Hoe ziet jullie ritueel eruit na een dag crèche (moe kind)?

het mooie is dat ze allebei vrolijk tussen 6/7 wakker zijn in de ochtend. Stijn geeft dus sinds kort zelf aan dat hij te moe is om te eten tja ik kan het er moeilijk in proppen! ik heb geen gevechten meer. Vrijdag haalt Joost ze al eerder en dat gaat wel redelijk dan, maar 2 dagen achter elkaar kdv is gewoon heel pittig voor ze.

@llaan wrote:

haha ik kan er gelukkig de Lol van inzien en eerlijk er moet geleefd worden en gelukkig hebben wij een aardig lontje hier. Wie weet gaan we ooit zelfs nog voor nr 3 alleen nu nog even niet. Misschien is het een kwestie van loslaten en roeien met de riemen die je hebt. Ik laat de kids ook niet lang huilen om ze maar in hun bed te houden of te krijgen etc. we zien wel waar t schip strand

Dit is denk ik wel een supergoede instelling. :slight_smile: Go with the flow, dat scheelt zoveel ergernis en frustratie.

J. heeft wel eens een verschrikkelijk slechte dag (meestal het eind van de lange schoolweek) - moe en niets is goed en om alles huilen, jullie kennen het wel - dan eten we pizza of tosti’s op de bank terwijl we tekenfilms kijken, en gaan we meteen na het eten samen in mijn bed liggen knuffelen. Rouwrandjes onder zijn nagels, de verf in zijn haar, de pizza achter zijn oren, maar voor ons beide is dat zoveel fijner dan toch onder de douche te springen. Want als je doodmoe bent, is dat heel inspannend. Dat vind ik zelf al, laat staan zo’n kleintje. De beste adviezen zijn al gegeven in dit topic :thumbup:

Lianne zelfde leeftijd.

Ik heb mezelf “geleerd” en dus geaccepteerd dat dingen soms gebeuren.

klinkt weer lekker wazig

Maar dr moet niks.

Lianne is ook moe als ze uit het kdv komt, wil niks meer.

Niet eten, niet praten, doet boos en dwars.

Wij doen het tegenwoordig als volgt:

We halen haar op rond 1800.

Komen thuis, dan gaat 1 eten koken en de ander gaat met Lianne in de kamer.

Even samen een rust momentje op de bank, met knuffeltje

Ondertussen wordt er gekookt, als het koken bijna klaar is gaat diegene die met Lianne in de kamer is de tafel dekken.

Lianne wordt dan gevraagd of ze wil eten.

Niet prima, maar ze gaat wel aan tafel eventueel mety knuffeltje.

Na het eten direct op bed, geen bad/douche beurtjes meer na een dag kdv.

Ik werk op ma/di en donderdag.

Lianne gaat dus alleen onder de douche op woensdag, vrijdag, zaterdag en zondag. Als ze vies is dan gaat ze direct onder de douche als we thuis komen van het kdv maar eigenlijk gebeurd dat nooit.

Kun je hier iets mee?

Bad slaan we over op de dagen dat kinderen naar de gastouder gaan. Ik was even snel gezicht, handen, plasser en billen, maar dat is dan ook alles.

Koken doe ik niet op de avonden dat wij allebei werken. Ik heb altijd van alles op voorraad in de vriezer. Dit zijn allemaal restanten van eerdere maaltijden. Dit haal ik de avond van te voren uit de vriezer en gooi het in de koelkast. Als we thuis komen, is het alleen nog een kwestie van opwarmen en evt. iets koken als macaroni, rijst ofzo. Of we eten soep (ook al uit de vriezer) en een broodje.

Toetje doen we ook een snelle variant, nl. iets van een danoontje, knijpkwark oid. Andere avonden kunnen ze soms erg teuten met hun toetje en daar op deze avonden geen zin in. Dit gaat een stuk sneller.

En ik kan gelukkig steeds meer loslaten. Eerder liep ik maar te haasten en te pushen om ze op tijd in bed te krijgen. Nu probeer ik dat steeds meer los te laten, dan liggen ze maar 10 minuten later in bed. Maar als ze dan wel rustig gaan slapen, dan heb ik dat liever dan dat iedereen tegen zevenen hier gestresst in huis rondbanjert.

En inderdaad, het wordt minder! Onze oudste trekt de wat langere dagen nu prima. De jongste (nu 4,5) heeft er hier nog steeds wat moeite mee.

Succes!

alvast een broodje oid onderweg in de auto?? dan hebben ze allicht al wat…

Alvast een krentenbolletje of fruit of iets dergelijks op weg naar huis geven?

Misschien eens voor de tv eten ipv uitgebreid en lang aan tafel. Dat doen wij hier ook wel eens na een lange dag, wel bij uitzondering hoor, maar dan voorkomen we al een hoop strijd van netjes blijven zitten, dooreten, zus en zo moeten, enz… We eten dan wel wat makkelijks, geen soep of rijst bijvoorbeeld, maar frietjes, pizza of poffertjes.

Van te voren koken, zodat het alleen nog maar in de magnetron hoeft of opgewarmd.

Die avond geen bad of douche, maar snel met een washandje.

En verder nog: dan eten ze maar een dagje minder goed of veel, dat halen ze echt in de dagen daarna wel weer in is hier de ervaring.

Soms moet gemak gewoon even voor pedagogisch verantwoord gaan hoor.

Hier op de creche slapen de kids naar behoefte. De oudere hebben vaste slaaptijd, na het eten. Maar voor de rest, zo vaak als nodig is.

Soms kwamen ze pas om 17 uur uit bed.

Echte drama’s ken ik dus niet. En natuurlijk zijn ze moe. Maar hier gaat lekker de tv aan. Ze ploffen met knuf op de bank.

Wij halen ze tussen 17-18 uur op vd creche.

Ik ga dan snel eten koken en dat is rond half 7 klaar. En daarna direct door naar bed. Meestal slapen ze erg snel. Douchen iedere dag als het echt nodig is. De dagen dat we allebei werken regelmatig ook niet omdat het anders te laat wordt.

En het huilen met eten koken neem ik maar voor lief. Probeer het zoveel mogelijk los te laten.

Hier ook drama op werkdagen, zeker als we allebei werken of erger nog: als ik alleen ben. Als er dan nog gekookt moet worden, drama!

Wat ik meestal doe als hub thuis is is zorgen dat eten in huis is, hij haalf 5 uur de boys op van KDV en kookt dan en ik haal elise half 6 op ( na mijn werk ) en dan is het eten klaar als ik zo rond 17.45-18.00 thuis ben. Dan eten, drinken, toetje en naar bed! ( geen bad dus op KDV/NSO dagen, dan skippen ze maar een dagje )

ALs ik alleen ben ben ik pas 18.15 thuis ofzo met alle 3 de kids, dan koken is echt GEEN optie meer, dat word veel te laat voor ze. Dat is dan een blik soep, of eten van gister even opwarmen en dan aan tafel, dan ziten we meestal 18.30 aan tafel en zijn ze al vrij op. Daarna dus ook meteen naar bed.

Gelukkig is het bij ons maar 2 dagen in de week en als het optie 1 is, is het nog wel redelijk te doen.

Maar er is dus geen optie om de kinderen daar te laten eten?

Hier alleen op donderdag zo? dag en dan eten we patat en daarna bijna meteen op bed.

Douchen doen we hier bijna nooit na het eten daar eten we te laat voor.

@Madre wrote:

Hier op het kdv (in Belgie, weet eigenlijk niet of dat hier vaker is hoor? :think: ) krijgen ze idd tussen de middag warm eten.

Ideaal!!! :mrgreen:

’ s Avonds boterhammetje smeren en wij eten intussen meestal iets simpels :thumbup:

En in bad doen we idd niet op die drukke dagen, maar lekker als we alle tijd hebben!

@marieke_dm wrote:

@Madre wrote:

Hier op het kdv (in Belgie, weet eigenlijk niet of dat hier vaker is hoor? :think: ) krijgen ze idd tussen de middag warm eten.

Ideaal!!! :mrgreen:

’ s Avonds boterhammetje smeren en wij eten intussen meestal iets simpels :thumbup:

En in bad doen we idd niet op die drukke dagen, maar lekker als we alle tijd hebben!

Ik werk op een bso, aangesloten bij een kdv en daar gebeurt het ook, vandaar mijn vraag.

Ik zou daar zeker voor kiezen als het op dit moment ‘moeilijk’ loopt. Ze eten dan rond 12 uur warm en krijgen om 5 uur een boterham.

thanks allemaal helaas is er geen optie voor eten op de crèche, maar misschien dat ik de jongste wel naar zo’n kdv overplaats. Erg gerustellend nogmaals jullie respons. in mijn omgeving ouders die kosten wat t kost hun kind iedere dag in bad doen, maar hier echt geen optie. wbt eten tja aardappeltjes vlees en groente vooraf maken is niet zo lekker helaas eet Stijn “nog” geen rijst, pasta etc maar Mees eet al een stuk beter gelukkig.

Hier is die optie er ook niet hoor en we hebben een heeeeel uitgebreid kdv. Ze hebben wel over de mogelijkheid van 's middags warm gesproken maar dat was vóór de bezuinigingen, dus dat is weer van de baan volgens mij.

Hier mag het tot anderhalf jaar ivm ritme van de baby/peuter, daarna alleen als je kindje na zessen wordt gehaald.

hier mag een baby tot 1 jaar eten krijgen tot 17 uur anders is er nog maar 1 leidster en dan doen ze het niet meer.

ach het is ook even wennen dat mijn oudste ineens om 18.30 kapot is hij beweegt gewoon veel meer sinds de kleine in zijn buggy gaat :mrgreen: en dan de overige 2 dagen ook nog op het kdv tja

ik vind eten op kdv persoonlijk eigenlijk ook niet erg wenselijk. :shifty:

op een dag dat de ouder(s) de hele dag werken en het kind hele dag naar school en/of opvang gaat, is de maaltijd 's avonds vaak het enige moment van de dag dat je samen hebt. Ik vind dat al zo minimaal en zou er echt heel veel voor over hebben om iig dat moment samen te hebben.

maar goed, als het anders echt veel stress oplevert, is dat natuurlijk ook niks. En tussen de middag warme maaltijd betekent dan natuurlijk niet dat je je kind later ophaalt op de opvang, dus dan kun je die tijd die je normaal aan eten besteedt, misschien ook wel gewoon rustiger besteden :think:

ik heb altijd beeld van eten op opvang op normale tijd en dat er dan als ouder dus niks meer overblijft dan ophalen en thuis in bed stoppen…

hier ook geen mogelijkheid van warm eten op het kdv. doen ze simpelweg niet, ook niet met baby’s.

ik zou er geen moeite mee hebben voor het moment dat je mist.

een kind dat volledig overstuur een uur lang huilt en gilt en toch geen hap eet, daar heeft noch mijn kind noch ik ooit veel aan gehad qua quality time :wink:

wel krijg je dan het gedoe over wát er dan gegeten wordt.

het kdv is mij nu al te ‘makkelijk’ met snoep, koek en ranja. ik probeer te laten op gezond, wij eten bijna geen vlees, en alleen biologisch etc.

dat zou nooit goed gaan met het kdv.

het is ook maar wat je gewend bent. voor hub is een warme maaltijd per dag heel belangrijk. ik zie geen probleem in een broodje, eventueel wat soep of een vega hapje, en wat fruit.

net als in bad gaan. dat mogen onze koters toch niet iedere dag ivm exceem. nu wordt het langzaam wel weer wat vaker omdat ik de oudste vandaag bij het ophalen al uit de zandbak moest spitten :mrgreen:

Ohhh herkenbaar!

Hier wordt op dinsdag en donderdag na het KDV ook erg slecht (of niet) gegeten.

Ik kook altijd de avond van te voren en hoef de macaroni/nasi/bami alleen maar op te piepen in de magnetron. Hoogstens nog wat pasta of rijst koken, maar meer echt niet.

Ik geef ze vaak wel vast een schaaltje komkommer/paprika/oid om te snacken, dan hebben ze vast wat binnen. Dat gaat er voor de tv ongemerkt in :thumbup: Daarna de maatijd aan tafel en dan vooral geen stress (moeilijk hoor :? ).

Bij ons wordt er ook niet dagelijk gedouchd/gebadderd, maar hoe doen jullie dat in de zomer als ze van top tot teen onder het zand thuiskomen? Ik kan dat op de een of andere manier maar moeilijk loslaten. Zo naar bed gaan vind ik geen optie…

eten op de crèche dat zou ik echt alleen willen als er verse producten gebruikt worden. ik ken een kdv waar een kok aanwezig is die iedere dag overheerlijke maaltijden maakt, dat is in t buitenland heel gebruikelijk. De groepsdruk zorgt er dan ook voor dat kids alles durven te proeven echt zo leuk en heerlijk als je dat stuk kunt loslaten na een drukke werkdag. dan hoef ik alleen maar boterham te geven en geen zwaar avondmaal meer.