Hoogbegaafd en de basisschool

Bianca schreef:

Bedenk je wel dat veel hb kinderen een persoonlijkheidsstoornis lijken te hebben en ook als zodanig zijn gediagnostiseerd. Als ze goed op hun plek zitten en voldoende uitdaging hebben blijkt het allemaal wel mee te vallen. En dan is het stickertje moeilijk weer weg te krijgen. Met misschien nog een niet terechte en ongewenste behandeling. Maar andersom telt natuurlijk ook. Als je zoon inderdaad ASS heeft wil je ook de beste behandeling en begeleiding. Maar laat je niet te snel overtuigen! Misschien zou je de persoonlijkheidstest moeten doen als hij goed in zijn vel zit. Maar dat is aan jou, jij kent je zoon het best. Vertrouw op je eigen gevoel.

Zorg in ieder geval dat hij getest wordt door iemand die verstand heeft van hb, die zijn problemen goed weet in te schatten.

Ik ben misschien wat fel, maar ik heb al heel veel gezien en gehoord. Daarnaast hebben we zelf al hele gevechten moeten leveren voor en met onze oudste dochter.

Ik denk dat je terecht fel bent. Er is namelijk best een grote tweedeling in de "medische" wetenschap. Een kind wat niet voldoet aan de "standaard" dat zal wel iets mankeren.
Meer/hoog begaafdheid, Hoog intelligentie, boven gemiddels begaafd e.d. gaat vaak hand in hand samen met over-gevoeligheid. Dan heb ik het niet over kindjes die huilen als ze iets uit hun handen laten vallen, heb het over echte emoties en sterke uitingen...
Maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar..helaas als je die discussie met de verkeerde gaat voeren,dan beland je in een "-hoog-sensiviteit bestaat niet,dat noemen we gewoon autisme-discussie".
Onterecht!
Het idee dat een kind niet reageert op de oh zo volprezen pedagogische feitjes,truukjes en boekjes is natuurlijk raar...dan mankeert het vast iets,want bij de rest werkt het wel! Zeg hiermee niet dat het het bij veel kids wel degelijk wel aan de hand kan zijn,maar als je als ouder gewoon weet en voelt dat het niet past bij je kind,weet dan dat je verder kunt kijken....het heeft meer met elkaar te maken,dan je zou denken.
We hebben de juiste getroffen...althans...we zullen het meemaken..

Veel kenmerken van hooggevoeligheid lijken misschien wel op een autisme aanverwante stoornis,maar er is wel degelijk een verschil.
Beide zou je een informatie-verwerkingsstoornis kunnen noemen,maar de 1 is het niet goed kunnen verwerken van informatie en de ander is het het verwerken van een TE grote hoeveelheid informatie (omdat ze meer prikkels te verwerken krijgen). Die discussie moet je dan ook niet eens aangaan....je eigen gevoel geeft vaak meer aan.

Het is ook gewoon heel lastig, wat dat betreft baal ik vreselijk van al die kenmerken-lijstjes en de hokjes-geest ( “wel of niet HB”). Onze kinderen scoorden alle 4 meer dan maximaal maar zijn enorm verschillend:

nr 1 maaide met 3 dagen oud al naar het activity-center in de box en kon daar na een paar weken oefenen al echt wat mee. Nr 2 heeft er 6 maanden naar liggen kijken en vervolgens elk onderdeel heel nauwkeurig uitgevoerd om het ding daarna NOOIT meer aan te raken. Dat bleef zo. De oudste oefende (beperkt), nr 2 keek en deed het opeens (fietsen, strikken, puzzels, computerspelletjes etc). drie van de 4 lazen voor ze naar groep 1 gingen, eentje las pas eind groep 3 toen ze door haar jongere zusje werd ingehaald op niveau. De één pakte de werkjes die ze interessant vond, de ander bestudeerde eerst welke werkjes ze geacht werd te doen als jongste kleuter.

Overigens is van de vreselijke overgevoeligheid (persoonlijk maar ook lichamelijk zoals voor labels, spijkerbroeken, kruimels in bed, om gek van te worden…) van onze tweede na een week of 6 (het viel me op in de herfstvakantie) leonardo-ondewijs compleet verdwenen. Ik hoor dat vaker, ook over ADHD-achtig gedrag. Waarschijnlijk ontstaan dit soort symptomen als het kind niet lekker in zijn vel zit en moet die “energie” er ergens uit.

Tip: http://www.eduratio.be Het gaat niet om het label, het gaat om werk op het eigen niveau, voor iedereen.

Veel kenmerken van hooggevoeligheid lijken misschien wel op een autisme aanverwante stoornis,maar er is wel degelijk een verschil.
Beide zou je een informatie-verwerkingsstoornis kunnen noemen,maar de 1 is het niet goed kunnen verwerken van informatie en de ander is het het verwerken van een TE grote hoeveelheid informatie (omdat ze meer prikkels te verwerken krijgen). Die discussie moet je dan ook niet eens aangaan....je eigen gevoel geeft vaak meer aan.

Vaak helpt het om te bedenken of het nieuw gedrag is of niet. Herken je in je kind nog het kind van voor het naar school ging? Echte stoornissen zouden daarvoor ook aanwezig moeten zijn

Die hokjesgeest is een van de redenen dat ik mijn kinderen pas laat heb laten testen. Zowel een beste vriendje als vriendinnetje bleken hb en gingen naar Leonardo, en heb een jaar lang niks willen doen. Beetje het gevoel van: kom ik aan, moet ook meedoen. Zou wel sterk zijn als mijn kinderen dat dan ook doen, het lijkt wel een trend. Ik wil geen stempel op ze drukken. Al dat soort reacties heb ik gehad.

Terwijl ik het ergens wel wist. Toen vriendinnetje ook HEEL hoog scoorde was mijn eerste gedachte: als jij het bent, dan mijn zoon ook, want ik vind jou helemaal niet zo slim :silenced:

Achteraf logisch, ze scoorden vrijwel gelijk.

Vooral bij je oudste is het heel lastig inschatten wat normaal is of niet.

Het probleem met zindelijkheid herken ik ook heel erg. Mijn zoon is nu 8 en pas ruim een jaar volledig droog overdag. Voorheen was hij wel zindelijk, maar zodra hij ergens echt helemaal in op gaat (spelen, computeren o.i.d.) dan ging het mis. Blijkbaar krijgt hij dan de prikkel van de automatische piloot niet. Blijkt vaak voor te komen bij kinderen met hb. Het leergedeelte is zo overontwikkeld dat het gevoel met je lichaam en het automatiseren van bepaalde handelingen vaak achter loopt.

Nu gaat het overdag best heel goed, alleen 's nachts is een drama. Hij voelt het echt niet en wordt dus ook niet wakker. Tijdens de zwangerschappen van de jongste twee werd ik toch elke nacht wakker en heb ik geprobeerd hem twee keer per nacht wakker te maken, maar dan nog was hij in de ochtend vaak alweer nat. En twee keer per nacht wekken hou je als ouder zelf ook niet vol. Wacht nu even af of de verandering van school naar Leonardo effect heeft (blijkt voor te komen) en anders weer terug naar de dokter.

Heel verhaal, ga nu toch maar even verder (zit op mijn werk :oops: )

@Wpl wrote:

Vaak helpt het om te bedenken of het nieuw gedrag is of niet. Herken je in je kind nog het kind van voor het naar school ging? Echte stoornissen zouden daarvoor ook aanwezig moeten zijn

Toen onze oudste in groep 1 zat is op ons verzoek de schoolbegeleidingsdienst ingeschakeld. Helaas was het een mevrouw die graag stickertjes plakte en niet naar ouders luisterde. PDD-NOS kwam al snel om de hoek kijken. Wij hadden een hele goede consultatiebureau arts die al heel snel in de gaten had gehad dat onze oudste voorliep. Ik heb haar gebeld en ze ging het voor me regelen :thumbup: Na een tijdje belde ze terug met een prachtig verhaal. Ze had gesproken met de dame van SBD die inderdaad in de richting van autisme dacht. Onze arts heeft toen fijntjes opgemerkt dat ze onze dochter goed kent en nooit iets van autisme heeft gemerkt. Of dacht mevrouw dat onze dochter binnen 1 jaar tijd ineens autistisch was geworden? :mrgreen:

Hierna kwam er een gz psycholoog die fantastisch was en waar we heel veel aan hebben gehad.

Sociaal emotioneel krijg ik ook de kriebels van. Het speelvoorbeeld komt hier ook bekend voor. Onze oudste wist op een gegeven moment precies wanneer andere kinderen 's middags iets hadden. Dan wilde een kindje spelen en zei onze dochter: “dat kan niet, want je hebt vanmiddag logopedie.”

Dat zindelijkheidsprobleem hoor ik veel om me heen. Zelf hebben we er geen problemen mee gehad. Die van ons moet juist heel vaak naar de wc als ze niet goed in haar vel zit.

Zo wij gaan een weekendje kamperen. Leuk met dit warme weer :angel:

tjee wat een boel nieuwe berichten ineens. :wink:

Het zindelijkheidsprobleem is hier heel herkenbaar. onze dochter kan het wel, maar als ze druk bezig is dan voelt ze het niet en is ze vaak nat. Of als ze van zitten ineens opstaat, dan houdt ze het niet meer. Ze heeft ook wisselende periodes. Soms gaat het weken goed en soms een tijdlang 4 schone onderbroeken op een dag. Dan heb ik het over alleen overdag, want 's nachts draagt ze nog een luierbroekje en die is 100% nat. ze is nog nooit een ochtend droog geweest.

Hier is trouwens de kogel door de kerk. Vandaag heb ik het gesprek gehad op school met docent, IBer en de deskundige. De deskundige heeft de docent ervan kunnen overtuigen dat E. het beste af is in groep 3. Eerst was er nog sprake van 's ochtends groep 3 en 's middags voor de eigen ontwikkeling nog groep 2, maar toen bleek dat er in groep 3 ook nog voldoende gelegenheid is om te spelen, was het daarom niet nodig haar deels in groep 2 te laten. Bovendien moet ze waarschijnlijk al snel verrijking of verbreding krijgen en zal ze na de herfstvakantie in een V-klas terechtkomen. E. heeft al de cito rekenen van midden groep 3 gehad en heeft daar een B gescoord. Toch gaat ze gewoon bij het begin beginnen in groep 3, zodat ze ook bekend wordt met de leerstrategieen.

Zoals in eerder stukjes is beschreven is de sociaal-emotionele ontwikkeling van E. waarschijnlijk juist hoger en is ze gewoon gefrustreerd dat leeftijdsgenootjes haar niet kunnen volgen. Zo had de docent het nog niet bekeken. Dat is volgens de deskundige dus ook het grote voordeel van haar laten versnellen, zodat ze bij ouderen in de klas komt, waar ze beter mee kan communiceren.

Fijn dat je het gevoel hebt dat school met je meedenkt…volg je gevoel zou ik zeggen. Het lijkt me idd dat er in groep 3 nog genoeg andere zaken komen kijken dan enkel leren lezen en schrijven…

@Wpl wrote:

Beide zou je een informatie-verwerkingsstoornis kunnen noemen,maar de 1 is het niet goed kunnen verwerken van informatie en de ander is het het verwerken van een TE grote hoeveelheid informatie (omdat ze meer prikkels te verwerken krijgen). Die discussie moet je dan ook niet eens aangaan…je eigen gevoel geeft vaak meer aan.

Dat vind ik vaak ook best frappant…het kan best hoor,maar veel gevallen waarin ouders zelf al veel twijfel hebben over de diagnose kan het zeker waar zijn dat er iets anders aan de hand is.

Als je kind gewoon lekker opgroeit en pas op school of latere leeftijd begint bepaald gedrag hem of haar in de weg te zitten,dan vind ik het vaak wel erg kort door de bocht om het op een stoornis te gooien…

Je kan je ook afvragen waarom bepaald gedrag nu pas boven komt…

Fijn om te lezen dat zindelijkheid wel herkenbaar is…daar richten we ons nu ook op, daar kwamen we uiteindelijk ook voor.

1 jaar terug zaten we ook bij de arts…kregen na wat onderzoeken en buikfoto laxeer mee en het zou binnen enkele maanden beter gaan…

NOT…(Jo houdt zn poep vast, hij weigert te poepen,kortom obstipatie, druk op zn blaas, veel plassen, geen controle,enz.enz.).

Die laxeer en de lijst met do’s en don’t hebben niets veranderd.

1 jaar verder, Jo zwaaar gefrustreerd, de woede aanvallen en zware emoties namen toe…(daar kwam oa schaamte bij). Weerstand om even naar de wc te gaan werd steeds groter, beloningssystemen waar hij helemaal voor wilde gaan mislukte elke keer weer…

Ja…rustig blijven, niet boos worden, hij kan er niets aan doen, steeds opnieuw beginnen, niet op zn huid zitten…bla,bla,bla…na bijna 1 jaar zie je er geen gat meer in…

Terug naar de arts…die heeft niet meer gekeken naar het poepprobleem,maar begon andere vragen te stellen (over wathet met hem doet, wat Jo zegt, enz.enz)…hij heeft Jo even zitten observeren en onderzocht en zag bepaalde dingen aan Jo die hij kennelijk herkenbaar vond…

Voor zijn darmen moet hij terugkomen…het nieuwe middel lijkt nu wel iets los te gaan maken (of…Jo heeft zijn broertje in enkele dagen volledig zindelijk zien worden en dat heeft iets in hem los gemaakt…).

Snachts zonder luier kan Jo zeker niet…hij ligt zowat in coma snachts.

Slaap is hem heilig…hij moet op tijd erin en school begin wat hem betreft te vroeg…de luier zit idd vol smorgens…

Dat is nu een zorg…voorlopig staat hij nog op de wachtlijst…wel even fijn zo. Eerst de zomervakantie,daar kijkt hij enorm naar uit. Hij is met een uitstekend rapport over naar groep 2. Had niet anders verwacht,want hij heeft een volledig jaar gedaan nu…

Verwacht rond september/oktober de oproep…nog even rustig de tijd om aan het eerste probleem te werken…teveel gewroet aan Jo,trekt hij toch niet.

(buiten een ander probleempje,maar gaan even kijken of dat wel dringend is…zo niet,misschien even bekijken of we dingen niet teveel door elkaar kunnen laten lopen…).

@kico wrote:

Eerst was er nog sprake van 's ochtends groep 3 en 's middags voor de eigen ontwikkeling nog groep 2…

Goede keus! Dat switchen lijkt Het beste van twee wereldemaar maakt in de praktijk dat een kind nergens echt bij hoort. En DAT is nu juist wat kinderen niet willen…

@kico wrote:
Bovendien moet ze waarschijnlijk al snel verrijking of verbreding krijgen en zal ze na de herfstvakantie in een V-klas terechtkomen. E. heeft al de cito rekenen van midden groep 3 gehad en heeft daar een B gescoord. Toch gaat ze gewoon bij het begin beginnen in groep 3, zodat ze ook bekend wordt met de leerstrategieen.

Dit vind ik weer een grote misser: ook een kind dat voorloopt heeft recht op het volgen van een eigen leerlijn en de kans dat het er al helemaal genoeg van heeft tegen de tijd dat het herfstvakantie is is vrijwel 100%. Stel je eens voor, je gaat naar groep 3 en eindelijk leren (en dat wordt ook nog eens benadrukt door de wereld om je heen!) en wat komt er dan na die eindeloze vakantie? Juist, je mag dingen leren die je al kunt… En wel zo’n 8 weken lang, voor een 5-jarige een eeuwigheid! De grootst mogelijke onzin ook dat dit kind er zo lang voor nodig zou hebben leerstrategieen te leren. Die heeft het al lang, hoe kun je anders zonder instructie (!) een B scoren op lesstof die je jezelf hebt eigen gemaakt! Voor school heel lastig maar ze zullen echt direct moeten beginnen met een eigen leerlijn (compacten, verrijken en verdiepen) willen ze onderpresteren voor zijn. Kijk alsjeblieft eens op http://www.eduratio.be

@kico wrote:
Zoals in eerder stukjes is beschreven is de sociaal-emotionele ontwikkeling van E. waarschijnlijk juist hoger en is ze gewoon gefrustreerd dat leeftijdsgenootjes haar niet kunnen volgen. Zo had de docent het nog niet bekeken. Dat is volgens de deskundige dus ook het grote voordeel van haar laten versnellen, zodat ze bij ouderen in de klas komt, waar ze beter mee kan communiceren.

Klopt en helaas vaak ook het enige voordeel, cognitief hebben ze een versnelling in een paar weken tot maanden helemaal weggewerkt.

Succes!

@wpl

de site eduratio is mij al bekend en daar hebben we zeer veel geleerd ja. En bij ons in het zuiden is de herfstvakantie al na 6 weken en die zal E nodig hebben om te wennen is de gedachte. Uiteraard wordt het welbevinden van E goed in de gaten gehouden en is er eerder extra’s nodig dan springen ze daar meteen op in. Tot nu toe ben ik tevreden over de aanpak van school. Er komt ook een combiklas 3/4 en daar hebben we met z’n allen bewust niet voor gekozen, omdat ze al versnelt en de kans groot is dat ze al teveel meepikt van groep 4. We moeten er ook voor waken dat een 2e versnelling niet nodig hoeft te zijn, want anders zit ze al met 9,5 op het voortgezet onderwijs. Tot nu toe is de gedachte om te verbreden en verrijken dan om later nog een jaar te moeten versnellen. Er is al gepraat over bijvoorbeeld spaanse les. We zullen zien wat de toekomst brengt. Wie weet komt er ook wel een moment dat ze pas op de plaats maakt en niet meer zo snel cognitief groeit. Nu ook eerst maar eens de testen van augustus afwachten.

prima, ik hoop dat het werkt. Wij zijn er twee keer flink de mist mee in gegaan dus ik wilde je de waarschuwing graag meegeven…

Ik hoop echt dat het werkt, in ieder geval fijn dat ze toetsen bij aanvang. Bij ons zou de oudste idd nog een jaar moeten versnellen op de reguliere, daar ook echt de beste keuze maar voor ons reden over te gaan naar Leonardoonderwijs. Nu is ze net 11 geworden en heeft ze er veel geleerd (m.n. leren en plannen) maar vooral ook is ze er persoonlijk veel steviger door geworden.

Ook onze oudste zat weer tegen een versnelling aan. Dat was mijn schrikbeeld. Een negenjarig of tienjarig kind naar het voortgezet.

Wij (of beter gezegd: school) zijn ook flink de mist ingegaan bij het versnellen naar groep 3. Alsof je dan niets meer hoeft. Dan begint het pas. De juf van groep 3 gaf haar nog weleens een beetje verbreding en verdieping. Minimaal, maar toch. Ook zij had op de citotoetsen e3 al goed gescoord. Dat het daar nog goed ging lag meer aan het feit dat ze eindelijk íets mocht doen en zich beter thuisvoelde bij de oudere kinderen.

In groep 4 moest ze gewoon meedoen. Ze was toch al versneld? Uiteindelijk mocht ze met rekenen doorwerken. Met het gevolg dat ze in groep 5 al helemaal niets meer te doen had… Ondertussen zat ze op een andere school die er tot hun schrik achter kwamen dat ze al op het niveau van eind groep 6 zat en op bepaalde vlakken groep 8… Daar deden ze gelukkig meer aan verbreding, verrijking en compacten. Elke keer de eindtoets maken en dan alleen het gedeelte wat ze nog niet beheerste maakte ze de opdracht. Zo leerde ze tenminste nog wel wat methodes. Waar ook weer een valkuil in zit, want soms werken die methodes niet met ‘onze’ kinderen. Ze leren namelijk op een andere manier en kunnen er juist heel erg van in de war raken. Vooral door de vele stappen die andere kinderen misschien nodig hebben, maar wat zij niet kon. Die stappen sloeg ze normaal over en een stapje terug doen is heel lastig. Als je bijvoorbeeld ‘weet’ dat 8 + 4 = 12, dan is het heel lastig om te gaan splitsen. 4= 2+2. 8+2=10 + 2=12 Ze raakte er van in de war, ging juist fouten maken. Terwijl ze het op haar eigen manier wel foutloos uitrekende. De problemen kwamen vooral toen de sommen moeilijker werden. Al die tussenstappen, niet handig. En wat dacht je van leren hakken en plakken als je al kan lezen? Ik heb school vaak geprobeerd uit te leggen dat Y.oni op een andere manier leert. Vanuit het geheel naar kleine dingen en niet andersom zoals de meeste kinderen.

Op Leo heeft ze inderdaad heel veel geleerd. De projecten en extra opdrachten voeren de boventoon en zijn heel goed voor haar. Ze heeft net een moeilijke opdracht voltooid waar plannen een grote rol speelde. Alles zat er in. Een stuk topo, begrijpend lezen, plannen, etc. Multitasken dus :mrgreen: Een paar keer in tranen, maar het is gelukt. Iets waar ze écht trots op mag zijn. En doordat ze in de klas zich veilig voelt en eindelijk zichzelf kan en mag zijn is ze veel beter in haar vel komen te zitten. Staat sterker in haar schoenen.

@bianca68 wrote:

Nu wordt ze op ons verzoek met de wiscIII getest. Wel wat jong, maar ja. Over twee weken horen we wat daar daar de uitslag van is en wat er wordt geadviseerd naar school toe.

We hebben deze week het gesprek met de gz psychologe gehad. Niet veel schokkends, want we wisten natuurlijk al dat ook zij boven de 130 zit. Ze loopt inderdaad ruim een jaar voor. Ze is 4,10 jaar en de psychologe zei heel mooi: ze heeft de test heel goed gemaakt voor een 6-jarige :mrgreen:

Haar performale iq liep wel iets achter op het verbale iq, maar dat kwam enkel en alleen van het tempo. Ze maakte de opdrachten goed, maar te langzaam. Als je dan bedenkt dat ze nog maar 4 is en dan die tijd even weg rekent kun je spreken over een harmonieuze uitslag en dat is wat we wilden weten. Het bijzondere is is dat ze op ruimtelijk inzicht niet uitviel, en dat terwijl ze gedeeltelijk in een rolstoel zit. Ze is veel later gaan lopen dan andere kinderen en loopt nog niet veel. Dus normaal

gesproken had die veel lager uit moeten komen.

Helaas had ze nog niet alle observaties gedaan en was er nog geen gesprek geweest met de juffen. Het wordt dus toch nog over de zomervakantie heen getild voor er spijkers met koppen geslagen gaan worden.

Op school vinden ze haar sociaal emotioneel :sick: niet zo sterk. De gz-psychologe vindt dat meevallen en vraagt zich (terecht) af of ze er wel aan moeten gaan sleutelen. Dat ze wat teruggetrokken is is ook haar kracht. Ze is een observeerder, dat moet en mag je niet willen veranderen.

Pff Bianca, dat lijkt me helemaal zwaar werk, met versnelde kinderen loop je al tegen de leerkrachten aan die het eigenlijk heel zielig vinden van zo’n uk “zoveel” te vergen (grr, als een kind er aan toe is om meer te doen slaat dat toch nergens op!), maar dat probleem zal je met jullie jongste wel helemaal hebben? Vermoedelijk is de verwachting van veel mensen dat ze “dus” ook geestelijk gehandicapt is?

Onze jongste was altijd heel klein (tot ze naar de Leonardo ging, daar is ze in een jaar bijna 15 cm gegroeid, vraag me af of dat een verband heeft!) maar bijzonder taalvaardig (begon met 8 maanden al te praten, geen gezicht zo vanuit de maxicosi!!) en puur op basis van haar lengte vragen mensen dan toch aan de ouders wat het kind wil drinken etc. Wel humor dat nr 4 dan ook dooodleuk tegen mij zei dat ik maar aan de vraagster moest vertellen dat ze graag ijsthee dronk :lol: We hebben haar ook uitgelegd hoe dit soort misverstanden ontstaan. Gelukkig snapte ze dat wel, dat is dan wel weer lekker aan dat snelle begrip, dat scheelde al een hoop!

Zag laatst de documantaire van Ria Bremer over Sam, een enorm gehandicapte jongen met een dito intelligentie. Gezien? Heel indrukwekkend! Nog te zien, zie http://www.nederland2.nl/uitzendinggemist/programma/sam/5598

Succes met alles en een heel goede vakantie!

Ik vind eerlijk gezegd dat er nogal negatief over “DE leerkracht” wordt gesproken. :shifty: HB is een ontzettend complex probleem; voor zowel de ouders, de leerkracht als het kind zelf. Helaas heb je in een klas met niet alleen dat hbkind te maken, maar ook met nog 28 andere “speciale” kinderen. De theorieeen over omgaan met hb wisselen iedere paar maanden, pas het laatste half jaar is men echt bezig om een omslag te maken in onderwijsland omdat er nu eindelijk geld is vrijgemaakt voor de al zo ontzettend lang gevraagde en hoognodige scholing. Wij zijn ons met het hele team aan het scholen in hb, zijn ook gestart met een leonardoafdeling, maar het probleem is echt niet minder complex geworden. Ieder kind is anders, ook ieder hbkind(tegenwoordig spreken wij overigens van excellente leerlingen) en er is zelden een standaard diagnose te stellen. Dat leerkrachten voorzichtig zijn met versnellen snap ik heel goed, dit heeft in het verleden ook voor veel problemen gezorgd. Ik vergeet nooit meer dat wij een meisje met 10 jaar afleverden op het gym omdat dit echt de wens van ouders was. Dit meisje is helaas ontzettend ongelukkig geworden, een echte dropout :frowning: Ook de adviezen van psychologen staan vaak buiten de realiteit wat een leerkracht nodig heeft om goed passend onderwijs voor ALLE kinderen te kunnen geven.

Geloof me, ik onderschat het probleem echt helemaal niet en wil ontzettend graag passend onderwijs geven voor ALLE kinderen, ook voor excellente leerlingen. Maar soms wil je iets wat in de praktijk niet altijd mogelijk is. Ik denk persoonlijk dat de overheid veel meer geld moet investeren om deze excellente leerlingen te behouden voor ons eigen landje. Daar is heel veel broodnodige scholing voor nodig, heel veel begeleiding en dus heel veel geld. Ik vind dat deze kinderen daar net zo veel recht op hebben als zwakke leerlingen, maar in de praktijk moet je het vaak maar uit zoeken met excellente leerlingen als school.

Zo, dat was mijn relaas :oops:

Ik snap je helemaal mamaartje. Ik heb gelukkig op zich goede ervaringen met onze school. Ze denken echt met me mee, nemen ons serieus en proberen alles te doen wat in hun mogelijkheden ligt. Maar heb de laatste maanden sinds ik me erin ben gaan verdiepen wel doorgekregen dat dat bijna uniek te noemen is. En dat is zo jammer. Ik weet dat de leraren/scholen niet alles kunnen doen of niet de middelen hebben, maar het is zo belangrijk dat je het idee hebt dat er meegedacht wordt, dat ouders zich begrepen voelen. Maar ook dat is persoonlijk. Vanuit onze school zijn het laatste jaar 5 kinderen doorgestroomd naar het Leo omdat zij vonden dat de school toaal niet meewerkte. En dan hebben we het toch echt over dezelfde school!!

Wpl: Jij hebt me heel erg aan het denken gezet over sociaal emotionele ontwikkeling. Het probleem wat hier speelt:

Gedeeltelijk eerder beschreven, maar om het even compleet te maken:

Onze oudste zoon is nu 10 jaar. Is van januari en heeft dus lang gekleuterd. Liep toen al voor, maar niet abnormaal. In groep 4 liep hij vast. Teveel aandacht voor de omgeveing, andere kinderen lastig vallen en een slechte werkhouding. Gelukkig een alerte leerkracht die hem doorgetoetst heeft en uiteindelijk heeft hij in overleg groep 4 en 5 ineen gedaan. Hij ging met 8 en een half naar groep 6 (combiklas 6,7,8)

Hij heeft het daar heel lastig gehad. Hij kon de stof makkelijk aan, liep op een gegeven moent weer voor maar had heel veel moeite met de klas. Hij heeft geen aansluiting, vind de humor niet leuk (sexgrapjes die hij wel begrijpt maar niet grappig vindt, interesse in uiterlijk wat hij niet belangrijk vindt) Hij is dus echt een buitenbeentje en wordt daardoor dus gepest.

Ik heb hem in maart laten testen. Expres niet op voorbereidt want hij heeft heel erge last van faalangst. Zijn score was 129… net 1 punt te weinig voor Leo. School had hoger verwacht ik ietsje hoger maar de psychologe heeft in het rapport gezet dat ze ondanks zijn zenuwen het idee had dat hij goed genoeg op zijn gemak was en dat de uitslag geen HB was, maar een goede VWO kandidaat. Op die gronden is hij afgewezen voor het Leo.

Onzettend balen, ik weet dat hij door zijn zenuwen net iets minder gescoord heeft. De entreetoets op school heeft hij om dezelfde reden echt ver onder zijn niveau gemaakt (gelukkig houdt school haar eigen oordeel aan)

Nu geeft school aan bij rapportbespreking dat het misschien een idee is om hem na groep 8 nog een jaar op de bs te laten om hem sterker te laten worden en aan zijn faalangst te werken.

Ik twijfel heel erg. Wordt hij in dat jaar sterker, of is hij gewoon anders dan andere kinderen en zal hij dit “probleem” met een jaar verlengen niet oplossen? Is hij sociaal emotioneel zwak of is hij gewoon anders…

Pff, heel verhaal. Gelukkig heb ik nog een jaar in groep 8 om te kijken hoe hij zich gaat ontwikkelen…

@mamaartje. Ik snap wat je bedoelt, maar vind het hier nogal meevallen. Bij mijn weten heb ík in elk geval niet over dé leerkracht gesproken, want die bestaat niet.

Mijn ervaringen zijn wisselend. De eerste school waar Y.oni op zat heb ik vooral slechte ervaringen. Helaas. Het grootste manco ligt daar bij de ib-er en de directeur. Maar ook de leerkrachten ben ik niet heel erg over te spreken. Dat komt niet doordat ze dingen niet wisten, zelfs niet dat ze niet bij machte waren om mijn dochter goed les te geven. Wat ik ze wel kwalijk neem is dat we eerst niet serieus zijn genomen, zelfs zijn voorgelogen. Dat het stokje steeds weer bij ons werd gelegd. We hadden na een tijd al het idee dat het niet goed ging. Er was geen tijd voor een gesprek. Op mijn vraag of het wel goed ging kreeg ik steeds bevestigend antwoord. Het ging uitstekend, niks te merken. ‘Ze was alleen sociaal-emotioneel niet zo sterk zoals je dat wel vaker ziet bij deze kinderen.’ Na ruim een half jaar kwam er een gesprek. Hierin werd een kind geschetst wat ik niet herkende. Het kind wat binnenkwam in groep 1 herinnerde ze zich niet meer. Dat ze zoveel wist lag aan ons, wij waren intelligent en vertelden haar zo veel. De problemen lagen thuis. Die gedachte kon ik nog wel volgen, want onze jongste was net geboren en dat was allemaal zeer problematisch gegaan. We keken het nog even aan. We kwamen er achter dat Y.oni als een zombie door de klas liep. Schoudertjes omhoog, hoofd omlaag. Schichtig. Nee, het ging allemaal goed op school :roll: Goed? Ons kind was depressief! Een heel gevecht is begonnen. Een gevecht om het geluk van ons kind. De gz-psycholoog bracht een kentering en kwam met een andere diagnose dan op school altijd geroepen werd: Een hele normale kleuter, sociaal emotioneel eerder voor dan achter en heel erg slim. Daar moesten ze wat mee doen. School ging naar een workshop voor hb. We lieten Y.oni daar op school, hadden weer vertrouwen. Het eerste handelingsplan was om te huilen. Allemaal dingen om haar sociaal-emotioneel sterker te maken (in het verslag stond dat ze niet achter liep!) en amper iets om haar uit te dagen. Binnen enkele weken waren heel veel problemen terug. Volgens de ib-er lag dat dan toch echt thuis, want op school merkten ze niks. Achteraf klopte dat niet nadat ik heb gesproken met oa de klasse assistent, maar dat terzijde.

De docente van groep 3 was niet perfect, maar ik was heel erg over haar te spreken. Ze stond in elk geval open voor onze vragen. Sprak ons niet naar de mond, maar we voelden ons in elk geval serieus genomen.

Groep 4 waren 2 vastgeroeste docentes. Fijne mensen allebei, maar afwijken van wat ze al jáááren deden? Echt niet. Y.oni werd als 6-jarig meisje naar de gang gestuurd. Daar stond een kast met extra werk en daar moest ze zelf maar wat uit zoeken :roll:

Je zou verwachten dat op zo’n school de leerkrachten ondersteund en geholpen zouden worden door de directeur en de ib-er. Dat gebeurde daar totaal niet. De directeur vluchtte zijn kamer in zodra wij binnen waren. De ib-er praatte ons keurig naar de mond en deed vervolgens niets.

We hebben Y.oni van school gehaald. Van ons kind dat op vierjarige leeftijd groep 1 binnenstapte was ondertussen niets meer over. Achteraf bekeken hadden ze op deze school veel stuk gemaakt. En helaas staat mijn verhaal niet op zich. (ik heb de helft nog niet verteld, maar dat heeft mi ook geen nut.

De nieuwe school was een heel ander verhaal. Ze kreeg een fantastische juf. Eindelijk kregen we het gevoel dat we niet zelf het voortouw hoefden te nemen, juf had de touwtjes strak in handen. De ib-er was helemaal geweldig. Y.oni bleek erg beschadigd te zijn in de afgelopen jaren. De juf :cry: en de ib-er hebben hier samen hard aan gewerkt. Langzaamaan zagen we ons kind weer terugkomen. Het grootste compliment wat de juf ooit had gehad van een ouder! Ze kreeg verbreding, verdieping en haar werk was compact. Nog lang niet voldoende, maar ik besef heel goed dat het ergens op houdt. Deze juf heb ik alleen maar lof voor. Geen makkelijke klas, maar het was er altijd gezellig. Juf kon een kop koffie halen zonder dat het een zooitje werd. Pesten werd in de kiem gesmoord. Toen Leo kwam was juf de eerste die zei dat we daar heen moesten gaan. Niet omdat ze Y. kwijt wilden, maar omdat ze haar het beste gunde. Ze gaf heel eerlijk toe dat ze Y. nooit konden bieden wat ze nodig had. Iets wat we overigens ook nooit verwacht hadden. Je kan geen onmogelijke dingen verwachten.

Deze school is in de minderheid, maar gelukkig zijn er meer!

De juf van onze tweede gaf precies dezelfde reactie over het naar het Leo gaan. Voor de school jammer om zo’n jongen te missen :inlove: , maar heel begrijpelijk omdat ze hem op lange termijn niet genoeg kunnen bieden.

Ik snap je verhaal heel erg goed en ieder beschadigd kind is er een teveel. En helaas zijn we nu al verder op dit gebied dan een jaar geleden. En als het over mijn kind zou gaan zou ik ook ontzettend boos en gefrusteerd zijn. Maar toch denk ik dat je niet alleen de school en de leerkracht de schuld kunt geven. In de hele maatschappij is hb een nieuw begrip. Ik vind dat ouders altijd het allerbeste hun kind kennen en ik sta er altijd open voor een gesprek hierover. Maar soms zijn kinderen thuis echt anders dan op school. En het leren interpreteren van observaties is ontzettend moeilijk. Daar ben je als ‘gewone’ leerkracht gewoon niet in geschoold. Daar zijn andere professionals voor. Als een kind niet lekker in zijn vel zit, zal ik tegenwoordig veel eerder hulp inschakelen van instanties buiten school maar dat komt ook omdat die instanties daar nu veel opener in zijn geworden en ouders de onderzoeken meestal gewoon vergoed krijgen. Dat was een aantal jaar geleden echt nog niet. Je moest een flinke spaarrekening hebben om je kind te laten onderzoeken en als school kreeg je een heel beperkt budget om kinderen te laten onderzoeken. Hetzelfde budget waarmee dyslectische kinderen, adhd-ers en andere kinderen onderzocht van moeten worden. En dat maakt de drempel wel heel erg hoog om een onderzoek aan te vragen voor een kind wat in de klas teruggetrokken gedrag vertoont. Simpel gezegd vroegen andere kinderen meer directe aandacht :oops: Ik ben 2 jaar geleden naar een cursus over hb geweest, ik vond hem zo ontzettend slecht :frowning: De informatie kwam er eenvoudig op neer dat je inderdaad maar een kast op de gang moest zetten voor deze kinderen waar ze mee aan de slag kunnen. Nu worden er door de overheid heel goede workshops en conferenties gegeven omdat de noodzaak eindelijk ook door de overheid erkent wordt.

Nogmaals ik begrijp echt heel goed dat je je echt machteloos voelt als je je niet gehoord voelt en dat vind ik ook echt niet kunnen. Maar een school en vooral de leerkracht moet het nu eenmaal doen met het beleid dat de overheid voorschrijft.

Ik denk dat er nog steeds een enorme taak ligt om deze zorg te blijven uitspreken naar de beleidsmakers van het onderwijs. Het zou toch niet mogen zijn dat het nieuwe kabinet deze plannen weer van tafel veegt en een andere koers in gaat zetten. Maar leg deze zorgen daar wel neer waar ze horen. De school kan hier een luisterend oor in hebben en tegenwoordig heeft de school gelukkig een breder pakket wat ze in kan zetten, maar het moet nu vooral van bovenaf serieus genomen blijven worden. Het zou voor heel Nederland toch zonde zijn als er zoveel talent verloren gaat omdat we niet de juiste aanpak hebben voor deze kinderen…

@mamaartje

Nogmaals, ik geef leerkrachten nergens de schuld van. Y was de eerste en ik snap volkomen dat het heel moeilijk was. Y. is ook nog een keer een uitzondering binnen de uitzonderingen (haar iq zit ver boven de 130). Gedifferentieerd les geven is een kunst op zich. Toen we haar daar van school gehaald hebben heb ik ze ook niet het gevoel gegeven dat ze het fout hebben gedaan, ze hebben op hun manier hun best gedaan. Maar ze zaten helaas zo vast in ‘zo doen we het al jaren’ dat er geen ruimte was voor nieuwe inzichten. Ik denk dat een andere ib-er daar al heel wat zou oplossen.

Wat ik ze wél kwalijk neem is dat we niet serieus zijn genomen, dat er steeds weer werd gezegd dat de problemen vanuit de thuissituatie kwamen, dat ze op dat sociaal-emotioneel bleven hameren terwijl er duidelijk in het verslag stond dat ze géén achterstand had. Dat zelfs de juf daar met rollenspel iets aan wilde gaan doen. Ik vind niet dat een juf dat ‘even’ moet gaan doen. Als het nodig was geweest waren we met Y. naar een therapeut gegaan. Daar hebben we altijd voor open gestaan. We hebben niet voor niets lang contact gehouden met de gz-psycholoog. En hij heeft ons niet gespaard.

Ik geef direct toe dat ik naar school toe aan het begin veel te aanvallend ben geweest. Daar heb ik van geleerd. Samen met de gz-psycholoog zijn veel gesprekken geweest. Ook wij moesten leren. Hij is ook bij ons thuis geweest. Gekeken waar wij als ouders dingen konden bieden. Ik heb heel goed naar mezelf gekeken, doe dat nog. Zelf hebben we ook de neiging om te veel van onszelf te verwachten, dat neemt Y. over.

Dat de ib-er altijd keurig knikte, dingen beloofde en er vervolgens niets mee deed (of zelfs het tegenovergestelde), neem ik haar wel kwalijk. Ze hield zich niet aan afspraken, ik schreef ze op waar de gz-psycholoog bij zat en daar kon ik haar dan elke keer weer op wijzen. Heel frustrerend.

Op de volgende school heb ik gezien hoe het ook kan. Ook daar konden ze lang niet alles. Zijn ‘fouten’ gemaakt, maar daar zal ik nooit over vallen. Een juf is ook maar een mens. Ook wij weten nog lang alles niet, hoe kan zij het dan weten?

Ook bij A. op school ben ik tevreden over hoe het gaat. Het gaat lang niet goed, maar de leerkrachten staan er wel open voor. Helemaal knap omdat ze daar voornamelijk kinderen gewend zijn met juist een lager iq. Hoe het daar verder gaat is nog afwachten, maar ik heb goede hoop.

Dus nee, ik ben niet negatief over DE leerkracht.

We zijn nu vanuit de vereniging bezig met het opzetten van lezingen. Voor de pabo, bij basisscholen. Maar mensen moeten er wel voor open staan.