hoe vaak mogen jullie kinderen per week met een vriendje spe

@Mex wrote:

@juulke wrote:
Ik heb er ook nog maar één op school, maar hij spreekt vrijwel elke dag af. Vaak gaan er ook wel 2 of 3 vriendjes mee. Prima, ik weet inmiddels welke vriendjes matchen of niet en hij trouwens ook. En op woensdag en vrijdag eet er vaak wel iemand (of twee of drie) een broodje mee.



Verder vind ik het reuze gezellig met zoveel kinderen. Het is wel vaak puinruimen na het spelen maar ik moet zeggen dat ze goed mee helpen.



Hij gaat overigens nu ook wat vaker ergens anders spelen, maar ze spelen toch vaak graag hier. Mij best.




Daar zou ik dus niet aan beginnen nee. Dat ze hier komen en meelunchen is de normaalste zaak van de wereld, maar elke dag… Dan ook maar eens bij een ander, we zijn geen kinderopvang.




Dat vind ik dus ook.

Nu vind jij het gezellig, maar ik moet er echt niet aan denken elke dag 2-3 vriendjes over de vloer te hebben.



Daarbij vind ik het ook niet nodig, ik vind het ook belangrijk dat ze rustig op de kamer alleen spelen bijvoorbeeld. Of dat we regelmatig alleen met ons gezin iets doen.

Ik kijk altijd net hoe het gaat.

Begin van de week kan er nog veel. Zo halverwege de week merk ik goed of ze erg moe zijn of niet.

Is er veel gehuil en geruzie 's ochtends? Dan komt meteen voor schooltijd de afspraak dat er vanmiddag niet gespeeld gaat worden.



Alle middagen spelen komt hier haast nooit voor, dat is gewoon veel te veel merk ik.

Ik heb hier altijd een huis vol :mrgreen:

Maar ook wel drie a vier dagen kinderen van anderen over de vloer. Zo de helft van de tijd speelafspraakjes via school, de anderen kindjes uit de buurt die komen aanwaaien. Zolang iedereen het trekt vind ik het prima en gezellig, maar ik waak er idd wel voor dat e rook nog momenten zijn om zelf te spelen of gewoon met het gezin te zijn .

Er blijft zat tijd over voor het gezin en gewoon buitenspelen kan hier dus niet. Er zijn hier geen woonwijken, zelfs niet eens een stoep en verder dan de eigen tuin kan bijna niemand hier. Dus iedereen spreekt af na school. Zo in en en uitlopen is niet mogelijk hier.



En de jongste is 3,5 jaar en speelt net zo hard mee. Die zit de hele dag al met mama opgescheept en heeft rust genoeg overdag met maar twee middagen speelzaal in de week en kijkt er juist naar uit dat zijn broer met aanhang naar huis komt.



Ik vind dat er tijd genoeg is om te rusten. Ze gaan verder niet naar de opvang, blijven niet over en dus buiten school om en die twee middagen speelzaal is er best nog tijd over om te spelen. Voetbaltraining is op woensdagmiddag en dat is een onderdeel van het spelen. Als ze hier spelen, neem ik ze mee naar training, speelt hij ergens anders dan brengen zij hem daar heen.



Wij eten pas om 18 uur, maar de meesten al om 17 uur, dus uiterlijk 17 uur zijn de kinderen hier verdwenen of heb ik hem al weer ergens vandaan geplukt en hebben ze nog zeker een uur om rustig zelf te spelen of met mij te keuvelen. En als er geen kinderen spelen, willen ze tv kijken en dat wil ik dan weer niet. Liever dat ze spelen met vriendjes dan voor de tv.



En ik zie het helemaal niet als drukte en vindt het heerlijk om een huis vol kinderstemmetjes te hebben. En ik mag nu nog mee doen en nog maar een paar jaar en dan is mama niet meer cool. Dus ik geniet er nog maar even van.



In het weekend wordt er nog niet afgesproken. Dat is het tijd voor ons viertjes. Op zaterdag voetbal en dan ziet hij zijn vriendjes nog, maar verder lekker met het gezin.

@HanB wrote:

Ik zou niet weten waarom ik ze daarin zou moeten beperken, tenzij er andere afspraken op de agenda staan of zo. Ik vind sociaal contact erg belangrijk, daar leren ze veel van tenslotte! :smiley:






Ik vind sociaal contact ook heel belangrijk

maar als het aan mijn zoon lag dan speelt hij elke dag ergens anders of heeft hij vriendjes bij hem



zoleert hij zich zelf ook niet te vermaken en dat vind ook wel belangrijk

vandaar dat ik me gewoon eens afvroeg

hoevaak anderen gaan spelen.