Hoeveel speelgoed per kind/kamer/huis?

Is het een idee om ergens in huis, bijvoorbeeld de zolder ofzo, een kledingkast te plaatsen en daarin al het speelgoed op te ruimen? Dan kan er op hun kamer nog datgene waar vaak mee gespeeld word of de verzamelingen van Niek.

Victor heeft zo’n kast op zijn kamer. Ik had dat vroeger ook op mijn kamer. Daarnaast staat er bij ons veel achter de schotten op zolder. Al heb ik het meeste babyspul nu weggegeven.

Knuffels mogen niet meer bij Victor in bed. Hij had er een kleine 80 verzameld. Echt, ik heb ze geteld :lol: ze zitten nu in een wastas van de Ikea en elke avond word er met zorg eentje uitgezocht die in bed mag.

In de kamer staan weleens van die Hol kisten van de Ikea. Daar kan best veel in en je kan er nog op zitten ook. Nu staan ze bij max op de kamer. Een vilten tasje met wat klein spul staat nu achter de bank. En in de hal staat een kast waar de spellen, puzzels, knutselspul en een printer staat.

Feitelijk hebben we heel veel speelgoed :shifty: want ik heb het nog niet gehad over een garage waar veel in staat ( fietsen, skelter, kar, hockeysticks, hockeydoelen, skeelers en sporttassen) en een tuinschuurtje met al het buitenspul.

Het doel is om daar dit jaar een opruiming van te houden. Lukt vast, maar ik houd dan vast nog veel te veel over om in 4 ( 2x2 ) curver bakken te doen. Is niet erg omdat we de ruimte wel hebben.

Speelgoed teveel jeps ook hier. Mijn vader noemt het hier wel eens gekscherend Bart Smit. :shifty:

En zelf vind ik gek genoeg dat het nog wel meevalt. Beneden is speelgoed maar dat is ‘verstopt’ in het dressoir. Die heeft 4 deuren en 1 is voor mama’s prullaria (waxinelichthouders etc) 1 is voor de elektronica (DVD speler, mediabox en Wii) en 2 deurtjes daar zit speelgoed achter. Dat betekend hier ondertussen ook verdeeld over 2 leeftijden. Wat LP speelgoed oa het speelhuis met roze dakje. Wat autootjes, knutselspul in de zin van klei. Hamertje tik, wat boeken zoals de AH boeken met superdieren, kleurboeken, en wat leerzame spellen mbt leren lezen/schrijven. Ondanks dat Casper al wat ouder wordt vind hij LP nog steeds het leukste om mee samen te spelen. En zijn ondertussen 6 jarige dinnetje vind het ook nog leuk. En ik ben er dusdanig makkelijk mee ondertussen (dit huisje zal nooit een MP doorverkoophuisje worden) dat ze er zelfs in de zomer mee buiten mogen spelen. Het marktkraampje van de AH staat op dit moment ook beneden maar die verhuist binnenkort weer naar boven omdat de kruipfase van Floris met rasse schreden nadert. En voor Floris staat er in de voorraad/trapkast een loopwagentje van Woezel en Pip klaar.

Boven heeft Casper 2 schappenkasten met elk 4 schappen van Expedit. Daar zit in; Duplo, 2 bakken voornamelijk met Thomas en Cars thema en wat losse stenen. Zijn Take Along treinbaan van Thomas. 1 bak met allerlei assorti zoals auto’s. Een bak met een vliegtuigthema. 1 bak met allerlei zwemspullen, zwembroeken, cape, vleugeltjes en zwemband. 1 bak is gevuld met schoenen en 1 bak waarin alleen een LP piratenschip zit. De lade onder zijn bed zit ook nog wat spul in. Houten treinbaan (euh had ik al gezegd dat ie Thomasfan is? :oops: ), een magneetbord met letters en cijfers en wat knuffelbeesten en een doos waarin de kassa zit met wat ‘boodschappen’. En dan heeft hij dus ook 1 plank met daarop de (voor)leesboeken waar gretig iedere avond gebruik van wordt gemaakt. En ja ook ik wil de hoeveelheid wel verminderen maar een tweede knul maakt dat niet makkelijker. Daarbij hij speelt met alles…de ene keer speelt hij echt weeeekenlang met zijn houten baan. De andere keer is het de take alongbaan. Dan pakt hij spontaan het vliegtuig of de piratenboot. En de enige regel is; voor je iets nieuws pakt het voorgaande opruimen.

Tel ik trouwens nog niet eens de kleine mand in de badkamer mee waarin natuurlijk spul zit dat in bad gebruikt wordt.

Dus ja we kunnen hier zo een speelgoedwinkel openen. :angel: Maar het scheelt wel dat het netjes opgeborgen is op zijn kamer, en hij dus een best wel ruime kamer voor zichzelf heeft. Als we willen kunnen we zijn kamer dusdanig opgeruimd hebben dat er GEEN speelgoed in het zicht is omdat we in alle vakken bakken hebben.

Voor beneden hebben we heel bewust gekozen voor ons eigen dressoir zodat hij altijd weet dat dat de enige ruimte is waarin speelgoed mag zitten. En dat het iedere avond opgeruimd is!

Oh leuk topic! :smiley:

Hier 3 kinderen.

Twee oudsten hebben in hun kamer een Ikea kastje met 4 vakken en 4 manden. Bij zoonlief is deze gevuld met lego, k’nex, auto’s en een playmobil bak.

Dochter heeft meer speelgoed en daar moet ook even naar gekeken worden als we de kamers gaan opknappen.

Ook één zo’n kastje, 4 manden; Playmobil, barbies, keuken/huishoud spul en prinsessen duplo.

De duplo bewaar ik nog even voor de jongste, dat blijft wel leuk.

Playmobil wordt hier veelvuldig mee gespeeld, maar moet even goed uitgezocht worden, want met name zoonlief heeft ook aardig wat stuk gemaakt.

En huishoudspullen moet ook even goed uitgezocht worden.

Daarnaast heeft dochter een keukentje, poppenwagen, strijkplank, wiegje in haar kamer staan.

Beneden heb ik spelletjes en speelgoed voor de jongste, maar dat is voornamelijk oud spul van de grote en moet ook uitgezocht worden. Dat zijn twee kratten vol.

Conclusie… eigenlijk hebben ze hier ook te veel en wordt hier binnenkort ook even naar gekeken. :smiley:

Net even bezig geweest in Elise dr kamer maar eigenlijk is er vrij weinig weg te gooien/weg te geven/verkopen :think:

Poppenspullen speelt ze nog mee

puzzels speelt dr broertje nog mee ( ze delen een kamer )

pony’s speelt ze nog mee al is het af en toe

verkleedkleren bak is een stuk leger, de pieten/kerst kleding gaat de schuur in, maar de jurken e.d. die blijven natuurlijk.

rommella met wat kleine pony’s, minnie mouse van de AH enz blijft.

Dokterskoffertje word nog mee gespeeld

Kassa word door broer EN zus mee gespeeld

en verder nog wat los spul waar door beiden mee gespeeld word.

Zo nog even de knuffelzak en de boeken nakijken,maar vrees dat in kamer 1 weinig weg kan :think:

Interessant topic. Waar ik met name tegenaan loop is de vraag: Hoe veel speelgoed heeft een kind ‘nodig’? Hier wordt met alles gespeeld, écht alles. De zaken waar hij echt te groot voor is worden in een doos op zolder gedaan, voor broertje of zusje. Maar dan nog hebben we een huis waarin echt te veel speelgoed aanwezig is, voor mijn gevoel. Ik zou daarin heel graag iets willen veranderen, maar ik weet niet goed hoe, en ik weet niet wat ik zou willen. Maar elk jaar in december/januari een nieuwe voorraad speelgoed krijgen past niet helemaal bij mijn idee van consuminderen :think:

Voor elise komt er veel knutselspul bij altijd, dat kan je pp een gegeven moment weer weggooien :slight_smile: maar nog blijft t veel… Voornamelijk door het doorschuiven denk ik. Het grootste opruim stukje zit denk ik bij de jongste, maar hij heeft eigenlijk voor zichzelf ‘maar’ 1 expedit bak… O en de little people en duplo die deelt hij met jesse

Ik denk hoeveel speelgoed je kind binnen handbereik heeft een beetje afhankelijk is van de ruimte en hoeveelheid kinderen je hebt.

Wij hebben niet zo’n grote woonkamer en maar in kind van net een jaar. Wij hebben 2 kleine dushi bakken beneden staan met speelgoed er in, 3x karren en nog een xylofoon, houten trein en een trek-rups.

Boven op zijn kamer heeft hij zijn knuffels staan en staat nu een opbergbankje, maar daar zit eigenlijk nog niets in omdat hij niet echt boven op zijn kamer speelt.

Verder heb ik op zolder nog een hoop speelgoed liggen, waar hij mee uitgespeeld is, of inmiddels te oud of juist nog te jong voor is

Ik wissels eens in de zoveel tijd wat speelgoed. Als ik merk dat hij op gegeven moment naar iets niet omkijkt, dan berg ik het op zolder op en pak ik iets anders.

Tja, wat een kind echt nodig heeft verschilt ook per kind en leeftijd natuurlijk.

Ik denk dat duplo het altijd wel goed doet. Is natuurlijk goed voor hand/oog coördinatie, maar ook voor hun fantasie/creatieve kant.

Playmobil, LP e.d. lijkt me juist heel goed voor fantasiespel.

Puzzels voor wat uitdagingen en zo af en toe eens lekker knutselen/kleuren.

Ik ben naar aanleiding van dit topic eens in de woonkamer in de bakken gaan kijken en daar kan aardig wat weg… :oops:

Heb besloten dat ik hier beneden enkel de duplo neerzet en in de andere bak wat LP en 1.2.3. Playmobil.

Van het weekend eens met de kinderen in hun kamertjes gaan ruimen.

Kamertjes worden binnenkort ook opgeknapt, dus goed excuus om wat te gaan ruimen. :wink:

Ha, hier ook check check en dubbelcheck :lol: 8)

Hoe het hier nu gaat (kleine woning met weinig tot geen speelgelegenheid op de slaapkamers)

We hebben beneden een ikea vakkenkast staan met 4 deurtjes en 4 bakken.

Deurtje 1: standaard een serie boeken die ik af en toe wissel met boeken van boven

Deurtje 2: puzzels, die gewisseld kunnen worden met keuken en kookspeelgoed

Deurtje 3: construciiemateriaal in kleine opbergboxjes, ook te wisselen met constructiemateriaal wat op zolder ligt.

Deurtje 4: is op dit moment leeg :shock: maar zoonlief is maandag jarig, dus die zal zo wel gevuld zijn :wink:

Bak 1: duplo, zit er eigenlijk standaard in en wordt niet gewisseld

Bak 2: op dit moment verkleedspullen. Te wisselen met ander speelgoed van de zolder

Bak 3: houten speelgoed (boerderij/dieren/kleine garage:wereldspelmateriaal)

Bak 4: de verzamelbak voor niet te sorteren speelgoed, oftewel: dumpbak 8)

Dan staat er nog een wit opbergbankje waar alles wat met auto’s te maken heeft in zit, racebanen inbegrepen. En daarnaast nog 2/3 dozen kapla, ook iets wat je standaard in de kamer kunt laten staan hier 8) :thumbup:

Wat ik dus doe: zo rond de verjaardagen (eens per 3 maanden) wissel ik wat speelgoed om van de zolderbakken naar de ikeakast. En dan houd ik gelijk een beetje rekening met nieuw inkomend speelgoed voor de verjaardag. En ik mik al het goedkope action en speelei-speelgoed weg :shifty: :mrgreen: (ssst niet verklappen he, anders wordt het brullen hier)

Ik ga pas speelgoed verkopen als de jongste er klaar mee is, en daar heb ik wel zin in want er staat zoveel! Wat je al niet krijgt tijdens verjaardagen, echt niet normaal :shock:

Sinds wij een jaar geleden zijn verhuisd, hebben wij op onze slaapkamer een inloopkast.

Daardoor is onze slaapkamerkast overbodig geworden. Deze hebben wij nu in de garage (inpandig) staan.

Het is een kast van 2,20 meter breed met schuifdeuren.

Deze staat nu helemaal vol met Trofast bakken van Ikea.

In elke bak zit weer iets anders. En voor de te grote spullen, hebben wij bovenin extra ruimte gelaten. Net zoals een plank voor spellen en een plank voor alle knutselspullen (maar ik ben erg, heb alle stiften in een aparte bak, kleurplaten, stickers, etc).

De lego staat op Robin zijn kamer, 3 bakken die onder het bed kunnen.

Verder heeft hij daar een televisie en een playstation.

Lucas heeft een grote houten kist waar zijn lego instaat (hij heeft nog maar een beetje), en spulletjes die van hem zijn en hij graag op zijn eigen kamer houd.

Verder hebben ze beide een plank op de kamer waar boeken opstaan.

En nog beide zo’n wandhanger met vakjes.

Op zolder heb ik ook wat staan, gemaakte lego.

Robin heeft bijna de hele dino serie, maar als ik dat verplaatste om te stofzuigen donderde alles in elkaar.

Dus dat staat nu netjes allemaal gemaakt boven, en kunnen ze pakken, of er daar mee spelen.

Wat je zegt over zo’n papieren schoorsteen, Robin is ook zo dat hij alles wil bewaren.

Laatst had hij een sigarendoosje meegenomen van de BSO. Ding lag overal te vallen, maar het mocht echt niet weg.

Heel gemeen, maar als ze op school zijn en ik irriteer me aan zo’n ding gooi ik het gewoon in de kliko.

Dan is het even 5 minuten mopperen, maar daarna vergeten ze het weer.

En hij nam de volgende dag weer een nieuwe mee, zucht…

Maar ik gooi regelmatig zelfgemaakte of kapotte spullen weg, ook al ‘mag’ dat eigenlijk niet.

Mijn huis is geen opslagplaats…

Ik heb wel voor beide een grote plastic bak waar ik bepaalde dingen wel in bewaar. Zo heb ik alle gemaakte knutsels voor vader- en moederdag bewaard, beplakte glazen potjes voor kerst, papieren mandjes voor pasen, etc…

Vind dat zelf leuk om te bewaren, maar ook voor later als ze zelf groot zijn.

Zo heb ik voor beide ook een foto-album waar ik bijvoorbeeld alle kaarten inplak die ze met verjaardagen krijgen, en uitnodigingen voor kinderfeestjes, liefdesbriefjes, etc.

Leuk voor later.

wij hebben in de huiskamer 2 expedit kast van 2 hoog en 8 breed haaks op elkaar neergezet. Daarin zit in witte stoffen bakken bija alles voor zowel L als N gesorteerd en ze hebben zo samen een eigen hoekje waar wij niet de hele tijd op kijken. Noortje heeft op haar kamer een ballentent, maar verder niks.

L heeft op zijn kamer zijn drumstel/stereo, discobal, zijn robot, en wat persoonlijke rommeltjes. soms neemt hij een bak mee naar boven, om er daar rustig mee te kunnen spelen.

dat komt wel op 14 bakken (we hebben 16 bakken, maar 2 zijn voor onze dvd’s en paystation spelletjes, maar daar kan je alleen vanaf de andere kant bij vanwege het haaks op elkaar staan). Die bakken zijn toch wel allemaal gevuld:

2x knutselspullen

1x lego primo (gaat waarschijnlijk naar mijn nichtje)

1x knuffels

1x keuken/huishoud speelgoedjes

1x pop en kleertjes (flinke stapel van haar eigen oude baby kleertjes)

1x puzzels

1x playmobiel

1x gewone lego + legotrein

1x diverse rommeltjes

1x houten treinbaan en houten blokken

1x autootjes

en die andere 2, weet ik niet uit mijn hooft wat er in zit.

En dan staat er op die kast ook nog wat grotere dingen. Spelletjes zitten in een andere kast.

Los op de grond, staan Noortje haar keukentje, 2 poppenstoeltjes en haar wheelybug en haar nijntje stoel.

ppfff. eigenlijk best wel heel erg veel, maar het staat allemaal niet in de weg.

Ik maak wel ff en foto.

Hier staat in de huiskamer alleen speelgoed van de jongste.

Dat is een ronde ton met kook/keukengerei en er staat ook nog een kleine bak duplo.

In de kast staan ook nog(voorlees)boekjes.

De boekjes wissel ik om de zoveel tijd met wat op zolder in de bak ligt.

Als ze er op uit gekeken is,dan wissel ik die ton om voor een curverbak met los speelgoed met van alles wat.

Boven in de kamer staat een stoeltje met een poppenwagen en wat knuffels.

De oudste heeft haar spullen in de kast of op plankjes waar de jongste niet bij kan(make-up,sieraden enz).

Op zolder heeft mn man een plek gemaakt voor de oudste waar ze lekker kan knutselen,lego-en en andere dingen die nog niet geschikt zijn voor kleine kindjes. :wink:

Beneden in t hok onder de trap hebben we de (bord)spellen liggen.

Op zolder hebben we nog veel speelgoed van de oudste liggen waar ze nu te groot voor is,maar straks wel gebruikt kan worden voor de jongste.

Verder gaat de grote combiwagen eruit en ook ander babayspul wat nog op zolder ligt.

:wink:

hier wordt ik ook gek van het speelgoed wat een berg kan je hebben zeg

hier heeft lynn in de woonkamer

• een doos duplo
  • onder de vitrinekast staat een bak met los spul en een bak met poppetjes
  • in de vitrinekast knutselspul, spelletjes, puzzels en een mand poppenspul
  • en dan nog een keukentje

op haar slaapkamer staat dan nog een mand met verkleedkleren

en een la met knuffels

nu is de bedla nog leeg en daar wil ik eigenlijk de knuffels in hebben en dan de poppenspullen/barbiespul naar boven

morgen is lynn naar het kdv dus dan ff tijd om te reorganiseren

Wij hebben beneden in de kast een vak met knutselspul e gezelschapsspelletjes, dit is dus ook onze “voorraad”

Verder een expedit kast met 8 vakken. 3 deurtjes, erachter gesorteerd (niet helemaal vol alles hood r :wink: spelletjes, puzzels en tekenboeken. 3 bakken met in 1 my little pony, 1 playmobil en 1 allerlei. zou ook best in minder passen, maar houd wel van sorteren.

De 2 open vakken zijn voor boekjes en 1 my little pony huisje. Verder een keukentje met daarin de keukenzooi en een bankje met poppen en verkleedspul. Buggy’s staan ertussen, tussen kast en stoel. Hoekje waarin je dus wat speelgoed ziet, maar over t algemeen opgeruimd en rustig! Ik wil rust, maar kids wonen er ook. Ze hebben ook ene hoekje met tafeltje om te kleuren. Boven op kamer jongste een mini playmobil paleisje met een bakje playmobil en een mandje met wat knuffels, poppenbed in een hoek en rommels. Bij oudste haar cd speler en microfoon, mandje playmobil en grote prinsessenpaleis. Op zolder mijn oude poppenhuis en oude barbies. Ze spelen nog niet veel boven, dus ik vind het prima zo. Heb wel 5 keer alles opnieuw neergezet, uitgezocht en netjes proberen te verdelen, het is nu eindelijk een mooie rustige combi voor mezelf en kids.

Wij hebben beneden een kast (Besta) waarvan in drie vakken speelgoed zit (Duplo, Pet Shop, Little People, poppenspullen en nog wat losse dingen en dvd’s). In een andere kast (Liatorp) zitten achter de dichte deuren de spelletjes en puzzels en op de plank er boven kleurboeken en stiften en krijtjes ed en op de plank daar boven boeken. In de trapkast staan drie Expedits (roep bij ons thuis ‘Ikea’ en het huis stort in…) met daarin nog het eea aan speelgoed en verder knutselspullen. En dan los in de kamer nog een winkelwagentje, die ze ook als poppenwagen en verzamelplek gebruikt. En een tafeltje met twee stoeltjes en natuurlijk de box (met daarin ook nog speelgoed). En dan staat op hun kamers nog het eea (keukentje, treinbaan, houten garage, poppenbedje, poppenwagen, knuffels, los speelgoed).

Echt te veel dus…maar ja, vind het ook zo zonde om het weg te doen…ze speelt eigenlijk met alles wel… Het enige wat ze echt dagelijks doet is tekenen/kleuren en knutselen…verder speelt ze zo nu en dan met dingen. Maar ik denk dat ik het wel weer eens goed uit kan zoeken… En voor in de Besta kast wil ik ook nog bakken voor de losse dingen, beetje orde in de chaos.

Wat hebben sommigen véél :shock:

tja, ieder jaar drie keer cadeautjes (verjaardag, Sinterklaas en kerst) en dan nog wel eens wat tussendoor, dan gaat het hard… En het is echt een kind dat graag met pruldingen speelt…keukentje boeit haar bv eigenlijk niet echt, maar de ‘inhoud’ ervan des te meer…en al die kleine dingen maakt nou net dat het zo snel rommelig is… En vind het ook extra zonde om dingen weg te doen omdat D. er straks natuurlijk ook mee kan spelen…

@Selena wrote:

Wat hebben sommigen véél :shock:

Ben benieuwd wat jullie over 3 jaar in huis hebben :wink: .

Niet flauw bedoelt hoor, maar nu pas 1 verjaardag achter de rug en 2 keer sinterklaas (als ik het goed heb)… straks 2 kindjes en nog een paar rondjes verjaardagen en sinterklaas achter de rug… heb je waarschijnlijk ook meer dan je nu kan bedenken.

Ik weet nog toen onze oudste net 1 jaar was… hij had in totaal nog niet genoeg om 2 trofast bakken (middelmaat) te vullen denk ik (dat hadden we toen nog niet, maar als ik gewoon even terugdenk wat hij had toen).

Hij kreeg met zijn 1e verjaardag zijn 1e duplo.

Daarna kreeg hij dat ook nog een keer met sinterklaas, met zijn 2e verjaardag, nog een keer met sinterklaas… en nummer 2 op zijn verjaardag, en nummer 3 nog een keer met sinterklaas en kreeg de jongste afgelopen sinterklaas ook nog wat van duplo.

Wordt ontzettend veel mee gespeeld en dan ook echt met alles, dus prima.

Maar wel veul meer als je het afzet tegen het bakje basissteentjes en ene autootje wat de oudste had op de leeftijd van de jongste nu :lol: .

En dat is dus alleen de Duplo…

Na aanleiding van dit topic ben ik ook gaan opruimen, (anders kon ik cella en nathalie niet ontvangen :wink: ) maar ben nog niet helemaal tevreden, nieuw huis, ouwe bakken etc. maar goed dat is iets voor in de toekomst.

We hebben nu nog staan, houten trein met toebehoeren, bak vol met duplo, bak met boekjes en puzzels, het kleurspul heb ik in een lade gedaan en een tafeltje met een trein die roan voor zijn eerste verjaardag heeft gekregen, echt wlke dag mee speelt en daar staat zo,n houten stapelding in met van die gaatjes. Dus ik kon het nog niet over mijn hart verkrijgen om die aan de kant te doen. Het is nog niet naar mijn zin, omdat ik nadenk over een kast etc. andere bakken en het maar aan 1 kant van het huis wil hebben, mensen mogen best zien dat hier kids wonen, maar het moet niet de woonkamer overheersen. Boven heeft ie nog een boekenkast staan met puzzels, piano, blokken etc. de rest heb ik allemaal ff op zolder opgeslagen, wij waren ook al goed aan het sparen met speelgoed :lol: ik zie straks als zusje er is wat we houden en of we wat weggooien/geven. Ik koop ook niet zoveel voor Roan, mja hij heeft ook lieve opa,sen oma,s dieregelmatig wat toestoppen. Daarnaast idd verhaardag, sinterklaas, kerst ga maar door, verzamelt snel hoor :slight_smile:

Cell: Ik heb hier na dochters verjaardag een soort van deal gesloten. Dus laten kiezen, poppen, of barbies of puppies ed… dus toen twee dingen ingeruild voor 1 ding. Dus koos zij voor lego friends, dus barbies en de puppiediertjes allemaal ‘verkocht’ en ze mocht van het geld wat het ongeveer waard was wat nieuws kopen van lego.

Misschien dat je zo deal kan sluiten met jou dochter?