Hoe vriezen jullie groentes enzo in? Enige groente die ik hier invries is bloemkool. Die kook ik kort en dan af laten koelen en in de vriezer. Kan dat op die manier ook met sperziebonen of wortels of andere groentes?
Ik heb er eigenlijk nog nooit aan gedacht om allerlei groenten in te vriezen…Terwijl dat hier echt wel zou schelen, want ik gooi nu nog al eens wat weg.
Als ik een bloemkool koop, eet ik die binnen een dag of 5 in 2 verschillende gerechten. Bloemkoolsalade, bloemkoolquiche of gewoon ouderwets met een sausje.
Dat soort dingen is hier in 1 avond zo goed als op… als de jongste goed mee eet is een bloemkool echt 1x eten en dan schoon op.
Gisteravond zaten we te eten… en de pan ging nu al leeg… zat echt voor dit gerecht te kijken hoe we dat meer kunnen maken zonder direct alles te verdubbelen (gaat nu al 2 prei, een hele bak champignons, ui, kip etc in).
Helaas hebben wij hier niet van die geweldige groente-eters. :? En dat is dan nog een understatement…Kunnen ze een keer op stage bij jullie?? Moet zeggen dat wij zelf ook niet heel veel groente eten. We lusten beide wel vrijwel alles qua groente (allen spruiten komen er hier ècht niet in :mrgreen: ), maar aan de bekende 2 ons groente per dag komen we niet.
En daar zit dan alles bij voor een volle week voor 2 personen, aardappels, vlees, groente, verschillende soorten zuivel, eieren, paar pakken koekjes, broden, paar rollen beschuit, beleg, chips, drinken, avondeten, cornflakes, fruit en wasmiddel en schoonmaakmiddelen :mrgreen: En zelfs nog een paar dingen A-merk ook (geboortemuisjes en 2 bussen pringles in de aanbieding).
Wij zijn tot de conclusie gekomen dat we echt moeten bezuinigen op de boodschappen. Dus nu doen we sowieso weekboodschappen (en gaan dus niet meer elke dag op het moment dat we ook nog eens honger hebben en alles waar we zin in hebben in het karretje gaat) en dat scheelt al.
Ook eten we vaker gewoon aardappels.
Niks meer voorgesneden (kocht altijd voorgesneden boontjes en zo die ik zo na het werk in de stomer kon gooien. Ideaal maar megaduur).
Minder a-merken.
Het is vooral de gewoonte die we moeten doorbreken.
Ik merk dat het hier al enorm scheelt dat we gewoon wat meer opletten en bewust boodschappen doen i.p.v. alles lukraak in het karretje gooien. Ik heb niet het idee dat we nu minder hebben ofzo, maar we zijn zeker 100 euro minder kwijt deze maand, gewoon door bewustwording!
Ik keek eigenlijk nooit naar prijzen en pakte gewoon wat ik nodig had. Nu ik wat meer oplet, scheelt het zo 50 cent voor hetzelfde! Dat tikt dus wel aan als je voor elk pakje of potje wat minder betaalt.
We hebben ook een jumbo gevonden hier in de buurt, dus daar ook eens weekboodschappen gedaan. Viel me erg mee, 40 euro voor 2 volle tassen!
Matsjo: bij mij kun je niet in de leer :lol: Is niet te vergelijken , ik hoef alleen voor twee volwassenen en een hond eten te halen en jij ook voor kinderen. :inlove:
Ik heb deze week vooral veel voorraad gehaald. Ben €49,- kwijt geweest ook voor het eten deze week. Heb alleen nog groente/fruit nodig, de kraam staat er vandaag weer :thumbup: Maar dat komt zelden boven de 10 euro uit, meestal 6-7 euro dus dat zijn de kosten ook niet 8)
Deze week heeft de c1000 wel goede aanbiedingen. Rookworsten 1+1 gratis, zelfde als met wasmiddel.
Ook snitzels, hamlappen, suddervlees, varkenslappen in de aanbieding.
Lidl heeft plakken kaas in de aanbieding, 2 verpakkingen voor €2,50. knakworsten, 2 blikken voor €1,-
Ook heeft de lidl biologisch rundergehakt in de aanbieding €1,99 voor 300 gram.
1+1 gratis van een a merk artikel is in sommige gevallen toch nog duurder dan 2 losgekochte huisproducten en 1+1 of iets gratis van bederfelijke waar heeft alleen zin als het ook opkomt.
Mijn man nam een keer 1+1 gratis mee van een dessert en dat kwam dus niet op voor de houdbaarheidsdatum maar was wel van een duurder type toetje dan wat we normaal hadden.
Dat is dan weer zonde geld…
Of wat mijn moeder (fout) doet… die heeft X budget, ziet ze koffie in de aanbieding, slaat ze niet in voor 1 maand, maar voor 3 maanden waardoor ze eigelijk ook haar boodschappenbudget voor de 2 maanden erna al aanspreekt.
De koffie word toch echt oud in de kast en is zo vaak in de aanbieding dat ze zichzelf ontzettend te kort doet.
Ook niet handig dus.
Verder iets wat stom klinkt… omrijden voor een goedkopere winkel heeft alleen zin als de besparing genoeg oplevert om brandstofkosten en parkeergeld te dekken.
Zo heeft het hier weinig zin om te gaan rijden naar de coop, daar moet ik nl betaald parkeren en de halve stad door. Kost me meer dan de besparing die het oplevert.
Gewoon op de fiets boodschappen doen bij albert heijn en dan veel euroshopper en huismerk producten halen levert ons het meeste op. :thumbup:
Betaald parkeren bij de supermarkt? Dat is hier gelukkig bij geen van alle supermarkten, en we hebben er veel hier! Deka, AH, C1000, Lidl, Aldi, Deen, Vomar en dan de Jumbo 1 dorp verder, maar daar zijn we pas 1x geweest om eens te kijken, was nog noot in een Jumbo geweest namelijk.
Betalen bij een supermarkt?? Dat kennen we hier niet.
Wij doen tegenwoordig heel bewust boodschappen. En ik vind dat we het knap doen, vaker aanbiedingen, huismerk en vooral niet teveel kopen, zonde als je het weg moet gooien omdat het over datum is. We halen elke week precies wat we nodig hebben en ik heb een lijstje bij de hand.
Het verschilt natuurlijk wel per keer, want de ene keer moet je meer vlees omdat er geen meer in de vriezer zit. En zijn er wel eens wat dingen op waar je langer mee kan. Ik doe ook maar 1 keer in de week boodschappen, dat scheelt al een hele boel.
ik zou hier ook geen betaald parkeren weten bij een supermarkt. Zelfs in Hoorn bij de AH is het de eerste uur gratis parkeren. In dat uur ben ik dan al weer weg.
Naar aanleiding van dit topic en vanwege het feit dat we een heel duur jaar achter de rug hebben (huis verbouwd en vakante’s richting verwegiestan) leek het mij en manlief een goed idee om ook wat meer te bezuinigen en de spaarrekening weer goed aan te vullen :roll:
Ons budget voor een hele maand is 250 euro. Hiervan doen we alles. Voor 2 personen groente/fruit, etos/kruidvat boodschappen en de boodschappen voor de knijntjes.
Vorige maand telde half mee omdat we pas de 12e ermee begonnen en onszelf toen op een budget van 150 euro hebben gezet. We hielden daar nog ruim 26.- aan over.
Deze maand begint het dus echt. Vandaag voor 57.95 boodschappen gedaan. Hier zat wel een groot verpakking toiletpapier bij van 7.50, en redelijk wat bio/diervriendelijk…(ik dnek toch wel voor meer dan 10 euro … :think: )
Ik ben wel van de voorraad. Veel 1+1 aanbieding, ik ben niet zo merkvast maar zou niet zo gauw met euroshopper oid mijn haren wassen… :oops: (zit ws gewoon tussen mijn oren…).
Ook veel groente ingevroren. Wel vaak een zakje met gemend groenten maar ook bijvoorbeeld boerenkool, grootverpakking verdelen in bakjes/zakjes en invriezen.
Daarnaast ook veel bio.
We drinken geen frisdrank, veel thee en water of water met diksap (manlief met ranja…). Weinig koek/snoep wel crackertjes met een smeerseltje.
Ik ben vegatarier en manlief eet daardoor automatisch minder vlees, als ik een schotel maak doe ik niet een deel vlees een deel vegetarisch… Bij aardappels en groente vaak een gekookt ei en soms een vlees ding voor hem een vega ding voor mij. Vega gehakt oid koop ik vaak in de aanbieding en vries ik in. Koop ik vlees voor hem dan liefst bio en met een grotere verpakking (GEEN kiloknallers!) halveer ik de boel en gooi het in de vriezer. Voor de konijntjes zo eens in de 6 weken een vooraad a 30 euro en elke week verse andijvie.
Daarnaast doe ik boodschappen bij de hoogvliet, die zit niet door heel het land heeeel jammer. Achterop de kassabon staan nl zegeltjes en als je 12 zegeltjes hebt krijg je een gratis produt. Die actie loopt per 3 weken. Deze week is het toevallig TUC minibites oid dat sparen we niet maar toen we net samen gingen wonen was het vaatwas middel. Ik heb nog 8 pakken a 74 blokjes in voorraad staan, met een vaatwasser die eens per 3 dagen draait… Tel uit je winst :lol:, kan me ook niet heugen wanneer ik voor het laatst wasverzachter heb gekocht staan er ook nog 6 van boven… IDEAAL :mrgreen:
Het geld wat we overhouden sparen we trouwens op en als het potje vol zit gaan we daar iets leuks van doen oid. :mrgreen:
Daarnaast trekken we het bezuinigen nog wat door. Zo hebben wij nog geen een keer dit jaar de verwarming aangehad (misschien wel in januari/februari maar dat weet ik niet meer…). En nee we hebben het echt niet koud! Sloffen aan, kaarsjes aan samen onder een kleedje op de bank.
Geven we airmiles uit/sparen met extra spaarcouponnen airmiles.
bakjes/doosjes hergebruiken we of geven we weg aan anderen die er wat mee kunnen (bijv. eierdoosjes aan buurman met scharelkippen etc.)
Hier toch wel 100 euro in de week met z’n 3-en. Als manlief op zee zit kunnen we het met 70 euro wel af. Ik kook vaak uitgebreid met veel ingredienten dus heb daardoor wel wat meer boodschapkosten. Maar dat is wel een luxe-probleem, vooral als ik hoor dat mensen van 30 euro in de week rond moeten komen…