Robin gaat na de grote vakantie naar groep 3, een mooi moment vinden wij om met zakgeld te gaan beginnen.
Nu had ik laatst al 1 of ander foldertje met daarin wat voorbeelden daarover, o.a het bedrag en hoe vaak.
Ook dat je een deel kon geven voor de portemonnee en een deel voor de bank (dus dat ze daadwerkelijk kunnen zien dat je ook kunt sparen).
Wij sparen ook maandelijks voor hem, maar daar heeft hij uiteraard geen besef van, dit gaat elektronisch.
Wat en hoe vaak geven jullie?
Zelf zat ik te denken aan 1 euro per week.
Zo heb je ook nog wat ruimte voor een ophoging.
Hier gaat de oudste ook na de vakantie naar groep 3 en vanaf zijn verjaardag (3 week terug) krijgt hij zakgeld.
1 euro in de week die hij in 2 munten van 50 cent krijgt.
Hij heeft 2 spaarpotten.
Hij wil graag sparen voor een Nintendo DS en daar is 1 pot voor, daar gaat de helft sowieso in (beetje leren om geld opzij te zetten van het ‘besteedbaar inkomen’ :lol: ).
De andere 50 cent mag hij zelf kiezen in welke spaarpot hij die stopt… in de pot voor de DS of in de andere spaarpot.
Die andere spaarpot mag hij zelf over beschikken.
Dus wil hij een keer een autootje oid kopen? Dan is daar die 2e spaarpot voor. Hij zegt nu ook dat hij daarvan een cadeautje voor zijn broertjes gaat kopen als die jarig zijn. Schiet nog niet op met 50 cent tot nog toe :mrgreen: , hij heeft er 2 weken voor gekozen om die 2e 50 cent ook in de DS pot te stoppen.
Die euro heb ik trouwens ook van de site van het Nibud afgehaald.
Ik denk dat dat foldertje daar ook vandaan kwam, weet het niet zeker meer.
Dat is ook wel een goede, 2 spaarpotten.
Robin heeft alleen niet iets wat hij graag zou willen hebben en daarvoor zou kunnen sparen.
Maar dat kan altijd komen natuurlijk, ook als hij al zakgeld krijgt.
Zal eens op de site kijken. Denk dat ik met 1 euro toch redelijk goed zit.
hij hoeft idd niet direct een groot spaardoel te hebben he.
Dat kan ook gaandeweg het sparen zijn.
Wij hopen alleen dat hij op deze manier oppikt dat je niet alles zomaar uit kan geven, want een deel heb je niet direct tot je beschikking. En dan dus hopen dat dat werkt en hij later ook snapt dat je eerst moet sparen voor bepaalde dingen of dat een deel inkomen al wegvalt in vaste lasten en waar je dus ook niet lekker van de stad in kunt om te kopen waar je zin in hebt.
Precies.
Robin mag soms wat ‘kleins’ uitzoeken en komt dan met mega dozen Lego of Playmobiel aanzetten…
Uhm… iets kleins als in ‘rond de 5 á 10 euro’ hadden we toch gezegd…?
Totaal geen benul van waarde…
Die site is overigens gelijk aan het foldertje dat ik had, de info is hetzelfde.
En die euro zag ik ook terug met deze leeftijd, dus dat gaat hem worden.
We beginnen zaterdag al, we gaan nog op vakantie en dan heeft hij al 5 euro ongeveer (als hij ze al niet heeft uitgegeven… :think: ) en dan kan hij op vakantie iets kopen.
En ook nog een portemonnee, dat wilde hij nu ook wel. 8)
Ik vraag mij af wat deze vraag bij peuter/kleuter vragen moet?? :think:
Maar ik vind 7-8 jaar wel een leuke leeftijd om daar mee te beginnen. Ik heb het idee dat ze eerder nog niet beseffen hoeveel iets waard is.
@Moosje wrote:
Maar ik vind 7-8 jaar wel een leuke leeftijd om daar mee te beginnen. Ik heb het idee dat ze eerder nog niet beseffen hoeveel iets waard is.
7 a 8 jaar pas :think:
vind ik wel erg laat hoor, en ik denk dat dat helemaal aan het kind zelf ligt het ene kind is het andere niet .
Ik vind 0,50 a 1,- een prima bedrag :thumbup:
Anouk krijgt vanaf haar 5e verjaardag 1 euro per week zakgeld. Tot nu toe heeft ze er nog niks van uitgegeven want:
“dan moet ik weer helemaal opnieuw beginnen”
:mrgreen: :lol:
@Moosje wrote:
Dit topic gaat over Robin van 6 jaar, het staat hier prima.
Op zich klinkt een euro prima om mee te beginnen, wij moeten hier ook eens over gaan praten denk ik
ik kreeg vroeger 5 gulden (dat waren nog eens tijden :lol: ), 2.5 voor in de portomonnee mocht ik mee doen wat ik wilde. De andere 2.5 ging in de spaarpot om te sparen.
@Moosje wrote:
Sorry, had er even geen rekening mee gehouden dat kleuters niet alleen kinderen van 4 jaar zijn…
Ik werk op een bso en er zijn maar weinig kinderen van 6, die al zakgeld krijgen…
@Cariska wrote:
ik kreeg vroeger 5 gulden (dat waren nog eens tijden :lol: ), 2.5 voor in de portomonnee mocht ik mee doen wat ik wilde. De andere 2.5 ging in de spaarpot om te sparen.
ja dat had ik ook , maar mijn moeder storte per maand 25 gulden op een rekening waar ik over kon beschikken
en toen had je nog geen pin dus moest ik echt naar de bank fietsen en dan aan het loket om geld te vragen
ik kon dan kiezen of om het geld in eens te besteden of per week of sparen voor iets wat ik graag wilde
ik mocht er geen snoep of snaai van kopen … dat was hier de regel
mijn moeder zei altijd als het op is dan is het kopen gedaan
dus als ik dan in 1 week mijn geld op zou maken had ik dikke pech de rest van de maand
Ik kreeg gewoon zakgeld, wat ik ermee deed was mijn keuze. Maar toen ik op de basisschool zat werd ik wel gestimuleerd om het ook te sparen. Vooral omdat iedereen die op wereldspaardag zijn spaarvarkentje naar de bank bracht een klein cadeautje uit mocht kiezen :dance: , dat geld spaarde ik niet voor een concreet doel.
In principe hoefde ik er ook geen kleding van te betalen. Bij mijn ouders was de deal: als de kleding door mijn pa is goedgekeurd, betaalden zij, zo niet, kon het of terug naar de winkel of moest ik het zelf betalen Zo konden zij toch nog een beetje bepalen wat ik droeg :shifty:
Ik had vroeger ook niet echt grote wensen :think: of ik vroeg het voor mijn verjaardag of zo ik kan me niet herinneren dat ik spaarde voor een bepaald iets. Tegenwoordig hebben kinderen het toch moeilijker denk ik, er is zooooo veel leuks :inlove: , dus ja wat dat betreft hadden wij het vroeger toch echt stukken makkelijker
oh ik weet nog heel goed wat ik bij elkaar gespaard heb als kind…
Ik wou heeeeeeeel graag zo’n ploppel of hoe je het ook schrijft. Waren die knuffels die je op kon rollen tot een bol.
Maar die ik wou was 50 gulden. Zelfs toen kreeg ik het antwoord… in geen 50 jaar :mrgreen:
En wat was ik trots toen ik met mijn eigen gespaarde geld dat ding af kon rekenen! (de winkelier wat minder, want die kon al die kwartjes gaan tellen :mrgreen: ).
ja die poppels!! die wilde ik ook heel graag
ik was toen 5 en was nog niet van mijn fles… ik kon geen afstand doen
toen heeft mijn moeder gezegt dat als zou stopen dat ik na een week een poppel zou krijgen
heb mijn fles toen aan de wilgen gehangen en heb na een week mijn poppel uit mogen zoeken :mrgreen:
Ik ben nog niet in het zakgeld-gebeuren, maar was wel benieuwd hoe dat dan zou gaan.
Laten jullie je kind ook zelf bepalen wat hij/zij van het gespaarde geld koopt? Of houd je daar nog controle op?
(bijv. als het er snoep van zou kopen, is dat dan oke??)
En als jullie een aardigheidje zouden willen geven (bijv. als er een leuk, klein souvenier te koop is bij een dagje uit), doen jullie dat dan nog steeds? Of gooi je het dan op zakgeld?
Hier ook het boekje “geldwijzer kinderen” van het NIBUD. Daar staat in: tot 6 jaar < 1,-
Van 7-9 jaar tussen 1,- en 1,15 euro.
Maar dit stamt al uit 2006, dus ik weet niet hoe het met de inflatie zit
@Pé wrote:
Ik ben nog niet in het zakgeld-gebeuren, maar was wel benieuwd hoe dat dan zou gaan.
Laten jullie je kind ook zelf bepalen wat hij/zij van het gespaarde geld koopt? Of houd je daar nog controle op?
(bijv. als het er snoep van zou kopen, is dat dan oke??)
En als jullie een aardigheidje zouden willen geven (bijv. als er een leuk, klein souvenier te koop is bij een dagje uit), doen jullie dat dan nog steeds? Of gooi je het dan op zakgeld?
Hier ook het boekje “geldwijzer kinderen” van het NIBUD. Daar staat in: tot 6 jaar < 1,-
Van 7-9 jaar tussen 1,- en 1,15 euro.
Maar dit stamt al uit 2006, dus ik weet niet hoe het met de inflatie zit
Om dus een beetje te kunnen reguleren hier die 2 spaarpotten. 1 om echt te leren sparen en die andere is vrij te besteden. Nu zal het nog niet in zijn hoofd opkomen om daar snoep voor te kopen, maar als dat zo is… dan is dat zo…
En met souvenirtje bedoel je echt als je samen bijv. dagje dierentuin hebt gedaan en kids krijgen een knuffel oid?
Dat is in mijn ogen dan een cadeautje en in mijn ogen houdt cadeautjes krijgen niet op met zakgeld krijgen. Nu kopen wij vrij zelden iets met een dagje uit…
Als het daar dan persé zelf iets wil kopen… dan moet die dat zelf doen en heeft die dan geen geld meer… dan kan dat dus niet. En dan kan je hoog en laag springen maar komt het er niet… in mijn ogen leren ze DAN juist dat je je geld maar 1 keer uit kan geven.
Ik denk dat dat echt van het moment afhangt.
Ik zie bijvoorbeeld weleens kinderen aan de kassa die hun eigen elastiekjes of badschuim moeten afrekenen.
Dat hoeft van mij bijvoorbeeld niet.
De cadeautjes zullen blijven, nu zijn wij ook niet van die pretpark/dierentuin kopers, maar stel dat hij iets ziet, een afzichtelijke veel te dure knuffel die hij van mij niet krijgt, dan mag hij zelf weten of hij hem zelf wil kopen en daar een bepaald bedrag voor over heeft.
En al gaat hij dan de mist in, heeft hij niets meer en de knuffel ligt in de hoek van de kamer, dan is dat toch een leermoment geweest.
Verwennen zo nu en dan hoort er gewoon bij, en voor de rest heeft hij zelf ook iets.
Snoep kopen mag, maar de regels blijven hetzelfde, 2 snoepjes per dag.
Ik probeer hem zo vrij mogelijk te laten, maar zal her en der best eens bijsturen of wellicht iets verbieden.
Ik kreeg trouwens vanaf mijn 10de ofzo zakgeld, 2,50 gulden per week.
Leuk om te lezen. Dat ga ik even goed onthouden, voor als we hier ook zo ver zijn