Even een vraagje… misschien ben ik wel te ‘vroeg’ met mn vraag stellen hoor, Joas is pas 6 dagen oud, maar goed. De eerste twee dagen ging bv erg moeizaam omdat het aanleggen bizar lang duurde, want hij wilde niet aanhappen. Inmiddels gaat het heel erg goed, hij hapt goed aan, hij drinkt goed door, maar… hij wil elk uur eten. Echt, als er anderhalf uur tussen een voeding zit is het lang. Deze week zat er 1 dagje bij dat hij netjes om de 2,5 a 3 uur kwam maar verder… hij drinkt minstens 20 minuten steeds en écht goed ook hoor, ik zie m klokken en hoor m slikken maarja, als hij dus een half uur aan de borst heeft gehangen moet hij toch wel wat langer dan een uur verzadigd zijn?
Gaat er ergens iets niet goed? Doe ik iets fout? Krijgt hij wel genoeg binnen? Waarom is mijn baby toch zo hongerig…? :oops:
juist omdat het de eerste dagen wat minder ging, denk ik dat joas de productie aan het opvoeren is… en dat doen ze door te regelen… heel vaak willen drinken(is dit ook clusteren?)… Als het goed is moet dit over een dag of wat toch wel weer wat minder gaan worden…
Geef je hem na de eerste borst ook nog een toetje(tweede borst)??
Ja, als hij klaar lijkt te zijn geef ik m een schoon luiertje en bied dan de tweede borst aan. Meestal weigert hij die.
Hoi!
Allereerst gefeliciteerd met de geboorte van je zoontje.
Ik begrijp dat je je zorgen maakt over of hij genoeg voeding binnenkrijgt…
In het begin is het echt wennen aan je kindje. Sommige kindjes hebben meteen een ritme van om de drie uur, anderen doen daar wat langer over. Op dit moment is 10 tot 12 keer voeden per dag niet ongewoon. Dat wordt overigens na verloop van tijd minder. Ritme ontstaat dan vanzelf.
(en als je denkt hee hij heeft zijn ritme gevonden dan gooit hij het ineens weer overhoop en wil weer elk uur. Zoek maar eens op regeldagen ;))
Maar… Als het goed is, dan is de kraamhulp er nog.
Zij zal je zoontje nog een keer wegen voor ze weggaat en als je dat weet, dan weet je ook of hij genoeg binnenkrijgt. Dat zal ze je wel vertellen. Daarna als ze weg is kun je vaak op het CB bij het inloopspreekuur wegen. De meeste CB’s hebben zo’n inloopspreekuur.
Even wat vraagjes…
- is het plassen/poepen voldoende?
- hoe is de groei tot nu toe?
- omdat je zei dat het in het begin niet ging: voed je toevallig met tepelhoedje?
Mocht je over een paar dagen nog steeds twijfelen, bel dan eens met de VBN (http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl) of La Leche League (http://www.lalecheleague.nl). De contactpersonen en leidsters hebben allemaal ervaring met borstvoeding en zijn opgeleid om -wetenschappelijk onderbouwde- informatie te geven.
-Plassen en poepen is voldoende, hij heeft zo’n 8 a 9 plasluiers en 7 poepluiers per 24 uur.
-Zaterdag woog hij 2790 gram, hij is dus een ons afgevallen, zn geboortegewicht was 2885. Zowel de vk en de kraamhulp waren hier blij verbaasd mee, ze hadden me al voorbereid op 2500 a 2600 gram. Dus dat is denk ik al wel een teken dat hij genoeg binnen krijgt?
-Ik voed niet met tepelhoedjes.
Punt is vooral dat ik echt he-le-maal uitgeput raak van elk uur hem aan de borst hebben (en ik ben ook nog eens kloven aan het ontwikkelen…) Ik kom geen minuut aan mn slaap toe. Maar goed, het zal erbij horen… ik hoop inderdaad dat hij gewoon wat tijd nodig heeft om een ritme te ontwikkelen. Morgen wordt hij gewogen, ik ben heel benieuwd. Voornaamste voor mij is dat hij genoeg binnen krijgt, daar zat ik echt even heel erg mee…
@D. wrote:
(en ik ben ook nog eens kloven aan het ontwikkelen…) Ik kom geen minuut aan mn slaap toe. Maar goed, het zal erbij horen… ik hoop inderdaad dat hij gewoon wat tijd nodig heeft om een ritme te ontwikkelen. Morgen wordt hij gewogen, ik ben heel benieuwd. Voornaamste voor mij is dat hij genoeg binnen krijgt, daar zat ik echt even heel erg mee…
Allereerst van harte gefeliciteerd met je zoontje!
Je geeft aan dat je kloven aan het ontwikkelen bent. Borstvoeding geven hoort geen pijn te doen en zeker geen tepelkloven op te leveren. Tepelkloven worden vaak veroorzaakt, doordat de baby niet goed is aangelegd. Bovendien kan een baby die niet helemaal goed is aangelegd, de borst niet effectief leegdrinken. Dat kan een reden zijn waarom hij zich zo snel alweer voor een voeding meldt. Aanleggen is overigens een verzamelnaam voor zowel de acties van de moeder als die van de baby die ertoe leiden dat de baby aan de borst komt te liggen. Wellicht kun je nog iets aan je eigen lichaamshouding verbeteren? Als je zittend voedt, zorg dan dat je goed rechtop zit. Als je wat onderuit gezakt zit te voeden, wijst je tepel namelijk iets naar boven, zodat deze tegen het gehemelte van je baby aan komt en dat kan pijn/kloven opleveren. Daarnaast zul je waarschijnlijk onbewust je houding gaan corrigeren, waardoor de kans bestaat dat de borst iets uit het mondje van je baby wordt getrokken en ook dan is hij niet meer goed aangelegd… Als je liggend voedt, is het belangrijk om jezelf goed te ondersteunen met kussens (nek, rug, knieën). Breng altijd je baby naar de borst, niet de borst naar je baby.
Als je een voedingskussen gebruikt, is het van belang dat je kindje op het kussen ligt (het komt vaak voor dat een baby tussen het kussen en de moeder in belandt en in een kuiltje komt te liggen; zo komt hij als het ware wat aan de borst te hangen en ook dat kan pijn/kloven opleveren).
Borstvoeding geven is aangeleerd gedrag; zowel moeder als kind moeten het leren. Jij kunt je baby daarin begeleiden, door het aanleggen consequent te verbeteren. Op die manier zal hij het borstdrinken uiteindelijk goed onder de knie krijgen. Op http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/kraamtijd/als_je_aanlegt.html en http://www.eurolac.net/index.php?p=8 (de site van lactatiekundige Gonneke van Veldhuizen) kun je goede, uitgebreide informatie vinden over het aanleggen. Als het aanleggen wordt verbeterd, zullen de klachten snel minder worden. Bovendien kan je kindje de borst dan effectiever leegdrinken en beter aan de vette achtermelk toekomen.
Je kunt ook altijd bellen met één van de borstvoedingorganisaties: de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk of Borstvoedingorganisatie LLL. contactpersonen van de VBN en leidsters van LLL hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. De VBN en LLL hebben beide een eigen telefonische informatiedienst, die zowel overdag als 's avonds en in de weekenden bereikbaar is (VBN: 0343-576626 en LLL: 0111-522882). Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Dus gerust bellen hoor!
Goed, ik ga nu even een boterham smeren; er moet hier zo eentje naar school

Beterschap en succes!
Ik less met je mee hoor, Lenn is weliswaar wat ouder maar hier hetzelfde hongerige… :roll:
Verloskundige en kraamhulp hebben vanmorgen meegekeken met aanleggen en volgens hun ging het goed. Nu dan. Waarschijnlijk is het niet altijd goed gegaan, vandaar de kloven. Ik ben me er ook echt bewust van dat ik daar aandacht aan moet besteden en moet blijven opletten dat het goed gebeurt. Voor de tepelkloven moet ik ‘mother maids’ (?) halen, iemand bekend hiermee? Het schijnt vrij nieuw te zijn.
De vk denkt dat zijn ‘honger’ meer zuigbehoefte is, want het is duidelijk dat hij genoeg binnen krijgt. Dus we moeten proberen om dat uur tussen de voedingen te rekken tot 2 uur (ook om mijn tepels wat rust te gunnen) door middel van hem troosten en (uit noodzaak) een speentje geven als hij blijft happen en zoeken. Het kan onmogelijk honger zijn, zei ze.
Dus we gaan ons best doen hier :).
@D. wrote:
Voor de tepelkloven moet ik ‘mother maids’ (?) halen, iemand bekend hiermee?
Ja mooie dingen zijn dat (wel prijzig) maar het zijn een soort siliconen plakjes die ook enigzins absorberen... mochten mijn tepels weer zo'n pijn gaan doen dan haal ik ze ook. De lk had een proef dingetje mee om te laten zien wat het precies was...
@D. wrote:
De vk denkt dat zijn 'honger' meer zuigbehoefte is, want het is duidelijk dat hij genoeg binnen krijgt
.... en (uit noodzaak) een speentje geven als hij blijft happen en zoeken. Het kan onmogelijk honger zijn, zei ze.
Zie je, weer iemand die toch dat advies krijgt, mijn kraamhulp en LK zeiden me ook gewoon een speen te gebruiken...
Nou meneer trapt daar nu niet meer in, vandaag wil hij alleen tiet! :D
@D. wrote:
Verloskundige en kraamhulp hebben vanmorgen meegekeken met aanleggen en volgens hun ging het goed. Nu dan. Waarschijnlijk is het niet altijd goed gegaan, vandaar de kloven.
Het is vaak moeilijk om in één oogopslag te bekijken of een baby goed is aangelegd, het is echt millimeterwerk. Om hier een goed beeld van te krijgen, moet er eigenlijk tijdens de gehele voeding worden meegekeken. Dus vanaf het moment dat je je baby gaat aanleggen tot het moment dat hij weer van de borst komt. Wat zie je bijvoorbeeld als je baby de borst na het voeden loslaat? Hoe ziet je tepel eruit als deze direct na het voeden uit het mondje van je baby komt: mooi rond en roze of misschien toch wit/afgeplat/met een randje erover?
@D. wrote:
Ik ben me er ook echt bewust van dat ik daar aandacht aan moet besteden en moet blijven opletten dat het goed gebeurt.
In het begin is het inderdaad erg opletten en zorgen dat je je kindje zorgvuldig aanlegt. Over een tijdje zul je merken dat het steeds meer een automatisme wordt voor zowel jou als je baby en zal de tijdsinvestering van nu worden terugverdiend :thumbup:
@D. wrote:
De vk denkt dat zijn ‘honger’ meer zuigbehoefte is, want het is duidelijk dat hij genoeg binnen krijgt. Dus we moeten proberen om dat uur tussen de voedingen te rekken tot 2 uur (ook om mijn tepels wat rust te gunnen) door middel van hem troosten en (uit noodzaak) een speentje geven als hij blijft happen en zoeken. Het kan onmogelijk honger zijn, zei ze.
Ik kan me om meerdere redenen voorstellen dat het best honger zou kunnen zijn. Kindjes die wat lichter zijn, zullen vaak sneller geneigd zijn om de “schade” flink te gaan inhalen. Daarnaast is het zo, dat als een baby niet goed is aangelegd, hij de borst niet effectief kan leegdrinken en daardoor waarschijnlijk niet voldoende voeding binnenkrijgt. Dan zal hij dus ook snel weer honger krijgen.
Ook zijn zuigbehoefte kan een baby gewoon aan de borst stillen, dat is helemaal geen probleem. Borstvoeding in een notendop: een baby mag zo vaak en zo lang aan de borst als hij zelf wil, mits hij goed is aangelegd. Het gebruik van een fopspeen is de eerste vier weken af te raden i.v.m. de kans op zuigverwarring. Bovendien is de kans zeker bij een jonge baby aanwezig, dat hij zich dermate tevreden stelt met een speentje dat voedingen worden uitgesteld of zelfs overgeslagen; stille ondervoeding wordt dan een serieus risico. Tevens kan het bij speengebruik erg moeilijk zijn om de eerste hongersignalen te herkennen die een baby afgeeft (wakker worden, zoeken, smakgeluidjes maken, op vingertjes of knuistjes sabbelen). Huilen is een verlaat hongersignaal.
die mother mates heb ik in het ZH bij beide kids gekregen maar ik vond persoonlijk dat het niks hielp, integendeel, het prikte in de kloven.
Wat bij mij erg goed hielp tegen de pijn en de kloven was een heel warm nat washandje op de tepels leggen, de pijn trekt echt weg en tegen de kloven smeerde ik zuivere lanoïne zalf van Lansinoh (moet je niet afwassen) en dat hielp echt goed!!
Yvonne: dat van die zuigverwarring heb ik ook gevraagd maar zij zeggen dat als een baby het drinken aan de borst eenmaal goed doorheeft en dus goed drinkt, hij dit ook wel blijft doen, zelfs als je heel af en toe een speentje geeft (want dat is echt het idee, hij moet absoluut niet regelmatig de speen krijgen). Ik vind tegenstrijdige adviezen zo lastig :oops: . Na het drinken ziet mijn tepel er overigens heel goed uit, precies zoals je beschrijft. Nou, nu wel iets gehavend door de kloven natuurlijk. Maar… ik heb net weer even heel goed opgelet en ik merk dat hij echt goed aanhapt maar aan het einde van de voeding wat vermoeider wordt en de tepel iets meer uit zn mondje laat glijden… Tada: een recept voor kloven zeker?
Affie, komt jouw Lenn dan ook zo enorm vaak? Ik heb heel zijdelings jouw topic gevolgd (en toen ging ik een baby krijgen en was ik even druk met andere dingen 8) )
O en je moet trouwens niets hoor
De adviezen die een zorgverlener geeft, zijn niet bindend; je kunt ermee doen wat je wilt. Het is jullie kind en je bent vrij om te bepalen wat voor jullie het beste werkt en om keuzes te maken die bij jullie passen.
Nou ik zou dus absoluut geen speentje geven… :snooty:
Hier dronk er ook eentje goed aan de borst en ik lag met een longontsteking in het ziekenhuis, ze hebben hem de speen gegeven (buiten mij om) en het is toch goed blijven gaan… maar die garantie heb je niet… het beste kun je beginnen met speentje tussen de 3/4 weken heb ik gehoord…
Ik zou het niet riskeren… Als hij daardoor verward raakt ben je NOG verder van huis… Ik vind dit wel erg lomp van jouw kraamhulp… :silenced:
En sorry als ik me erg bot uitdruk, maar hij is 6 dagen :shock:
Moet hij nu al volgens een schema gaan drinken, wat een onzin…
Rekken? Arme kind is pas geboren, laat em toch lekker drinken…
Jij relax in een comfortabele stoel en huppakee aanleggen…
Gebruik de tips van hier… dan zul je zien dat ook deze heftige periode voorbij gaat…
Heb je niet iemand die ervoor kan zorgen dat jij tussen de middag een uurtje of 2 bijslaapt? Moeder of oma… of je man…
@D. wrote:
Yvonne: dat van die zuigverwarring heb ik ook gevraagd maar zij zeggen dat als een baby het drinken aan de borst eenmaal goed doorheeft en dus goed drinkt, hij dit ook wel blijft doen, zelfs als je heel af en toe een speentje geeft (want dat is echt het idee, hij moet absoluut niet regelmatig de speen krijgen). Ik vind tegenstrijdige adviezen zo lastig :oops: . Na het drinken ziet mijn tepel er overigens heel goed uit, precies zoals je beschrijft. Nou, nu wel iets gehavend door de kloven natuurlijk.
Ik kan me indenken dat je moeite hebt met de tegenstrijdigheden in de informatie en adviezen die je krijgt

Een jonge baby moet het borstdrinken echter nog onder de knie krijgen, is nog volop aan het leren. Daarom wordt ook aangeraden om, als je zou gaan oefenen met een flesje bijvoorbeeld i.v.m. werk, hier pas op de leeftijd van vier tot zes weken mee te beginnen. Wellicht kun je iets met deze achtergrondinformatie op borstvoeding.com: http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/kraamtijd/tepelspeenverwarring.html .
@D. wrote:
Maar… ik heb net weer even heel goed opgelet en ik merk dat hij echt goed aanhapt maar aan het einde van de voeding wat vermoeider wordt en de tepel iets meer uit zn mondje laat glijden… Tada: een recept voor kloven zeker?
Ja, dat is heel goed mogelijk. De tepel komt dan meer voorin het mondje te liggen en wordt dan tegen het harde gehemelte aan geduwd. Dat gaat schuren en dat geeft op zijn beurt weer pijnklachten of zelfs kloven. Het klinkt een beetje alsof hij dan wat aan de borst komt te “hangen”, klopt dat? Misschien kun je je baby nog iets meer steun geven, zodat hij echt op de juiste hoogte ligt (en blijft liggen) en minder moeite hoeft te doen om de borst op z’n plaats te houden?
Wat betreft het gebruik van een speentje tijdens de eerste vier weken, dit kan zuigverwarring opleveren. Een fopspeen of flessenspeen vraagt van de baby een heel andere zuigtechniek, die voor de baby makkelijker is, kost dus minder moeite. Daarom loop je het risico dat je kindje dan op de nieuwe manier zal gaan zuigen en niet meer goed kan drinken aan de borst. Op den duur kunnen ze zelfs helemaal gaan weigeren. Daarom is het verstandig te wachten tot je kindje minimaal 4 weken oud is én de borstvoeding lekker loopt.
Over kloofjes, je kunt ze (dun!) insmeren met wolvet/lanonline. Dit kun je krijgen in de apotheek of bij de drogist. De huid rondom de tepel kun je het beste droog houden
Als je zoogcompressen gebruikt: verwissel die bij elke voeding verwisselen of vaker als ze nat worden.
Als je er veel last van hebt kun je vaker en korter voeden om je tepels te ontzien.
Blijf ook letten op het aanleggen. Van de tepel afglijden -> ontkoppelen door voorzichtig met je pink het vacuum te verbreken en dan weer opnieuw aanleggen.
Verder bevat moedermelk allerlei genezende stoffen, je kunt na de voeding een druppel moedermelk op de tepel smeren en aan de lucht laten drogen
Ik liep lekker met de blote tietjes door de woonkamer… :thumbup: Idd Floor… zoals je zegt: druppel mamamelk erop…
Ik ben ik vergelijking met de dames die voor mij gereageerd hebben weliswaar een bv-nono, maar hier mijn ervaringen:
Eerst eens :hug: en :-* voor je, ik weet hoe zwaar vooral de eerste paar weken met een kindje (kunnen) zijn. Helemaal als je dan ook nog bv-problemen hebt en tegenstrijdige adviezen krijgt…
De eerste 6 weken deed de bv bij mij ontzettend veel pijn, niet alleen het toeschieten maar gewoon de hele tijd. Op een gegeven moment kreeg ik daar dus kloven van (bepantheen hielp bij mij) en ik zag steeds meer tegen de voedingen op. Ik heb toen hier een topic geopend waar ik heel veel aan heb gehad. Maar waar het vooral op neer kwam is dus dat ie gewoon niet goed aangelegd was.
Alleen hoe meer ik daarop ging focusen hoe meer het mis ging. Ik was constant in de war met het voedingskussen en probeerde eens zus en dan zo. Uiteindelijk bleek het antwoord heel simpel te zijn: omdat mijn borsten zo vol waren had Jasper moeite met aanhappen, daarom gaf ik hem mijn tepels telkens aan(zoals Renzosmam toen zei: net als een sigaret :silenced: ).
MAAR ik had dus gehoord dat ie zo veel mogelijk van de tepelhoed in z’n mondje moet hebben maar niet dat het dus om de ONDERKANT gaat. Ik was dus de hele tijd bezig om hem de BOVEN- en de ZIJKANT aan te geven :wall: :wall: :wall:
Tot ik eens liggend ging voeden. En die kleine lekker zelf liet happen i.p.v. mijn tepel in zijn mondje te steken, toen ging het wel goed :mrgreen: :dance: :mrgreen: En was de pijn stukken minder. Sindsdien laat ik Jasper zelf happen en gaat het eigenlijk heel goed.
Wat de frequentie betreft: het ene kind is tevreden met een paar keer per dag flink drinken. Anderen zijn ‘grazers’ net als koeien eten ze liever de gehele dag door kleinere porties dan een paar keer een flinke hap. Zie je bij volwassenen ook nog steeds(ik ben dus zo’n ‘grazer’ ) Jasper ook. Dus wanneer ik van moeders hoor dat hun kindje maar 3-4 per dag drinkt, dan kan ik best jaloers worden. Jasper wil nog steeds ca. 7-8 per dag drinken. Gelukkig vooral overdag, maar dan nog.
Hoe dan ook drinken de meeste kinderen(voor zover ik weet) in het begin vaker en pas na een aantal weken als het allemaal een beetje goed loopt drinken ze misschien wat minder vaak.
'T is een heel verhaal geworden maar wat ik eigenlijk wilde zeggen is: laat die kleine het eens zelf doen, misschien scheelt het en heb geduld, lopen of fietsen leert een kleintje ook niet in een dag, en dat snapt iedereen, maar drinken is nog veel moeilijker :mrgreen:
Allereerst heel erg bedankt voor alle tips en adviezen, ik kan er zeker wat mee. Ik reageer later even inhoudelijk op een aantal dingen, als dat goed is.
Ik heb de laatste twee voedingen echt huilend gegeven, ik ga door de grond van de pijn, niet normaal meer :oops: Ik wil echt heel erg graag mn best doen voor borstvoeding, maar ik raak er zo gestresst en onzeker van… pfff. Ik bel morgen de verloskundige (ook al is ze hier vandaag nog geweest :roll: ) want dat speentje-verhaal zit me niet helemaal lekker (hij heeft m niet van me gehad trouwens) en die kloven… daar moeten we iets mee. Ik zie nu al op tegen de volgende voeding… :oops:
ik weet dat ik nu wat mensen over me heen ga krijgen, maar toen ik bij daan een kloof kreeg, ben ik uit pure wanhoop tijdelijk een tepelhoedje gaan gebruiken op die borst… het ontzag mijn tepel even… na verloop van tijd begon ik met een tepelhoedje, en als dan de tepel wat gevormd was haalde ik hem weg, en voedde zo… Samen met goed smeren met bepanthen, tussendoor ook smeren met miconazolnitraat(daktarin) want het bleek een combi te zijn met schimmel/spruw en goed drooghouden, ging het binnen een paar dagen een stuk beter, en nog geen week later was ik al weer van de tepelhoedjes af… Het kan soms wel even verlichting geven(in het hele begin kolfde ik die borst, duurde een dag ofzo, daardoor kreeg hij even helemaal rust. De andere tepel ging vanaf het gegin meteen goed)