Hoeveel mensen bevallen nou écht 'normaal'?

Ik vraag me af hoeveel mensen nou écht “normaal” bevallen. Dat wil dus zeggen, een bevalling die gewoon “thuis” is verlopen oftewel niet meer middelen nodig had dan je kunt krijgen als je thuis bent (dus poliklinisch telt ook als ‘normaal’).



Alle soorten ‘hulp’ zoals inleiden, vacuüm, pethidine, ruggenprik & keizersnede vallen onder “niet-normaal” :wink: en een knip dus niet, want die kan de VK thuis ook gewoon zetten.



Als voorbeeld: Ik heb tijdens mijn bevalling naar het ziekenhuis gemoeten wegens niet-vorderende ontsluiting en heb toen weeënopwekkers en een ruggenprik gekregen…



Toch overweeg ik nog wel de optie om bij een volgende weer te gaan proberen gewoon thuis te bevallen…gewoon omdat het me zo heerlijk lijkt om in mijn eigen omgeving te bevallen en meteen in mijn eigen bed te kunnen liggen, en mijn kindje in het eigen wiegje :inlove:

1e niet normaal en 2e wel.

Ik ben in het ziekenhuis bevallen met alle toeters en bellen :mrgreen: Inleiding; dus weeopwekkers en uiteindelijk een ruggeprik, wat een zaligheid was dat zeg :angel: :mrgreen:

ja goed he :smiley: Die anesthesist was echt mijn held op dat moment :lol:

ik helaas in zh. met weeenopwekkers en een kapotte vacuumpomp. wat een feest was dat…

Ik ben 3 keer heerlijk thuis bevallen. Makkelijke bevallingen, dus ook zonder scheurtjes oid :mrgreen:

2 x Ingeleid

Ingeleid, pethidine, bloedtransfusie :mrgreen: , infuus met vocht

In het ziekenhuis, met vacuum, knip en weeenopwekker (in omgekeerde volgorde dan :wink: )

voor mij was het helemaal normaal, omdat ik niet beter wist. het was totaal anders dan ik van tevoren had bedacht (nl thuis, zonder knip, zonder vacuum, zonder opwekkers, zonder al die mensen aan mijn bed), maar het was prima zo. Een eventuele volgende keer geloof ik gewoon weer in een thuisbevalling van 2 uur :smiley:

Ik heb normaal gekozen :think:



Wij hadden in eerste instantie gekozen voor poliklinisch…



Maar ik was met 9cm nog thuis en als ik thuis had mogen blijven deed ik dat op dat moment, maar mevrouw had in het vruchtwater gepoept dus ik moest naar het ziekenhuis. Daar was het met behulp van een knip binnen anderhalf uur gebeurd.



Ik denk dat je hiermee toch ook normaal bedoeld en anders heb ik verkeerd gestemd… :shifty:

heb optie 2 gekozen.

Ondanks mooie regelmatige weeen geen vorderende ontsluiting.

Eerst pethidine prik, daarna ruggeprik en wee opwekkers.

Uiteindelijk bevallen na 20 uur met flinke knip en vaccuum pomp.



Tja, wat heb ik niet gebruikt ging gelijk voor de hele menukaart, kon niet kiezen :mrgreen:

Ik heb ook een normale bevalling gehad.

Wel hadden wij gekozen voor een kraamhotel, mocht er toch iets aan de hand zijn ofzo dat we dan wel snel in het ziekenhuis konden zijn.

1ste keer ingeleid



2de keer normaal… En bijna op de parkeerplaats van het zkh, waar ik heen moest door de 1ste zwangerschap.

Allebei met ingrepen…



B´Elanna begonnen we wel gewoon in het ziekenhuis, maar dat was omdat we zes hoog woonden en we dus meteen in goede handen wilden zijn in geval van nood.

Helaas was na 15 uur hard werken, waarvan een uur persen, nog geen einde in zicht en werd het een KS onder volledige narcose.



Benthe zou een geplande KS worden omdat ze dwars lag, eigenlijk meer steeds nog draaide, en ik devorige keer geen ruggeprik kon. De anesthesist kreeg het niet voor elkaar.

Omdat ik van de KS best veel verdriet had gehad, wilde de gyneacoloog nu geen risico´s nemen en een KS plannen, zodat ik een ruggeprik kon krijgen zonder weeën.



Bij aankomst in het ziekenhuis werd ik klaargemaakt voor de KS, OKshirt aan, infuus in, scheren van onderen en echo maken…

Toen bleek Benthe goed te liggen en bood de gyneacoloog aan om het zelf te proberen.

Kreeg weeënopwekkers en met 15 minuten had ik weeën.

Na 3 uur weeën leek de ontsluiting niet te vorderen en kreeg ik preventief een ruggeprik om de evt KS om 20:00 toch mee te kunnen maken.

Om 18:30 had ik twee cm en om 18:35 mocht ik përsen want de weeënstorm had zijn werk gedaan.



om 20:30 was ze er nog niet en werd de vacuum gepakt. Die schoot los en daarna werd de tang gepakt… om 21.09 was mijn meisje daar en kon ik haar aanpakken…



Het enige wat ik kon uitbrengen was: " Ik heb het zelf gedaan"

Maar zoals jij bedoelt, nee, ik heb bij beide ingrepen gehad, maar die van Benthe vergeet ik lekker :wink:

Da´s mijn cadeautje…

eerste keer niet normaal, indd hele menu van inleiden tot vacuum en totale duur van ongeveer 18uur (vanaf moment dat ze de vliezen braken)

twee keer heel normaal, bijna dat ik denk doe er nog maar 10 :inlove: wel poliklinisch maar om 11uur reden we de parkeerplaats van het ziekenhuis op met eigen lievelings vk en 4cm ontsluiting, vliezen gebroken en om 14uur was ze daar…(in totaal vanaf de eerste echte pijnlijke week nog geen 5uurtjes “werk”)

geen hechtingen niks! en om 17uur zaten we met zijn drieen thuis aan de keukentafel macaroni te eten!



dus ik zou zeker gaan voor die normale thuisbevalling hoor bij een 2e kindje tzt!

ik heb gestemd op “normaal” omdat de normale bevallingen in de meerderheid zijn bij ons.



Bij Aniek ben ik ingeleid, pethidine, ruggenprik, knip en floep daar was ze…



Bij Peter was het gewoon puf puf, u mag persen, floep daar was hij, klein scheurtje en 3 hechtingen die de vk ook thuis had kunnen doen.

Bij Michel was het ook puf puf, u mag persen, floep daar was hij, weer een klein scheurtje, dit keer maar 1 hechting…



Volgende keer ga ik dus echt wel gewoon thuis bevallen, niet dat die volgende keer nog komt, maar toch :mrgreen:

ivm pre eclampsie ben ik ingeleid! verder is onze uk zonder hulpmiddelen geboren! t was een zeer snelle en makkelijke bevalling!

hier in zh bevallen (niet PK) en Lys lag met haar gezichtje schuinomhoog, dus ik kreeg haar er niet uit, de gyn heeft toen een kiwi-pompje (is een rubberbandje om haar bol, ze kreeg er een bult van die na een paar uur weggetrokkken was, wel kortsjes die er maandne over deden om te halen, geen punt) gebruikt om haar ff te helpen.



Ik hoor alleen niemand over zo’n ding, kent iemand ze ook?

2x in het ziekenhuis bevallen. 1x met hulpmiddelen en 1x zonder, maar m oest in het ziekenhui sbevallen wegens medische indicatie, verder was mijn tweede bevalling een superbevalling .

2x ingeleid