Hoeveel naschoolse activiteiten?

Ik ben benieuwd hoeveel naschoolse activiteiten gebruikelijk zijn.

Th zit nu alleen op ballet, maar wil daar heel graag gym bij gaan doen (want dat moet volgens hem, dat is dan de krachttraining want hij moet sterk worden voor ballet!) verder mag hij eindelijk naar zwemles als zijn eczeem onder controle is ennn staat hij op de wachtlijst voor vioolles (wat we dan met zn drietjes samen gaan doen - maar dat wordt niet eerder dan 2011/2012)…

Als we geplaatst worden voor vioolles dan gaan we dat sowieso nog doen… gewoon ook omdat het zo leuk is dat we het met zijn drietjes samen gaan doen (da’s weer eens wat anders dan samen tv kijken).

Dan zou hij het schooljaar 2010/2011 dus ballet en gym hebben en hopelijk snel zwemles.

Ik vind het allemaal leuk, maar wel veel, misschien wel te veel?

Of hangt dat van het kind af?

Nu zijn dingen als gym en zwemmen meestal in de namiddag (tussen 16 en 18uur) en hij is altijd om 13uur vrij. Zijn buurjongens zijn meestal pas tegen 16uur thuis en meestal gaan ze na het avondeten nog even een uur samen buiten spelen. Hij speelt nu nog niet zo veel met vriendjes/vriendinnetjes van school en ik moet zeggen dat ik het ook wel leuk vindt als hij met ballet/gym (en zwemmen) vriendjes maakt hier in het dorp.

Ik ben dus benieuwd hoeveel activiteiten jullie kind(eren) hebben.

ehhhh nog geen - ja bso en af en toe bij een vriendje spelen.

Ik begin met zwemles volgend jaar januari nadat hij vijf is geworden en dan vind ik dat voorlopig wel weer even genoeg erbij.

Moet zeggen dat ik ook zelf niet zou weten hoe het te betalen en te organiseren allemaal met beide wisselend werk.

Maar zo te zien is jullie dagdeling heel anders dan hier al drie lange dagen met meestal bso.

Hier elke dag tot 13 uur school.

En ik ben alvast kinderbijslag aan het sparen :shifty: .

Ik zou normaal ook eerst kiezen voor zwemles, maar omdat hij zo enorm onder de eczeem zit en het eigelijk al door gewoon water erger lijkt te worden lijkt me chloor helemaal niks (na een keer zwembad is zijn huid weer zo uitgedroogd dat het meer jeukt en weer erger wordt… dus elke week zwembad is nu ec ht niet ok!).

wat naar zeg die eczeem - echt zoiets wat je je kind zo niet gunt, die narigheid.

Daar gym en ballet wel met elkaar verband houden lijkt me dat nog wel te overzien.

Zelf denk ik dat we het eerst bij zwemles gaan houden (zwemmen vind hij ook erg leuk) en als hij naar groep drie gaat iets erbij. Hij is dan 6 3/4 -een sport of scouting ofzo.

Hier alleen balletles, buiten de school (wat 4 hele dagen en 1 ochtend) en 2 keer bso. Dan heeft ze nog 2 middagen na school niks, war ze kan spelen met vriendinnetjes en vriendjes. Ik vind dit op het moment genoeg. Voor volgend schooljaar twijfelen we nog over zwemles. Gaat erg leuk vinden denk ik, maar het wordt misschien ook wat veel verplichtingen. Ik merk gewoon aan Eline dat ze graag speelt met andere kinderen en dat gaat niet als ze al iets heeft (ballet nu, straks zwemmen erbij).

Maar goed, ik denk dat het heel erg afhangt van het kind. Bij mijn kind zie ik duidelijke signalen dat ze niet veel verplichtingen moet hebben, bij jouw jongen kan het misschien wel.

Ik heb 2 kinderen. een meid van 5 en een zoon van bijna 7. Allebei hebben ze zwemles. De oudste op vrijdag net na t eten en de jongste woensdag in de namiddag. Ze gaat vanuit de NSO. De oudste blijft dan nog even. op Vrijdag ook NSO. dan hebben beiden nog op zaterdagochtend een sport. De oudste judo en de jongste turnen. Vrijwel tegelijkertijd. Als ze graag een andere sport zouden willen of scouting of iets dergelijks, zal dat in plaats van de zaterdagsport komen. Zwemmen is voorlopig nog verplicht. :mrgreen:

Kes: maandag judo, woensdag zwemles, vrijdag zwemles

Indy: dinsdag turnen, vrijdag turnen

Beiden gaan niet naar een bso en Kes is zelfs op vrijdag nog vrij.

Een muziekinsrument gaan laten bespelen wil ik doen als ze ietsje ouder zijn (al ga ik me voor Indy wel orienteren zodat ze misschien na de zomervakantie kan beginnen).

I.sabel zit op maandag en donderdag op zwemles en op vrijdag op dansles. Vind dit echt maximaal!

Ze heeft drie keer tot 14.45 school en 2 keer tot 12.00 uur.

J.asmijn zit op gym 1 keer in de week op zaterdag.

Zij gaat sowieso pas op zwemles als ze 5 jaar is want dan hoeft het maar 1 x in de week en ik vind dat eigenlijk genoeg.

Ik zou voor max 2 activiteiten per week. Zeker als je meerdere kinderen hebt.

Het ligt zo aan je kind en aan de hele situatie vind ik.

Ik zou zeggen, als je kind energie heeft voor extra activiteiten, en het ook leuk vindt (na een hele week les op school, ook nog eens ‘les’ op de club), en je ook nog zelf tijd en mogelijkheid hebt, dan gewoon doen - stoppen kan altijd nog als het te druk wordt.

Het afgelopen half jaar heeft Laura geen extra activiteiten gedaan, behalve naar school gaan, wat natuurlijk al vermoeiend genoeg is in het begin.

Nu zijn we sinds kort begonnen met zwemles (1x per week op vrijdagmiddag), en we hebben haar opgegeven voor scouting, dit begint na de zomervakantie (elke zaterdagochtend).

We overwegen nog om haar ook op te geven voor dansles op woensdagmiddag, want ze wil zooooo graag dansen.

Het lijkt allemaal wel veel, maar het zijn natuurlijk activiteiten die maar drie kwartier duren.

Eigenlijk vind ik het voor mezelf het vervelendst, want dan zit je met zo’n pauze waarin je niet genoeg tijd hebt om terug naar huis te gaan, dus maar wat rond moet hangen op locatie - ik denk dat ik heel veel boeken zal gaan lezen de komende periode :slight_smile:

onze oudste zit op zwemles en sinds kort op gym.

Wij wilden eigenlijk pas iets anders als hij zijn zwemdiploma’s zou hebben, maar hij zat barstensvol energie en kan dat in het gym gebeuren lekker kwijt :thumbup:

Hij vindt het geweldig!

De middelste doet verder nog niks. Ja spelen met vriendjes :lol:

Hij is pas net 4 en staat op de wachtlijst voor zwemles en zal daar waarschijnlijk rond zijn 5e mee beginnen net als de oudste. Misschien zelfs iets later aangezien hij nogal klein is en ik heb mijn twijfels of hij met 5 al kracht genoeg zal hebben om het zwemmen vol te houden… als hij ook erbij wil gymen en ook over zoveel energie beschikt tegen die tijd… dan mag hij dat ook.

Maar qua tijd (en geld) zal het hier waarschijnlijk 1 sport/activiteit zijn als de zwemdiploma’s binnen zijn.

Ik zou zelf niet snel kiezen voor gym en ballet. Ja, het houdt wel verband maar zeker op deze leeftijd is het echt nergens voor nodig om het allebei te doen en ik vind het veel; naast straks zwem en vioolles.

Wij hebben er goed over nagedacht, zeker omdat de kinderen weinig schelen en het ook allemaal niet gratis is. We hebben de volgende afspraken gemaakt:

• iedereen begint met zwemles (ong 5,5 jr oud)
  • halverwege de eerste klas (groep 3, dan zijn ze dus zo ong 7) mag er nog iets bij. Onze jongens doen scouting.
  • na drie zwemdiploma’s mag je stoppen met zwemles
  • en een instrument kiezen dat je wilt leren spelen.

We hopen dat ze allemaal zo rond de 8 jr wel klaar zijn met de zwemlessen, want dat zou een goede periode zijn om een instrument te leren bespelen. Ze schijnen het dan makkelijker op te pikken.

Ik kies er zelf ook niet voor, dat doet Th heel bewust zelf. En natuurlijk heeft hij het nog niet nodig. Het gaat hier om kleuterballet en kleutergym, dat is nog zo speels en laagdrempelig.

En hij wil naast ballet op gym, want volgens hem is dat om sterker te worden (want hij meisjes op wil kunnen tillen - en spelen met andere kinderen).

En natuurlijk ben ik de baas dus ik beslis uiteindelijk wat er gaat gebeuren, maar ik doe 'm natuurlijk niet bijv. op voetbal als hij op ballet wil.

Hij mocht van mij op ballet, omdat hij het daar en al sinds zijn 2e over heeft (en vraag me niet hoe hij daar op gekomen is, want ik heb/had eigelijk niks met ballet dus van huis uit kreeg hij daar niks van mee) en omdat hij nog niet op zwemles kan en hij nu wel een paar kinderen leert kennen hier in het dorp.

Vioolles wordt 'm toch echt niet voor het schooljaar 2011/2012 (en tegen die tijd is het natuurlijk ook nog maar de vraag of Th dat wil).

Dus voor aankomend schooljaar gaat het dan om gym, ballet en zwemmen. Waarmee hij niet gelijk na de zomervakantie kan beginnen met zwemmen (1x per week) omdat, naast de wachtlijst het nog maar de vraag is of tegen die tijd zijn eczeem (grotendeels) weg is.

Verder denk ik dat het ook wel een mooie aanvulling is op zijn jaar langer kleuteren.

Ach ja, ik pieker nog lekker een tijdje verder en reken uit hoe en wat allemaal kan.

In elk geval maar kinderbijslag sparen en hij krijgt in september weer de meedoenpremie.

MArite, jij blijft de moeder hè. Anna Sofie wil ook bewust van alles. :wink:

ik zou het bij ballet houden in eerste instantie. School vergt veel van kinderen en zelfs een superflexibel kind als mij dochter trekt het niet om er teveel bij te doen. Hier is het hockey met 1 wedstrijd per week, dus 2 keer weg in de week.

Zij wil nu op theaterles, heel leuk, maar daar moet ik ook over piekeren :wink:

We gaan eerst maar eens een keertje kijken bij gym.

En ik moet de gemeente nog ff schrijven dat Th ook mee wil doen met sportpret… dan kun je dus gratis/goedkoop een aantal weken aan een sport doen, waaronder gym.

En natuurlijk blijf ik de moeder en beslis ik uiteindelijk.

Daarom heb ik nu ook nog geen ja gezegd tegen hem, maar dat ik dat eerst moet uitzoeken omdat het wel erg veel is.

Ik had inderdaad wel gelezen dat hij het zelf wil hoor, maar ja, hier willen ze ook vanalles. Ik heb er een die wil nog graag op de tekenclub en op paardrijden, de ander wil nu al beginnen met drumles… maar ja, dat is simpelweg heel jammer, ik vind het gewoon teveel voor ze.

Ja ok.

Als het aan Th ligt gaat hij op ballet, gym, zwemmen, viool, piano, drum, toneel, judo, scouting, zeilen, paardrijden enz. enz. enz.

Want hij vindt eigelijk alles wel leuk. Maar dat kan dus gewoon niet.

Maar goed, we gaan nu eerst afwachten of hij met ballet naar het volgende groepje kan (anders kan het niet, want dan zijn we nog niet thuis van school) of hij gym na de proefles nog leuk vindt en of zwemles al gaat lukken voor 2011.

Ik was ook gewoon benieuwd hoeveel naschoolse activiteiten andere kinderen hebben. Grappig eigelijk want vorig jaar stond ik er nog heel anders tegenover, toen zag ik Th echt niets anders meer doen buiten school (ja thuis spelen). Maar sinds hij op ballet zit (zijn jarenlange wens) zien we hem echt open bloeien (wij zijn: ik, familie, vrienden, buren, juffie, balletjuf). Net alsof er eindelijk iets op zn plaats zit. En daar wil je je kind dan toch juist in ondersteunen/motiveren/stimuleren? Wel binnen de perken natuurlijk.

Hier straks eerst zwemmen en zodra A en B binnen zijn dat mogen ze een andere sport kiezen…

Ik vind naast school 1 activiteit genoeg, in iedergeval de 1e jaren…

Hier eerst zwemmen. Als A + B binnen zijn mag het een andere sport worden.

Daarnaast zou ik het wel erg leuk vinden als ze nog een instrument gaan spelen, maar dat zien we wel.

Merijn zat op judo, maar op het moment dat hij met zwemles begon hebben we het judo even stopgezet.

Hij staat ingeschreven voor hockey waar hij met 6 kan beginnen, maar dan ga ik ervan uit dat hij zijn zwemdiploma inmiddels heeft.

Hij gaat 1 dag naar BSO, een middag naar opa en oma na school, dus vind het wel zo prettig dat hij op woensdag en vrijdag nog kan spelen met vriendjes. Vandaar dus nu niets naast het zwemmen.