Ik heb een dochter die in mijn ogen veel te veel speelgoed om haar heen verzamelt… ze kan amper wat weg doen en vind alles leuk (zegt ze)
In de praktijk speelt ze echter lang niet met alles.
Met 4 kinderen in huis heb je nogal snel veel speelgoed, maar ik ben druk aan het bekijken hoe ik dit strakker en beter kan organiseren.
Wat is echt zinvol, wat hebben ze nou echt “nodig” (groot woord, in wezen weinig, maar hopelijk zien mensen de achterliggende gedachte richting ontwikkelingsstadia)
Wat hebben jullie? Per kind? Per kamer? waar wel en waar vooral niet en waar trek je de grenzen?
Hier hebben we al wel de schifting gemaakt tussen lego en playmobiel. Ik word horendol van uit elkaar vallende playmobiel, het blijft geen 2 speelsessies bij elkaar en dus hebben we gezegd, dat gaat weg en ipdv doen we alleen lego.
Ik vind dus wel dat ze te veel hebben, maar weet niet zo goed waar en hoe ik de schifting moet maken… kijk je dan naar waarde of bijvoorbeeld of er echt mee gespeeld word. Bewaar je het als je denkt dat een volgend kind er baat bij kan hebben of denk je “dat zien we dan wel weer”
pfffff…
Lynn is natuurlijk nog klein, maar wij hebben nu 2 grote curverboxen met speelgoed beneden staan. 1 daarvan gaat straks naar haar slaapkamer om mee te spelen, de ander blijft hier beneden staan. Vind het wel zo fijn/geordend werken, alles in een curverbox. Nu kijkt ze naar de helft niet om en wilde ik dat gedeelte eigenlijk verkopen, maar wie weet dat zusje er wel mee gaat spelen (dus hou ik het voor nu). In principe wil ik wel enigszins het principe aanhouden dat alles in de curverbox moet passen (1 boven, 1 beneden per kind).
Nu heeft ze ook wat dingen die er niet in passen, zoals een houten loopkar, zo’n houten kralenspiraal-ding, een activity tafel en een loopauto (waar ze nog iets te klein voor is); maar het echte speelgoed zit allemaal in een bak verzameld en staat in een hoek opgeborgen.
Nou moet ik wel zeggen dat er van Sinterklaas nog een aantal dingen op zolder staan, zoals Duplo, een garage/vliegveldgebeuren en een ton houten blokken, maar voor die dingen is ze nog iets te klein. Die krijgt ze over een paar maanden, tegen die tijd is er weer een gedeelte baby-achtiger-speelgoed weg opgeborgen, zodat het wel in evenwicht blijft.
Hier verzamelen ze ook steeds meer, hoe graag ik dat ook niet wil. Maarja, sinterklaas, verjaardagen, dan gaat het al best snel.
We hebben een speelhoek in een hoek van de kamer. Die is denk ik 4 bij 1,5 meter. Daar staat de speelgoedkast (vakken kast van Ikea) met 4 mandjes en 4 witte bakken. Daar zit alles gesorteerd in, autootjes, duplo, poppen, klein rommelspul van de jongste, keukenspulletjes enzo. Daarnaast nog een grote rieten mand met troep die ik vind en niet in in 1 van die andere mandjes kwijt kan. In die hoek staan ook de loopfiets, loopauto en poppenwagen. In de buffetkast is een plank voor hun puzzels, spelletjes en knutselspulletjes.
Zodra ik vind dat de hoek een rommel wordt, of het past niet meer in die manden/bakken, dan gaat er een deel naar zolder. Zo heb ik pas een grote doos met knuffels weggedaan naar boven, ze spelen er toch niet meer mee.
Sinds kort heeft de oudste een lekker grote slaapkamer, daar staan een bak met lego en een bak met houten treinrails. Daar mag hij alleen boven mee spelen. Binnenkort komt daar ook nog een vakkenkast met 4 vakken. Dan heb ik de mogelijkheid om onze woonkamer en zijn slaapkamer voor het oog helemaal netjes te hebben.
4 kids check veel speelgoed check dilemma’s over wegdoen check :mrgreen: .
Hier tot nog toe wel steeds spul bewaard en dat is tot nog toe ook steeds fijn gebleken.
Nummer 2 heeft 2 jaar veel met Playmobil gespeeld, maar het afgelopen jaar eigenlijk niet meer… prima… maar het begon me wel te irriteren dat het er stond (al zat het keurig in een bak hoor, maar toch, ik wist dat het er was en het stond me in de weg).
Maar nummer 3 speelt er nu dus heel veel mee en vindt het zo leuk. Gelukkig dus niet aan mijn verkoopprikkel toegegeven.
Little People speelde de oudste veel mee, vond het erg leuk, dus kreeg hij ook met meerdere gelegenheden (verjaardag, sinterklaas) van oa mijn broertje een nieuw setje van.
Maar nummer 2 speelde er amper mee… nummer 3 speelde er amper mee en nummer 4 ook al niet… enige 2 items waar door allemaal mee gespeeld is en door de jongste nog gespeeld wordt zijn de grote boerderij en de schoolbus.
Die mogen blijven.
Tijdje terug het piratenschip al verkocht en over een week komt iemand anders de rest ophalen. Oh hoe heerlijk, zo’n grote Trofastbak helemaal leeg (nou ja… leeg leeg… daar zit nu een deel Duplo in).
We hebben hier beneden en boven Trofast.
Bakken wisselen we regelmatig.
Beneden zijn de bakken vol… boven niet allemaal.
Ik ben nu vooral heel kritisch op het spul waar de jongste klaar mee is… is dat nog leuk voor neefje? Apart in een doosje, is dat leuk om een klein doosje mee te vullen voor later ‘voor onze kleinkinderen’ 8) en verder kan het de verkoop in… binnenkort een partijtje Lego Primo op MP mikken.
Hier ook TE veel, dus ik lees mee.
Wat we wel hebben is per kind iets uitbouwbaars (thijs duplo, jesse treinbaan, elise lego) en de duplo en treinbaan zit in een ikea expedit bak. Elise dr lego apart aangezien jesse en thijs daar nog niet mee mogen spelen.
Maar goed… Verder hebben we nog.een kast met spellen, denk 30/40 boeken in verschillende leeftijdscategorien, heel veel auto’s een curver bak met barbies, een curver bak met van alles en nog een expedit bak met babyspeelgoed en 1 met little people. Een hoop knutselspul en het niet te noemen hoeveelheid speelgoed in Elise dr kamer in de trofast kast ( al het eerdere staat in woonkamer en/of woonkamerkast)
Ik vind het zo lastig weg te doen, aangezien we alles kunnen doorschuiven natuurlijk (behalve meisjesspeelgoed) maar het word zooooo veel… Dus graag… Ik hoor ook tips. Wij wonen ook nog eens op een flat dus zoveen ruimte hebben we niet.
Cell, wat hebben jullie zoal? Waar denk je zelf aan? 2 curverbakken per kind, sorry… Denk dat dat niet meer realistisch is op deze leeftijd :oops: 5 barbies, een paard, en wat knutselspul en 1 bak zit al vol.
Primo hier ook op marktplaats gedaan idd.
Denk dat dit een probleem is voor ‘grotere gezinnen’ als ik t zo lees (al heb ik er maar 3, scheelt er toch weer 1tje )
Hier hebben we GEEN speelgoed beneden. Als ze beneden met iets willen spelen, dan overleggen we dat en haal ik het op. Meestal betekent dit dat we dan de hond een paar uur in de garage doen en dat het opgeruimd moet zijn als hij weer losloopt. Het is nog een pup en als hij de kans krijgt, vreet hij veel kleine items op.
Ze vinden het gelukkig geen van allen een ramp om boven te spelen, zelfs Suus vind het een heerlijkheid om met een muziekje aan lekker op haar eigen kamer met haar popjes en spulletjes te spelen.
Maar we hebben gewoon zoveel… vooral Niek haar kamer puilt uit en ze kan amper ergens tot eigenlijk nooit ergens afstand van doen. Er staat bijvoorbeeld nu ook een knutselschoorsteen, dat was haar surprise van sinterklaas die ze kreeg en een knutselopenhaard die ze zelf in elkaar geknutseld heeft. Ze heeft een kastje en daar staat haar lego friends in en een plank gevuld met biyou doosjes vol kettingen en sjaaltjes en andere zut.
Dan een houten speelgoedkist VOL met pinypon stuff… 2 kratten gevuld met barbie meuk. 1 met little pony en filly’s, 1 met pet shop spulletjes en dan hebben we het nog maar niet over de puzzels, de verkleedkleren, de boeken, de knikkers, de kapla, de knuffels op haar kast en bed en de vele verzamelkaarten, potloden, knutsels en kleurplaten enz enz enz… er komt geen eind aan de lijst en dan staat er ook nog een keyboard…
Nou heb ik de verkleedkleren al naar Suus geloosd, al was het maar omdat de helft niet meer past en verkleden nooit echt haar ding is geweest.
Maar ik krijg haar dus ook amper zover dat ze bijvoorbeeld die schoorsteen en openhaard knutsel weg doet.
Bij peet valt het juist erg mee… die heeft 1 kist met auto’s en hotwheel tracks… 3 kisten vol lego, een laatje vol dino’s en een kastje met leesboeken en met meer speelt hij eigenlijk niet.
Mies en Suus hebben ook wel vrij veel vind ik en Suus dreigt al net zo’n hamsteraar te worden als haar grote zus… die heb ik al betrapt op het bewaren van papiersnippers die ze mooi vond :roll:
Klinkt idd als wel heeeeel veel. Ik begin morgen maar eens in Elise dr kamer , daar moet wrl wat uit die trofast kast wegkunnen…
Dit is trouwens nu ons speelgoedhoekje van Lynn.
1 v/d 2 bakken gaat naar haar slaapkamer zodra die klaar is (zijn we nu mee bezig i.v.m. de nieuwe babykamer) zodat ze daar ook een speelgoedbak heeft. Vind het op deze manier nog fijn staan dus. Bij de eettafel staan haar loopauto en activity tafel ‘verstopt’. Verder heeft ze nog een Hello Kitty Ballenbak maar die gaat ook naar haar slaapkamer straks, zodat echt dit hoekje over blijft. Maar goed, dit is nog maar 1 kind natuurlijk, geen 4 grotere kinderen. Dan zal er geheid meer staan.
Vind het vooral veel doordat je in meerdere leeftijdsfases iets hebt.
Op zich heeft de jongste niet meer aan dreumes/peuterspul als de andere heren… maar bij de oudste stond alleen dat er… maar nu is dat in huis EN dat van de kleuter EN dat van de oudste 2.
En de jongste speelt natuurlijk niet alleen met het peuterspul, die speelt ook met lego etc etc :lol: .
Mamarije, dat is het idd. Thijs heeft niet superveel meer dan jesse of elise, alleen staat er nu voor kids van 1-6 ipv van 1-2. En het groeit wel want elke verjaardag komt er wat bij… Thijs krijgt ook wat nieuws maar er gaat alleen weg waar hij uit is, dus wT wr nog hadden + al het nieuwe. Al krijgen we al erg veel caeeaubonnen omdat ik niet weet aan te geven wat ze zouden willen hebben… (ja voor jesse houten thomas treinbaan maar dat weten mensen weer niet te vinden dus word t weer een autotje met geluid )
Wat jij zegt is ook zo idd… je hebt van alles staan in de leeftijdsfases van 1,5 tot 10 jaar ofzo…
Ik zou graag zien dat Niek wat mindert in hun knuffel manie, ik kan bijkans haar bed niet eens opmaken zonder dat ik minstens 15 minuten bezig ben om knuffels te verplaatsen. Ze bewaart zelfs “mooie” kledingkaartjes… bijvoorbeeld de kaartjes van Mim-pi en D-zine… die zitten aan lintjes en vind ze mooi en dus ontdekt dat ze ook die in een bakje dondert…
Geloof wel dat we eens een pittig gesprekje moeten voeren en eens moeten ruimen.
Ik heb op zolder al wel 12 dozen staan voor de rommelmarkt, daar zit voornamelijk het echte babyspul in… en ook de little people boerderij. Maar dan zegt mijn schoonzus weer dat ze dat soort items juist bewaard voor later, maar moet je dan alles bewaren, dat kan toch helemaal niet… :think:
In de woonkamer staat nu een bak met playmobiel en de wii.
In de gang een kast met duplo en duplo trein.
bak met puzzels
Boven op de kamer:
bak met houten trein en thomas de trein.
bak met knutselspullen
bak met boekjes
en dan staan er nog losse spelletjes her en der…
@mlk1982 wrote:
2 curverbakken per kind, sorry… Denk dat dat niet meer realistisch is op deze leeftijd :oops: 5 barbies, een paard, en wat knutselspul en 1 bak zit al vol.
Ligt eraan hoe groot de bakken zijn lijkt me. Je heb kleine bakken, gewone bakken en grote bakken. Wij hebben grote bakken, die zitten echt niet vol met 5 barbie’s, een paard en wat knutselspul.
Misschien denk ik te drastisch hoor… maar als elk kind nou in elk geval boeken heeft (wij zijn erg van het lezen en boeken mogen ze wat mij betreft oeverloos hebben) en dan iets van 3 verschillende duidelijke speel items, dus zoals bij Peet, auto’s, lego en dino’s. En beneden is er nog een wii en een grote kast vol knutselspul en boven een kast vol leuke spellen… dan zou dat toch afdoende moeten zijn?
Zou dat een te fors streven zijn? speelgoed terugdringen naar 3 “doelen” per kind?
Dan zou je bij Niek kunnen stellen dat ze knuffels heeft, pinypon en pet shop… barbie en filly en my little pony zut eruit en dan zie ik haar biyou afdeling maar niet als speelgoed.
hemel… dan blijf ik alweer met lego friends zitten… eh 4 items dan? kijk zie je… en daar ga je alweer. Dat lego kost veel geld, dus ik zie mezelf dat niet zomaar weg doen. En zo draai je fijn in een kringeltje rond
Het oog wil ook wat… zulke bakken zou ik echt niet in de woonkamer willen :oops:
Voor we de hond kregen stonder er 2 royale rieten manden (eigenlijk bedoelt voor haardhout) onder de salontafel en daar zat dan wat speelgoed in en we hadden een houten verrijdbare kist vol duplo beneden staan.
Die kist is naar Mies zijn kamer verhuisd en de manden zijn geleegd in trofast en expedit kasten in hun kamers.
Het piepkleine beetje speelgoed wat nu nog beneden huist zit in 1 la van een ladendressoir.
En ik ken dit soort bakken wel, maar mijn dochter heeft 8 barbiepoppen, een barbiecamper, 2 barbiepaarden waarvan 1 bij een barbiekoets hoort. en die camper past al niet eens in wat voor bak dan ook, die staat los op de vloer in haar kamer… :shifty:
In de woonkamer hebben we onze oude tafel als ‘bureau’ gemaakt, (moet nog een plank boven.)
Daar onder staan 2 stoffen vierkante dingen, waar speelgoed inzit. (30cm diep 30 cm breed)
De rest wat boekjes in een kast. In hun kamer staan nu 2 tassen, en dat is alles. Heb afgelopen maand speelgoed weggeven, verkocht, weggegooid.
Ik had er geen zin meer in, al die troep. En ik ga een van deze dagen nog meer weg doen. Klinkt heel zielig waarschijnlijk, maar ze speelde nagenoeg met 1/5 van alles. En nog steeds niet met alles, playmobiel zit dan wel in een kist in een grote kast waar ze niet bij kunnen. (R. vraagt er om , dan mag het hij weet dat.)
Ik werd echt helemaal gek van al die troep, ja troep want het word gewoon een troep met overal een plek voor de kids.
Want dat was zo, overal was wel een ‘’ Hoekje’’ , en nu niet meer…
Kids raken hun overzicht niet meer kwijt, wat wel gebeurden.
Als ik zie wat onze zoon aan speelgoed heeft… Heb pas de bakken met knuffels maar eens uitgezocht en een groot deel weg gedaan.
Nu moet ik nog het babyspeelgoed opruimen en naar zolder doen. MAar nog geen zin in (al staat wel boven).
Hier alleen 1 klein hoekje moet speelgoed/boekjes (in zo’n Expedit kast van de IKEA).
Ik zou niet perse vasthouden aan een aantal ‘doelen’ maar eerder kijken naar waar ze echt mee speelt en wellicht zo’n houten ikeakastje (zo eentje die je op je bureau kan staan) met verschillende bakjes voor hamsterdingetjes. Bij mijn jongste (ook Aniek, what’s in a name :wink ) werkt dat perfect. Ze heeft er 8 bakjes in en die mogen gevuld worden met onzin verzameldingen die zij leuk vind.
Ik zou eerder met haar in gesprek gaan en haar duidelijk maken dat er dingen wegmoeten. Afspraak maken dat ze bijv. 3 grote en 7 kleine knuffels mag houden. En alleen speelgoed houden waar ze echt mee speelt. Als je haar er met het uitzoeken een deel van de verantwoordelijkheid over geeft kan ze er wellicht wat makkelijker mee uit de voeten en afstand doen.
Voor Femke en Aniek was het ook heel lastig speelgoed weg te doen, maar ineens is de knop omgegaan en ging er heel wat uit. :thumbup:
Als t hele grote curverbakken zouden zijn past er idd wel meer in, vind die grote bakken alleen niet zo mooi in de woonkamer. T is al niet zo groot,nog zon grote bak erin dan… Maar ik ken de grote bakken wel en denk dat Elise haar speelgoed daar ook niet in zou passen, ook niet met een supergoede selectie. 5 barbies, 1 paard was ook meer een voorbeeld. Ik denk dat ik blij ben als al haar speelgoed in de trofast trapkast zal passen. WT poppenspul, verkleedkleren, ponys, barbies, puzzels,.knutselspul… En dan blijft er nog in de woonkamer over.
Cell,lastig. Lego zou ik ook niet zo wegdoen. Krijg je de knuffels niet weg? Ik vind die altijd zo slingeren hier… Doe daar toch wel altijd een flinke selectie in. Ponys hebben we wel wat en ook die filly dingen maar ook hier word daar amper mee gespeeld dus als ze daar afstand van zou kunnen doen.scheelt dat alweer iets.