Ik was vanavond een beetje de financiën door aan het nemen, budget bijstellen enzo… Ik heb net iedereen weer in het nieuw gestoken voor het komende herfst/winterseizoen, behalve Rudie. Die moet nog wat nieuws.
Ik vroeg me af hoeveel men in het algemeen besteedt aan kleren (incl schoenen, jas etc)
Rudie heeft ongeveer 700 euro opgemaakt (maar moet dus nog wat nieuws), ikzelf ongeveer 1400 in de afgelopen 12 maanden. Maar ja, daar zit een zwangerschap bij, dat kost altijd meer dan gemiddeld. Want normaal draag ik ook gewoon de goeie kleding van het vorige winterseizoen nog.
Voor de kinderen zit ik gemiddeld per kind op 650 euro, maar voor Ariëlle zal het in werkelijkheid meer zijn dan voor Amélie, aangezien Amélie ook veel 2e hands van Ariëlle draagt. En Amélie draagt natuurlijk nog geen jaar kleertjes
Budgetten zijn dus per 12 maanden. Ik vraag me af of ik zo een beetje ‘normaal’ zit.
R. heeft hier afgelopen 9 maanden (geteld vanaf januari) 2600 euro opgemaakt, maar dit was een uitzonderlijk jaar want hij heeft in februari een pak met overhemd en strop gekocht voor zijn werk (4e pak in totaal) a 600 euro, in januari een wollen herenwintermantel a 350 euro. Dus dat is al bijna 1000 euro.
Normaal zal het dus meer richting de 1600 euro gaan.
Voor mezelf heb ik afgelopen 9 maanden zo’n 1300 euro uitgegeven, vooral spijkerbroeken gaan vrij hard wegens slijtage tussen de benen en ik ben 125 naar 108 kilo gegaan en dus van maat 52/54 naar maat 48/50
Voor Aniek over afgelopen jaar zo’n 800 euro uitgegeven, haar winterjas heeft ze deels zelf betaald, anders was het 840 euro.
Voor Peet over afgelopen jaar 400 euro uitgegeven, hij pastte nog redelijk veel van afgelopen jaar en we kregen een hele zak vol kleding
Voor Mies heb ik afgelopen jaar 90 euro uitgegeven, hij heeft veel doorgeschoven gekregen en ook voor hem kregen we een zak vol kleding.
Voor Suus heb ik afgelopen jaar 160 euro uitgegeven, het meeste hebben we namelijk gekregen en ik heb enkel wat rompertjes, maillots en een winterjasje gekocht en wat goedkope jurkjes her en der van t zomer.
Een paar jaar geleden hebben we het eens heel trouw bijgehouden en dan ook gekeken naar wat ik contant uitgaf op bv de markt aan sokken en hemdjes en onderbroeken. En dat was dan een jaar waarin we niets kregen.
Toen was het voor de kinderen gemiddeld zo’n 800 euro per jaar en voor onszelf zo’n 1500 euro per jaar.
We kwamen met 5 in 2009 in elk geval aan de 5600 euro en dan hebben we het niet over schoenen.
Schoenen heb ik hier niet bij gerekend.
Schoenen was dit jaar voor R, 37,50 voor 1 x verzolen van zijn van bommels.
Voor mij 127 euro aan slippers, pumps, afgeprijsde halfhoge laarsjes en gympen van le coq sportiv.
Aniek was aan schoenen dit jaar 190 euro
Peet 70
Michel 79
Suus 30 euro aan wagenschoentjes.
oh, misschien ook handig erbij te vermelden of je alleen koopt wat je nodig hebt of redelijk shopgek bent…
Ik ben dus redelijk shopperig aangelegd, niet persee dure merken, maar wel redelijk veel. Suus heeft alleen al aan gekregen kleding rond de 25 setjes…
Niek heeft een 3 deurs linnenkast echt vol hangen, we komen wel aan 40+ setjes :shifty:
Zelf heb ik ook wel een setje of 20 en de jongens hebben ook wel elk minstens 12 spijkerbroeken en een stuk of 25 shirts…
Winterjassen kosten hier gemiddeld 60 euro en ondergoed hebben ze ook royaal… :shifty:
Wij shoppen alleen wanneer het nodig is.
Vorige herfst heb ik voor hub geshopt. (naja wel samen met hem natuurlijk :lol: ) Was toen 300 euro kwijt zonder schoenen. Hij kan daar zo weer 3-4 jaar mee doen. Enige wat ik tussendoor dan nog wel koop is ondergoed en sokken.
Hij loopt 40 uur in de week in zijn werkkleding van de baas (timmerman) alleen in het weekend loopt hij in knap goed. Zowel zomer als herfst/winter, hij doet jaren met zijn kleding.
Dus uhh ruim geschat 150 euro per jaar?
Ik kost wel wat meer, ik slijt sneller door mijn spijkerbroek door mijn dikke bovenbenen en shirtjes gaan ook geen jaren mee.
Ik denk dat ik zo’n 200/250 euro per jaar kwijt ben aan mezelf incl schoenen.
dat jullie dat allemaal precies weten
ik heb echt geen idee hoeveel ik daar aan uitgeef.
weet wel dat ik voor de kids meer uitgeef dan voor mezelf.
Ik heb geen idee wat ik uitgeef, soms koop ik een maand niks en dan ga ik weer los.
Maar het is altijd teveel als ik aan het eind van de maand op mijn afschrift kijk :mrgreen:
@knollie1 wrote:
dat jullie dat allemaal precies weten
ik heb echt geen idee hoeveel ik daar aan uitgeef.
weet wel dat ik voor de kids meer uitgeef dan voor mezelf.
Hier ook, Roan staat ver boven aan. Heb amper wat aan mezelf uitgegeven :shock: behalve wat jurkjes/rokjes & leggings.
Hier kan ik ook niet elke maand dik uitgeven aan kleding, dus koop alleen als het nodig is
denk een 300 euro voor mij, en de kids, manlief 200 euro.
Alleen als we feest hebben waar we de hele dat met mee mogen, dat we allemaal wel 100 euro gemiddeld kwijt zijn.
Ook hief wordt alleen gekocht indien nodig. Voor jason zal ik meer uitgeven dan aan dean, maar dat komt omdat daar schoenen bij zitten.
Gemiddeld geef ik 550 euro per jaar voor jason uit en denk zon 400 voor dean.
Voor mezelf zal ik per jaar niet meer dan 300 euro uitgeven. Al wisselt dat per jaar. Afhankelijk van of ik een nieuwe zomer/winterjas nodig heb.
Manlief geeft niet meer dan 200 euro per jaar uit. Die koopt echt alleen als het noodzakelijk is.
wij houden het wel bij, we doen dan ook budgetbeheer voor humanitas als vrijwilligers. Zou wel apart zijn als je dan zelf niet weet wat er inkomt En uitgaat…
Ik houd een kasboek bij, dus ik kan zo kijken wat er is uitgegaan. Vind dat ook leuk om te weten.
En wij kopen dus als we er centjes voor hebben en ik wat leuks spot.
Maar merk wel dat het dus minder zou kunnen
Dat biedt wel weer een uitdaging voor 2012… de kinderen leuk kleden, misschien iets selectiever kopen zodat ze minder hebben, maar misschien wel wat mooier spul nog en proberen de kosten wat naar beneden te doen. Niet dat we het niet kunnen missen, maar met de bezuinigingen zou het niet slecht zijn om wat minder uit te geven… :shifty:
Haha Cell, H doet hier dezelfde van Bommel-verzolen truuk. Die doet op die manier 3 jaar met zijn van Bommels. En ze blijven mooi :thumbup:
Ik geef qua kinderen zo’n 600 euro uit aan schoenen en per kind gemiddeld tussen de 100 en 150 euro per half jaar uit aan kleding.
Dan hebben ze echt de basis van broeken, rokken, vestjes, etc.
Volgens mij ben ik 1 van die zeldzame moeders die meer geld aan zich zelf uit geeft en minder aan de kinderen… Wat ik zelf aan kleding uit geef zeg ik lekker niet :mrgreen:
Ik zou meer aan mijn kinderen uit kunnen geven als ik minder voor mezelf koop maar ik kan met minder kinderen prima kleden, ze zien er leuk uit, en ik rol niet door de modder met mijn nieuwe broek en ik val niet van mijn fiets met mijn rokje en ik smeer geen chocopasta op mijn shirts, dus ik kies liever voor iets duurders voor mezelf en iets minder duurs wat wel leuk is voor de kinderen 8)
@lydia wrote:
Haha Cell, H doet hier dezelfde van Bommel-verzolen truuk. Die doet op die manier 3 jaar met zijn van Bommels. En ze blijven mooi :thumbup:
Ik geef qua kinderen zo’n 600 euro uit aan schoenen en per kind gemiddeld tussen de 100 en 150 euro per half jaar uit aan kleding.
Dan hebben ze echt de basis van broeken, rokken, vestjes, etc.
Volgens mij ben ik 1 van die zeldzame moeders die meer geld aan zich zelf uit geeft en minder aan de kinderen… Wat ik zelf aan kleding uit geef zeg ik lekker niet :mrgreen:
Ik zou meer aan mijn kinderen uit kunnen geven als ik minder voor mezelf koop maar ik kan met minder kinderen prima kleden, ze zien er leuk uit, en ik rol niet door de modder met mijn nieuwe broek en ik val niet van mijn fiets met mijn rokje en ik smeer geen chocopasta op mijn shirts, dus ik kies liever voor iets duurders voor mezelf en iets minder duurs wat wel leuk is voor de kinderen 8)
Ik sluit me hier volledig bij aan… wat de van Bommels van manlief betreft… het uitgave patroon van mama… tov de kids…
ja maar het is niet eerlijk he.
Ik heb dan zo’n paar panara’s
eh oke, meerdere paren die niet goedkoper zijn dan van Bommels, en dan doe ik daar niet 3 jaar mee, ook al laat ik er nieuwe hakken en zolen op zetten. Wat ik echt doe, omdat ik het anders zonde vind, maar die laarzen houden het gewoon echt geen 3 jaar vol. Volgens mij is het een complot van de vrouwenschoenenindustrie.
Euhm ik ben net als Knollie, geen idee wat ik aan mezelf uitgeef. Manlief tel ik niet mee die heeft veel werkkleding in de zin van pakken en nette schoenen nodig. Ik scoor meestal iets wanneer ik het nodig heb en dat kan gerust van de Wibra bv zijn. Laatst nog een jurkje voor nog geen 10 euro. Heeeeeel soms als we een hele goeie maand hebben qua inkomen (dat wisselt ivm zelfstandig ondernemer zijn) willen we nog wel eens naar de uitverkoop van Piet Zoomers gaan. Dat hakt er dan flink in maar daar doe ik dan ook gerust een jaar of 4/5 mee. Het enige wat standaard wat duurder is zijn de winterjassen. Ik ben een waanzinnige koukleum dus dat moet echt warm zijn. Schoenen haal ik vaak in de uitverkoop. Zo koop ik zelfs voor Casper vaak merkschoenen voor 10-15 euro (voor de aagjes Dolcis heeft wel eens Hush Puppies voor dat geld) maar ik wissel bij hem gerust af met wat schoenen van de Schoenenreus voor op de PSZ en het buitenspelen.
Dit jaar hopen we een nieuwe keuken erin te krijgen in oktober (auwie dat doet zeer aan de portemonnee) dus hier heeeel erg budget qua kleding dat komt volgend jaar wel. En ook het toilet beneden wordt gedaan gelukkig door een lieve vriend die installateur is. :inlove: En deze zomer hebben we de tuin deels moeten doen omdat de buren ineens begonnen met hun tuin afbreken aangezien daar veel planten en bomen als afscheiding stonden. Kaching een akelig duur jaar maar hopelijk hoeven we nu de komende 20 jaar geen vreselijk dure uitgaven meer te doen want de CV is ook door betreffende lieve vriend vervangen incl een aantal radiatoren. :dance: Dat gaat ons ook schelen op het gasverbruik. Dus kleding is dit jaar heel summier. :shifty: Al probeer ik het wel ieder jaar te redden met de kinderbijslag. Voor de zomer kan ik nl ook altijd best goedkoop scoren en dan heeft Casper dus echt wel een set of 10-12 in de kast liggen, in de winter iets minder. Dat betekend dat ik iets meer budget overhoud voor de winter omdat dan de schoenen ed vaak wat duurder zijn.
Eigenlijk geen idee :oops:
Voor mezelf niet zoveel, meestal 2 paar schoenen per jaar en nog wat truien en een broek of zo. 500 euro per jaar? Zoiets.
Voor Laura veel meer, die groeit gewoon veel te hard, dus ze heeft alleen al 6 paar nieuwe schoenen nodig per jaar (nette schoenen, gympen, laarzen, kaplaarzen, sandalen, snowboots… hm, volgens mij kom ik wel op meer dan 6 paar als ik alles ga optellen). Al proberen we die zoveel mogelijk in de uitverkoop in te slaan of tijdens de vakanties in Peru (altijd fijn, een goedkoop vakantieland).
Qua kleding hebben we net weer een hele nieuwe wintergarderobe aangeschaft, en haar zomerkleding van dit jaar gaat volgend jaar echt niet meer passen, dus ook daar komen er weer kosten aan. Voor haar zal ik dus zeker boven de 1000 euro per jaar uitkomen. Misschien moet ik het eens bij gaan houden :think:
Ik hoor ook bij de categorie 'meer voor kind dan voor mijzelf" Tsja, maar dat komt voornamelijk omdat ik nog een kilo of 15 te veel aan mij kleeft, waardoor ik het zonde vind om nu wat te kopen wat ik hopelijk binnenkort niet meer pas.
Maar goed, voor de kids koop ik een mix van duur en goedkoper goed. Het dure goed koop ik tot nu toe veel in de uitverkoop van het jaar ervoor. Nu kan ik het nog redelijk inschatten welke maat ze een jaar later hebben. Dan gaat er voor de oudste twee zo maar € 200 per kind door heen per half jaar! Aangevuld met goedkopere (maar ook leuke) dingen in het seizoen zelf, da’s nogmaals € 100 per half jaar. Plus ondergoed en sokken en schoenen. Voor schoenen is de richtlijn: 1 paar goede (en dus dure) schoenen, aangevuld met slippers/ crocks/ snowboots. De dure schoenen krijgen we overigens van mijn ouders, dus da’s een fijn cadeau en scheelt toch weer zo’n € 70-€ 100 per keer.
Mijn jongste is ‘goedkoper’. Ze krijgt kleding van de oudste en heeft nog veel kraamcadeaus liggen. Wat ik hier aan ga uitgeven weet ik nog niet zo goed.
Mijn man is het duurste 8) Hij draagt door-de-weeks pakken en dat kost veel geld. Daarnaast nog de vrijetijds kleding. Wat het precies bij elkaar is weet ik niet.
Maar… met de komende kabinetsplannen moeten we het wellicht rustiger aan gaan goed. Da’s ook goed hoor, ik wordt wel wat creatiever :mrgreen:
Overigens vind ik wel dat duurder goed langer mooi blijft (meestal dan). De stoffen zijn vaak dikker geweven en raken niet zo snel uit vorm. Dus dat spreekt toch weer voor een paar mooie items in de kast en niet alles goedkoop…
Zo zie ik maar weer dat ik gewoon veel te veel uitgeef aan kleding en dan maar afvragen waarom we aan het eind van het salaris nog zoveel maand over hebben :oops: :oops:
Heb nu wel voor het eerst bewust gekeken wat de meiden nog pasten voor de herfst/winter van vorig jaar…dat deed ik ook nooit…
Wij hebben hier eigenlijk allemaal genoeg kleding…en toch…het blijft kriebelen al zegt mijn pinpas dat ik moet stoppen met shoppen :roll:
Ik wil niet eens weten wat ik er precies aan uitgeef :shifty:
Nee hoor, onzin. Ik weet het gewoon niet precies. Schoenen zijn bij ons altijd duur. Komt door de smalle voeten van de kids en mijn eigen probleemvoeten. Schoenen gaan ook voor alles. Daar bezuinig ik niet op zeg maar. Al schrok ik best toen ik 200 euro moest afreken voor 2 paar kinderschoenen :shock:
Verder koop ik wat ik leuk vind. Maar wel altijd gelijk. Voor de kids dan he. Het komt bij ons dus niet echt voor dat de een voor 1000 euro iets krijgt en de ander voor 300. Er zit wel eens wat verschil is omdat een kleine maat gewoon goedkoper is dan een grote maar het gaat wel gelijk op.
Wij houden er niet van om de kleding van de oudste door te schuiven naar de jongste. In de eerste plaats omdat het dan gewoon af is. ( mijn kinderen groeien niet zo snel dus dragen ze het wel af) en in de tweede plaats omdat ik het gewoon niet leuk vind.
Wat bij ons ook veel geld kost is sportkleding. Nu hebben de 3 mannen hier in huis ook een niet gangbare sport hoor. Ze ijshockeyen alle 3. Dus elk jaar minstens 1 paar schaatsen voor de jongens. 100 euro per paar dit jaar. Daarnaast beide 2 sticks. Ook zeker 60 euro per stick. zweetpakken, sokken kousen shirts body pantsers en andere bescherming, sportschoenen voor de droogtrainingen ed ook zeker 200 euro per kind. Voor manlief is het allemaal wat goedkoper omdat hij niet meer groeit Tel daarbij op de contributie en de reiskosten door heel nederland. pfff eigenlijk veel geld. Maar wel heel leuk.
De bonnejtes en labels van mijn eigen kleding stop ik allemaal in een doos. Zo kan ik als iets te snel stuk is alles direct erbij pakken. En wie weet kan ik dan volgend jaar wel precies vertellen wat ik voor mezelf heb uitgegeven :think: Gelukkig winkelen we meestal samen. Het doosje heeft geen verrassingen voor manlief hahaha
Wij krijgen heeeeeel erg veel kleding van mijn sm.
Ik denk dat ik zelf 1000 euro kwijt ben aan ons gezin en de rest krijgen we dus.