Hoe zijn jullie aan de kindernamen gekomen?

Bo was altijd al de favoriete naam van mijn man. Ik had voor een meisje eigenlijk niet echt een idee. Ik ben nog wel even op zoek gegaan en heb Bente voorgesteld, maar dat werd meteen weggewuifd. Ik moest even wennen aan Bo, maar was het er toch al snel mee eens.



Bo haar 2e naam is Rebecca, vernoemd naar een oud-leerling van mij, waar ik een bijzondere band mee heb opgebouwd.



Bij Nikkie hadden we eerst de naam Pu©k. Maar we bleven bakkeleien over de schrijfwijze en we wilden allebei niet toegeven. Hoezo eigenwijs?? Toen heb ik voorgesteld om eens op zoek te gaan naar een andere naam die we mooi vonden. Als dat niet zou lukken, dan moesten we nog maar even verder vechten. En toen kwamen we eigenlijk heel vlot op Nikkie, we waren meteen enthousiast en we hebben nooit meer over Pu©k gepraat!



Nikkie haar 2e naam is Stephana, vernoemd naar mijn schoonmoeder.

De oudste heet Matthijs Hendrik Derk.



Matthijs was de keuze van mijn vriend (hij mocht de jongensnaam en ik de meidennaam!! :mrgreen: zou trouwens NOA zijn geweest)



Hendrik is mijn schoonvader en Derk is mijn vader.





Bij de 2e waren we direct uit over de meiden naam.

Dit zou zijn geweest. Sophie Alie Monique (sm en mijn stiefmoeder vernoemd) We vonden het dan grappig dat SAM de voorletters zouden zijn!!





MAAR GOED, de jongensnaam was lastig. We hebben lijstjes gemaakt alles, maar vonden het erg moeilijk. Thomas, Luuk, Jasper, Joris, Joas alles is het geweest…de naam Thijmen bleef ook door mijn hoofd spoken…



Toen grote broer Matthijs tijdens het spelen ineens riep : Nee, Thijmen niet doen (:think: ) wist ik het…Dit was DE naam.





Om letterverwarring te voorkomen met Matthijs / Thijmen hebben we de IJ veranderd in en Y dus THYMEN

Sanae, je spreekt het uit als Senna… vonden we meteen leuk voor een meisje… stoere naam… (en ik heb niks met girly girl namen voor meisje… Sanae (Senna) is unisex dus hij past precies bij mijn stoere meid…





Aisah, de naam van de Profeet Jesus in het Arabisch… gekozen na de film Passion of the Christ… je spreekt het uit als: Ai-sa… (met harde S… )

Sam heet voluit Samuel Jacobus.

Jacobus naar mijn vader en Samuel naar de profeet ( om het verhaal wat daarachter steekt en om de betekenis van de naam: door God verhoord)



En dat werd dus Sam :inlove:

Leuk om te lezen dit :thumbup:



Anna Sofie; we zochten een (eigen)wijze mooie naam.

Anna = lieflijk, Sofie = wijsheid.

Dus alletwee maar en dat vonden we eerst heel origineel, maar later hoorden we de naam heel vaak.

(was het een jongen dan had ze Max geheten, om geen enkele reden trouwens)



Lev; heeft manlief bedacht.

Het is russisch (leeuw; leo tolstoj) of hebreeuws (hart)



De namen passen echt heel goed bij ze. Lev is echt een Lev.

Anna Sofie is echt een Anna Sofie.

:inlove:

wij hebben een nogal “harde” achternaam qua klanken.

we wilde graag dat de klanken een beetje mooi bij elkaar zouden klinken, en dus zijn we gewoon gaan puzzelen.



mijn man wilde een korte naam, ik een internationale naam ( ook in het engels en andere talen makkelijk uit te spreken)



mijn man kwam al vrij snel met Tom…nou ik heb me daar toch pest-grappen om gemaakt :oops: :silenced: ik vond het hélémaal niks :shifty:

maar ja…op een gegeven moment bleef hij maar aandringen en ik begon het eigenlijk toch stiekum best wel een beetje leuk te vinden :shifty: en toen eenmaal de 3d echo was, was ik helemaal om: dit was een Tom :inlove:



voor een meisje hadden we Annabel. was mijn keuze: op de pabo was iemand met die naam en ik vond hem stoer en lief tegelijk.

helaas is bij een vriendin een overleden kindje met die naam geboren :cry: dus willen we bij een eventuele nieuwe zwangerschap die naam niet meer gebruiken.



vind het namen kiezen echt moeilijk: zoveel namen heb je een gevoel bij, een herinnering of associatie.

of ze zijn te apart of echt - in onze omgeving- in de mode…( terwijl tom in de top 20 stond kennen wij allebei niet 1 tom persoonlijk…)

vind ook dat het moet passen bij elkaar: ik houd niet van een engelse naam voor een oerhollandse achternaam, het moet niet raar af te korten zijn of de spelling/uitspraak onduidelijk, de naam moet niet te ‘gezocht leuk’ zijn …enz enz enz.

dus mocht ik zwanger raken dan zal het weer een hele speurtocht worden.



lydia: ik dacht dat Lev kwam van Leviticus :shifty: gezien het beroep van je man 8) zo zie je maar weer :oops:

ik heb altijd de naam mika in mijn hoofd gehad voor een jongetje.



Helaas is het kindje van een exvriend van mij overleden toen hij 6 maandjes oud was. Dat kindje heet Mika, dus deze naam vond ik geen optie meer.

Wel wou ik dan een naam in die lijn, Milan vond ik te veel voorkomen, en de dochter van een vriendin heet Mila, dus vond ik ook geen optie.

Mijn vriend kwam toen met Mischa… heb er even aan moeten wennen, heb flink speurwerk gedaan hoe we het dan wilden schrijven (misha wordt ook wel voor meisjes gebruikt).



Meisjes naam is gewoon verzonnen, maar deze hou ik nog voor me… wie weet komt er ooit nog een dochter… :mrgreen:

De meisjesnaam was geen probleem, ik was er jaaaaren geleden eentje tegengekomen die ik meteen geweldig vond (apart, maar toch klinkt ie normaal en niks moeilijk te spellen of zo). De jongensnaam was een stukje moeilijker, want alles waar ik mee aan kwam zetten vond m’n man niks (òf hij kon iemand die zo heette en die was niet leuk, òf hij kon iemand wiens naam léék op wat ik voorstelde en diegene was niet leuk… :doh: ). De namen die hij voorstelde waren het bij mij weer nèt niet. Maar ja, ik was er toch van overtuigd dat het een meisje was… Tot bij de echo dus bleek dat het toch echt wel een jongen was… We hebben heel lang Nard als “reserve” gehad, voor het geval we geen “betere” vonden, maar ik bleef daar over twijfelen. Tot ik ergens Fabian zag staan (we hadden die al eens genoemd, maar toen was ik nog overtuigd dat het een meisje was, dus die had ik nog niet serieus op me in laten werken…), even uitgeprobeerd… Ja, dat was 'm gewoon, het voelde meteen goed, er viel echt een last van m’n schouders! Want ook deze naam komt niet superveel voor, maar is toch heel gewoon en hoeft niet gespeld te worden.



De meisjesnaam vind ik al tè lang mooi, dus die wil ik ook nog geheim houden voor een eventuele tweede…



Maar hier ookal erg leuke namen voorbij zien komen! Het valt me trouwens wel op dat er heel veel zijn met meerdere namen! Lijkt me nòg moeilijker kiezen… (of juist niet?)

:slight_smile:

Het enige wat wij wisten was dat het een korte, stoere naam moest worden. Niet te veel poespas, niet te gewoon…

En laat ik nou een vreselijk lastige hub hebben die werkelijk NIETS leuk vond tot ik de meisjesnaam Lynn opperde. Dat vond hij wél leuk. Toen nog eens jongensnaam, en van Lynn kwam ik vanzelf op Lenn wat ik meteen :inlove: vond! Hub had ook nog een andere optie (nog steeds potential voor een evt broertje, dus blijft geheim) maar uiteindelijk was Lenn onze nummer 1 naam!



Oh en ook best belangrijk: vond het erg leuk dat ik nog niet eerder een Lenn op KOK gezien had :wink:

Vanaf dat we wisten dat ik zwanger was waren we met namen bezig. Hubbie had een lijstje gemaakt en ik een lijstje (tegenover elkaar zittend) Bleek dat we allebei Ryan in de top hadden zitten. Dat was dus makkelijk.

Ik wilde heel graag wat met mijn moeder’s naam doen en mijn 2e…Mam’s heet Sylvia, mijn 2e naam is Silvana…Ryan’s 2e naam is dus Silvan geworden.



Met 20wkn hoorden we ook dat het een jongen zou zijn. Maar ik wilde perse toch een meisjes naam in mijn gedachten hebben…Waren we 2weken voordat ik bevallen ben pas overuit. 1e naam zou Jade zijn geweest. Verder zijn we nooit gekomen :wink:

Oh leuk om te lezen allemaal :inlove:



Ruud en ik zijn eigelijk behoorlijk traditioneel in onze levensvisie, niet persee gelovig, Ruud is een echt atheist dus TE bijbelse namen (bijvoorbeeld Bram, Sam, Lukas) vielen voor hem af omdat ze in eerste instantie door veel mensen als een direct bijbels afgeleide naam gezien worden.

Maar door ons traditioneel ingestelde leven wilden we ook geen verzonnen namen of namen die duidelijk wegkwamen bij sporters, films of tv series enz…



Ook wilden we vernoemen en moesten de namen wel een beetje “in stijl” zijn. Dus niet iets als Jennelyn Mien ofzo…

Ruud is weg van “normale” namen die al eeuwen in bepaalde vormen gegeven worden, maar nu niet meer onder de populairste namen vallen.

Veel van die namen kwamen echter al voor in de familie die nogal groot is. Ook hebben we een lange achternaam die niet veel voorkomt en met een Z begint.



Toen ik de eerste keer zwanger was, hadden we de meisjesnaam “Tessel” wat afkomt van het plantje tesselschade.

Maar ik verloor dat kindje en kort erna beviel mijn schoonzus van een zoon die ze Wessel noemde… dus toen Aniek onderweg was, viel die naam af.

We waren er al snel uit dat we haar naar Ruuds moeder en zus wilden vernoemen. Het werd Lieneke Annemiek. We hebben de I klank uit beide gepakt en er Aniek van gemaakt als roepnaam.

Ruud wilde eerst Eline als roepnaam, maar ik houd niet van namen die eindigen op een klinker. Die zijn me met een E te lief in klank en met een A word het door mij te snel afgeknauwd. Komt toch mijn Amsterdamse geboortegrond te veel naar voren.



Bij Peter hadden we heel lang de naam Tycho, maar toen werd er bij mijn schoonouders een veulen geboren die deze naam kreeg. Ik was er erg ontdaan van. Naam viel af.

Toen Ruben, dat was de enige direct bijbelse naam die Ruud wel oke vond.

Maar die hoorde je ineens wel erg veel. Hij kreeg toch een bijsmaak.

Toen zeiden we eigelijk tegelijk bij het hernoemen van de criteria “Vind je van Peter dan” Wel afgeleid van Petrus, maar ook germaans van oorsprong. Het werd een Peter en die naam past super bij hem :inlove: Verder heet hij Gerrit naar Ruuds vader en Rudolf naar Ruud zelf.



Bij Michel was de toon gezet, naam van liefst 5 of 6 letters, weer niet eindigend op een klinker en maar 2 lettergrepen die goed in de rij past van namen die we al hebben.

We hadden heel lang de naam Victor, zelfs op de proefdruk laten drukken.

Maar het voelde niet goed, ik bleef twijfelen.

Toen kwam ik 5 weken voor de bevalling met Michel en Ruud vond het direct prima. Zeker omdat we door de namen van de andere 2 te “ervaren” en we ze dus altijd afkorten tot Niek en Peet, we weer een naam wilden die af te korten was. (Victor zou Vicky worden :shifty: )Mies dus :inlove:

Verder heet hij Rijk, naar mijn opa die helaas niet meer leeft, maar mijn grote held was en Jan, naar Ruuds opa. Beide opa’s zijn trouwens van moeders kant. Michel Rijk Jan dus.



Leuk detail… we zijn gek op chinese astrologie en ik ben van chinees jaar “draak”

2 weken na Mies zijn geboorte hoorden we van iemand dat Michel afkomstig van aartsengel Michael ook synoniem is voor “drakendoder”

:lol: :lol: :lol:

de eerste naam voor onze zoon kwam ik jaren geleden al tegen door mijn werk. ik dacht toen; die hou ik in mijn achterhoofd voor als ik een zoontje zou krijgen.

wel benieuwd of er meer kinderen zo zouden heten maar in mijn omgeving deze naam niet meer gehoord…

zijn tweede naam hoort er gewoon bij



vele namen zijn hier de revue gepasseerd maar deze combi vonden we allebei erg mooi.

Wij wilden hollands en kort/stoer. Ik vond Julia mooi (wist niet dat het zo’n populaire naam was), Toine niet. :mrgreen: Toen stelde hij voor om direct voor de afkorting te gaan en haar Juul te noemen en eigenlijk vond ik dat direct mooi.

Als Juul een jongetje was geweest had ze/hij Gijs geheten. :inlove:



Tweede namen doen we niet aan en vernoemen ook niet. :slight_smile:

Wij wilden ook een korte stoere naam die nog niet zo heel veel voor kwam. Ook niet te vergezocht. En ook een naam waarvan mensen meteen weten hoe ze het schrijven. De naam Mats kwam ik een keer ergens tegen. We waren het meteen eens! Voor een meisje zijn we er nu nog niet uit. Vind ik veel moeilijker!

Bij de tweede Big Brother zat een Hieke (hele stoere naam!) die een dochtertje Indy had (nog stoerder!). We zeiden toen tegen elkaar, als we ooit een dochter krijgen gaat ze Indy heten! en zo geschiedde.

Kes heb ik als meisjesnaam op internet gevonden, maar we kwamen er al snel achter dat het eigenlijk ook een jongensnaam was. Of hij nou een jongen of een meisje werd, het werd Kes :mrgreen:

Rebecca van onze oudste… wilde ik al vanaf dat ik 14 was geloof ik…

Heel raar ik wilde eigenlijk geen kinderen, maar als ik dan toch een meisje werd moest dat Rebecca worden.



Ruben… Kwam toen ik zwanger was van hem. Het moest met een R beginnen en krachtig zijn…



Heel toevallig zijn het allebei bijbelse namen…

Ik ben niet gelovig… Is gewoon toeval

Ik wilde eerst nina, ik hoorde die naam ergens en was helemaal verliefd op die naam. Maar mijn vriend vond het niets icm zijn achternaam (en hij moest denken aan nina uit gtst en vind dat een dom wicht)

Die naam ging uiteindelijk over, ik vond het zo jammer, want ik had geen andere naam waar ik zo blij van werd als ik eraan dacht. Toen ben ik op het internet gaan kijken en heb allerlei alternatieven opgeschreven. Vanalles waarvan ik dacht, tja is ook wel leuk, maar niet zo leuk als nina. Tot ik dana zag, die vond ik ook helemaal geweldig, ik werd er ook helemaal blij van, maar was ervan overtuigd dat mijn vriend het niets zou vinden.

Op een avond pakte ie mijn lijstje en nam de namen door. Hij zei “jee meid, wat heb je nu toch weer allemaal voor rare namen verzonnen, ik vind het helemaal niets op 1 na, dana die vind ik wel helemaal leuk”

Ik keek hem aan en zei “meen je dat echt? Dan wordt dat uhm, want die vind ik ook geweldig maar dacht dat jij het niets zou vinden”

Toch nog een naam gevonden waar ik verliefd op was geworden :inlove:



En overigens, we wisten niet wat het zou gaan worden, maar de jongensnamen zijn we nooit echt uitgekomen, ik was op zoek naar die ene naam waar ik datzelfde speciale gevoel bij zou hebben als ik bij nina en dana had, maar die naam heb ik nooit gevonden… Toeval???

hier was de keuze eerst sophia maar dat vond mijn vriend toch niet kunnen dan zou als ze de enitale SS worden dan vond hij niet zo een goed idee. Voor elke andere naam had hij wel wat.

UIteindelijk zag ik in de Wij de naam Eline deze heb ik nog vrij lang niet laten zien aan vriend lief had zo iets van jij doet ook maar moeite toen een lijstje gemaakt met allemaal namen en nu is het dus eline geworden maar wel bewust sophia als tweede doop naam