Hier ook 3 weken van te voren minimaal!
op de dag zelf kan niet,tenzij het in het weekend valt.
familie woont allemaal minimaal op 1 uur afstand…
Marion op die manier ben ik dus ook iemand kwijtgeraakt, er was ook verder niets te regelen…dus dan helaas hoor, ga me niet in 1000 bochten wringen…
Moeten ze het maar tijdig laten weten,en als iemand van wat ik weet in de zorg werkt is er niet zomaar vrij te krijgen/vragen, tenzij je met iemand kunt ruilen,
@~Marion~ wrote:
Het probleem zit hem nu dus in het feit dat ik me behoorlijk schuldig begin te voelen dat wij, vooral bij deze vriendin, zo vaak moeten afhaken omdat ik (in mijn ogen) zo laat hoor wanneer de verjaardag wordt gevierd. Het is niet dat we niet willen komen, maar ik heb ook een man met wisseldiensten, hij werkt dus om het weekend, en drie kids met buitenschoolse activiteiten: musicalles, zwemles, peuterspeelzaal.
Ik vind het zo lullig dat ik zo vaak niet kan. Ik vind eigenlijk ook dat ik, ondanks dat ik wel weet wanneer de kids jarig zijn, niet dan maar het weekend ervoor, erna en de dag zelf moet vrijhouden omdat wellicht op een van deze momenten er een verjaardag gevierd gaat worden. Ik kan het haar wel vragen maar ze weet het zelf vaak ook pas op het laatste moment.
Lastig hoor. Vind het ook zo stom om haar te vragen een uitnodiging eerder naar ons toe te doen… Ze hoeft zich immers niet aan mij aan te passen…
Ik vind minimaal 1 maand vooraf, max. 3 weken echt netjes. IKzelf kan ook niet anticiperen op deze week, of zelfs volgende week. Ik houd al 2 jaar een zondag rondom de jaardag van zoon van een vriendin vrij, blijkt ze het ineens op zaterdag te vieren. Tja…kan niet alles verwachten.
Gelukkig hebben wij veel mensen om ons heen,die ons niet perse verwachten en andersom, kunnen zij een keer niet bij ons, no hard feelings. Ook ivm wisseldiensten en een familie,die dat zelf ook veel hebben. Je snapt elkaar dan wat beter.
Natuurlijk mag iemand me een kort-door-de-bocht uitnodiging sturen, kunnen we, helemaal gezellig, maar zo niet, dan niet. Punt…
Hoef je je niet lullig om te voelen. Wat je wel zou kunnen doen is voor de volgende keer terloops informeren, joh, weet je al wat je doet? Dan kan ik vast kijken, maar meer ook niet denk ik…
Hoor ik nu dat ik zaterdag iets MOET en het gaat me niet in dank afgenomen worden, dat we niet kunnen, dan is het simpel…dan nemen ze het me niet in dank af. Ik ga er niet wakker van liggen. Geeft me meer een reden volgend jaar uberhaupt geen rekening mee te hoeven houden. Graag of niet. Afzeggen bij ons, is zelden een issue…begrijp het altijd (mits het om een reden is en niet standaard zo is).
Wij gaan altijd naar verjaardag toe als ik dan moet werken komen we gewoon iets later en dan maar eventjes.
Verjaardagen van mijn eigen kinderen ben ik altijd vrij in elk geval smiddags en we houden dat dan op een normale schooldag om 15.30.
mensen die moeten werken komen later en eten hier mee.
Onze eigen verjaardag houden we op een zaterdag tussen onze verjaardagen in en dan in 1 keer en dan ook groot (tussen de 20 en 30 man)
hier ook 3 a 4 weken van tevoren
wij houden het vaak niet op de dag zelf, omdat door de week iedereen werkt.
en ik dan ook vind dat het te druk gaat met kids die naar school gaan etc.
aankomende vrijdag is Juul jarig, we vieren het zaterdag.
T.ara is 3 dec jarig, we vieren het 2 dec, er gaat nu denk ik eind oktober een uitnodiging de deur uit omdat het ook rond sinterklaas is, dan kan iedereen er rekening mee houden
@~Marion~ wrote:
Het probleem zit hem nu dus in het feit dat ik me behoorlijk schuldig begin te voelen dat wij, vooral bij deze vriendin, zo vaak moeten afhaken omdat ik (in mijn ogen) zo laat hoor wanneer de verjaardag wordt gevierd. Het is niet dat we niet willen komen, maar ik heb ook een man met wisseldiensten, hij werkt dus om het weekend, en drie kids met buitenschoolse activiteiten: musicalles, zwemles, peuterspeelzaal.
Ik vind het zo lullig dat ik zo vaak niet kan. Ik vind eigenlijk ook dat ik, ondanks dat ik wel weet wanneer de kids jarig zijn, niet dan maar het weekend ervoor, erna en de dag zelf moet vrijhouden omdat wellicht op een van deze momenten er een verjaardag gevierd gaat worden. Ik kan het haar wel vragen maar ze weet het zelf vaak ook pas op het laatste moment.
Lastig hoor. Vind het ook zo stom om haar te vragen een uitnodiging eerder naar ons toe te doen… Ze hoeft zich immers niet aan mij aan te passen…
Lees nu pas echt wat er staat. Denk echt dat je je niet lullig moet voelen. Je kan inderdaad niet 5 dagen vrij houden voor het geval dat…kan me eerlijk gezegd ook moeilijk voorstellen dat dat bij anderen niet zo is…
Hier ook een man met wisseldiensten en kids jarig in de periode dat hij echt geen vrij kan krijgen. Moeten dus zorgvuldig plannen en zodra we iets weten, meteen aan de slag (ofwel 1 verjaardag voor beide, of toch apart). Dit jaar gingen we eerst op vakantie en daarna zou zijn rooster uitkomen. Ik vind het not done om mensen 2 weken vooraf te melden wanneer ze jarig zijn. Zeker in de zomervakantie.
Man laten bellen naar zijn werk met verzoek om 1 zondag toe te geven…nadeel, toen het rooster uit kwam, bleek hij beide echte verjaardagen wel te moeten werken. Tja…kan niet alles hebben, hadden in ieder geval de middag eventjes.
Die ene zondag heeft hij gelukkig gekregen. Anders kunnen we echt niets…
Meestal zo rond de 3 weken, bij Dennis minimaal 4 weken omdat dat rond sinterklaastijd is.
Hier ook alleen in de weekenden, voor iedereen minimaal 1uur rijden.
Hier ook een paar weken (of soms week), maar ik zou naar die scholencross gaan, lijkt me dat dat belangrijker is voor jou, dus kies voor jezelf! :-*
@~Marion~ wrote:
Ik snap je helemaal hoor. Het is een kleine moeite voor mensen om gewoon even op tijd een uitnodiging te sturen. Sommige mensen hebben welllicht een rustige agenda en kunnen makkkelijk last minute overal bij zijn, maar toveren met werk, kinderen, hobby’s etc. is al lastig genoeg zonder de verjaardagen, dus ja, graag een uitnodiging ruim van te voren.
Er zijn bij on ook enkele mensen die hun verjaardag altijd op de dag zelf vieren, dus dat is goed om te weten. Echter, standaard het weekend ervoor en erna en de verjaardag zelf vrij houden, voor het geval dat, dat ga ik ook zeker niet doen hoor. No way. Dus, Marion, ik vind je reactie heel logisch en ik zou me in jouw geval ook zeker niet schuldig voelen. Ik zou zelf wel bij deze persoon (als het om 1 persoon gaat) gewoon even een maandje van te voren bellen op welke datum ze het gaan vieren.
Nou, zo simpel ligt het niet hoor dat je maar weken van tevoren je agenda al helemaal weet. Bij ons komen er wedstrijden door een paar dagen van te voren. Extra trainingen ( die we overigens wel eens overslaan als dat nodig is) of werkgerelateerde dingen. Ik weet bijvoorbeeld pas donderdag of er zaterdag nog een extra training dan wel oefenwedstrijd is. En ook klanten kunnen een aantal dagen van te voren bellen of mijn man kan komen. Ook in het weekend. Voor ons is dat heel normaal. Als ik een uitnodiging krijg voor over 3 weken dan kan ik echt niet zeggen of we kunnen. Dat beslis ik een paar dagen van te voren.
En voor kinderfeestjes organiseer ik ook wel eens iets voor buiten. Dan heb ik toch graag droog weer. Een paar dagen van te voren kun je dat aardig inschatten. Weken van te voren niet.
De flexibiliteit verbaast mij echt. Niet flexibel dus :think: Waar is de spontaniteit in jullie leven???
Erg he maar ik stuur ook nooit uitnodigingen. Verjaardagen is op de dag zelf. Lukt dat niet dan het weekend erna. Ik ben dan ook nog zo dat ik het weekend ervoor ‘raar’ vind. :shifty: Net als trakteren op school doe ik of op de dag zelf of erna.
Familie werkt ook onregelmatig, maar mijn moeder bv regelt bijna altijd dat ze op die verjaardagen al vrij heeft. Mijn man werkt als hij werken kan want als zelfstandige kan hij zelfs met de verjaardagen van zijn eigen kids niet echt rekening houden in de zin van de hele dag vrij. Hij zorgt er wel voor dat hij redelijk bijtijds thuis is zodat we heel rustig en gezellig allemaal aan tafel zitten voor het avondeten en kadootjes van onszelf doen we in de ochtend al.
Voor ons als volwassenen ben ik heeeeel flexibel. Enige is dat ik dat ook nooit ervoor al vier. Dus iedereen die wij kennen weet al dat we dat het weekend NA de verjaardag (of van als het toevallig een keer in het weekend valt) vieren. Kan iemand niet dan zal ik daar ook nooit iemand op aan kijken. Tegenwoordig werkt toch bijna iedereen en valt er niet altijd wat te plannen. Iedereen die niet kon op de dag zelf is altijd welkom ergens in het weekend erna. :thumbup: Daarna wordt het me te onduidelijk als het om kinderverjaardagen gaat, dan wordt het niet meer gevierd. Niet uit rancune maar omdat je anders hyperdepieper kids houdt die niet meer snappen wanneer een verjaardag nu begint of eindigt. :oops:
@ariel wrote:
De flexibiliteit verbaast mij echt. Niet flexibel dus :think: Waar is de spontaniteit in jullie leven???
die past er maar weinig in bij ons. tja, het zij zo, in ieder geval de komende paar jaren. dat is het gevolg van keuzes die we maken. de prioriteiten die we stellen. ben als blij als alles gewoon past in een week.
die spontaniteit kan soms ineens, en dan is het dubbel leuk
kern voor mij bij deze discussie zijn verwachtingen.
voor een verjaardag van de kinderen vind ik het heel leuk als de opa’s en oma’s tijd vrij houden. verder is iedereen ook van harte welkom maar ik eis niks. en als iemand mij probeert vast te pinnen ergens op, zou ik ook niet blij zijn. wat de reden ook is dat ik niet kan.
als ik jou was zou ik vooral wel naar de scholencross gaan. klinkt alsof je daar je hart meer ligt en het belangrijk is voor je kinderen.
en natuurlijk kun je op een ander moment attent zijn voor je vriendin door langs te gaan met een leuke cadeautje/bak een cake/stuur een verrassing per post oid.
@ariel wrote:
Nou, zo simpel ligt het niet hoor dat je maar weken van tevoren je agenda al helemaal weet. Bij ons komen er wedstrijden door een paar dagen van te voren. Extra trainingen ( die we overigens wel eens overslaan als dat nodig is) of werkgerelateerde dingen. Ik weet bijvoorbeeld pas donderdag of er zaterdag nog een extra training dan wel oefenwedstrijd is. En ook klanten kunnen een aantal dagen van te voren bellen of mijn man kan komen. Ook in het weekend. Voor ons is dat heel normaal. Als ik een uitnodiging krijg voor over 3 weken dan kan ik echt niet zeggen of we kunnen. Dat beslis ik een paar dagen van te voren.
En voor kinderfeestjes organiseer ik ook wel eens iets voor buiten. Dan heb ik toch graag droog weer. Een paar dagen van te voren kun je dat aardig inschatten. Weken van te voren niet.
Spontaniteit genoeg, maar dat weegt niet zwaarder dan de verplichtingen die we aan gaan in ons leven (zoals werk bijvoorbeeld). Ik vind het niet erg als men kort vantevoren met een aankondiging komt, als die mensen het dan ook niet erg vinden als wij er niet bij kunnen zijn. De familie van mijn vriend woont 235 km verderop, praktisch gezien kunnen wij echt niet elke verjaardag van elke Jan, Piet en Klaas gaan vrijhouden om erbij te zijn. Fijn dat jij die ruimte hebt hoor, maar zo simpel is het niet overal.
Helemaal eens met D, niks mis met spontaniteit, maar dan ook niet zeuren als we niet kunnen
Wij vieren het dus altijd op de dag zelf of als dit een ma/di/wo/do is de dag in het weekend of vrijdag het dichtst bij. Nu was Niek bijvoorbeeld maandags jarig, dan vieren we het zondag. Peet is donderdag jarig en normaal zou het vrijdags zijn, maar dit keer komt dat even niet uit en gaat hij zaterdag met papa naar Legoworld, dus word het zondag. Maar altijd in de buurt. En ik heb dus vandaag de uitnodiging per mail gedaan voor de 21e… een dag of 10 van te voren dus. Vind ik optijd zat en als mensen niet kunnen, dan is dat toch prima?
Uitnodigingen voor een kinderfeestje doe ik altijd 2 weken van te voren, ik vind het zelf namelijk verschrikkelijk als ik maandag een uitnodiging krijg voor een kinderfeestje op die woensdag, vrijdag of zaterdag. Onze agenda zit dan vaak al vol en moet je dingen omgooien.
2 weken voor een kinderfeestje en 10 dagen voor een familie/vrienden uitnodiging.
Hier gaan de uitnodigingen(kinder/volwassenfeest) 2 weken van te voren de deur uit(of bellen).
Hebben daar nooit commentaar op gehad.
Kan iemand niet,dan bellen ze af,geen probleem.
Als wij trouwens ergens echt niet bij kunnen zien, dan plannen we altijd een aparte afspraak zo dicht mogelijk bij de verjaardag om eventjes langs te wippen voor een verjaardagsgroet. Dat waarderen mensen meestal wel!
@D. wrote:
@ariel wrote:Nou, zo simpel ligt het niet hoor dat je maar weken van tevoren je agenda al helemaal weet. Bij ons komen er wedstrijden door een paar dagen van te voren. Extra trainingen ( die we overigens wel eens overslaan als dat nodig is) of werkgerelateerde dingen. Ik weet bijvoorbeeld pas donderdag of er zaterdag nog een extra training dan wel oefenwedstrijd is. En ook klanten kunnen een aantal dagen van te voren bellen of mijn man kan komen. Ook in het weekend. Voor ons is dat heel normaal. Als ik een uitnodiging krijg voor over 3 weken dan kan ik echt niet zeggen of we kunnen. Dat beslis ik een paar dagen van te voren.
Spontaniteit genoeg, maar dat weegt niet zwaarder dan de verplichtingen die we aan gaan in ons leven (zoals werk bijvoorbeeld). Ik vind het niet erg als men kort vantevoren met een aankondiging komt, als die mensen het dan ook niet erg vinden als wij er niet bij kunnen zijn. De familie van mijn vriend woont 235 km verderop, praktisch gezien kunnen wij echt niet elke verjaardag van elke Jan, Piet en Klaas gaan vrijhouden om erbij te zijn. Fijn dat jij die ruimte hebt hoor, maar zo simpel is het niet overal.
Dat dus, het vetgedrukte.
Krijg ik nu een uitnodiging voor morgen en ik kan, helemaal prima, maar niet zeuren als 9 van de 10 keer blijkt, dat ik het niet meer kan regelen.
Man met wisseldiensten, kind met wa extra’s en moeders die ook wel eens snakt naar een weekeind niets.
Ik ben juist niet van het te ver vooraf plannen, maar wil iemand dat ik er echt bij ben, tja…dan neem je met 3 dagen vooraf best een gok.
De stelling weekeind erna vrijhouden…heb ik hier een keer gedaan. 3e weekeind van nov. hield zowel 2e als 3e weekeind van nov. een zondag vrij voor het geval dat. Zoonlief wilde dolgraag meedoen met een scholen sporttoernooi, op een zaterdag. Geen punt, want hou de zondagen toch vrij voor het geval dat en tja…school wil wel dat je tijdig aangeeft, of je kind meedoet of niet.
Komt redelijk kort (acceptabel) vooraf de uitnodiging…DIE zaterdag. Tja…dat zag ik niet aankomen…ten tijde van het inschrijven was het gewoon nog te vroeg om eerst iedereen af te bellen of ze mogelijkerwijs die dag iets zouden kunnen gaan plannen…DAT lijkt mij killing voor de spontaniteit…
Overigens…kan best vaak wel ergens bij zijn, als ze me willen komen halen en brengen. Mijn pa heeft me wel eens gebeld, over zijn verjaardag. Was niet van plan te gaan, want had geen vervoer (niet in de buurt). Hij stelde voor me nog diezelfde avond te komen halen met de kids en 2 dagen logeren (omdat het nogal veel gevraagd is om ons OP zijn verjaardag te halen EN brengen). Kijk…dan zijn we er gewoon (man bleef om te werken).
Spontaniteit genoeg. Ouders stellen 1 week geleden voor ons mee te nemen naar Limburg voor een weekeind. Ik en kids konden wel, met voorwaarden. Man heeft ons gebracht en mijn pa heeft flink wat kilometers gemaakt ons zondag weer terug te brengen. Spontaan genoeg lijkt me, maar als NU iemand had gekomen met een verjaardag…tja EN/EN…dat kan nou eenmaal niet. Heeft niets met spontaniteit te maken.
Hier ook spontaniteit genoeg, maar inderdaad wat al geschreven word… Dan kan men er niet vanuit gaan dat we komen als het 3-4 dagen van te voren word doorgegeven. 2 weken kan ik nog wat regelen, maar een paar dagen dat is maar alleen als het lukt. Hier een man met wisseldiensten, 3 kids thuis en een druk leven dus… Tja, dan jammer.
hier ook spontaan genoeg, ook weleens (om in de verjaardagen te blijven) 's middags naar een verjaardag geweest waar we 's ochtends pas van hoorden dat ze het die dag vierden.
Dat kon toen en zijn we dus gegaan, maar zeker nu de kinderen groter worden en dus ook hun dingen krijgen zal het steeds moeilijker worden om dan te komen en zeker met z’n allen niet.
Als de oudste een toernooi heeft dan gaat hij daar heen.
Hij speelt nu nog in een mini team en toernooien zijn in zoverre vrijwillig dat je je er voor op moet geven, doe je dat niet even goede vrienden.
Maar als je je er voor opgeeft dan ben je er ook (ziekte daargelaten).
Die toernooitjes kunnen ze zich tot uiterlijk een week vantevoren voor inschrijven.
Bij eerder weten van verjaardagen kunnen we er rekening mee houden of we dat toernooitje wel moeten doen of laten we het afhangen van de locatie bijv.
Maar ja, ik hoor weleens van mensen die nog net niet kwaad werden van afmelden van vrienden… omdat hun dochter dus die week te horen had gekregen dat ze die zaterdag af mocht zwemmen.
Tja ik zou mijn kind toch ook echt laten afzwemmen en dan de verjaardag van het kindje van vriend
@mamaMarije wrote:
hier ook spontaan genoeg, ook weleens (om in de verjaardagen te blijven) 's middags naar een verjaardag geweest waar we 's ochtends pas van hoorden dat ze het die dag vierden.
Dat kon toen en zijn we dus gegaan, maar zeker nu de kinderen groter worden en dus ook hun dingen krijgen zal het steeds moeilijker worden om dan te komen en zeker met z’n allen niet.
Als de oudste een toernooi heeft dan gaat hij daar heen.
Hij speelt nu nog in een mini team en toernooien zijn in zoverre vrijwillig dat je je er voor op moet geven, doe je dat niet even goede vrienden.
Maar als je je er voor opgeeft dan ben je er ook (ziekte daargelaten).
Die toernooitjes kunnen ze zich tot uiterlijk een week vantevoren voor inschrijven.
Bij eerder weten van verjaardagen kunnen we er rekening mee houden of we dat toernooitje wel moeten doen of laten we het afhangen van de locatie bijv.
Maar ja, ik hoor weleens van mensen die nog net niet kwaad werden van afmelden van vrienden… omdat hun dochter dus die week te horen had gekregen dat ze die zaterdag af mocht zwemmen.
Tja ik zou mijn kind toch ook echt laten afzwemmen en dan de verjaardag van het kindje van vriend
Waanzin…sommige dingen kan je niet sturen en afzwemmen is voor veel kids erg serieus. Hier 2 jaar bezig geweest, afzwemmen (proefzwemmen) viel ook op een dag dat we elders verwacht werden (verjaardag). Had al toegezegd te komen, aangezien we vorig jaar (weer) niet konden, maar gelukkig alleen maar begrip dat afzwemmen hier echt een big deal was.
Voor iedereen trouwens. Had al gemeld, dat als het goed was gegaan, we in de vroege avond nog een uurtje zouden komen, maar als het mis was gegaan, zouden we thuis blijven.
Uiteindelijk zijn we dus van 18:30 uur tot 20:00 uur nog snel een bakkie gaan halen. Cadeau had ik niet eens gekocht voor het kind, dus wat centjes in een envelop met kaart en hopla…
Gewoon niet moeilijk doen. Nu hebben wij de volwassen verjaardagen en kindjes van kennissen e.d. al zo goed al afgeschaft (alleen bij gelegenheid), als je echt alles moet volgen zit je elk weekeind vast en is er inderdaad voor spontane dingen geen ruimte mee. Ik zeg niet snel toe,maar als ik wel toezeg, denk ik 3 x na voordat ik afzeg. Alleen met goede reden.