hoe vaak wennen?

Ik zag op een site van de overheid dat je ‘recht hebt’ op tien wenmomenten.

nou ik geloof niet dat de school waar Nova straks naar toe gaat dat ook zo doet.

Maar het lijkt me eigenlijk wel iets goeds, bijvoorbeeld 10 weken lang elke vrijdagochtend wennen?

Nou ja, ik vroeg me even af hoe vaak jullie kinderen mogen wennen en of dat ook uit maakt.

10 x hier:wink:



ik vraag me af of het echt uitmaakt eigenlijk. Hier mag je per wendag ook aangeven hoe lang je komt wennen, dus 1 uurtje, 2 uurtjes, halve dag (dat is het maximum).

Sommige kinderen doen het ook goed op de hele dag meteen komen, andere kinderen hebben meer tijd nodig. Een beetje een dooddoener, maar ik denk dus dat het per kind verschillend is.



Overigens kun je ze ook als ze 4 zijn ook nog af en toe thuishouden hoor. Is soms best even lekker.

niet… hij is direct na de zomervakantie begonnen!

Onze jongste mag drie keer een dagdeel wennen…

Hij gaat dus op een woensdag ochtend,maandag en nog een woensdagochgtend…daarna is hij jarig en gaat hij die week erop naar school…

merijn is direct na de zomer vakantie begonnen. Hij is in de vakantie 4 geworden. Vooraf geen wenmoment omdat de zomer ertussen zat.

School heeft daar vaak een vast beleid voor (per school verschillend) maar onthou wel dat jij de moeder bent…daarbij is je kindje dan 4, nog niet leerplichtig,dus uiteindelijk bepalen jullie…die wenmomenten zijn dan zeker voor de periode voordat je kind 4 jaar gaat worden…maar ook daarna kan je rustig opbouwen…al blijkt bij de meeste kids dat het al redelijk vlot gaat allemaal…

M’n oudste is laatst voor het eerst een half dagje geweest, om van allebei de kanten te kijken hoe het zou gaan. En bij het ophalen zei de juf dat het best goed gegaan was, maar dat ze vooral veel gekeken had en achter haar was blijven staan. “En ze is ook nog wel erg klein” (Toen schoot mijn moederhart compleet vol… :shifty: ) En haar eigen voorstel was dat de kleine meid elke vrijdagochtend komt oefenen. Prima. Ze wordt in nov. 4 dus nog plenty tijd. Maar we krijgen dus een keer of 10 om te oefenen, terwijl het plan was om 3x te komen geloof ik. Erg schoolafhankelijk denk ik.

bij de school van Sanne is ze 2 weken voordat ze 4 werd halve dagen naar school geweest toen ze 4 werd is dat overgegaan naar volledig met de tip dat als ze moe zijn oid dat je ze gewoon nog lekker thuishoudt

Y.ara is 10 dagdelen geweest voor ze 4 werd.

Vanaf vier ging ze meteen naar school.

ma-woe-vrijdag middaag vrij

din-donderdag hele dag.

Mik zit nu in zijn wenperiode en mag 10 wennen. Hij gaat 10x een woensdagochtend naar school.

Bij ons is het 5 keer wennen. Ze beginnen 3 weken voordat de school begint. De eerste week 1 keer van 9-11.

Dan week 2 en 3 gaan ze 2 morgens van 8.30 tot 11.45.



Vind het eerlijk gezegd vaak genoeg.

Onze oudste is ook in de grote vakantie 4 jaar geworden en is in het nieuwe schooljaar volledig begonnen. Hij kwam toen in een instroomgroep van op dat moment 9 kinderen. In de loop van het jaar groeide die naar 30 kinderen.

Wel is hier in de laatste maand van het schooljaar een zgn. ruildag. Dan gaat ieder groep een dagdeel ‘oefenen’ in de klassensamenstelling van het komende schooljaar. Onze zoon is toen wel een ochtendje geweest samen met die andere 8 nieuwe kinderen. (groep 8 gaat dan dus een dagdeel brugklas doen).



Onze oudste heeft wel vooraf mogen wennen. Deze school hanteert 3 dagdelen. Ze is toen een wo ochtend geweest. De week erop een ma en wo ochtend. Donderdags was ze jarig en de dag erop beginnen ze, dus vrijdag ochtend was ze er weer. Had ik achteraf misschien anders in moeten plannen.

Wij hebben 2 keer per week 3 weken lang.

Roos heeft haar eerst wendag erop zitten vandaag, officeel mag ze 5 dagdelen wennen.



Straks gaat ze 3 weken niet ( mag wel als ze wil dus we zien wel ) en daarna vanaf haar verjaardag 2 dagen per week in december en dan per januari volledig.

Bij onze school mogen ze 5 keer een dagdeel wennen, de eerste keer met mama, daarna zonder. Maar dat past niet in onze planning, probleem was vooral dat de herfstvakantie er tussendoor kwam. Ze zijn dus nu 2 keer geweest (maandag 12 oktober en woensdag 28 oktober), en gaan dinsdag en donderdag nog een keer, en dan vanaf maandag 9 november volledig.

Het gaat hartstikke goed, ze vinden het ontzettend leuk, dus 4 keer is voor ons niet te weinig of te veel.

Maar ik kan me voorstellen dat je vaker gaat wennen met een kindje dat er moeite mee heeft, maar zoals gezegt kan dat ook na de 4de verjaardag, tot hun 5de zijn ze immers nog niet leerplichtig, (uiteraard in overleg met de juf / de school)





gr Louwina

hier 10 keer in totaal.

onze oudste is nooit wezen wennen :shock:

Die werd 4 op de eerste dag van de zomervakantie en is na de vakantie direct begonnen volledig.



Maar dit heeft me wel weer even aan het denken gezet voor de middelste… die wordt in januari 4, misschien maar even contact opnemen met school dat hij na de kerstvakantie 3 weken 1 ochtend kan komen wennen en dan na zijn verjaardag ‘gewoon’ naar school.

Ik wist niet dat 10 x een soort overheidsding was - vond het best veel klinken als ik dit van mensen hoorde.



maar affijn lasse mag ‘maar’ vier keer wennen - maar ik vind dat prima hoor. Daarna is het toch ook een beetje aankijken en ik hou hem gerust af en toe thuis als het zo aanvoelt.



Lijkt me heerlijk - als Nena gewoon naar de GO is om dan juist een middag met Lasse te tutten. En lekker om met Nena te zijn op de woe of vrijdagochtend (onze vaste vrije dagen)

nano gaat niet wennen. Begint in januari in een klasje dat dan ook opstart. Dus voor januari wennen zou betekenen dat ie gaat wennen in een andere klas dan zijn eigen klas. Dat lijkt me niet echt nuttig.



Ik moet zeggen dat ik 10 keer wennen ook best veel vind klinken :think: Ik geloof dat ik meer van erin duiken ben, en dat ik geloof dat nano dat ook wel aankan. En zo niet, dan kunnen we alsnog in januari gas terug nemen.

5x wennen