Ik vroeg me af hoe jullie je avond ritueel in stand houden na een dag crèche en super vermoeide kids. Hier krijg ik mijn kinderen van 3,5 en 1 bijna niet meer aan tafel laat staan nog in bad! suggesties zijn welkom ;-).
Hoe laat haal je ze op?
Rusten ze wel genoeg?
Is er een optie ze op het kdv te laten eten?
rond 17.30 en de oudste slaapt al lang niet meer in de middag en Mees van 1 presteert het al sinds hij op de crèche is om maar 2 x een half uur te slapen. Mijn kids zijn geen beste slapers willen niets missen en kunnen niet zelf in hun bedje in slaap vallen :-((( verder gaat t goed hoor ze zijn nl. heel lief!! soms lekker ondeugend maar dat zijn ze allemaal als ik het zo om me heen zie haha
eten op de crèche gaat helaas niet, Mees nog wel maar t grootste probleem heb ik momenteel met Stijn van 3,5 die viel net bij binnenkomst om 18 uur bijna in slaap op de bank en was te moe om te eten.
Hier is donderdag altijd zo’n dag/avond. De oudste moe van de schoolweek en de middelste :inlove: moe van het KDV. We kiezen altijd iets te eten, waarvan we geen moeilijkheden verwachten.
Soms doen we ze in de douche/bad voor het eten. Dan lekker eten en na het eten nog even rustig een klein filmpje kijken.
Verder is het hier altijd overleven…dus in ieder geval succes!
hier ook al jaren aan het overleven, maar daar zijn wij voor in de wieg gelegd. Ik ben alleen nieuwsgierig hoe jullie het doen
Op donderdag hebben we zo’n dag. Ze moeten dan om 06.30 (ipv 07.15 of vanzelf) eruit, ze gaan dan vanaf 07.30 naar het kdv (oudste heeft vso en bso) en we halen ze rond 18.00 weer op.
Mijn man bakt dan pannenkoeken terwijl ik ze ga ophalen (het is misschien 300 meter lopen) en dat gaat er altijd redelijk in ook al zijn ze moe.
Om 18.45 gaan ze dan naar boven. Meestal haal ik alleen even een nat washandje over hun gezicht, handen en voeten. Bij ons gaan ze sowieso niet elke dag onder douche of in bad, de oudste heeft een gevoelige huid en dan is dagelijks niet goed voor zijn huid.
ik herken het nog heel erg van toen de oudste op het kdv zat, en nu ook soms wel met de tweede. dráma’s van ophalen tot aan tafel tot in bed.
de oudste kon echt prima 2,5 uur bijna non stop gillen.
om gek van te worden :roll: en dan fok je elkaar alleen maar op.
het enige wat je volgens mij kunt doen is zoveel mogelijk druk er af halen, voor je kind en voor jezelf.
praktisch gezien:
- zo vroeg mogelijk ophalen als je kunt ivm werk
- zorgen dat je eten klaar hebt staan of heel snel kunt maken
niet meer eerst langs de winkel of pogen rustig te koken
- pick your battles. niet teveel ingaan op bokkig gedrag, ze hoeven niet veel te eten, kort verhaaltje voorlezen en soms is een kort filmpje ook heel fijn
- even zelf ook de rust en aandacht nemen. dus niet nog een mailtje proberen te sturen, telefoon over laten gaan, niet even snel een was aanzetten.
- zorg dat er zoveel mogelijk klaar ligt. dat je pyama, knuffel, boek, medicijnen etc bij de hand hebt. dat de slaapkamer al is opgeruimd en je ze zó in bed kunt leggen.
- niet in bad maar even een washand erover, tandenpoetsen, in bed, klaar.
het ‘hoogtepunt’ van het probleem zat hier tussen 1,5 en 3 jaar. daarna ging het steeds beter :thumbup:
ben wel blij te lezen dat ik niet de enige ben die deze periode van de dag overleven vind/vond
ik heb meerdere vriendinnen zonder kinderen die rond 18.30u/19.00u opbelden en zich ergerden dat ze dan een huilend kind op de achtergrond en dat ik dan niet uitgebreid met ze kan bijkletsen. ‘je moet ze wel leren zelf te spelen’ (kind net 2 jaar oud) :roll:
Wat Elisaatje zegt!
Ik zorgde dat alles klaarstond, dat ik het eten alleen hoefde op te warmen. Ik zorgde er ook voor dat het eten was waar geen strijd over zou kunnen ontstaan (alhoewel dat in vermoeide staat over al het eten wel kon ). Soms dus ook simpelweg een brooddagje werkte goed. En daarna eigenlijk meteen even zappelin en naar boven. Voorlezen en slapen. Ik haalde ze wel rond vijven op en om half 7 waren we boven. Later ophalen trokken de kinderen echt niet maar soms heb je die optie niet natuurlijk.
serieus Elisa? die vriendinnen had ik al geschrapt ze mogen eerder respect hebben voor hoe we het doen ik kan me eerder ergeren aan mensen zonder kids die het ZOoooo druk hebben en dolgraag kids willen zie het echt niet voor me hoe die het gaan voltooien.
mijn kids gaan ook niet iedere dag in bad hoor Stijn heeft ook een supergevoelige huid. hier staat pizza meestal op vrijdag op t menu lekker makkelijk. Heerlijk om even jullie er ervaringen te lezen! thanks
Mijn zoon viel gisteren in de auto op de terugweg ook in slaap. Ik kreeg hem bijna niet meer wakker. Uiteindelijk werd hij iets wakker en heeft een knijpfruitje en een beetje toetje gegeten :roll: En daarna lag hij om kwart over 6 in bed.
In bad heb ik allang afgeschaft op de dag dat ze naar het kdv gaan. Dat doen we de dag erna wel weer. Van mij hoeft dat ook niet iedere dag.
Wij eten als ik moet werken (en de kindjes dus naar het kdv gaan) ook altijd iets dat ik alleen maar op hoef te warmen. Heel vaak soep met (worsten)brood omdat ik weet dat zoonlief dat heel lekker vindt en meestal ook goed eet.
ik zou het bad die avond sowieso schrappen.
en misschien helpt het om eerst even rustig te gaan zitten, boekje lezen oid, voordat je gaat eten?
hier zijn de avonden na hele dag opvang vaak ook beetje lastig, voornamelijk omdat z (ook 1) dan meteen honger heeft. Tegenwoordig kook ik de avond van te voren altijd voor die avonden, zodat het alleen maar in de oven hoeft. Als ik thuis kom, zet ik oven aan, krijgt zij in tussentijd nog even borst, dan eten, heel even spelen of boven rommelen en dan vrijwel meteen naar bed.
Ik werk in de kinderopvang werktijden van 7.30 -17.30 of van 8.30 tot 18.30 en ik kook manlief doet de rest en Stijn eet het liefst gebakken aardappels, erwtjes en balletjes of pizza, pannenkoeken o poffertjes. wat ik nu weleens doe is vast wat reepjes paprika/komkommer met een gezonde yoghurtdip klaar zetten als ze thuiskomen. dan hebben ze vast wat gezonds alleen nu zijn ze soms wel heel moe. ach t komt zoals t komt.
fiep ik baal soms zo dat ik met 9,5 mnd gestopt ben met bv het was zo makkelijk nu komt mees nog steeds met regelmaat snachts en wil hij echt niet in z’n eigen bedje, maar ja soms moet ik wel lachen ik heb me laten omscholen als pedagogisch medewerker en als je kijkt hoe t thuis gaat dan kan de nanny haar lol op hier
@llaan wrote:
ik heb me laten omscholen als pedagogisch medewerker en als je kijkt hoe t thuis gaat dan kan de nanny haar lol op hier
das volgens mij standaard bij pedagogen toch? Hoor dat iig vrij regelmatig 8)
Nee hoor, hier gaat alles volgens de regels. 8)
@Madre wrote:
Nee hoor, hier gaat alles volgens de regels. 8)
dat lijkt me al niet goed maar goed, ik ben geen pedagoog
haha ik kan er gelukkig de Lol van inzien en eerlijk er moet geleefd worden en gelukkig hebben wij een aardig lontje hier. Wie weet gaan we ooit zelfs nog voor nr 3 alleen nu nog even niet. Misschien is het een kwestie van loslaten en roeien met de riemen die je hebt. Ik laat de kids ook niet lang huilen om ze maar in hun bed te houden of te krijgen etc. we zien wel waar t schip strand
Heel herkenbaar Lau, op vrijdag hebben wij ook twee vermoeide kindjes. Wij eten altijd iets snels op die vrijdag, stellen niet teveel eisen aan het aan tafel blijven zitten en slaan het bad over tot de volgende ochtend. Maar wij hebben dat maar een keer per week.
Is het een optie voor een van jullie om wat later te beginnen met werken zodat hun dag minder lang is?
Een gerustelling, het word minder als ze ouder zijn. Bjorn heeft er geen last meer van. Nog wel sjago maar kan het beter verwoorden Larissa heeft soms zo’n bui, en dan is niets goed. Ik geef dan pap/brood en hup naar bed