Hoe vaak gaat jou gezin naar de tandarts?

Ik ga 2 keer per jaar en sinds we Anne hebben gaat die 2 keer per jaar mee (ook toen ze nog baby was). Toen kwam ze alleen in de ruimte en naarmate ze ouder werd werd er meer met Anne gedaan. Mijn partner is een tijdje 1 keer per 9 maanden geweest, maar die gaat nu ook 2 keer per jaar ivm verslechterd gebit.

@Lu wrote:

Als kind 2x per jaar.

Voor ik kinderen had 1x per jaar

en nu weer 2x per jaar. Als ik toch met de kids ga, dan mijn gebit ook meteen maar controleren.

Tot nu toe weinig problemen met m’n gebit. 3 kleine gaatjes gevuld, maar toch wel fijn dat ik even gecontroleerd wordt.

Bijna idem, behalve dat ikzelf nog nooit een gaatje heb gehad. Kindergebit zo in ontwikkeling, vind ik wel belangrijk om twee keer per jaar te gaan.

Tanden zijn voor mij zo kostbaar, ik ga het liefst zo vaak mogelijk. Voorheen altijd 2x per jaar, nu na wisseling van praktijk gaan we 1x per 8 maanden.

In mijn werk zie ik zoveel ouders en kindjes met hele slechte gebitten, dat ik echt een tandenpoetsmanie heb ontwikkeld.

2 x per jaar, vind ik ook normaal. Doe ik mn hele leven al.

En zeker voor de kinderen, wil ik dit aanhouden.

Ik heb trouwens nooit wat, ben dus altijd binnen 5 min klaar, maar wel tandsteen weghalen.

Van huis uit geleerd: 2x per jaar.

Alleen gold dat destijds niet voor mijn vader ;). Hij was doodsbang voor de tandarts! Pas toen hij 46 was is hij naar een angstkliniek gegaan waar hij zowaar een brug aangemeten kreeg!!! Een van de laatste superstoerste acties die hij heeft gedaan voordat hij stierf, ben er nog meer dan apetrots op!

Tegenwoordig gaan we met 4-en “gezellig”’ met een kloppend hart in de keel naar onze grote vriend :shifty:

wij gaan netjes 2 keer per jaar. ‘Vroeger’ ook dus nu ook, al heb ik er een gigantische hekel aan.

meiden gaan nog niet op de stoel, Sarah was de laatste keren bij de psz… wanneer is het eigenlijk verstandig dat ze ook op de stoel gaan? Zie ze namelijk echt alleen nog maar krijsen in mijn beleving bij de tandarts op de stoel :shifty:

altijd al 2x per jaar

@Emma wrote:

wij gaan netjes 2 keer per jaar. ‘Vroeger’ ook dus nu ook, al heb ik er een gigantische hekel aan.

meiden gaan nog niet op de stoel, Sarah was de laatste keren bij de psz… wanneer is het eigenlijk verstandig dat ze ook op de stoel gaan? Zie ze namelijk echt alleen nog maar krijsen in mijn beleving bij de tandarts op de stoel :shifty:

Hier gaat de tandarts vanaf dat ze 2 zijn de kindjes meenemen in het ‘controle’ traject.

Eerste keer is dat eigenlijk alleen mondje open (staand) en dan gaat de tandarts de tandjes tellen.

De oudste wou toen direct al in de stoel zitten, maar die stoel mocht niet bewegen! De middelste wou dat idd wel staand, maar absoluut niet op die stoel. De jongste was nog net geen 2 onze laatste controle en vond het wel interessant, maar verder dan de onderkaak tellen kwam de tandarts niet.

De oudste is dus vanaf het begin op de stoel en die vond het vanaf 3 jaar (dus 3e keer dat hij gecontroleerd werd) ook geen probleem meer dat de stoel in ligstand ging. De middelste is de laatste keer (4,5) pas voor het eerst uit zichzelf op de stoel gaan zitten.

Controle vinden ze verder niet erg, de oudste was de laatste keer helemaal blij, want hij had echte grote mensenkiezen EN 2 wiebeltanden :lol:

hier ook allemaal 2x per jaar.

ik soms vaker maar ik heb een heel slecht gebit van mijn eigen :?

@mamaMarije wrote:

Controle vinden ze verder niet erg, de oudste was de laatste keer helemaal blij, want hij had echte grote mensenkiezen EN 2 wiebeltanden :lol:

Anne heeft het nooit een probleem gevonden en ging kei blij liggen toen ze 1 tand eruit had, 1 wiebeltand en 2 grote mensen kiezen…

Echter, toen kwamen ze aan met het fluorbitje ivm de grote mensen kiezen. Ik heb mn dochter nog nooit zo uit haar dak zien gaan van woede. Het is ook niet gelukt, de tandarts en ik hebben vanalles geporbeerd maar de mond bleef op slot (ze had m even 2 tellen in en spugde m uit omdat het vies was en dat was te kort)…ik zie al op tegen de volgende keer want dan moet ze toch echt happen met 4 grote mensen kiezen en 2 nieuwe tanden :?

Edit beheer: quote gefixed

2 keer per jaar zonder angst…

Onze dochter vind het gewoon leuk :wink:

@mama van anne wrote:

@mamaMarije wrote:

Anne heeft het nooit een probleem gevonden en ging kei blij liggen toen ze 1 tand eruit had, 1 wiebeltand en 2 grote mensen kiezen…

Echter, toen kwamen ze aan met het fluorbitje ivm de grote mensen kiezen. Ik heb mn dochter nog nooit zo uit haar dak zien gaan van woede. Het is ook niet gelukt, de tandarts en ik hebben vanalles geporbeerd maar de mond bleef op slot (ze had m even 2 tellen in en spugde m uit omdat het vies was en dat was te kort)…ik zie al op tegen de volgende keer want dan moet ze toch echt happen met 4 grote mensen kiezen en 2 nieuwe tanden :?

mijn dochter heeft grote kiezen en 2 grote voortanden.

maar hier is het echt niet standaard dat je dan een fluorgebitje krijgt hoor.

Volgens onze tandarts is het ook nog niet nodig.

Gister heeft mijn dochter 2 grote kiezen geboort en gevuld gekregen zonder verdoving en zonder een kick te geven.

ze heeft de hele tijd ontspannen gelegen.

De kindertandarts was super lief en heeft alles uitgelegd en alles wat ze op de tandjes gingen doen eerst op haar nageltjes voor gedaan.

ze moet nog 2x terug om 2 melk kiesjes te laten vullen en dat vind ze helemaal niet erg.

Vroeger gingen we 1 keer per jaar. De tandarts zat ver weg. Nu we sinds een paar jaar een tandarts 50 meter verderop hebben gaan we 2 keer per jaar. Manlief zegt altijd dat hij een afspraak maakt maar gaat nooit. Ik ga met de kinderen samen.

Wat ontzettend stoer van Charity zeg :clap:

Hier ook nooit drama’s of iets gehad eigenlijk, ze vonden het wel interessant.

Ik lees wel bij best een aantal dat ze met zn allen gaan ondanks angst van 1 van de ouders. Ik ga dus echt heel bewust apart. Ik wil mijn angst niet overbrengen op de kinderen, dus ik ga echt niet in die stoel liggen stressen met de kinderen erbij.

Zelf twee keer jaar.

De kinderen gaan hier drie per jaar.

En man lief ip twee per jaar maar moet vaak tussen tijds weer terug komen voor reparatie.

Hoop dat de kinderen het gebit hebben van mijn

@Sabrina84 wrote:

@mama van anne wrote:
@mamaMarije wrote:

mijn dochter heeft grote kiezen en 2 grote voortanden.

maar hier is het echt niet standaard dat je dan een fluorgebitje krijgt hoor.

Volgens onze tandarts is het ook nog niet nodig.

Gister heeft mijn dochter 2 grote kiezen geboort en gevuld gekregen zonder verdoving en zonder een kick te geven.

ze heeft de hele tijd ontspannen gelegen.

De kindertandarts was super lief en heeft alles uitgelegd en alles wat ze op de tandjes gingen doen eerst op haar nageltjes voor gedaan.

ze moet nog 2x terug om 2 melk kiesjes te laten vullen en dat vind ze helemaal niet erg.

Ja, ik weet dat ze het niet standaard doen, in elk geval niet alle tandartsen, die van ons dus wel. We hebben een hele lieve vrouwelijke tandarts en Anne doet eigenlijk nooit raar, maar dit was heel erg. Ik ben benieuwd hoe we het de komende keer gaan aanpakken. We hebben het er nog weleens over en dan zegt Anne dat ze het wel gaat doen de komende keer. Maar eerst zien en dan geloven. Erge was ook dat kinderen daar normaal iets mogen uitzoeken als ze klaar zijn, maar Anne mocht niks omdat ze het bitje niet lang genoeg had ingehouden. Van de ene kant goed natuurlijk, maar ja tis toch een kind.

ik zou persoonlijk de volgende keer nog niet weer proberen.

Als ze wat ouders zijn kun je toch veel beter uitleggen waarvoor het is.

En je wilt ook niet dat ze nu een afkeer ontwikkeld alleen door dat bitje.

Elk halfjaar. Wij krijgen bij het verlaten van de controle meteen een kaartje mee waar de volgende afspraak op staat.

vind het wel makkelijk eigenlijk, en het zijn wel je tanden. Ik vind gezonde tanden enorm belangrijk. En ook al heb ik een oersterk gebit, juist voor mijn kinderen wil ik voldoende controle.

@Sabrina84 wrote:

ik zou persoonlijk de volgende keer nog niet weer proberen.

Als ze wat ouders zijn kun je toch veel beter uitleggen waarvoor het is.

En je wilt ook niet dat ze nu een afkeer ontwikkeld alleen door dat bitje.

Ik denk dat we even aankijken naar haar reactie. Als ze het nu wel gewoon doet is het goed, maar bij de eerste ‘nee’ gaat het ook niet gebeuren. Ze moet idd geen angst krijgen ivm dat bitje, en dat is nog wel het minst erge van wat ze kunnen doen :wink:

Hier ook maar 1 keer per jaar. Ik heb nooit wat aan mijn tanden (ok wat tandsteen weghalen). Vind het zonde om vaker te gaan. Misschien nu de kinderen wat groter zijn, gaan we vaker. Eerst maar eens volgende week donderdag overleven. Ben er altijd hardstikke zenuwachtig voor.