Ik ben een beetje aan het denken hoe sinterklaas te vieren dit jaar. Ik vind het niet leuk om gewoon maar de kadootjes uit te delen en dan uit te pakken, vind het wel leuk om er iets leuks van te maken…
Heb voor dit jaar eigenlijk nog helemaal geen idee om er iets leuks van te maken en denk me suf. Vorig jaar hebben we het met een dobbelsteen gedaan, wie 6 gooide mocht een kadootje pakken voor iemand anders.
Ik heb al wel een sinterklaas DVD met een speciale boodschap voor de kids en waarop sinterklaas verklapt waar de kadootjes liggen, maar dan moet ik nog iets verzinnen voor het uitpakken enz…
Hoe doen jullie het dit jaar? met een leuk spelletje en lekker eten of gewoon simpel?
Bij sommige winkels hebben ze een leuk bord spel , soort van ganzenbord om de cadeautjes uit te pakken…
Wij gaan hier gezellig met mijn familie zitten snoepen/hapjes en zo nu en dan een cadeautje , gedicht, en surprise afwisselen… En dan een hoop lol hebben…
En daarna mogen de kids nog even spelen en op een gegeven moment gaan ze naar bed want volgende dag weer school voor de oudste …
Hier vieren we bij mijn ouders… we gaan beetje op tijd heen, spelletjes doen, warme choco, pepernootjes… en dan zal er op de deur gebonst worden en de pakjes voor de deur staan.
Pakjes worden ombeurten uit de zak gehaald.
Degene die net een pakje heeft gehad mag het volgende pakje pakken. Zo is er altijd voldoende aandacht voor het net gekregen cadeautje, want die krijger wil toch echt wel even goed zien en laten zien en pas daarna wordt iets nieuws gepakt.
Tussendoor drinken we nog wat, wat happerigs erbij en als de cadeautjes uitgepakt zijn zal het speeltijd zijn waarschijnlijk.
Nog wat losse hapjes in de categorie warm (kommetje soep, stokbroodje uit de oven). Echt grote maaltijden zullen er op sinterklaas hier niet gegeten worden :lol: .
En dan niet al te laat naar school toe, want de volgende ochtend moeten er weer 3 naar school.
@mamaMarije wrote:
Hier vieren we bij mijn ouders… we gaan beetje op tijd heen, spelletjes doen, warme choco, pepernootjes… en dan zal er op de deur gebonst worden en de pakjes voor de deur staan.
Pakjes worden ombeurten uit de zak gehaald.
Degene die net een pakje heeft gehad mag het volgende pakje pakken. Zo is er altijd voldoende aandacht voor het net gekregen cadeautje, want die krijger wil toch echt wel even goed zien en laten zien en pas daarna wordt iets nieuws gepakt.
Tussendoor drinken we nog wat, wat happerigs erbij en als de cadeautjes uitgepakt zijn zal het speeltijd zijn waarschijnlijk.
Nog wat losse hapjes in de categorie warm (kommetje soep, stokbroodje uit de oven). Echt grote maaltijden zullen er op sinterklaas hier niet gegeten worden :lol: .
En dan niet al te laat naar school toe, want de volgende ochtend moeten er weer 3 naar school.
Zo deden wij het vroeger ook.
Gegarandeerd dikke pret!
tja die variatie hadden we 2 jaar geleden…maar toch nog wel heel leuk, maarja 1 probleem de oudsten (volwassenen) hebben maar 1 kadootje wel te verstaan een chocoletter…dus dan word het elke keer de kids die mogen pakken en uitpakken.
Wilde dus dit jaar iets anders doen… :think:
Wij beginnen ook rond een uur of 5 denk ik omdat de jongste het natuurlijk anders niet uithoudt. En zat ook te denken aan soep met stokbrood.
Vorig jaar geloof ik gegourmet…dit jaar maar wat anders.
wat wij ook wel doen is de kadootjes verdelen over 2 of 3 zakken en die ieder op een andere plek verstoppen. Om te beginnen gooit “piet” een brief in de bus met aanwijzingen voor het vinden van zak 1. Onderin die zak zit weer een brief met aanwijzing voor zak 2.
Wel speciifiek erop zetten dat de brief pas als laatste opengemaakt mag worden.
Wat je ook kan doen is dat idee, alleen dan niet met brieven, maar met letters op de pakjes, als je de letters goed legt is dat een nieuwe aanwijzing, snappie ?
pff er zijn zoveel manieren :mrgreen:
Het is eigenlijk nooit in me opgekomen om het anders te doen :mrgreen:
Er wordt flink op de deur getbonst, staan kadootjes en die worden (een voor een) uitgepakt. Wij doen het meestal zo dat hhet kind die wat uitpakte het volgende kadootje mag kiezen. Vroeger stuurden we dan wat bij, nu doen ze zelf keurig voor diegene die sl even aan het wachten is, of diegene die echt geen geduld meer heeft
We eten altijd… Snoepgoed en een kom erwtensoep :lol:
@Nikita wrote:
tja die variatie hadden we 2 jaar geleden…maar toch nog wel heel leuk, maarja 1 probleem de oudsten (volwassenen) hebben maar 1 kadootje wel te verstaan een chocoletter…dus dan word het elke keer de kids die mogen pakken en uitpakken.
Dan zou je altijd nog kunnen doen dat telkens de volgende een pakje pakt… dus ongeacht voor wie het pakje was en zelf beetje uit proberen te kienen dat om de zoveel kinderpakjes er een volwassen chocoletter uit die zak wordt getoverd?
Hier beginnen we rond 5 met wat hapjes enz en rond 6 uur laten we de buurman hard op de deur bonken en de zak neerzetten en dan begint de uitpakpret. cadeautje voor cadeautje, wat lekkers erbij, chocoletter en daarna ermee spelen, rond 8 uur half 9 naar bed want idd: de dag erna weer school ( wel uurtje later, half 10 beginnen ze dan pas )
@mamaMarije wrote:
@Nikita wrote:tja die variatie hadden we 2 jaar geleden…maar toch nog wel heel leuk, maarja 1 probleem de oudsten (volwassenen) hebben maar 1 kadootje wel te verstaan een chocoletter…dus dan word het elke keer de kids die mogen pakken en uitpakken.
Dan zou je altijd nog kunnen doen dat telkens de volgende een pakje pakt… dus ongeacht voor wie het pakje was en zelf beetje uit proberen te kienen dat om de zoveel kinderpakjes er een volwassen chocoletter uit die zak wordt getoverd?
Ja dat uitkienen deden we 2 jaar geleden ook anders werd steeds voor dezelfde gepakt
Ms dit jaar toch maar op die manier…moet natuurlijk ook rekening houden met de jongste aangezien die er nog niks van snapt.
Maar ik wil hem er natuurlijk wel bij betrekken en op deze manier is het voor hem ook leuk…pakje pakken (niet meer loslaten) en aan iemand anders geven en daarna een pakje krijgen om uit te pakken…spelletjes spelen kan hij natuurlijk niet dus dan word hij er niet echt bij betrokken en dat wil ik wel.
als ik het zo lees mag S.ophie iin elk geval van geluk spreken dat e de dag erna vrij is. En dus kan er de hele dag gespeelt worden, maar is het ook niet erg als het wat later bedtijd is.
Hier eten we eerst. Sophie mocht kiezen en die wilde lekkere tapas. Wanneer de buurman tijd heeft bonkt die hard op de deur en staat de zak met cadeautjes klaar.
Aangezien fietje het enige kind is, is het hier dus gewoon een kwestie van uitpakken, even ermee spelen als ze wil, en dan weer een nieuw cadeautje.
Voor mijn man en mij zitten er ongeveer 4 cadeautjes elk in, maar voor sophie heb ik er 13 telde ik. En dus is het logisch dat zij vooral aan het uitpakken is
ik heb er nooit aan gedacht om het op een andere manier te doen eigenlijk.
hoe we het precies doen, geen idee, maar we vieren het 1 december, omdat tobias op 5 december pas om 6 uur thuis is en als je dan nog moet beginnen… en ze moeten de volgende dag gewoon een lange dag naar school
Hier deden we de cadeautjes in de zak en die werd dan aan de buren gegeven.Op een afgesproken tijd gaven ze een bons op de deur en dan mochten ze de deur opendoen…daar stond dan de zak met cadeautjes!!!
Die mochten ze dan een voor een uitpakken. :mrgreen:
Nu gaan we het waarschijnlijk weer zo doen voor de jongste.
Hoe precies weet ik nog niet.
Normaal gesproken werd er op de deur gebonsd en stond de zak in de hal en lag de vloer vol met strooigoed.
Nu voor het eerst dat we een Sinterklaas hebben ingehuurd.
Mijn ouders, zus en nichtje komen ook hier heen om het te vieren.
De Sint blijft ongeveer 30 minuten en dan mogen de kindjes op schoot, verteld hij wat persoonlijks over ze en denk dat ze dan van Piet een pakje krijgen.
De overige pakjes zullen ze om en om mogen uitpakken.
Vind dat met die dobbelsteen wel erg leuk trouwens, misschien dat we de rest zo gaan doen.
Wij vieren het overigens zondag, omdat de sint geen tijd meer had
Het gaat bij mijn ouders ( waar we het vieren samen met mijn zusje en haar gezin) heel raar… al zo lang ik me kan herinneren is mijn vader net in de garage om iets weg te gooien als er op de deur gebonst word :lol:
Verder doen we hetzelfde als bijvoorbeeld mamamarije. bevalt goed.
met sneeuw…? :mrgreen: Hoop ik
Nee ook met uitpakken en dan het volgende kind. Als de gelovige kinderen in bed liggen, een spel met volwassenen en 1 kind van 9
groetjes Suzanne
we vieren het 8 december nog met mn ouders, broers, zussen en aanhang. Onze kinderen zijn nog de enige kleinkinderen. We hebben met zn allen lootje getrokken (ook de kinderen, toen geloofde matteo nog ) en gezegd dat wij gewoon voor elkaar kadootjes kopen, omdat sinterklaas normaal alleen voor de kinderen komt…
@Lune wrote:
Het is eigenlijk nooit in me opgekomen om het anders te doen :mrgreen:
Nee ik merk ook dat ik het gewoon het leukste vind als het voorspelbaar is voor de kids… en merk ook dat dat voor hun zo is.
Je ziet namelijk eigenlijk die dag pas de spanning toenemen op het moment dat we spelletjes aan het doen zijn en het donkerder wordt :lol: .
En ze weten wat er komt… en zijn elk jaar weer enthousiast :mrgreen: .
@mamaMarije wrote:
@Lune wrote:Het is eigenlijk nooit in me opgekomen om het anders te doen :mrgreen:
Nee ik merk ook dat ik het gewoon het leukste vind als het voorspelbaar is voor de kids… en merk ook dat dat voor hun zo is.
Je ziet namelijk eigenlijk die dag pas de spanning toenemen op het moment dat we spelletjes aan het doen zijn en het donkerder wordt :lol: .
En ze weten wat er komt… en zijn elk jaar weer enthousiast :mrgreen: .
Ja dat klopt wel maar ik vind het leuk om het juist elk jaar weer even anders te doen, maar dat ligt aan mezelf want voor de kids maakt het niet uit als maar kadootjes krijgen hahaha
Voor de kinderen is het ms wel fijn als het voorspelbaar is…
Hier het eerste jaar dus ook hard gebons op de deur en pepernoten door het raam en voor de deur stonden 2 zakken met pakjes.
Daarna dus ook gewoon dat de jongste het eerste pakje mocht pakken en daarna diegene die het pakje had gekregen.
Voordeel was bij ons dat als je de voordeur uit ging dat je 5 meter verderop ernaast de achterdeur had en het keukenraam ertussen…dus mama moest even plassen, gauw de zakken uit de schuur voor de deur, raam stond al op een kier dus een handvol pepernoten erdoorheen en gauw terug door de voordeur…meisje heeft nooit wat in de gaten gehad :mrgreen:
Dit jaar liggen de pakjes onder mijn bed en op de DVD zegt sinterklaas op het einde dat ze dus onder een bed liggen…kan die van haar zijn of van haar broertje of die van mij.
Ze liggen er onderhand al 3 weken
Oh en broekie het is een leuk idee met dobbelstenen maar als je nooit een 6 gooit gaat het wel heel lang duren :mrgreen:
Er werd bijna nooit 6 gegooid, dus de 1 kwam erbij…heb je toch meer kans.