Hoeveel is een 'teen' knoflook?

Ik wil vandaag aardappels uit de oven maken met rozemarijn en knoflook.



Nu heb ik nog nooit zelf knoflook ergens in verwerkt, dus weet niet helemaal goed hoe ik dat aan moet pakken.

Ik ga er vanuit dat je een knoflook in partjes snijd, en dat 1 partje een teen is, klopt dit?

En pel je ze net als een ui zeg maar?



Ik heb ook een plantje rozemarijn gekocht ipv de gedroogde variant.

Haal ik dan alleen de uitstekende takjes eraf, en niet de steel zeg maar?





Hoop dat het wat word… :wink:

1 Teen knoflook is idd een partje van een verse knoflook. Kontje eraf, schilletje eraf en snipperen of persen maar.



Van de rozemarijn ben ik niet zeker, maar ik denk idd dat je alleen de blaadjes gebruikt.



Als het lukt deel je dan het recept? Klinkt nl wel lekker!

Heb je wel eens een bolletje knoflook open gemaakt ? Vast niet, anders vroeg je het ook niet natuurlijk, stom van me :oops:

Maar als je een bol knoflook openmaakt, dan zie je dat 1 knoflook bestaat uit een aantal tenen (delen) 1 deel is dus 1 teen.



Je kunt een teen persen in een knoflookpers (dan gaan je handen ook niet ruiken :wink: ) of je kunt het raspen met een fijne rasp of heeel fijn snijden.



Van de rozemarijn kun je alleen de naaldjes gebruiken. Als er in het recept staat dat je gedroogde rozemarijn moet gebruiken, gebruik dan wat meer van de verse. Gedroogde rozemarijn is sterker van smaak dan de verse.


1 zo’n los dingetje noemen ze dus een teen :mrgreen:

Oke thanks!



Het is eigenlijk heel makkelijk:



Aardappels schillen naar behoefte, eventueel kun je ook partjes met schil doen.

Ik heb nu toevallig krieltjes uit het vers schap liggen dus daar wil ik het mee proberen.



Dat doe je in een ovenschaal, 3 of 4 tenen knoflook erbij, wat takjes rozemarijn, en dan wat olijfolie en even husselen.



Nu heb ik verschillende recepten bekeken via i-net en de bereidingstijden liggen ietwat uit elkaar.

Ik ga het proberen op 200 graden, en dan 30 á 40 minuten.

Dan hou ik het goed in de gaten, en kan ik het er altijd eerder uit halen.



Ik las dat de knoflook knapperig en bruin mocht worden, maar niet donkerbuin en zwart… :shifty: :lol:



Ik laat je weten of het iets geworden is!

Nee Karin, heb ik nog nooit gedaan… :oops:

Denk, doe eens creatief.



Maar moet ik die tenen dan persen of raspen, want er staat 3 of 4 tenen erbij, maar ik dacht, die gooi ik er gewoon los doorheen…



Bedankt Crazymom voor het duidelijke plaatje! :thumbup:





Oja, en is het de bedoeling dat je die knoflook en rozemarijn ook op eet, of is het alleen maar dat de smaken in de aardappels kunnen trekken, zoals een kruidnagel in de hachee zeg maar. :oops:

Ik ga wat maken en weet niet eens hoe je het op moet eten… :roll: :oops:

Hoeveel aardappelen ga je gebruiken Anneke ?

Ik vind 4 tenen knoflook erg heftig moet ik zeggen. Ik gebruik alleen veel knoflook in stoofpotjes enzo want dan gaat de sterke smaak eraf door het lange koken.



En het lekkerste is als je de schil boent en deze er idd niet afhaalt en dan de aardappelen in partjes.

Ik ben dol op roosevelt aardappeltjes uit de oven :drool:

Een zakje van 500 gram.



Ik weet niet of krieltjes ook smaken, denk dat ik de volgende keer aardappels ga schillen.



Maar ik kan dus beter de schil laten zitten van de knoflook?

En dan wel of niet eten?

Vergeet niet tussendoor ook te husselen :thumbup:

Nee niet de schil van de knoflook laten zitten gekkerd, de schil van de aardappel. Maar die zit er al niet meer om :smiley:



Ik begrijp hieruit dat je de knoflooktenen heel laat ? Ik zou ze niet opeten dan iig. Als je de knoflooktenen fijn wilt maken en door de aardappelen wilt doen, zou ik zeker geen 4 tenen op 500 gram aardappelen gebruiken en al helemaal niet omdat je knoflook niet zo gewend bent, dan is het een hele knoflookinvasie in je mond hoor! Gebruik liever 2 niet al te grote tenen.

Ow, dit word een drama, ik weet het nu al!! :lol: :lol:





Wat denk jij dat lekkerder is, kleine stukjes die je wel kunt eten, of grote en die er dan uit vist?



Nou, ik ga zo beginnen… 8)



Als ik er de komende week niet meer ben, dan weten jullie waarom.

Knoflook-overdosis. :eh: :angel:

Ik kan je nu al zeggen dat t heel lekker is, eten we hier heel graag…



Gewoon de aardappeltjes in de ovenschaal gooien, de teentjes knoflook shillen en klein snijden, je kunt ze ook met de platte kant van t mes plat slaan en dan in snijden of in het geheel erbij gooien, want ze moeten in principe voor de smaak zorgen. De rozemarijn kun je in takjes erin doen, maar ook de blaadjes, alleen vind ik ze persoonlijk niet lekker om op te eten, daarom laat ik ze in takjes erbij gaat immers om de smaak wat eraf komt. ( de blaadjes worden meestal best hard en ze verbranden nog al snel) Als ik naar jamie oliver kijk die gooit ook de takken er meestal in en gooit ze als t gerecht klaar is gewoon weg. Flinke scheut olijf olie erover heen en de oven in … :drool: :drool: :drool:

Wij eten met regelmaat rozeval aardappeltjes met rozemarijn en thijm, olie en knoflook uit de oven. Als je een iets minder scherpe smaak wilt kan je de teentjes er heel bij doen dat geeft een lekkere milde smaak aan de aardappeltjes.

Ben benieuwd of het gesmaakt heeft!

Ik zou ook de tenen heel laten en er gewoon bij in de schaal gooien, net als de takjes rozemarijn. De tenen en de takjes er voor het eten dan wel even tussen uithalen



Maarre… was het goed te eten?

Ja hoe was het ? Vast lekker !

Ik doe de knoflook ook weleens heel erin, met schil zelfs… is dan voor de smaak… wel eerst even pletten met de platte kant van een mes…



Of, ik doe in een vijzel ehm kapot stampen… paprikapoeder, 5 tenen knoflook, 2 flinke lepels boter, zout, peper, sambal en komijn… en aardappelen in de oven… laten bakken en elk half uur of zo, even overschaal eruit, met een kwastje de aardappelen insmeren, husselen en weer terug erin… dat is zooooooooo lekker…



Wij zijn echte knoflook mensen… ook in pasta gerechten gebruik in minstens 3 of 4 tenen knoflook… :oops: :drool:

@faizaa wrote:

Ik doe de knoflook ook weleens heel erin, met schil zelfs… is dan voor de smaak… wel eerst even pletten met de platte kant van een mes…



Of, ik doe in een vijzel ehm kapot stampen… paprikapoeder, 5 tenen knoflook, 2 flinke lepels boter, zout, peper, sambal en komijn… en aardappelen in de oven… laten bakken en elk half uur of zo, even overschaal eruit, met een kwastje de aardappelen insmeren, husselen en weer terug erin… dat is zooooooooo lekker…



Wij zijn echte knoflook mensen… ook in pasta gerechten gebruik in minstens 3 of 4 tenen knoflook… :oops: :drool:




Oeh, lekker… knoflook!!!



Wij hebben verschillende soorten zelfs. van die knolletjes, die zijn wat kleiner, die gaat 1 helemaal in de pasta, en losse teentjes gaat er altijd wel 1 bij de aardappeltjes die we bakken.



Alleen moet er voor onze kids nog iets verzonnen worden tegen de lucht, want de volgende dag op school is dat niet echt fijn.

Ow Esther weet je dat mijn gymlerares mij een keer het lokaal uitgestuurd heeft… Ik had in de middagpauze 2 boterhammen gegeten met kaas en flinterdunne reepjes rauwe knoflook ertussen gelegd… volgens mij kwam er knoflook geur uit mijn porien… :oops: :oops: