Hoeveel aardbeien om het een portie te noemen?

T en M kregen aardbeien rond 10 uur.

Nu stond ik ze te wassen en vond ik het eigenlijk even lastig om te bepalen wanneer het nou een goede portie zou zijn.

Hoeveel aardbeien geven jullie om het het fruithapje te noemen?

zo’n plastic ikea-schaaltje vol

Hoeveel aardbeien zouden dat zijn uuuh stuk of 6

ligt eraan hoe groot ze zijn. Bij grotere aardbeien neem ik er een stuk of 6-8 en snij ze ook mee door de helft. Bij erg kleine aardbeitjes laat ik ze wel heel maar krijgen ze er wel 10-12. Sja eigenlijk kijk ik gewoon naar hoe vol het bakje zit… als dat er een beetje ‘genoeg’ uitziet is het goed…

Meestal is het echter zo da tze er nog niet genoeg aan hebben :stuck_out_tongue: Maar ik geef dan meestal nog een andere soort fruit erbij, zoals appel of banaan…

@Linda_ wrote:

zo’n plastic ikea-schaaltje vol

Hoeveel aardbeien zouden dat zijn uuuh stuk of 6

hihi… hier ook dat schaaltje vol… :mrgreen: :thumbup:

uh zoveel tot ze geen zin meer hebben? :think: ik heb eigenlijk nog nooit echt gedacht in porties :think:

@fiep klophout wrote:

uh zoveel tot ze geen zin meer hebben? :think: ik heb eigenlijk nog nooit echt gedacht in porties :think:

nou hier net zo eigenlijk :think: :think:

Nou gewoon hoeveel trek ze hebben, denk er niet zo bij na

wat nu een portie is.

Stel dat ik er 8 in een bakje zou doen en ze willen meer

dan mag dat van mij…

Anne kan met gemak 300-400gram aardbeien op. Met fruit en groente denken we ook niet aan porties, er gaat wel minstens 1 stuk fruit in en nog groente. Met meloen eet ze de ene dag 1 schijf, de andere dag een kwart meloen, dus tja.

Dat bedoel ik denk ik mama van Anne.

Wanneer telt aardbei als 1 stuk fruit.

peer, appel, banaan ed is makkelijk.

Maar Aardbei niet.

@joseetje wrote:

Dat bedoel ik denk ik mama van Anne.

Wanneer telt aardbei als 1 stuk fruit.

peer, appel, banaan ed is makkelijk.

Maar Aardbei niet.

Hier dus dat ikea bakje vol… is het op… dan krijgen ze nog wat… :mrgreen: Ik snij er meestal een stuk of 6/7… denk ik… :think:

@fiep klophout wrote:

Ik ook. Mic.ah heeft net 4 kiwi’s op… Dat zijn meerdere ikea-bakjes…

Maar een stuk fruit aan aardbeien lijkt mij een handje vol.

ah dan zat ik wel goed ik had 10 per kind gedaan.

Niet aan te slepen die dingen, vooral Tkan er wat van.

Als ik ze laat gaan dan eet T] heel de schaal leeg en krijgt M net de tijd om er 3 te eten.

Vandaar dat ik even in porties/1 stuk fruit denk om M ook een eerlijke portie te geven.

@joseetje wrote:

Niet aan te slepen die dingen, vooral Thijmen kan er wat van.

Als ik ze laat gaan dan eet Thijmen heel de schaal leeg en krijgt Mirthe net de tijd om er 3 te eten.

Vandaar dat ik even in porties/1 stuk fruit denk om Mirthe ook een eerlijke portie te geven.

Hmmmm lekker he… :inlove:

125 gram ongeveer

hier eten we met zijn drieen, mijn 2 dreumessen en ik, een bak per keer leeg…

en dan is t; ‘mama nieuwuh kopuh’… :inlove: :inlove: :inlove:

@joseetje wrote:

Als ik ze laat gaan dan eet Thijmen heel de schaal leeg en krijgt Mirthe net de tijd om er 3 te eten.

Vandaar dat ik even in porties/1 stuk fruit denk om Mirthe ook een eerlijke portie te geven.

Maar dan heeft Tijmen toch aan 10 niet genoeg??

Als hij meer wil??

Ik had dus in dit geval ieder de helft van de bak gegeven…

@Madre wrote:

@joseetje wrote:

Als hij meer wil??

Ja daar heb je een punt en T heeft ook heus meer gehad daarna hoor.

M had er wel genoeg aan.

Ik heb dat met druiven. Wat is een portie? (vergeleken met 1 stuk fruit) :think:

De kinderen waar ik oppas hebben zelf niet echt duidelijk een stop. Ik geef ze een bakje met 12 pitloze druiven. Daarna staan ze op en gaan ze spelen.

Als ik 20 druiven geef, eten ze die ook op, maar daar worden ze wel een beetje misselijk van…

Een portie aardbeien is denk ik een stuk of 10 middelmaat aardbeien?

(250 gram wordt met een portie bedoeld lees ik in recepten)

In fruit zitten veel suikers en veel fruit is daardoor ook niet goed. Het is belangrijk dat kinderen (en volwassenen) groeten en fruit eten, maar TE veel fruit is dus ook niet goed. (een enkele keer kan natuurlijk geen kwaad).

@Madre wrote:

@joseetje wrote:

Als hij meer wil??

Maar dan nog he… ook al is het fruit… ik vind dat ze best mogen leren om genoeg te hebben aan n portie… het is immers een tussendoortje… zolang het aan de dagelijkse hoeveelheid komt, kunnen ze wel meer WILLEN maar dan hoeven ze het evengoed niet te krijgen… :wink:

Mijn kids krijgen bv ook maar 1 koekje en geen 20… want die 20 kunnen ze ook wel op hoor… :mrgreen:

In deze vind ik het niet gek, om toch ‘maar’ 1 portie te geven… en dan na de middag bv nog een portie… onbeperkt fruit geven alleen omdat ze er zin in hebben zou ik dus niet doen… :angel:

@Nicje wrote:

Ik heb dat met druiven. Wat is een portie? (vergeleken met 1 stuk fruit) :think:

De kinderen waar ik oppas hebben zelf niet echt duidelijk een stop. Ik geef ze een bakje met 12 pitloze druiven. Daarna staan ze op en gaan ze spelen.

Als ik 20 druiven geef, eten ze die ook op, maar daar worden ze wel een beetje misselijk van…

Een portie aardbeien is denk ik een stuk of 10 middelmaat aardbeien?

(250 gram wordt met een portie bedoeld lees ik in recepten)

In fruit zitten veel suikers en veel fruit is daardoor ook niet goed. Het is belangrijk dat kinderen (en volwassenen) groeten en fruit eten, maar TE veel fruit is dus ook niet goed. (een enkele keer kan natuurlijk geen kwaad).

Aardbeien zit nauwelijks iets in qua calorieën, daar kan veel ongestraft van gegeten worden :thumbup: