Ik ben nu bijna 33 weken zwanger en bij mijn laatste controle is afgesproken dat ik hoogstwaarschijnlijk een keizersnee ga krijgen.
De reden daarvan is dat ik altijd erg grote kinderen krijg (jongste was 10,5 pond…).
Ze komen ook altijd te laat en inleiden is altijd een drama, want dan duurt het nog een hele dag voordat ik begin (als ik geluk heb).
De gyn. stelde voor dat we met 38 weken gaan proberen om te kijken of ik begin, maar zelf zie ik dat niet echt zitten, omdat ik weet dat het weer een drama wordt. Ik schiet van boven envan onder op slot
De jongste is met een spoedkeizersnee geboren, i.v.m haar grootte en dat was maar goed ook. Ook dit kindje is niet aan de kleine kant…
Langzaamaan probeer ik me toch voor te bereiden op een geplande ks. Hoe eng ik het ook vind…het zal dan toch anders zijn dan de spoed ks.
Nu is mijn vraag: hoe hebben jullie dat ervaren, een geplande ks? Is dat fijn om van te voren te weten? Ben je dan rustiger? Gaat dat 'relaxter’in zijn werk?
Ik ben benieuwd naar jullie verhalen, ik hoop dat ik daardoor wat rust krijg in mijn hoofd. Want ik zie er toch wel tegenop…
ik lees met je mee meid…
ik ben net vandaag bij de gyn geweest en we hebben een ks gepland op 10 december…
de vorige is ook met een spoed ks geboren dus precies dezelfde vraag spookt door mijn hoofd…
Wat spannend!
In iedergeval moet jij eerder dan ik…ben heel erg benieuwd naar je ervaring straks! :lol:
Waarom krijg jij een geplande ks, als ik vragen mag?
ik heb vorige week een geplande keizersnee gehad
nu heb ik geen vergelijk met een spoed maar toch
ik vond het fijn te weten dat het een geplande keizersnee werd
kon mezelf erop voorbereiden, en op de ochtend zelf was ik zelfs
wat zenuwachtig dat de kleine gedraaid was en de ks niet doorging
(klinkt misschien raar maar om die dag weer naar huis gestuurd te worden
zonder kleine zag ik niet zitten!)
ik vond het relaxed gaan
uitgebreid tijd om vragen te beantwoorden en uit te leggen wat er ging gebeuren
mensen die om je heen in de ok stelde zich voor en vertelde wat hun deden
ik heb een geplande ks als positief ervaren
en zou het bij een evtuele 2de zo weer doen!
Ik heb ook een geplande ks gehad bij de tweede.
Ik vond het heel raar om 's ochtends mijn oudste naar de oppas te brengen met de mededeling dat de baby er zo zou zijn terwijl ik geen wee voelde. In het ziekenhuis ging het heel snel. Na de ruggenprik ging ik direct door naar de operatiekamer en tien minuten later zag ik mijn uk al. Het hechten duurde 45 minuten.
Ik vond het wel vreemd dat ik de kleine niet op mijn buik voelde, maar wist dat mijn man hem over hem ontfermde en heb daar verder geen moeite mee gehad.
Ik heb maar heel even op de “bijkom-kamer” gelegen en ging toen terug naar de zaal waar ik mijn jochie echt van dichtbij kon bekijken.
Ik voelde me in het ziekenhuis wel hulpeloos. Hij lag naast mijn bed in zijn wiegje, maar ik kon hem er niet zelf uithalen vanwege die ks. Dat viel me de eerste drie dagen het meeste tegen, dat je niet eens rechtop kunt komen en nauwelijks kunt bewegen.
De eerste keer je bed uit om te douchen vond ik een ramp (dag na keizersnede), maar toen ging het elke dag een klein beetje beter. Na twee weken kon ik zelf de kleine in principe verzorgen.
Zorg wel voor minimaal twee weken hulp, want het is en blijft een grote buikoperatie.
Ik heb bij Indy ook een geplande ks gehad en dat is me supergoed bevallen.
Je weet waar je aan toe bent en je kan je er helemaal naar toe leven en voorbereiden
Voor mij gaf het me veel rust en kon mn spulletjes optijd klaar zetten.
mijn eerste was ook erg groot, waarschijnlijk omdat ik toen (net als nu) zwangerschapssuiker heb gehad.
met 41 weken was hij nog niet ingedaald en toen was het vermoeden dat mijn bekken te smal was. 's nachts zijn toen de vliezen gebroken en dat zorgde ook noet voor een indaling. toen is besloten een spoed ks te doen.
nu ben ik onder controle bij de gyn en de grootte van de beeb is goed onder controle, toch wil de beeb maar niet met zijn hoofd in of zelfs maar goed voor mijn bekken te gaan liggen. hij ligt met het hoofd op de rand van mijn bekken. hierdoor denk de gyn dat het idd aan mijn bekken ligt.
maandag moet ik nog op controle komen en dan kijkt hij nog een keer of het echt niet ingedaald is, zo niet dan geplande ks…
(helaas is het al wel een dag verlaat naar 11 dec…_)
Onze dochter werd ook met een spoed ks geboren wegens een te nauw bekken.
Deze komt dus ook via een ks ter wereld,maar nu wel gepland.
Nou heb ik ook een paar vraagjes:
Wie koos er voor algehele narcose of voor een ruggeprik?
Bij de eerste ging ik helemaal onder zeil,ik was al half in paniek dus was dat beter voor me.
Nu dus de twijfel.
Is een ruggeprik pijnlijk?
Hoelang duurt het voordat het werkt?
en wat ik me afvraag,is dan je hele onderkant gevoelloos??
Lijkt me nl een raar gevoel,je benen niet meer kunnen voelen.
Vanwaar die vragen zullen jullie denken,dat komt omdat ik dus als klein kind hersenvlies ontsteking heb gehad en sindsdien als de dood ben voor ruggeprikken.(ben bijna lek geprikt zeg maar).
Aangezien dat toen heel pijnlijk was,heb ik nu een trauma voor ruggeprikken.
Alvast bedankt voor het antwoorden.
ik heb een ruggeprik gehad
ik vond van niet vond het infuus zetten pijnlijker als de ruggeprik
ik dacht zelfs dat de ruggeprik nog gezet moest worden en toen zat hij al
ik was om 8 uur op de ok, binnen 10 min zat de ruggeprik
en 5 min later werkte die al, lynn is om 8.30 geboren
ja je hele onderkant is gevoelloos, voelt als een soort tinteling
dat is het enige wat ik niet zo fijn vond aan de ks
opzich komt dat gevoel al weer snel terug, geloof dat ik mijn benen weer begon te voelen op de uitslaapkamer zo’n 3 kwartier later!
yep hier ook een ruggeprik.
ik heb het ook niet gevoeld dat hij gezet werd, wel voelde in gelijk dat het begon te werken, binnen kwartiertje was mijn zoon ook geboren.
vond het wel heel vreemd dat je geen pijn voelt maar wel druk. ik heb wel goed het geduw en getrek in mijn buik gevoeld…
maar hoe vervelend ook, ik zou absoluut niet onder narcose willen, het lijkt me zo naar als je de geboorte van je kind helemaal mist…
Hier ook een ruggeprik gehad.
De prik opzich voel je niet het is zo’n scherpe naald eigenlijk ik vond het net een speldeprikje. Vond het Infuus veel vervelender eigenlijk…
Bij mij duurde het even wat langer totdat ik goed verdoofd was eigenlijk, ongeveer 15 minuten… en 15 minuten na dat ik van de operatiekamer af was kon ik mn benen weer bewegen :shifty: dat vond ik wel een beetje snel hoor.
Voelt erg raar omdat alles gevoelloos is eigenlijk, als je met je vinger over het verdoofde gedeelte ging dan voelde het heel raar en prikkelig aan. Ook tijdens de ks was het raar je voelt het getrek in je buik (ik vergeleek het met het gevoel wat je in de achtbaan hebt dat je heen en weer wordt geschut ahhaha) meer voel je ook niet. Ik heb eigenlijk de grootste lol gehad onder de ks vond het een hele belevenis…
Ik heb ook geplande ks gehad ivm cholestase en kind in stuit. Wilde ook liefst geen gehele narcose omdat je dan niks meemaakt, leek me raar. Vond ook ruggeprik zetten minder erg dan infuus in je hand steken, terwijl ik voor ruggeprik juist heel zenuwachtig was. Bij mij werkte hij alleen wat te laat waardoor ik wel voelde dat katheter ingebracht werd en na de geboorte tijdens hechten pas helemaal verdoofd was. Meteen door naar mijn kamer waar mijn dochter al was. Ze maakten ook mooie foto’s tijdens ks voor ons trouwens. Totaal in 50 minuten ongeveer weer terug op zaal incl. zetten infuus, katheter en ruggeprik. Binnen een uur na terugkomst op zaal weer beschuitje en thee op (dat was rond 13.00 uur) en rond vijven al weer bord friet, schnitzel en bonen :mrgreen: , had erge honger nl haha.
Ik herstelde heel snel van ks, zelfde avond/nacht kon ik mezelf al optrekken naar zittend mbv papagaaienstok (hoe heet dat ding haha), ook 's nachts zelf al dochter uit bedje nast me gepakt. Ging niet heel handig, maar lukte wel zelf. Volgende dag zou alleen infuus eruit gaan en zou je op bed gewassen worden en op po je behoefte doen, maar heb toen zelf naar wc en douche gelopen en 20 minuten staand gedouched. Tuurlijk last van mijn buik, maar het ging wel. Ook voorzichtig naar kamer ernaast heen en weer gelopen waar ze mijn dochter een schone luier gaven en wasten etc. De dag erop mocht ik al naar huis (dag eerder dan gemiddeld) omdat ze bang waren dat ze me anders aan mijn bed moesten vastbinden zeiden ze . Bij mij ging herstel dus spoedig en na een week of 7 ook echt geen last meer van mijn buikwond. Ik had dan ook moeite met 6 weken na ks rustig aan te doen.
Veel succes met je ks!
@irry-me wrote:
Onze dochter werd ook met een spoed ks geboren wegens een te nauw bekken.
Deze komt dus ook via een ks ter wereld,maar nu wel gepland.
Nou heb ik ook een paar vraagjes:
Bij de eerste ging ik helemaal onder zeil,ik was al half in paniek dus was dat beter voor me.
Nu dus de twijfel.
Vanwaar die vragen zullen jullie denken,dat komt omdat ik dus als klein kind hersenvlies ontsteking heb gehad en sindsdien als de dood ben voor ruggeprikken.(ben bijna lek geprikt zeg maar).
Aangezien dat toen heel pijnlijk was,heb ik nu een trauma voor ruggeprikken.
Alvast bedankt voor het antwoorden.
Na de ruggenprik werd ik gelijk naar de operatiekamer gereden. Ze prikten in mijn benen om te checken of ik niets meer voelde en ca. 10 minuten na de prik begonnen ze met de ks. Ik had helemaal geen tijd om te letten op het feit dat mijn benen het niet meer deden, want het ging heel snel allemaal. De kleine was er binnen 10 minuten uit, dus vanaf de prik tot het moment dat ik mijn zoon zag zaten nog geen 20 minuten.
Het hechten duurde wat langer (45 minuten) en dat vond ik wel raar. Dat ze zo bezig waren. Je ziet niks van wat ze doen en ze zorgen er voor dat je blijft praten om je af te leiden.
Je voelt wel dat ze met je buik bezig zijn, maar het doet geen pijn. Ik voelde ook echt dat hij geboren werd. Dat hij uit mijn buik getild werd. Dat had ik niet verwacht, maar dat vond ik eigenlijk wel een mooi gevoel.
Na het hechten heb ik nog 15 minuten op de verkoeverkamer gelegd en toen kwam heel snel het gevoel weer terug in mijn benen en toen ik ze weer een beetje kon bewegen, werd ik naar de zaal gebracht waar ik gelijk onze zoon in mijn armen kreeg. Een uur na de geboorte kon ik hem dus knuffelen.
Die 6 weken rust heb ik ook niet gehaald. De eerste twee dagen kon ik heel weinig. Ik kon dus niet zelf mijn kindje uit de wieg halen die eerste twee dagen.
Na 2 weken stond ik echter al in de tuin te werken (schoffelen, snoeien). En nog een week later ging ik met de stofzuiger door het huis.Toen ik met 6 weken controle kreeg en ze toen zeiden dat ik vanaf toen wel licht huishoudelijk werk mocht gaan doen, maar nog wel een paar weken moest wachten met wat zwaarder werk als stofzuigen, had ik maar niet verteld dat ik een uur daarvoor voor het eerst met de handmaaier het gras had gemaaid.
Beebie kreeg jij pas een catether toen je ruggeprik gezet werd. ppff ik kreeg hem een uur voor de ks zonder dat ik daar ff verdoofd was, vond dat een vervelend gevoel dat hij gezet werd…
Hier ook gelijk na de ks weer begonnen te eten nergens geen last van gehad eigenlijk…
De dag na de ks gaat de catether eruit en het infuus en dan mag je je douche, de eerst week kon ik niet veel eigenlijk. Daarna knapte ik heel snel op en met 3 weken was ik alweer aan het autorijden, alle huishoudelijke klusjes doen enz…
@chantal!! wrote:
Beebie kreeg jij pas een catether toen je ruggeprik gezet werd. ppff ik kreeg hem een uur voor de ks zonder dat ik daar ff verdoofd was, vond dat een vervelend gevoel dat hij gezet werd…
mijn ks was gepland, moest daardoor natuurlijk eerst afspraak bij anesthesist en daar aangegeven dat ik grote schijterd ben met naalden etc. en gevraagd of het na ruggeprik kon. dat kon, dus in mijn dossier geschreven.
ook al was ks gepland, door cholestase werd het toch ineens week eerder ks, ik wist alleen dat het die ochtend was en geen tijd. probeerden ze toch nog dat ik eerst katheter kreeg omdat ik ertussen was gepropt, maar gelukkig kon t toch na de ks! en toen voelde ik het nog, omdat ruggeprik niet goed werkte :shock: .
ik kreeg de catheter ook voor de ruggeprik,
gewoon op de afdeling waar ook het infuus vast gezet werd!
Beebie mijn ks was ook gepland
Heb ook een week van te voren een gesprek gehad met de annestesist en die had gezegt dat ik hem kreeg na de ruggeprik!! maar dat hebben ze dus niet gedaan
Hier ervaring met een spoed en een geplande ks. Mij is de geplande ks beter bevallen :thumbup: Beiden zijn met een ruggenprik gedaan, maar gewoon vanwege de voorbereiding die ik de 2e keer wel heb gehad ben ik er veel rustiger in gegaan. Het katheter is bij juist de 1e keer vóór de ruggenprik gezet en dat was een venijnig gevoel vond ik :evil: Dit is de 2e keer pas lekker op de OK ná de ruggenprik gedaan en dat was wel prettig In die zin prettig, dat ik het niet voelde. Ik ben de 2e keer wel enorm misselijk geweest en heb overgegeven, maar dit staat los van een geplande of een spoed ks natuurlijk, dit kwam omdat ze wrs net het onderste deel van mijn maag ook hebben meegepakt met de verdoving (net een stukje hoger geprikt dan de vorige keer) en dat is niet dramatisch, maar wel vervelend in je kraambed :sick: Het herstel is beide keren erg snel en goed gegaan :thumbup: De 1e keer heeft ons zoontje 5 weken in het zkhs gelegen en had ik thuis grof gezegd de “rust” om te herstellen (al had ik graag de drukte gehad!) en mijn moeder reed mij de 1e twee weken op en neer naar het zkhs (eerst zelf nog 1 week erin gelegen na de ks dus na 3 weken weer zelf gaan rijden). En de 2e keer was mijn vriend een hele maand vrij na de bevalling, dus ook toen ik in rustig herstellen zonder van alles te moeten doen :thumbup:
Een 3e zal straks ook weer via de ks moeten en ik hoop dat die ook weer gewoon lekker gepland met 38 weken mag (maar goed, ik ben nog niet eens zwanger, dussss… :oops: )
Hier de eerste keer een spoedks, met ruggeprik. Heeft bij mij wel heel lang geduurd voordat ik mn benen weer voelde en helaas kon ik na 5 dagen nog amper zelf omhoog komen… Katheder vond ik ook zo’n vreselijk geval, helemaal nadat de verdoving uitgewerkt was en hij nog een paar dagen moest blijven zitten :silenced: Na de spoedks ook de eerste weken nog hulp gehad, want kon nog helemaal niets…
Dit keer een geplande ks, dus hoop dat het herstel nu sneller gaat (en het katheder er korter in zit).
Van de ruggeprik heb ik ook weinig gevoeld, de verdovingprikjes zijn het vervelendst (net als die prikjes in je vinger), maar de ruggeprik zelf voel je niet. Ik had geen gevoel tot net onder mn borsten en heeft bij mij lang geduurt voordat hij uitgewerkt was, maar ik had dan ook al eerder een ruggeprik gehad tijdens de ‘normale’ bevalling.
Ik vind het wel heel vreemd om gewoon een afspraak te maken wanneer je beeb mag komen…