Ik zie bijvoorbeeld weleens kinderen aan de kassa die hun eigen elastiekjes of badschuim moeten afrekenen.
Eh nee zeker voor het gewone dagelijks gebruik niet… dat heb ik zolang ik thuiswoonde ook niet zelf hoeven te kopen… of ik moest al iets speciaals willen qua geurtje ofzo, dan was het voor mezelf.
Bij ons thuis werd er wel bij verhoging van zakgeld besproken wat er dan meer van moest… volgens mij kreeg ik ook met 6/7 voor het eerst zakgeld, dat was deels sparen, deels vrij besteden.
Met 8/9 kreeg ik wat meer en als ik dan bijv. een cadeautje wou kopen voor 1 van mijn broers moest dat vanaf dat moment ook van mijn zakgeld, vanaf de middelbare school ook zelf cadeautjes voor vriendinnen etc bekostigen.
De verantwoordelijkheden en dus de afwegingen werden zo steeds meer bij mij meer gelegd.
Met 15 jaar mijn eerste bijbaantje en toen ging het echt rap met sparen :thumbup:
Overigens hebben ik en mijn broers dezelfde financiele opvoeding gehad en toch zijn we er zeker in onze jeugd heel anders mee omgegaan. Ik heb altijd veel gespaard, mijn broer heeft altijd veel geleend.
Dus het is niet altijd te voorspellen hoe je kind uiteindelijk met geld om zal gaan, maar vind het zelf wel een fijn idee om in elk geval de basisprincipes te hebben bijgebracht.
Y.oni krijgt al vanaf haar 4de zakgeld. Ook daarvoor kreeg ze regelmatig muntjes in haar spaarpot. Toen ze 5 was heeft ze heel bewust gespaard voor een trein van lego. Maar eenmaal het geld bij elkaar vond ze het wel weer heel zonde om zoveel in een keer uit te geven :mrgreen: Uiteindelijk heeft ze de trein van duplo gekocht, dan kon haar zusje er ook mee spelen :inlove:
Ze heeft altijd heel bewust gespaard en goed geweten wat ze met haar geld kan doen. Ook dat ze het maar 1x kan uitgeven.
A.nyk krijgt ook zakgeld (nu nog 1 euro per maand). Het zegt haar allemaal niet zoveel en ze heeft ook niet de behoefte om te sparen. Soms heeft ze haar portemonnee mee als we bijvoorbeeld naar de markt gaan of de boekenwinkel en dan is ze wel heel trots dat ze zelf iets kan kopen. Ze denkt dan ook wel goed na wat ze koopt. Op is op, dat beseft ze wel.
Saar krijgt, sinds ze 4 is, 50 cent zakgeld per week.
In muntjes van 10 en 20 cent.
Een deeltje ervan doet ze in haar spaarpot, het andere deel mag ze in haar beursje (die in mijn tas altijd mee moet).
De verhouding mag ze zelf verzinnen.
Spelenderwijs beetje bekend maken met geld.
Ze hoeft er niets van te kopen…
Lief… laatst zag ze voor de 734ste keer de reclame voor het Dolfinarium… en ze vroeg of we daar nog een keer snel naartoe gingen… ik zei dat ik daar geen geld voor had… voorlopig.
Ging ze haar spaarpot en beursje pakken, dat ik het wel van haar mocht lenen… :inlove:
mijn kinderen zijn nu 5 en 7. Sinds dat ze 5 jaar zijn krijgen ze 50 cent. De oudste dus al 2 jaar en de jongste sinds een half jaar. Beide hebben al een redelijk besef van bedragen en weten precies hoeveel weken ze moeten sparen voor iets. Bij rapport of verjaardag krijgen ze van opa’s en oma’s wat extra’s. De jongste heeft nu geen spaardoel. Laatst heeft ze een fietshelm gekocht (terwijl ze van mij echt niet met zo’n ding hoeven). De oudste spaart voor Legodingen. Als ze naar de bovenbouw gaan (vanaf groep 5) krijgen ze ieder 1 euro en daarna zien we wel.