Hoeveel puzzelstukjes welke leeftijd?

Mijn zoon Milan, in december 3 geworden, puzzelt zelfstandig met 100 stukjes. Ik moet wel zeggen dat ik daar toch wel errug trots op ben…

Ik ben nu dan ook op zoek naar puzzels met 120 of 150 stukjes…kijken wat hij daar mee doet.



Buiten dat… is/was ie wel ontzettend laat met praten… en heeft ie nog steeds moeite met accepteren dat je op een driewieler of een normaal fietsje moet fietsen in plaats van jezelf met je voeten voortbewegen… gheghe.



Tja.

Y.ara doet ze van 140 alsof het niets is.

T.hije doet ze ook al van 60



Beide kinderen vinden puzzelen ook erg leuk en hebben ze afgelopen winter ook veel gedaan.

Merijn deed al jong puzzels maken van 49 stukjes. geloof dat hij toen net 3 was ofzo. Hij vindt het ook echt leuk.

Xander daarentegen heeft helemaal geen interesse in puzzelen.

Een puzzel heeft geen wielen dus is niks aan zegt Sam :wink: :mrgreen:

Ff een kleine update… Milan puzzelt inmiddels met 200 stukjes… Ik ben zo trots op m’n kleine vent… !!!

En ook hier een update… ik me afvragen of een puzzel tot 10 kon voor een 3 jarige :oops: … de mijne is nu zelf net 2 en maakt alsof t niks is in nog geen 10 min tijd een puzzel van 24 stukjes… Ze kreeg voor haar verjaar dag een doos met 12, 16, 20 en 24… in een week tijd ging ze ineens van een stukje of 9 naar 24 dus. :shock: ik heb dus nu met 35, 45 enz en ga eens kijken wat ze daarvan bakt. Ze vindt het heerlijk, is het 1e wat ze pakt en het laatste wat ze opruimt. Dwz ze doet het dus tussen alle andere spelletjes en dingen door haha!

Het is vooral in het begin een kwestie van 'hoe moet het. Als ze dat eenmaal doorhebben gaat het snel is mijn ervaring. Een kindje dat ik ken had het na een jaar bij mij thuis nog niet door en bleef hangen in 9 stukjes met veel hulp. Legde de kantjes nog naar binnen etc. terwijl ze toch al ruim 3,5 was. Voor onze zoon had ik voor een vakantie een doos met 3x 49 gekocht, want dat scheelde in ruimte…Hij was toen 2 jaar en 8 maanden. Aan het eind van die vakantie legde hij ze feilloos en gingen we naar 99, 100, 104 stukjes en ook dat had hij snel door. Nu (bijna 7) legt hij 250 stukjes, maar daar ligt al vrij lang de grens. Meer stukjes wil hij niet want dat duurt te lang. Zijn zusje ging nog sneller, want die pakte gewoon wat er al lag en maakte met net 2 jaar al die puzzels van 49 stukjes. Nu heeft ze afgelopen kerst een puzzel gekregen van 350 stukjes, met veel dezelfde kleuren, dus vrij pittig, maar ze legt ze wel zelf (ze is net 5 geworden). Beiden vinden ze puzzelen leuk. Dat hebben ze van mij, want ook ik vind puzzelen nog altijd een leuke vrije tijd besteding en maak graag puzzels van 1500 stukjes. De kinderen helpen daar vaak bij. Dan hebben ze ineens zin om samen een ‘mamapuzzel’ te gaan maken.

Onze dochter van 3 jaar en bijna 4 maanden oud, puzzelt met gemak 24 en 52 weg. Met de twee puzzels van 104 stukjes. Doen wij samen eerst de rand en daarna maakt zij hem helemaal af.

Ook al wil ze graag beide puzzels van 104 achter elkaar maken. Dit is nog iets te veel voor haar. Bij de tweede verliest ze haar geduld.

TIP 1. Let ook op de grote van de puzzel stukjes. Een puzzel met 104 kleine puzzel stukken is veel lastiger voor een kind dan een puzzel met 104 grote(re) puzzel stukken.

TIP 2. Als je meerdere puzzels hebt die ze makkelijk kunnen maken, gooi eens twee of meer puzzels door elkaar heen. Dat maakt het ook iets lastiger. (het beste werkt dit met zelfde soort puzzels, dus even veel stukjes, zelfde grote van stukjes en van hetzelfde materiaal gemaakt)

Het verschilt wel heel erg per persoon. Het ene kind zal wat meer hebben met puzzelen dan het andere kind. Maar grofweg kun je hieraan denken:

  • Baby’s en dreumesen tot 1 jaar oud; houten puzzels van enkele stukjes

  • Peuters van 2-3 jaar oud; houten legpuzzels van 4-8 stukjes, of naar kartonnen puzzels van 12-32 stukjes

  • Kleuters van 4-6 jaar: De kartonnen puzzels van 12-32, en als het goed gaat de puzzels tot 100 stukjes

  • Vanaf 7 jaar: 3D puzzels

  • Vanaf een jaar of 10: 1.000 stukjes, al vinden ouders deze vaak ook nog wel lastig :smiley:

Mijn dochter begon met twee jaar te puzzelen. Ze kon met 2,5 jaar tot 104 stukjes. Meer zou denk ik ook kunnen maar die hebben we niet in huis. Meestal doen we twee keer samen en dan kan ze een puzzel zelfstandig maken. Inmiddels is zij 2 jaar en 8 maanden en ze vindt puzzelen nog altijd even leuk!