Hoe straks verder na hsg(laatste onderzoek)

Aanstaande 7 juli heb ik een hsg onderzoek. Dat is het laatste onderzoek wat we gaan krijgen en zoals de gyn het noemde zie het als een soort van therapie voorafgaand aan een behandeling.

Wij zijn 2 jaar bezig met het zwanger worden en in februari/maart de eerste stappen gezet naar verder onderzoek. Uitslag zaadonderzoek in 2008 van mijn man was niet goed(te weinig zaadjes, bewegelijkheid niet goed, afwijkingen). Het tweede zaadonderzoek gaf een iets betere uitslag maar niet noemenswaardig. Bij de samenlevings test wel een levend zaadje gevonden maar wel erg traag. En ook op de echo was een prachtig eiblaasje te zien.

Dus nu de hsg waar ik als een berg tegenop zie aangezien ik niet weet wat ik kan gaan verwachten. Dat het zeer doet oke maar hoe gaat het in zijn werk en wat is de pijn op een schaal van 1 tot 10?

En hoe verder daarna? Is het dan weer lang wachten voor er uberhaupt met een behandeling kan worden begonnen.

Ik ben dus opzoek naar ervarings verhalen van iemand die in dezelfde situatie zit of heeft gezeten.

Hopelijk krijg ik wat reacties op mijn vragen :slight_smile:

Williwortel: ik zou je niet te druk maken als ik jou was. Het kan zijn dat als je erg gespannen bent je alleen maar meer last hebt van het onderzoek.

Zelf heb ik het ook onlangs ondergaan en ik moet zeggen dat het me heel erg meegevallen is.

Ik vond het niet echt pijnlijk.

Bij mij is het alleen zo dat mijn beide eileiders dicht zitten dus het contrastspul kon niet verder de eileiders in.

Dit had als gevolg dat ik op een gegeven moment veel druk voelde in mijn onderbuik doordat het contrast zich ophoopte in de baarmoeder.

Ik vond het een beetje als een heftige menstruatiekramp voelen.

Zodra de contrastvloeistof weer eruit was had ik nergens last van.

Ik had het gewoon op een werkdag laten doen (kon ook niet anders ivm cyclusdag).

Het HSG was goed te doen, alleen was de uitslag niet positief helaas.

Maak je er alsjeblieft niet te druk over, het is mijn erg meegevallen.

Hoop op een goed resultaat, dat je snel zwanger mag worden.

Je hebt ook helemaal gelijk Francisca! Ik ga het ook proberen een beetje van me af te zetten.

Wat ik me ook afvroeg is wat er daarna dan allemaal de bedoeling is…Maar goed dat is ook weer per persoon verschillend :slight_smile:

Hey williewortel

Ik heb je een PB gestuurd.

Groetjes Dana

ik heb ook net een hsg foto gehad ik had ook al veel van die horror verhalen gehoord maar goed het is zeker niet een fijn onderzoek!

het is wel te overzien maar een lekker gevoel geeft het zeker niet!

bij mij is er niks uitgekomen dus ik mocht gewoon door met mijn hormoonbehandelingen

succes meid! hoop dat je snel een wondertje mag krijgen

Wat er na het HSG-onderzoek gebeurt is eigenlijk afhankelijk van de zaadkwaliteit en wat de regels van het ziekenhuis zijn. Ik weet niet hoe slecht de zaadkwaliteit was en hoe vaak het is onderzocht?

Meestal wordt het 2x onderzocht met een tussenpoos van 2-3 maanden. Mocht het dan weer slecht zijn, dan zou je aan een behandeling moeten gaan denken. Je komt voor IUI in aanmerking als je minimaal 1 miljoen goed beweeglijke zaadcellen hebt, het liefst zien ze er minimaal 3 miljoen. Vaak wordt er van tevoren een bewerkingstest voor IUI gedaan om te kijken hoeveel beweeglijke zaadcellen er over blijven. Is het aantal zaadcellen te laag voor IUI, dan moet je aan IVF of ICSI gaan denken. Maar ook dan zal het eerst weer uitgebreid onderzocht en bewerkt gaan worden. Dus dan gaat er zeker weer wat tijd overheen, voordat je verder kunt. En sommige ziekenhuizen hebben ook nog een wachtlijst voor bepaalde behandelingen en je zit met de zomerstop.

Succes met het onderzoek, het is mij erg meegevallen!

Dank jewel allemaal voor de antwoorden! :-*

De zaadkwaliteit van mijn man was de eerste keer 2 miljoen en daarna is er nog eens een zaadonderzoek geweest en dat was iets beter als ik het zo even uit mijn hoofd weet.

Ja inderdaad de zomerstop hebben we ook nog dus moeten we nog langer wachten en dat is wel even balen maar goed ik kan het langer wachten wel aan want dat doen we al een hele tijd.

De hsg laat ik nu wel rustig op me afkomen.

Nu duik ik lekker mn bedje in! :zzz:

Ik heb vandaag positief getest :dance: . Ik weet zeker dat het dankzij de HSG is want ik heb juist deze maand helemaal geen medicijnen gebruikt. Ik kan het serieus bijna niet geloven!!!

@Dana85 wrote:

Ik heb vandaag positief getest :dance: . Ik weet zeker dat het dankzij de HSG is want ik heb juist deze maand helemaal geen medicijnen gebruikt. Ik kan het serieus bijna niet geloven!!!

wouw super meis ik werd weer ongi na de hsg en gebruikte ook nog puregon

hoe voel je je

Roosje: Ik voel me heel erg goed. Ik heb de laatste tijd alleen heel slecht gegeten omdat ik steeds geen trek had, ik begreep er niks van want ik ben echt een lekkerbek :smiley: . Ik heb nog steeds geen trek maar nu heb ik geen keus meer. Verder heb ik alleen gevoelige borsten.

Hoe gaat het met jou? Ik zag dat je langer pregnyl mag spuiten, dat is mooi! Ik had een paar keer gereageerd op wat je had geschreven maar dat is denk ik niet helemaal doorgekomen. Ik hoop echt dat het deze maand raak is bij je, dat wordt nu echt tijd!

fijn dat je je goed voelt!

oke ik heb idd niks ontvangen :think: met mij gaat het wel goed het gaat op en neer ik zit nu weer in de wachtweken en vind het weer doodeng het duurt nu al zolang dat ik gewoon erg bang dat het nooit een slukt :cry: maar goed die gedachte moet ik laten gaan maar moeilijk is het wel om steeds maar weer moed te vinden om door te kunnen gaan…

Ik vond de hsg een alles behalve prettig gebeuren. Maar gelukkig duurt het niet lang en heb daarna ook niet veel last meer gehad. Wel veel bloedverlies gehad dus die rond overgeslagen met klussen. De ronde erna was ik zwanger. Verdere behandelingen waren dus niet meer nodig.

Succes :thumbup:

Ja je hoort toch vaak dat het ineens lukt als je er niet teveel mee bezig bent, maar hoe doe je dat!. Ik begrijp heel goed dat je dat af en toe denkt omdat je al zo`n tijd bezig bent.

Moet je nu langer wachten met testen omdat je meer pregnyl hebt gespoten? Wanneer is je NOD?

Ik zal in ieder geval hard voor je duimen!!!

ik moet woensdag vrijdag en zondag extra pregnyl zetten en 10 juli is me nod :pray: als er 11 juli nog niks is :pray: :pray: :pray: ga ik dan testen

danzijn mijn vriend en ik ook 11 jaar samen :inlove: mooi cadeau lijkt me :inlove:

Dat zou echt super zijn!!

@Dana85 wrote:

Dat zou echt super zijn!!

echt wel :pray: :inlove:

Hey Roosje

Hoe voel je je? Nog een paar dagen he en dan hopelijk een positieve test!

lief dat je naar me vraagt :-* ik mag vrijdag testen maar als er dan nog niks is denk ik dat ik zaterdag ga testen als ik dat vol houd dan zijn we 11 jaar samen zou een mooie dag zijn dan als die postief is :pray:

Ik vind het knap hoor als je kan wachten met testen, maar inderdaad het zou de dag extra mooi maken! In ieder geval positief dat je nog nergens last van hebt, dan werkt de pregnyl toch goed. Ik :pray: en duim voor je!

Nou hier de HSG dinsdag gehad en het viel me reuze mee!!! De dagen erna wel last gehad van mn buik en krampen en bloedverlies maar nu gaat het :thumbup: Alles was ook goed, zoals ik eigenlijk al wel had verwacht.

Nu gaan we eerst lekker vakantie houden want we wilde even niets aan ons hoofd. We konden eigenlijk al wel snel terrecht voor verdere uitleg over het behandelplan, maar daar hadden we even geen zin in. Dus 11 augustus weten we meer. We komen zondag de 9de terug van vakantie dus dat is wel lekker :smiley: :thumbup:

Dana van harte gefeliciteerd meis met je zwangerschap! Wat een super nieuws en dat alles maar goed mag blijven gaan!

Voel je je verder goed?

Roosje hoe gaat het bij jou en wanneer ga je testen?