hoe vaak mogen jullie kinderen per week met een vriendje spe

Ik vroeg me af hoevaak jullie je kinderen laten spelen met andere kinderen

mijn zoon van ruim 4 heeft deze week leke dag bij een klasgenootje of met een klasgenootje bij ons gespeeld.



dus vandaag had ik maar even bedacht dat het niet mocht

maar vroeg me af hoevaak jullie dat goed vinden



hij gaat 3 dagen per week naar opa en oma maar daar mag hij ook gewoon vriendjes meenemen dus het kan dan ook elke dag

en nog geen zwemles enzo

hier alleen op de korte dagen… woensdag en vrijdag dus.

Ze mogen op de lange dagen wel gewoon buitenspelen/ vriendjes uit de buurt opzoeken, maar niet echt BIJ iemand waar voor gelopen moet worden en gesleept met broers/broertjes.

1 tot 2 x per week, liefst alleen op de woensdag of vrijdag,maar als dat een keer niet kan, bij uitzondering bijv. een keer op donderdag, dan is het vanzelf korter. Eli speelt nog niet veel uit,dus niet wekelijks. Jo meestal 1x per week,maar als het een weekje rustig is geweest wel eens 2 afspraken. meer trekt hij niet.

Mijn dochter kan niet op de korte dagen bij iemand spelen want dan zit ze op de bso. Ze kan dus alleen op de lange dagen spelen en gelukkig kan dat bijna ook altijd bij iemand of iemand bij ons. Als ze te moe is, zegt ze vaak zelf dat ze niet wil spelen omdat ze rust wil en daar ben ik wel blij om en anders zeg ik nee.

Max 2 keer per week… Ze heeft op donderdag na school ook nog zwemles, dus ik vind 2 keer genoeg.



Maar Kaylee is zelf niet zo dat ze elke dag bij iemand wi spelen, dus meestal blijft het bij 1 keer en soms zelfs helemaal niet.

Hier mag van mij best elke dag afgesproken worden. Zolang hun gedrag goed blijft tenminste. Als ik merk dat ze moe en vervelend worden, dan is het gewoon klaar voor die week.



Mijn oudste dochter heeft geen korte dagen, die heeft een continu-rooster, dus elke dag dezelfde tijden. Stiefzoon heeft wel korte dagen op woensdag en vrijdag, die zit op een SBO met andere lestijden.



Eigenlijk is hij nogal een loner, en spreekt bijna nooit af met iemand. Dit schooljaar in ieder geval nog geen enkele keer, maar dat kan ook komen doordat hij er pas sinds dit schooljaar op zit. Dochter spreekt wel regelmatig af, met als voordeel dat veel van haar vriendinnen in de buurt wonen, maar over het algemeen komt dat ook niet vaker dan 1 of 2x per week voor. Deze week toevallig twee dagen achtereen. :slight_smile:



Ik zou niet weten waarom ik ze daarin zou moeten beperken, tenzij er andere afspraken op de agenda staan of zo. Ik vind sociaal contact erg belangrijk, daar leren ze veel van tenslotte! :smiley:

@HanB wrote:

Hier mag van mij best elke dag afgesproken worden. Zolang hun gedrag goed blijft tenminste. Als ik merk dat ze moe en vervelend worden, dan is het gewoon klaar voor die week.



Mijn oudste dochter heeft geen korte dagen, die heeft een continu-rooster, dus elke dag dezelfde tijden. Stiefzoon heeft wel korte dagen op woensdag en vrijdag, die zit op een SBO met andere lestijden.



Eigenlijk is hij nogal een loner, en spreekt bijna nooit af met iemand. Dit schooljaar in ieder geval nog geen enkele keer, maar dat kan ook komen doordat hij er pas sinds dit schooljaar op zit. Dochter spreekt wel regelmatig af, met als voordeel dat veel van haar vriendinnen in de buurt wonen, maar over het algemeen komt dat ook niet vaker dan 1 of 2x per week voor. Deze week toevallig twee dagen achtereen. :slight_smile:



Ik zou niet weten waarom ik ze daarin zou moeten beperken, tenzij er andere afspraken op de agenda staan of zo. Ik vind sociaal contact erg belangrijk, daar leren ze veel van tenslotte! :smiley:




Eens,maar hier beperken we in ieder geval niet,omdat wij dat willen. Sociaal contact is belangrijk,maar daar hangt geen tijdsduur aan.

Ik vind sociale contacten ook belangrijk voor mezelf,maar het moet niet

zo zijn,dat daar verplicht veel afspreken bij hoort. Vriendjes blijf je ook als je een weekje geen tijd hebt (vind ik dan). Nu ben ik zelf nogal een ‘einzelganger’ en spreek wel af,omdat ik het wil,maar heb zeker ook een bepaalde mate van rust en afstand nodig.



Eli.as is een stuiterbal,dus zou best wat vaker af mogen spreken,maar doet dat nog niet. Sinds hij op school zit (pas enkele maanden), heeft hij slechts enkele keren afgesproken en pas ook tijdens de vakantie een keer. Hij is wel een type van afspreken met iemand die toevallig voor zijn neus staat. Pas had Jo een vriendje hier en Eli speelde buiten met een jongen uit de buurt. Toen ik ze binnen wilde halen, hebben we die moeder gevraagd of die jongen ook mee naar binnen mocht. Hebben dus letterlijk iemand van straat geplukt voor Eli. Hij speelt met iedereen.

Op school zien ze hun vrienden ook en daarnaast zijn er ook de niet-schoolse vriendjes. In de zomer is het contact met de buurt-kinderen wat meer.



Jo.as is nogal lastig in contacten. Hij is nogal 1 op 1. Aangezien zijn vriendjes zijn blijven zitten in groep 2, moet hij min of meer overnieuw beginnen. Gelukkig was het contact met veel kinderen die wel mee zijn gegaan wel goed,dus die aansluiting op school is er wel,maar buiten school is nog aftasten. De een heeft zwemles op die dag, de ander moet weer naar de BSO, die heeft weer wekelijks vaste dingen,enz.

Het moet wel aansluiten.

Jo moet wel beperkt worden,maar tegelijk willen we hem zijn speel afspraken niet ontzeggen. Tot zover heeft hij al aardig wat afgesproken en het gebeurt ook wel op dagen dat het normaal niet zo was, mits de rest van de week een rustige week is. Jo.as kan niet veel hebben. Hebben ooit de fout gemaakt hem 3x per week af te laten spreken en dat hebben we geweten. Hij heeft op dag 3 zijn vriendje letterlijk naar huis geschreeuwd (zwaaaaaar overprikkeld en oververmoeid en stortte in). Hij kan dus wel willen,maar kunnen is ook belangrijk. Het moeten wel vriendjes blijven natuurlijk…

Wekelijks afspreken mag,maar hij is er niet altijd mee bezig.



Tot zover dus, afhankelijk van de planning rest van de week (geen andere verplichtingen) 2x per week hooguit. Meestal is hij tegen 15.00 uur a 15.30 helemaal op,dus liever 2x kort. Gelukkig ligt hij verder goed in de groep en heeft op school goed contact met veel kinderen.

Deze week had hij een partijtje,maar wilde vandaag ook afspreken. Ik had toevallig ook al een afspraak gemaakt met een vriendin (haar zoon is ook een vriendje van Jo),dus bij wijze van uitzondering waren er vandaag 2 kinderen tegelijk. Mijn man had de afspraak al gemaakt, terwijl ik bezig was andere dingen te plannen.

Het was op zich erg gezellig,vooral omdat Eli als buffer fungeert (dan is er geen 5e wiel), de 2 vriendjes vonden elkaar ook wel gezellig,maar Jo is alsnog einde van de middag vreselijk ingestort. Hij vond 4 kinderen tegelijk in huis teveel.



Los van wat een kind wel/niet aan kan, is er ook nog zoiets als gezinsleven. Wij moeten het niet van de weekeinden hebben samen,dus is het wel zo fijn als de jongens een middag thuis zijn zonder afspraken,zodat wij met zijn allen wat kunnen doen.

Victor wil eigenlijk nooit afspreken. Maar hij fiets wel onze kleine wijk rond en speelt met veel klasgenoten. Hij gaat en staat waar en wanneer hij wil. Voor hem werkt dat prima.



Dus het antwoord op je vraag is voor wat ons betreft: Elke dag. En dat was ook zo toen hij 4 was. Alleen was toen zijn kring wat kleiner waar hij mocht komen :smiley:

Op de korte dagen (hier door continurooster di, wo en do) mag het altijd wel, op de lange dagen meestal alleen met vriendinnetje dat hier om de hoek woont (geldt ook voor vriendinnetje - als ze dan te moe blijken te zijn, zijn ze tenminste zo weer thuis 8)). Op de lange dagen en als ze zwemles heeft wil ze meestal zelf al niet.

hier alleen de woensdag en vrijdag.





tuurlijk mogen ze om half 4 nog wel naar buiten in de buurt spelen. maar dat zijn dan geen afgesproken speeltijden, zeg maar.

Hier op de dagen dat of ik of manlief thuis zijn, dus dat is 3 dagen per week. Maar komt eigenlijk nooit voor, meestal is het 1x per 2 weken ofzo dat ze eens ergens spelen of een klasgenootje hier speelt.

Wanneer hij wil spelen, mag hij ook spelen.



Als het echt niet kan die dag, zeg ik hem dat altijd voor schooltijd 's morgens al en dan maakt hij er ook geen probleem van en zegt ook op school dat hij die dag niet kan.



We wonen in een dorp waar de meeste kinderen niet in een woonwijk wonen, dus buiten spelen zit er niet in de eerste jaren en moet er dus bewust afgesproken worden. Aangezien iedereen dat moet doen, loopt dat ook soepel. Na school willen ze gewoon graag spelen en dan kan er dus afgesproken worden. Weinig kinderen gaan hier naar de bso en sporten doen ze bijna allemaal op dezelfde dag, dus er is altijd wel iemand om mee af te spreken.

Hier ongeveer 1 keer in de week.



Ze spelen vaak met dezelfde kindjes die in hun klas zitten, dus de sociale contacten doen ze sowieso daar al op.

Hier mocht het voorheen alleen op korte dagen, maar dat worden er steeds minder. Nu bekijk ik het per dag, per kind. Oudste en jongste mogen soms best een tweede keer in de week, middelste eigenlijk nooit, die trekt dat niet.

Naast zwemles etc wil ik ook gewoon minimaal 1 middag rust in de tent, met zn allen thuis.

Ik heb hier dus bijna elke dag wel vriendjes over de vloer. Het huis vol om maar zo te zeggen.



Ben ik dan de enige?

@juulke wrote:

Ik heb hier dus bijna elke dag wel vriendjes over de vloer. Het huis vol om maar zo te zeggen.



Ben ik dan de enige?




Nu met 1 kind op de basisschool (nog) niet… Zou straks met 3 nog wel eens anders kunnen worden 8)

Ik heb er ook nog maar één op school, maar hij spreekt vrijwel elke dag af. Vaak gaan er ook wel 2 of 3 vriendjes mee. Prima, ik weet inmiddels welke vriendjes matchen of niet en hij trouwens ook. En op woensdag en vrijdag eet er vaak wel iemand (of twee of drie) een broodje mee.



Verder vind ik het reuze gezellig met zoveel kinderen. Het is wel vaak puinruimen na het spelen maar ik moet zeggen dat ze goed mee helpen.



Hij gaat overigens nu ook wat vaker ergens anders spelen, maar ze spelen toch vaak graag hier. Mij best.

moet er zelf niet aan denken elke dag meerdere kinderen over de vloer :shifty: .



Vind het ook wel fijn om nog een beetje tijd voor ons eigen gezin te hebben. Dat de jongste 2 ook nog een beetje aan hun rust toekomen etc.

Buitenspelen en daar dan kinderen opzoeken vind ik altijd prima, maar echt speelafspraken… nee niet vaker dan die 2 dagen voor nu.

En tot nog toe is het bijna altijd ook nog wel zo dat als de 1 eentje te spelen heeft de ander uit spelen is/gaat.



Met name de jongste moet het in slaaptijd toch wel ontgelden als er spelers zijn en die moet al zoveel in het ritme mee van die grote broers dat ik dat zoveel mogelijk wil beperken op de korte dagen dat we minder hoeven te lopen.

@juulke wrote:

Ik heb hier dus bijna elke dag wel vriendjes over de vloer. Het huis vol om maar zo te zeggen.



Ben ik dan de enige?




Klinkt heel gezellig,maar als de kinderen dat zelf niet trekken,dan doen we er niemand een plezier mee. Daarnaast tijd voor het gezin moet er ook zijn.

Zichzelf vermaken ook niet onbelangrijk.

In de zomer gaat het wat makkelijker, zeker de eerste jaren hadden we geen schutting en liepen de buurjongens op en neer.

Nu zijn afspraken ook echt afspraken. Moeten de agenda sowieso niet vol zetten,kan Jo niet tegen.

@juulke wrote:

Ik heb er ook nog maar één op school, maar hij spreekt vrijwel elke dag af. Vaak gaan er ook wel 2 of 3 vriendjes mee. Prima, ik weet inmiddels welke vriendjes matchen of niet en hij trouwens ook. En op woensdag en vrijdag eet er vaak wel iemand (of twee of drie) een broodje mee.



Verder vind ik het reuze gezellig met zoveel kinderen. Het is wel vaak puinruimen na het spelen maar ik moet zeggen dat ze goed mee helpen.



Hij gaat overigens nu ook wat vaker ergens anders spelen, maar ze spelen toch vaak graag hier. Mij best.




Daar zou ik dus niet aan beginnen nee. Dat ze hier komen en meelunchen is de normaalste zaak van de wereld, maar elke dag… Dan ook maar eens bij een ander, we zijn geen kinderopvang.