond ik erg leuk! We mochten lekker twee handtekeningen zetten. En onze getuigen ook. We draaiden Yo Vengo a Ofrecer mi Corazon, maar het was wat eerder afgelopen en toen hoorde iedereen het nummer voor bij het weglopen al, oh well. Eerst vroegen we de zusjes, en toen Nynke en Rixt. Toen Rixt tekende hield ik Sjoerd vast. Heerlijk. Na het tekenen waren we pas echt officieel man en vrouw. Jo Bosch zei geloof ik nog wat, en daarna hield mam een toespraak. Dat was zo lief, en mooi. Ontroerend, echt, en ook wel vertederend. Ik vond het heerlijk dat mijn moeder daar stond en mij en mijn man oprecht zoveel liefde en goeds toewenste voor ons huwelijk. Prachtig. Na mama hield Herman een toespraak. Hij had rekening gehouden met dat wij in het klooster trouwden, ook vanwege ‘het hogere’, en las ons de ‘regels’ van Taizee op, die ook heel erg betrekking zouden (kunnen) hebben op een huwelijk. Prachtig! Ik was hier ook heel erg blij mee, toch nog iets goddelijks bij ons huwelijk. Hoe raar dat ook mag klinken, ik was heel blij dat Herman hieraan had gedacht, en dat hij het ook echt uitgesproken heeft. Dankbaar was ik, voor zowel mama’s als Herman’s woorden. Toen zei mevrouw Bosch dat ze daar niks meer aan toe te voegen had, en ging vervolgens nog een kwartier door, maar wel heel lief en zorgvuldig. Ze gaf ons nog een gedichtje en een ets van het klooster en ons trouwboekje en een internationale huwelijksakte, en toen was het afgelopen!!! Nu mocht ‘Wedding End’ echt aan (Uit Bride and Prejudice, Punjabi wedding music)… A marriage has come to town, laughter colours light and sound, life is great let’s celebrate this holy union, blablabla). Exeunt Femke en Diederik, getrouwd!!!

Het regende niet, dus het feliciteren kon plaatsvinden in de Kloostertuin. Iedereen was zo blij en gelukkig, en wij ook. De verplichte groepsfotoos gemaakt, nog wat omgepield en toen koffie in de Kruisgangen. Of nee, de refter. De lelijkste zaal van het hele klooster!!! Een vergissing. Wel even balen, maar ja, niks meer aan te doen. En de koeken waren ook lang niet zo mooi als we hadden besteld, gewoon wat plakken cake… Oh well, iedereen zat lekker te kletsen, en we hebben wel getoast met Kloosterbier, dat was wel ff lekker. Na de toast gingen Diek en ik met de fotograaf mee om een ‘reportage’ te maken. Na ja, veel geposeerd en veel ironisch zitten kijken, maar er zijn toch wel een paar leuke fotoos van. Op een gegeven moment poseerden we in de kloostertuin, en zaten Noor en Rixt ons uit het raam een beetje uit te lachen. Daar moesten wij weer hard om lachen, dus die fotoos zijn tenminste spontaan. Bah, ik word nooit fotomodel, zeg! De fotograaf heeft ook een paar fotoos van mijn boeket genomen, daar ben ik wel blij mee, want ik hield / hou heel veel van mijn bruidsboeket. Het was echt prachtig. De felgroene vrouwenmantel, met paarse niet freesia’s maar… en ook roze, en nog wat crèmekleurige bloemen erdoor. En niet stijf of truttig, precies wat ik wilde! Het leek wat op te klaren, dus we besloten om onze picknick op de hei toch maar door te laten gaan!

Iedereen verzameld, en met ons voorop richting hei gereden. We konden helaas het precieze plekje niet meer vinden dat we hadden uitgekozen, maar we vonden evengoed een prima plek, en lekker in de luwte. We hebben grote stukken plastic op de grond gelegd, en daar kleden overheen, en iedereen ging met zijn nieuwe kleren op de grond zitten. Pap en mam hadden als verassing champagne meegenomen uit Frankrijk, en wij hadden net champagneglazen gekocht (en Cava, we wisten niets van die verassing…) dus Diek en pap hebben de champagne geopend, en we hebben met zijn allen getoast. Diek had nog een speech, waarin hij iedereen bedankte. Erg lief. Na de champagne hadden we hartige taart. Een quiche Lorraine met garnalen, en een kerstomaatjestaart, die ik dus dinsdag nog had gebakken. Ze waren erg lekker, vond ik. En de rest ook. Na de taarten werd er een cd-speler aangezet en zongen mijn familie en vrienden een maf lied voor ons op ‘We all stand together’ oftewel ‘We’re better together’. Supermooi en goed en grappig en fantastisch op de hei!!! Wow!!! En ze hadden niet eens geoefend! Na een daverend applaus traden Henny en Herman op de voorgrond. Ze zongen samen een lied over alle plaatsen waar we geweest waren. Elk ander couplet op een melodie van een lied die met die stad te maken had. Heel knap gedaan, en het was geweldig om zo toegezongen te worden! Wat een lieve ouders, schoonouders, familie en schoonfamilie en vrienden hebben wij!!! Zoveel liefde en warmte en goede wensen van iedereen… Ik voelde me vooral daar echt omgeven door liefde, warmte en veiligheid.

Om een uur of zes alles weer ingepakt, en weer teruggereden naar het klooster en vooral Hotel het Boschhuis, waar we zouden gaan eten. Diek en ik hebben even onze spullen naar onze kamer gebracht, en even adem gehaald en tegen elkaar gezegd wat een magische dag het was, en ons toen bij de anderen in de gelagkamer gevoegd, waar we een drankje kregen en waar de diner-bestellingen werden opgenomen. Ik denk dat sommige mensen dachten dat we daar zouden eten (hihi). Lee, Thijl, Diek en ik zijn nog even naar buiten gegaan, toen, om foto’s te (laten) maken in de avondzon die plotseling even was doorgebroken. Henny riep ons voor het diner. De tafel was supermooi gedekt, een glazen onderbord met een echt blaadje er onder, kaarsen op tafel etc. Prachtig. De mensen van het Boschhuisch waren super alert zonder opdringerig te zijn, en superaardig, en ze behandelden ons echt als eregasten. Helemaal perfect, net als het eten! Veel chiquer dan we hadden gedacht, en nog veel lekkerder!!! Tussen het voorgerecht en het hoofdgerecht liet Herman foto’s zien van Diek en mij, van toen we baby’tjes waren tot nu, met wat anekdotes er bij. Superlief en superleuk!! Na het hoofdgerecht zongen Paulien en Erik hun lied. We waren echt geroerd dat ook zij zo hun best voor ons gedaan hadden. Het was op de wijs van ‘Heb je even voor mij’ wat ‘Wil je trouwen met mij’ werd. Iedereen zong mee, echt hartstikke leuk! Na Paulien en Erik hield eerst Henny nog een toespraak. Ze vertelde vooral over Diederik, als baby, als jongetje, als jongen en als man. Ze gaf ons een witbrood met een Grieks vlaggetje er in als symbool voor hun kado. Leuk en lief! Daarna hield pap een toespraak over mij, ook als klein meisje, groot meisje en (jonge) vrouw. Ik vond het super!!! Moest lachen en af en toe een traantje wegpinken… Van pap, in het teken van ‘Brood en Spelen’ kregen we een snijplank met daaring onze initialen en trouwjaar begrand, en een cd / dvd van Bruce Springsteen en Pete Seeger. Super. En toen het toetje, dat vond ik het minst lekker van alles. Het was nog steeds lekker.

Ik ging nog even naar het toilet, en Rixt kwam daar Sjoerd verschonen. Toen we terugkwamen had men besloten dat we in de gelagkamer koffie zouden drinken, want er was voetbal aan de gang (Nederland – Argentinië). Het was een saaie klotewedstrijd, en het beeld viel ook nog halverwege uit. 0-0. Whatever, we waren blij dat ze als tweede eindigden in de pool, dan gingen ze wel door en speelden ze niet die zaterdag (op ons feest). Na afloop van de wedstrijd ging iedereen langzaam maar zeker weg. We kregen nog een supermooi dekbed etc van paars satijn van Noor, Nyn, Rik en Marloes, nog een heel lief kado van Plien en Erik; ze had een vliegtuigje geknutseld met onze namen, onze trouwdatum en Just Married er op, van paars karton, met tussen de vleugels hun kado. Van Lee en Ale kregen we nog bloemen, een dino-plant en een fles grappa van Lee en Ale, en van Rixt en Thijl nog een ‘huwelijksnachtpakket’ met allemaal lieve kleine kadootjes. Toen we iedereen hadden uitgezwaaid en ons hadden losgemaakt van het geklets van de vader van de hoteleigenaar zijn we met onze spullen naar onze kamer gegaan, waar we nog heerlijk hebben zitten genieten van onze dag, en van de lekkere en lieve (en grappige) kadootjes van Rixt en Thijl. Diederik heeft me uiteindelijk uit mijn kleren weten te pellen, en ik heb alle speldjes uit mijn haar gekregen, wonder boven wonder. We keken terug op een perfecte trouwdag, en we keken uit naar een super huwelijksnacht en een leven met zijn tweeën, man en vrouw, getrouwd… YES!!! We did it!! Als alle wensen van alle lieve mensen om ons heen uitkomen moeten we minstens drie levens doorleven, zoveel geluk is ons gewenst…

Groetjes,

LaBruja :shock:

Wij zijn heel lowbudget getrouwd, zo low budget dat we er geld aan over hebben gehouden :lol:

We zijn op een Woensdagochtend getrouwd, we hebben 's middags thuis een barbecue gehad voor familie en 's avonds onze stamkroeg afgehuurd voor de rest van de familie en vrienden.

We hebben een muzikale familie en vriendenkring dus er waren veel gasten die een instrument mee hebben gebracht en we hebben tot 's avonds laat zelf muziek zitten maken :mrgreen:

Het was een leuke dag en ik denk er nog steeds met plezier aan terug :mrgreen:

hier neit getrouwd (zou het wel willen, maar ja dan moet je toch met zijn 2e zijn… :wink: )

thessa wat is handvasten , wat houdt dat dan in?

Hier ook low-budget. In eerste instantie omdat we geen cent hadden, in tweede instantie omdat ik weiger zoveel uit te geven aan een dag. Het enige dat ik jammer vind, is dat ik geen echte trouwjurk had en dat we niet echt een feest hebben gehad (Maar wellicht komt dat dat jaar nog…)

Wij trouwden al om 9 uur in het gemeente huis. Genodigden waren wat vrienden (Die we nu niet meer zien) ouders, zus, broer en hun gezinnen, en een oom en tante. Verder waren er nog 2 nichtjes en mijn oma. Om half 11 trouwden we in de kerk. In de kerk dronken we koffie en was er taart. Daarna de trouwdienst en daarna naar het huis van mijn ouders. We trouwden op een zonovergoten dag en er stond een meterslange tafel in de tuin. Daar aten we van een warm en koud buffet (Kado van mijn ouders). Toen gingen wij foto’s maken en ondertussen gingen de gasten naar huis) Eenmaal weer terug bij mijn ouders was iedereen naar huis gegaan en zijn wij naar huis gewandeld. (Het was toen een uur of 4). Ons huis was overspoeld met rozenblaadjes en er lag een hart van waxine lichtjes en een fles champagne op ons bed. We hebben ons in huistenue omgekleed en hebben op de bank envelopjes geteld. 's Avonds zijn we samen uit eten gegaan.

De dag heeft ons uiteindelijk misschien 200 euro gekost (mijn jurkje was van P&C en koste 100 euro)

marion hoelang ben jij al getrouwd.

ik herken je echt niet van je foto…

en je jurk… is niet te zien dat het een p&c was hoor… vind m erg mooi…

Ik was afgelopen 14 februari 7,5 jaar getrouwd…

Dit zijn wij nu:

Wij zijn in 2007 getrouwd. We wilden een niet al te duur feest en niet 's avonds met dansen enzo want daar houden wij niet van.

Ik ben eerst weken bezig geweest om zelf de kaartjes te maken, dat scheelde al een hoop geld. De taart vonden wij wel heel belangrijk dus die mocht wat duurder worden, maar uiteindelijk hebben we een hele mooie taart gevonden die toch niet al te duur was.

Het meeste geld is opgegaan aan de trouwjurk, en ook mijn man kocht een mooi pak.

We woonde al samen, op de dag zelf ging ik eerst naar de kapper die zit beneden ons en mijn man naar de herenkapper er naast, daar kwamen mijn schoonouders mijn man opzoeken. Ze namen mijn man even mee de stad in om een bruidsboeketje te maken. We hadden zelf een lint gekocht en schoonmoeder heeft een mooi boeketje in elkaar geknutseld (in de auto :lol: ).

Ondertussen was ik klaar bij de kapper (en liep over straat in spijkerbroek jas en sluier naar huis :lol: ) en werd door mijn moeder in de trouwjurk gehesen.

Toen ik helemaal klaar was, was het wachten tot mijn man zou aanbellen en mij zou zien in de trouwjurk. Ook de fotograaf (gevonden via via erg goedkoop) was er inmiddels.

Mijn man vond me erg mooi in de jurk en na een aantal fotootjes gingen we naar het gemeentehuis (gewoon in de auto van mijn ouders) en daar was de rest van de genodigde familie. Na het gemeentehuis gingen we naar een restaurant, waar de receptie zou plaats vinden en waar de taart bezorgd was. Hier kwamen vooral vrienden nog meer familie en een aantal collega’s (en collega’s hadden een paar clienten mee genomen erg leuk!) Toen de receptie was afgelopen gingen de meeste mensen weer naar huis, en hadden we nog een etentje met ouders broers en zus, in dat zelfde restaurant en dat eten was erg luxe en uitgebreid. Na het etentje brachten mijn schoonouders ons naar een hotel in de buurt waar we een bruidssuite hadden gereserveerd en waar we een weekendje hebben door gebracht.

Al met al vielen de kosten erg mee, en zou ik als ik het over mocht doen het precies dezelfde manier doen. We hebben een hele gezellige en leuke dag gehad. Zal nog even een foto opzoeken…

Bij het gemeentehuis

Ik ben 1x getrouwd ook gescheiden :lol: die huwelijk was met alles erbij, trouwjurk, kerk en groot feest.

Enige wat ik dus echt minder vond dat ik met veel gasten niet eens gepraat heb .

Heb nu met mn lieffie geregistreerd partnerschap (gedaan ivm komst van Indy) en trouwen gaat waarschijnlijk echt niet meer gebeuren (ik vind het niet echt een toegevoegde waarde, ook omdat ik gescheiden ben hoor, dat papiertje boeit me niet)

Maar mocht het ooit nog gebeuren dan vieren we het klein, gewoon leuke jurk aan, en met een klein groepje lekker uiteten of lekker bbq …

Wij hebben een bruiloft gehad wat we precies wouden. Eerst een aanzoek van zijn kant. Daarna een datum geprikt. En toen gaan regelen.

Wij hadden een feest met alles erop en eraan.

Begon 's ochtends met kapper en jurk aandoen.

Wij woonden toen al samen maar toch sliepen we beide bij onze ouder(s)

Dat vinden wij traditie en zo gebeurde het :mrgreen: Alleen… het feest en alles was 100 km verderop dan ons eigen huis en hub’s ouderlijk huis. Dus 's ochtends mocht hij eerst 1,5 uur rijden. (achteraf heel onverantwoord met de zenuwen wat hij had!)

Maar goed, hij netjes aangebeld, elkaar gezien en toen foto’s maken. Na de foto’s met de daggasten soep en brood gegeten. Daarna lekker zitten chillen, was zo heet die dag! 32 graden, phff.

Toen naar het gemeentehuis, eerst de gemeentetuin bezocht voor de familiefoto’s en daggastenfoto’s. Daarna getrouwd :inlove:

Na het trouwen gingen we naar de feestzaal en hadden we een koud en warm buffet voor de daggasten. Lekker gegeten.

's avonds was het feest. We hadden van te voren afgesproken: 100 man is mooi genoeg. En er waren er ook 100. Zo gezellig. De hele avond stond er een buffet klaar met bittergarnituur, saté en stokbrood en salades. Een dj speelde de hele avond muziek wat wij uitgekozen hadden. De jaren 70/80/90 muziek :inlove:

Ik wou namelijk absoluut geen feest 's avonds met 3 keer ronde met worst en 3 keer bittergarnituur en wat vieze kleffe nootjes op tafel. :sick: Nee hoor, lekker eten! En dat is zo bevallen dat de twee bruiloften na ons ook dit hadden gedaan :lol: :drool: En vooral geen suf bandje…

Na het feest hadden we een bruidsuitte geboekt in een hotel. Want ja, de bruidsnacht bij mijn moeder in huis zagen we ook niet zitten :lol: Het was zo romantisch :inlove: :inlove:

Al was ik wel blij dat de jurk uit kon door de hitte phff, was ook half verbrand.

Heerlijk in bad gezeten met ons twee, bijkomen van de dag. Daarna heerlijk in bed geploft en uren nagepraat. We vielen pas tegen 5 uur in slaap.

(Om vervolgens met een mega jankbui wakker te worden want ja, mijn overleden vader was/is toch wel een groot gemis. Op zo’n dag hou je jezelf goed, maar daarna komen de tranen :cry: )

Alles in totaal kostte iets van 6000 euro. Voor ons een goed bedrag. Hebben we wel wat dingen voor laten zitten. Een receptie bijvoorbeeld, ik zie een receptie vooral als: jullie zijn niet goed genoeg voor het feest ;s avonds maar wel voor de enveloppe :eh: :silenced: Kortom die hebben we laten schieten. Net zoals een trouwauto. We hebben onze eigen auto gebruikt.

Trouwschoenen bij scapino vandaan, sieraden van de markt, zelf autoversierseltjes gemaakt etc etc.

wij hebben best veel uitgegeven … 25000 euro :oops: . Het meeste geld zat in de catering en hotel. We hadden er wel voor gespaard, dus niets geleend.

Met de daggasten (35 personen) hebben we gelunched en op dezelfde locatie zijn we na de lunch getrouwd.

Hierna zijn we naar de feestlocatie gegaan en nog met de daggasten de bruidstaart opgepeuzeld en geborreld en daar hebben we met ca. 100 man verder gefeest inclusief een driegangen buffet waaraan een champagnetoren vooraf ging. Receptie hebben we niet gedaan.

Verder sliepen we zelf in een luxe hotel in de bruidsuite en hadden we in hetzelfde hotel kamers voor onze ouders, broers, zussen en getuigen geregeld. De dag erna nog met 15 man aan een champagneontbijt gezeten.

De huwelijksreis heeft niet zoveel geld gekost.

Wij zijn in juni 2003 getrouwd en hebben het lowbudget gedaan, waren los van de huwelijksreis tussen de 1200 en 1500 euro kwijt, waarvan we vrijwel alles met enveloppen als cadeuatjes terug hebben gekregen, dus onze bruiloft heeft ons niet veel gekost:

• getrouwd in een heel mooi kasteel in het brabantse Geldrop (kosten lagen niet veel hoger dan voor de wet)
  • getrouwd op donderdag (dat is goedkoper dan op vrijdag of zaterdag)
  • Jurk was prachtig maar van vorig seizoen (alsof je dat ziet!?) Ik geloof rond de 300 euro
  • mijn man’s pak had foutjes aan de binnenkant.
  • Bloemen was een mooi boeketje a 20 euro, zelfde als trouwboeket alleen dan 80 euro goedkoper
  • Ringen van goud, gewoon simpel zonder fratsen (voor altijd ‘in’)
  • Gewoon met eigen auto gereden.
  • We hebben een kampeerboerderij gehuurd voor het feest, (60 -70 mensen) zaal kosten waren 50 Euro(!) voor de hele dag inclusief avond, de hapjes en drankjes hebben we zelf verzorgd, wat wil zeggen met wat hulp van familie en vrienden klaar gezet op tafels, en gasten konden het zelf pakken, geen uitgebreid buffet wel allerlei eenvoudige hapjes en bittergarnituur. De dag daarvoor mochten we daar alles al versieren.
  • Wel trouwkaarten laten drukken.
  • De dj was een beginneling, wilde voor zijn eerste feest geen geld vragen, draait nu alleen nog maar voor veel geld op feesten.
  • In de middag hadden bij bij de kampeerboerderij een barbecue voor alle meest naaste familieleden en vrienden (12 personen).
  • Ik had mijn haren en make-up door een kapper/visagist laten doen
  • Geen fotograaf, maar 1 vriendin had fotografie cursussen gedaan, heeft de foto’s gemaakt en ons tegen een lage prijs 2 fotoalbums gemaakt waarvan een deel cadeau gegeven, dat is heel erg mooi geworden!

De dag vooraf hebben wij met vrienden de kampeerboerderij versierd.

Op de dag zelf (12 juni) in de ochtend ging ik naar de kapper/visagist. daarna in de jurk en om 13.30 waren wij bij het kasteel waar vrienden en familie al op ons stonden te wachten. We hebben een vrij uitgebreide ceremonie gehad. Daarna zijn we met de meest naaste familieleden/vrienden (ongeveer 12-15 personen) naar de kampeerboerderij vertrokken, daar gebak gegeten (geen bruidstaart, maar wel erg lekker) en cadeautjes uitgepakt, daarna gezamelijk gebarbecued (het was 28 graden!) en in de avond kwam de dj en de overige gasten naar de kampeerboerderij (ongeveer 60 mensen ofzo).

Het was een topdag, dat vond iedereen! Ik zou het niet anders gewild hebben!

En een voorbeeld dat je met weinig geld er echt wat leuks van kunt maken.

Wij hadden een lowbudget huwelijk maar wel met alles erbij 8)

We hebben 6000 euro uitgegeven mét huwelijksreis.

We zijn op een maandag(middag) getrouwd en dat koste gewoon geld. 8)

Ik had een jurk, een prachtig boeket en een taart met 4 lagen.

We aten met de getuigen, ouders en opa’s en oma’s gewoon bij mijn moeder die heerlijk had gekookt. Champagne erbij en heerlijk even relaxen.

Het feest met 100 genodigden was geweldig, in een café van mensen die wij goed kende. Ik heb met iedereen kunnen kletsen en heerlijk getut.

De nacht in het Krasnapolsky hadden we gekregen.

De huwelijksreis naar Florida en huur auto zaten daar ook bij in.

Zakgeld niet… 8)

Ik vind tussen de 5000 en 7000 een prima bedrag voor een huwelijk, alles erboven vind ik persoonlijk echt zondegeld. Ik zou dan continue denken, oooh wat ik allemaal met dat geld had kunnen doen.

Ik snap heus dat mensen het wel doen. maar jeetje, zoveel geld weggooien voor een dagje lol. Wat voor mij was het zowel een heel mooie en belangrijke dag in mijn leven, het leven en de dagen daarna zijn net zo mooi en belangrijk en dat maakt het voor mij toch een ‘dagje lol’

Wij zijn 2 jaar geleden super simpel getrouwd.

We wilden graag trouwen maar houden er allebei totaal niet van om in het middelpunt van de belangstelling te staan.

Uiteindelijk hebben we besloten om op een dinsdagochtend gratis te trouwen, als ringen hadden we onze oude verlovingsringen.

We hebben die zaterdag erna een klein soort receptie gegeven bij ons thuis en we zijn heel simpel getrouwd, ik in een witte broek met een hele mooie witte blouse, hij in een witte blouse en nette pantalon.

Trouwringen hebben we 3 maanden later laten maken in Turkije en daar hebben we ook een sunset/wedding photoshoot laten doen en dat zien wij dan ook echt als onze trouwreportage en zagen onze 15 daagse vakantie ook als huwelijksreis.

Totale kosten waren voor ons 700 euro.

ik ben gevraagd zeggen en schrijven 7 maanden nadat we elkaar hadden ontmoet en toen we eruit waren dat we dat echt wilden, vonden we dat het dan ook maar moest op de ontmoetingsdatum…

3 september 2002 ontmoet, 3 september 2003 getrouwd.

Het was een woensdag, manlief had een kaki kleurig ribcordpak (jaja, dat past uit-steeeeekend bij hem :lol: ) van de wehkamp en ik een satijnen zelfgemaakte trouwjurk in ecru en bordeaux satijn.

Een vriend van manlief reed toen in een zwarte Alfa Romeo en die hebben we gebruikt als trouwauto.

De corsages en mijn trouwboeket, alsook het boeket op de motorkap heb ik zelf in elkaar gezet.

We hadden 23 daggasten, met deze mensen hebben we taart gegeten na onze gelofte, foto’s zijn gemaakt door een oud collega van mij die ook fotografe is en daar steeds meer mee deed. Ik houd niet van mensenmenigten (geloof het of niet, ben behoorlijk mensenschuw :shifty: ) dus zag een feestje niet zitten op de dag zelf. We zijn dus gewoon met die 23 gasten gaan eten in een mooi restaurant aan de IJssel en dat was dat.

10 dagen later op een zaterdag hebben we bij mijn schoonouders in de tuin een tuinfeest gegeven. Hapjes zelf gemaakt, statafels en alles geregeld en we hadden geweldig weer die dag.

Bij mij was de spanning er genoeg af om die grote groep wel te kunnen handelen… Het was en is nog steeds 1 van de mooiste dagen van mijn leven.

Helemaal zoals bij ons pastte. :inlove: