Hoeveel puzzelstukjes welke leeftijd?

Het verschilt natuurlijk erg per kind, maar hoeveel puzzelstukjes is bijvoorbeeld gemiddeld wat een kind van 2 jaar, 3 jaar kan?



Ik heb een leuke puzzel gezien van 1 tot 10 stukjes, maar vraag me af of dat niet te makkelijk is voor een kind wat 3 wordt?



Hoeveel stukjes kunnen jullie kinderen aan met 2 jaar en 3 jaar?

Senne (3 jaar) puzzelt met 20 stukjes en moet wel even nadenken, Broes (4,5 jaar) puzzelt met veel gemak 48 stukjes.

Verschilt inderdaad ook per kind maar 10 stukjes voor een 3-jarige met een normale ontwikkeling vind ik ook wel iets weinig.

Jasper heeft puzzels van 4 t/m 20 stukjes en legt ze de ene dag zo en de volgende dag heeft ie er hulp bij nodig. Het lijkt erop dat het afhangt van hoe de stukjes liggen :wink: De Cars puzzel van 15 stuks legt hij op de creche iig zonder hulp :mrgreen:

J.asmijn kan wel een puzzel met 35 stukjes, ze is 3 jaar. 10 stukjes lijkt me weinig voor een kindje van 3 jaar, ik denk dat die meer is voor een kindje van 2 / 2,5 jaar.

Dat ligt idd aan het kind.



Mijn kids hebben een hekel aan puzzelen, en zien er alleen de lol van in als ze er snel mee klaar zijn. 10 stukjes was hier met 3 jaar dus prima :mrgreen: Kindjes die graag puzzelen hebben misschien wel wat meer uitdaging nodig.



Op de dozen van bijvoorbeeld Ravensburger staat aan de zijkant een schema met hoeveel stukjes voor welke leeftijd… :thumbup:

Veron vindt 16 al meer dan genoeg… Ik heb van die dozen waar er:4-9-12-16 inzitten en de eerste 3 doet hij zo maar de 16 vind hij echt nog wel moeilijk…

Hij vindt er ook niet zoveel aan…



grts patricia

Dat ligt idd enorm aan het kind… Ik heb hier 1 puzzelfanaat die met 2 al rustig puzzels van 40 stukjes deed en nu met 5 en half met veel plezier puzzels van 100 en 250 stukjes doet. Juf op school heeft zelfs 2 puzzeldozen voor haar uit groep 4 weggehaald.

Maar daarentegen puzzelt Peter het liefst nog steeds met houten puzzels en simpele dozen van 4,9, 12 en 16 stukjes en dan doet hij ook nog zeurderig en dat wij moeten helpen…



echt 2 uitersten…



Is het voor je eigen kind, dan zou ik het dus gewoon proberen, is het een kado, dan gewoon even vragen aan moeder wat zij denkt.

Nancy wordt bijna 4 en puzzelt 35-50 stukjes zo weg. Moeilijker/grotere puzzels hebben we eigenlijk nog niet.

hier echt een puzzel fanaat hij doet nu 20 a 35 stukjes :inlove: maar dat is wel vroeg al hoor :wink:

Rhodé vind puzzelen helemaal niet leuk…

Die ‘piept’ al als ik haar een puzzeltje van 12 stukjes geef :lol: 8)

Geef haar een kladblok en een pen, en ze is de hele middag zoet met tekenen en ‘schrijven’ :wink:

Hier zou 10 stukjes prima zijn geweest.

20 stukjes is hier nu ongeveer de uitdaging :mrgreen: .

Kaylee is ook een puzzelfanaat en puzzelde met 2 a 3 jaar makkelijk 24 stukken… Nu doet ze tussen de 50 en 70 stukken alleen… De puzzels van 104 en 150 heb ik hier ook liggen, die doet ze met wat hulp van ons erbij.



Maar Kaylee vindt puzzelen ook echt leuk en dat maakt een wereld van verschil :wink:

Ik denk echt dat je kind het leuk moet vinden om te puzzelen zoals hierboven al geschreven is.



Die van mij zijn ook echt verslingert aan puzzelen. Jur (4) doet ze van 200 stuks en Anne (2,5) makkelijk van 35 stuks.

Maar ik ken ook genoeg kindjes om me heen die al 5 zijn en nog moete hebben met 35. Is dus maar net waar de intresse van je kind ligt.



Jou kind kan wel ergens anders meer ontwikkeld in zijn dan een ander net als met puzzelen dus :wink:

Thanks! Zie dat ik het trouwens verkeerd heb opgeschreven…bedoelde of 10 voor kind van 2 nog iets is, ipv 3, maar kan dus beter eerst even informeren hoeveel stukjes nog uitdaging zijn…

das idd kijken naar je kind.

Onze oudste legde met 15 maand van die houten nopjes puzzels met 8 stukjes… dat zie ik de jongste nog niet doen over 2 maand :lol:



Ook maakt het uit wat er op de puzzel staat hier!



Want bij het eerste 10 minuten gesprekje op school kregen wij te horen dat hij moeite had met puzzelen, 12 stukjes was nog wat hoog gegrepen.



Toen zeiden wij al: dan neemt die je in de maling of hij vindt een puzzel van fruit niet boeiend, want thuis legt hij ze van 100 stukjes. Juf keek ongeveer zo :shock: wat er dan op die puzzel stond? Nou Cars :mrgreen: das toch veeeel leuker.



Inmiddels is hij 5,5 en zijn de puzzels nog steeds 100/120 stukjes, maar de uitdaging zit hem nu meer in dat de stukjes kleiner worden of een plaat met veel dezelfde kleur etc.



De middelste is bijna 4 en puzzelt tot 60 stukjes ongeveer. Met 2 jaar puzzels van 20 stukjes en in die 2 jaar tijd dus tot 60 door gegroeid. Hij vindt puzzelen wel leuk, maar niet zo leuk als zijn grote broer.

Als ik idd naar onze uk kijk dan is met 2 10 stukjes gen uitdaging meer denk ik…de nopjespuzzels heb ik al tijdje terug opgeborgen. Die kreeg ze en dan maakte ze zo in 1 keer. Ze komt nu zelf tot 6 stukjes, 5 en 6 met ietwat hulp, maar dat komt omdat ze niet recht aan elkaar zitten, sommige stukken moeten zeg maar scheef aan elkaar. Verwacht voor haar dus dat met 2 10 stukken niet zo heel veel nieuws meer bied, liever iets moeilijker dan kan ze er langer mee vooruit. Ze vindt het wel heel leuk, maar je maakt idd ook niet elk kind blij met een puzzel denk ik.

Isa vindt er geen klap aan :mrgreen: , ze vindt het alleen leuk om puzzels uit elkaar te slopen 8)

Het ligt idd helemaal aan het kind. Mijn jongste vindt puzzelen helemaal leuk en kan met gemak 36 stukjes. Grotere puzzels nog niet geprobeert, dus dat weet ik niet. Tom kon het nog veel beter. Daar stond iedereen van versteld, maar mijn andere 2 kinderen houden helemaal niet van puzzels maken.

chayenne puzzelde met 3 jaar met gemak 60 stukjes, nu is ze vier en heeft puzzels van 104 stukjes, waar ze nog wat moeite mee heeft en onze hulp bij nodig is.

Oudste van net 5 maakt puzzels van 100 stukken en de middelste van 3,5 maakt puzzels van 50 stukken.



Ze hebben hier heel lang niet gepuzzeld tot een maand ofzo geleden toen wou de middelste puzzelen en maakt direct die van 20 stukken zonder enige moeite dus hebben we onze puzzels uitgebreid.