Ik heb nog maar 1 kind maar hier barst ons huis al uit de voegen van al het speelgoed. De helft staat op zolder want daar is Siem nog te klein voor.
In de huiskamer hebben we een gezellig hoekje gemaakt (ik zou ook niet zo snel van die witte opbergbakken in de kamer zetten, vind ik ongezellig). In dat hoekje staat een bankje waar ook speelgoed in kan, een tafel, een speelgoedmand en wat los groot spul. Er staat een kastje van ikea naast maar daar zit mama’s knutselspul in :mrgreen: Al heb ik nu 1 bak vrij gemaakt voor de blokken.
Ik vind het allemaal heel gezellig maar we hebben een kleine woonkamer dus het was echt passen en meten.
Laat staan als we straks misschien ooit nog een hummel erbij hebben, phff. Tegen die tijd maar flink opruimen. Vind de zoveel-bakken-systeem per kind wel een goede.
Ik moet zeggen dat wij hier ook giga veel speelgoed hebben. We hebben een speelhoek in de huiskamer, de kasten staan vol, en als ze willen kunnen ze in de keuken aan tafel werken en dingen doen. Op hun slaapkamers staat minder speelgoed, de oudste wil er wel eens wat schrijven/knustelen, maar daar wordt over het algemeen weinig gespeeld.
Ik vind het ook gezelliger als ze beneden spelen, het is welliswaar een drukke bende, maar wel overzichtelijker, ik kan ze beter in de gaten houden en begeleiden/helpen als dat nodig is. Zeker de jongste 2 hebben dat ook echt nodig.
WIj hebben een speelkleed met poppenhuis, in een ander hoek het keukentje en kookspulletjes, en in een ander hoekje een tafeltje met stoeltjes. Daarnaast hebben we ook 2 extra staande kasten in de huiskamer waarvan een met alleen maar dreumes speelgoed, en een ander met algemeen speelgoed, daarnaast hebben we een kast met knutsel materiaal, in de keuken een grote kast waar onderin ook spelletjes staan en verder een aantal lades met puzzels, een dressoir met lego/ministeck/tekenborden/piny pons en groter materiaal, en in de keuken nog een lade met kralen zowel strijk als gewone… Om nog maar niet over de zooi in de garage te spreken… Bij ons is het niet zo van ‘dit’ speelgoed is van nr 1 en ‘dat’ speelgoed is van nr 2. Nee het meeste is van hen allemaal… waardoor ik ook niet kijk naar aantal speelgoed per kind. Zelfs de oudsten zie ik soms nog in de weer met dreumesspeelgoed (sleutelhuis, ringentoren enz… ja echt :lol: )
Daarin tegen moet ik wel zeggen dat ik tv kijken beperk en dat ze behalve kinderlaptop, geen nintendo/wii en dat soort dingen hebben.
Ik doe eigenlijk nooit iets weg, waar ze te oud voor zijn verdwijnt hier naar de zolder. Maar dat komt dan ook weer omdat het 4 achteropeenvolgende meiden zijn en over het algemeen overal wel eens mee gespeeld wordt. Pas als de jongste (en die moet misschien nog geboren worden) de dingen ontgroeit of het is kapot doe ik het weg. Intussen puilen de kasten wel uit met het speelgoed, anderzijds hebben we ook de ruimte en is het goed geordend, dus voor elk soort speelgoed een andere kast, waardoor ik er niet zo veel last van heb.
Oh ja en nog een tip… schaf juist GEEN speelgoedkisten/ plastic bakken/ ruimtes aan voor meer dan 1 verschillend ding, mijn ervaring is dat zodra verschillende dingen in een kist zit het al gauw een rommel wordt (rommelkist) en er over het algemeen veel minder mee gespeeld wordt dan wanneer het in een kast/la staat of ligt. De kisten die wij hebben zijn een poppenkist (alle barbiepopjes, kleertjes dat soort dingen) die staat naast het poppenhuis, een kookspulletjes kist en een legokist… en een boel kleine dozen zoals voor pinypons, ministeck, smart max enz… Zodra je in een kist verschillende dingen stopt; auto’s, poppetjes, kookspullen enz… wordt het een chaos waar ze gewoon niet meer snel mee spelen, dat is in elk geval hier altijd zo.
Daarbij hebben wij in een kast 6 grote lades, en 1 daarvan heb ik een paar jaar geleden omgedoopt tot ‘de bewaarla’… Daar gaat alles in wat ze gemaakt hebben en wat ik niet wil bewaren. Dit voorkomt rondslingerende tekeningen/geknutseld materiaal e.d in de huiskamer, zodra ze klaar zijn zeg ik altijd: leg maar in de bewaarla… dit geld ook voor eikels en stenen die ze buiten vinden en dat soort ‘prulspul’. Eens in de maand ga ik er met een grote vuilniszak/oudpapierdoos doorheen en geen haan die er meer naar kraait, want ze zijn al lang vergeten wat er uberhaupt in ligt
hier was onze 2e vandaag jarig en jeuh, er is eigenlijk heel weinig aan speelgoed het huis binnen gekomen.
2x lego (1 middelmatige doos en 1 kleintje) en een hotwheels auto die de oudste voor hem heeft gekocht van zijn eigen zakgeld… en verder naast ons horloge van anderen nog boeken, experimenten ding (wat uiteindelijk op gaat en dus ‘verdwijnt’) en een dagje uit.
Zo komen we de verjaardagen wel door :thumbup: .
dadelijk in mijn mijne huisje :mrgreen:
was voorheen ook,
spelletjes beneden, heb daar een kleine kast voor.
Maar lego en knutselspullen, auto’s boven,
(ligt natuurlijk ook een beetje aan de leeftijd.)
maar als ze hier in de huiskamer spelen, ontploft er een bom, wel 2
dus echt nu een regel straks, allebij een eigen kamer, met een bureautje,
en daar mogen ze lekker spelen, zodat ik zelf ook nog een eigen plekje heb.
Echt veel speelgoed hebben ze niet, ze spelen liever buiten, en met lego en auto’s en treintjes.
Denk ook echt een verschil tussen meisjes en jongens.
denk aan meisje gelijk poppenhuisjes en zo wat toch echt meer ruimte in beslag nemen.
ik denk dat ik voor allebij een kleine kast vol speelgoed heb, :oops:
met verjaardagen is het altijd lego/boekjes/auto’s.
Maar in de huiskamer zo min mogelijk speelgoed, zeker als ze straks een eigen kamer hebben.
@Gab wrote:
Denk ook echt een verschil tussen meisjes en jongens.
denk aan meisje gelijk poppenhuisjes en zo wat toch echt meer ruimte in beslag nemen.
Vlak een keukentje (wat ze hier ook gewoon hebben) en een autogarage ook niet uit hoor .
En das meer dan vroeger bij ons thuis, want ik was bijv. helemaal niet van de poppen(huisjes) etc.
En we hebben hier zo’n leuke ouderwetse rieten poppenwagen, maar die staat boven.
Ik heb een jongetje met een voorliefde voor gigantische vrachtwagens die allemaal even belangrijk zijn en echtechtecht nieeeeeet weg kunnen, zucht. Die nemen de ruimte van 6 poppenhuizen in. :shifty:
Mmm mijn kinderen moet geloof ik bijna ongelukkig zijn met mij… :oops:
Ze hebben per kind 3 bakken. Meer niet. Ik geloof namelijk niet dat een kind happy wordt van veel speelgoed. Ze mogen elke keer een bak pakken en als die opgeruimd is wat extra. Ze moeten ook nog samendoen met die 6 bakken. Daarnaast heb ik wat electronische dingen (nintendo) knutselspullen en verkleedkleren. Ik pleur gewoon de rest van het speelgoed op zolder en op verzoek wissel ik de bakken om. Als ik zie dat er lang niet met iets gespeeld wordt gaat het dus naar zolder, en bepaalde knutsels (we hebben lang een stoomboot van karton gehad) die doe ik weg. Geen discussie. Of je speelt ermee, of het gaat weg.
We hebben te kleine slaapkamers om speelgoed te bewaren dus daar mag wel gespeeld worden maar met een bak van beneden. Verder mag er alleen in de keuken gespeeld worden. (De keuken is 6.5 bij 7 bij 6 meter) De woonkamer is voor mij, en in de keuken zet je het spul maar op de kop. Heel gezellig, als ik sta te koken ligt de jeugd met hun prut om mee heen :inlove:
Ook hier komen we om in het speelgoed, en mijn peuter is 2,5.
Idd, verjaardag, sint, kerst, en dan ook nog het feit dat mijn zussen en zwagers nog geen kinderen hebben en regelmatig wat meebrengen.
Nu met een tweede op komst moet er ook echt geruimd worden.
Ben al begonnen met een trofastkast voor op zijn kamer.
Deze wil ik uitbreiden zodat er iets meer orde komt.
En beneden moet er gewoon echt geruimd worden, er staan zoveel spullen. Een keukentje, 2 bakken vol met Lego, gereedschapstafel met alles er op en er aan en dan nog al het losse spul, boeken, etc.
Gelukkig ben ik niet de enige met dit probleem
@ reat…
Hoezo moeten ze bijna ongelukkig zijn met jou?
Ik vind dat wij veel speelgoed hebben, maar 3 bakken per kind= 12 bakken bij ons… daar zitten wij ook wel aan, behalve Niek… die niet.
En ik vind dat dus al vrij veel…
Mies heeft er 3, Peet heeft er 3… Suus heeft er 2 en dan wat losse dingen. (poppenspul en verkleedkleren).
Alleen bij Niek loopt het de spuigaten uit…
Alles is subjectief natuurlijk… maar ik deel je mening dat kinderen niet perse gelukkig worden van veel speelgoed. :thumbup:
Ik ruil vaak speelgoed om, dan leg ik het even in een goede opberg kast,
en straks weer op de zolder.
Dan hoor ik heel vaak, ohhhh mama die hadden we ook nog ! :thumbup:
Straks met de verhuizing ook weer even alles uitzoeken,
denk dat ik ook 3 bakken per kind kan gebruiken.
Verjaardagen komen er ook weer aan…
Maar weer bijna zomer, dus lekker veel buiten spelen…
nou, hier dan de beloofte foto.
Ik kwam er dus van de week achter dat ze 5!!! babypoppen heeft :shock: en serieus, ik heb ze niet zelf gekocht. Behalve de eerste op de foto dan. die is nog van mij, van vroeger. Bizar.
Overigen, wij hebben 16 vakken, maar ook echt alles gesplits, dus geen bakken met alles door elkaar. op het kastje staat ook nog van alles, maar daar ga ik a.s. weekend eens flink de bezem door halen.
Tja, ik weet niet of ze nog andere poppen heeft dan babypoppen maar ik had vroeger ook zo’n 5 poppen, dan nog van die lappenpoppen, dan nog zeker wel een stuk of 8 barbies met zeker 2 bakken aan toebehoren voor enkel alleen de barbies, een poppenstapelbed, 2 poppenwagens, diverse poppenkleertjes, een groot barbiehuis + meubels, diverse paarden zowel om mee te spelen als voor deco, een letterbak met figuurtjes, poezenfiguurtjes.
Gezamenlijk met mijn broer hadden we dan nog één grote bak vol met playmobiel en mijn broer had dan nog enkele bakken fishertechnics en samen hadden we ook nog een kastje vol met spellen.
Maar wij hadden wel een zolder geheel aan ons zelf om op te spelen, althans vanaf het moment dat we daar oud genoeg voor waren.
Het grappige is, ik woon nu in mijn ouderlijk huis en ik zou echt niet weten hoe ik zoveel speelgoed hier kwijt zou moeten kunnen
@meisje1974 wrote:
nou, hier dan de beloofte foto.
Ik kwam er dus van de week achter dat ze 5!!! babypoppen heeft :shock: en serieus, ik heb ze niet zelf gekocht. Behalve de eerste op de foto dan. die is nog van mij, van vroeger. Bizar.
Overigen, wij hebben 16 vakken, maar ook echt alles gesplits, dus geen bakken met alles door elkaar. op het kastje staat ook nog van alles, maar daar ga ik a.s. weekend eens flink de bezem door halen.
ik vind dat wel hele leuke vakken die je hebt staan!
zou voor mijn zoon ook wat stoerder kunnen met leuke blauwe manden erin. mag ik vragen waar je de vakken vandaan hebt?
Ikea! Lang leve de expedit! Ik snap nu die 2 kasten haaks op elkaar, das wel een slimme tip!
@elisaatje wrote:
@meisje1974 wrote:nou, hier dan de beloofte foto.
ik vind dat wel hele leuke vakken die je hebt staan!
zou voor mijn zoon ook wat stoerder kunnen met leuke blauwe manden erin. mag ik vragen waar je de vakken vandaan hebt?
Thanks. Het zijn 2 expedit kasten van Ikea en de bakken komen ook van Ikea. Volgens zijn er meer kleuren. Ik geloof ook groen.
@mlk1982 wrote:
Ikea! Lang leve de expedit! Ik snap nu die 2 kasten haaks op elkaar, das wel een slimme tip!
Dank je! Onze huiskamer is niet zo heel groot, maar op deze manier hebben ze toch een hoekje voor zichzelf. En aan de ander kant van een van de kasten staat onze tv op een laag kastje er tegen aan, dus wij kijken vanaf de bank niet op het speelgoed. Ik kan bij wijze van spreken de troep met een bezem de speelhoek in schuiven en dan zie je er niks van…hahaha…