Hoe 'straffen'/ corrigeren van een brugklasser?

We zijn hier al 4 jaar bezig om een meisje van inmiddels 12 jaar (september 13) schoon op zichzelf te laten zijn…haar onderbroeken zijn, vrijwel elke dag, niet om aan te zien. Ze is ook al sinds ruim een jaar regelmatig ongesteld, en dan wil je niet weten wat we aantreffen.



Een tijdje terug met haar de straf van geen paardrijles afgesproken: werkte niet, ze bleef braaf thuis maar haar gedrag veranderde niet.

Toen afgesproken tot een tijdje het aan te zien, waarbij ze per dag een verslagje maakte van hoe het was gegaan/gekomen, om te kijken of er niet een lichamelijke oorzaak zou kunnen zijn voor haar natte/vieze broeken.

Ook afgesproken voor 1 maart daarover een knoop door te hakken om evt richting de HA te gaan (samen met haar moeder, gescheiden situatie dus.)



Nu blijkt het bij haar moeder minder/niet zo te zijn, dus blijkbaar alleen hier :think:



4 weken terug haar strafregels laten schrijven: 200 stuks (hoe erg kan het zijn) maar ook dat weerhoudt haar er niet van om niks te veranderen.



Nu is ze dus alweer 3 dagen hier (week op-week af-ritme) en liggen er al 3 broeken in de prullenbak, ik/we wassen ze niet meer, zijn ze op mag ze van haar eigen zakgeld nieuwe gaan kopen…maar ook dat boeit haar blijkbaar niet…



Ik weet het niet meer…wel dat ik er mega-gestoord van word en het niet meer los kan zien, van haar als leuke vrolijke meid, en haar het liefst uit de weg ga, maar dat lost ook niks op.



Iemand een idee/suggestie/tip hoe hiermee om te gaan en de situatie aan te pakken? Het drukt inmiddels een behoorlijke stempel op de hele situatie hier en daarvan kunnen en mogen de andere kids (inmiddels 4) toch echt geen dupe worden :think: :think:

Ja hoor ik heb zeker een tip/suggestie…

maar of jij er blij van wordt weet ik niet…



Ik zou haar gewoon laten gaan. Er komt een dag dat ze er zelf achter komt dat dit niet de manier is om met je hygiënne om te gaan en dan zal ze die omslag zelf maken.

Hier met zoonlief hetzelfde, die wist ineens niet meer dat je water ook kon gebruiken om jezelf te wassen, laat staan dat je deo op kon doen…

Nou rpima jongen doe je het niet, maar ik verzuim ook niet te zeggen als je stinkt kerel…

Ondertussen heeft hij het licht wel weer gezien hoor (de meisjes spelen een rol nu he, hij is 16)

Mamy…dank je voor je tip: die heb ik ook al vaker gehad, maar ik kan dat gewoon niet…wat is de reden dat ze van ons niet willen aannemen maar wel als er meisjes/vriendjes in het spel komen?

En ik ben degene die de was mag doen, en dan zelfs nog mijn best doe om alles weer schoon in de kast te krijgen…ik heb er gewoon moeite mee dat ik mezelf zou moeten aanpassen omdat zij dit weigert?



Ook de communicatie eromheen is zo lastig, we vragen haar om te komen melden wanneer zich een ‘ongelukje’ heeft voorgedaan, maar zelfs dat is al teveel gevraagd?

ik denk dat waarom het bij meisjes/jongens in het spel wel kan niet iets is dat je persoonlijk moet nemen. In dat geval zijn het de hormonen die dit wel sturen.

Het is een mega moeilijke leeftijd, maar goed je pakt ze niet meer als een kleutertje op en parkeert ze even onder de douche oid.

Het grote probleem is dat hoe harder je ze wilt straffen hoe meer de kwestie jezelf in de greep gaat houden, en is dat nou niet precies wat élke puber wil: zijn/haar machtsgrenzen uittesten :wink:



Je wilt niet weten hoe vaak ik nog een oerkreet uit zijn kamer hoor komen in de ochtend (hij is dus 16) MAMAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA ik heb geen schone onderbroek/broek/sokken/shirts meer…



Mijn standaard antwoord is dan: vervelend zeg, maar ehm…ze liggen ook niet in mijn wasmand.



Moet je eens opletten hoe snel zijn kamer daarna is opgeruimd omdat hij ziet dat hij mij er niet mee heeft maar alleen zichzelf maar!

Is het urine of afscheiding? Gebruikt ze inlegkruisjes?



Misschien tegen haar zeggen dat als het zo doorgaat dat jij met haar naar de huisarts gaat. Misschien kijken of er toch geen lichamelijk oorzaak is, zoals een blaasontsteking of vaginale schimmelinfectie ofzo?



Proberen duidelijk te maken dat als het probleem blijft dat anderen het kunnen gaan zien of ruiken.



Het grootste deel is misschien ‘bangmakerij’, maar misschien dat dit net een extra zetje geeft?

Saskia…het is urine en 'remsporen"…over het gebruik van inlegkruisjes e.d. mag ik niks ondernemen, dat heeft haar moeder zich als taak gesteld…Vervelende is ook dat ze altijd hier haar ongesteldheid blijkt te hebben, niet als ze daar is…en moeders dus ook dat niet echt opmerkt.



Maar is het normaal dat ze na ruim een jaar van ongesteldheid nog niet zelf weet/in de gaten houdt wanneer het weer staat te gebeuren? Volgens moeders voel je het niet aankomen, en blijft het elke keer een verrassing. Ik weet het van mezelf van die eerste tijd niet meer, maar weet nu toch echt wel (al is het maar uit mijn agenda) wanneer er iets te gebeuren staat.



Het naar de huisarts-gaan ligt helaas dus ook niet in mijn macht…dat moet ik overlaten aan papa/mama, het grote dilemma van de ‘bonusmoeder’ wel alle lasten, en weinig lusten :mrgreen:

IK blijf erbij als ze het écht niet wil dat je weinig kan uithalen.

Ik zou alleen ook geen extra moeite doen voor het wassen, het gaat gewoon mee in de was, zijn de vlekken eruit prima, zo niet dan is dat haar probleem.

KWa wel of niet weten of je gaat menstrueren…ik ben zelf jarenlang erg onregelmatig ongesteld geweest en kon er dus echt geen pijl op trekken hoor, dus dat geloof ik wel.

Ze is juist er regelmatig…elke 4 weken, en dus toevallig altijd als ze hier zijn…deze week staat het ook weer te gebeuren…



Maar goed…ik ga het dan maar proberen los te laten…wat helemaal niet in me zit.



Zie nu ook dat dit topic ook door niet ingelogde gebruikers gelezen kan worden… :think: :think: ach ja, als moeders meeleest, kan ze er in ieder geval nog iets van opsteken 8)

@Mandala wrote:

Ze is juist er regelmatig…elke 4 weken, en dus toevallig altijd als ze hier zijn…deze week staat het ook weer te gebeuren…



Maar goed…ik ga het dan maar proberen los te laten…wat helemaal niet in me zit.



Zie nu ook dat dit topic ook door niet ingelogde gebruikers gelezen kan worden… :think: :think: ach ja, als moeders meeleest, kan ze er in ieder geval nog iets van opsteken 8)




Of even een berichtje naar een moderator voor een andere meer gesloten rubriek?

Misschien de vieze onderbroekjes van de periode dat ze bij jullie is bewaren en dan meegeven naar haar moeder, zodat zij deze kan schoonmaken. Misschien dat haar moeder dan wat meer noodzaak in een gesprek of huisartsbezoek gaat zien?

Ook ik was een ‘niet ingelogde’ gebruiker net toen ik door Mamy (mijn vrouw) attent werd gemaakt op dit topic.

Het sluit (sloot) inderdaad aan op hoe er een situatie met onze zoon ontstond waarbij persoonlijke hygiëne een onbespreekbaar onderwerp werd.



Redeneren hielp niet, boos worden niet, dreigen niet, straffen niet, opmerkingen maken in de trend van “goh als iemand naast je zit wordt 'ie ook niet blij” ook niet.

We zijn er nooit achter gekomen waarom deze fase er was (het is nu wel iets beter maar nog steeds niet ‘goed’) maar het enige wat werkte was inderdaad ‘het laten gaan’.



Zodra de was wél in de wasmand lag namen we het gewoon ‘mee’ in de was; maar anders dus gewoon niet.



Wat ik niet helemaal snap is een soort ‘verbod’ dat jij je niet bezig mag houden met zaken als haar maandelijkse periode?

En wat ik niet ‘lees’ (maar dat zou natuurlijk ook al gebeurt kunnen zijn) is of er met het meisje in kwestie ook al eens ‘gewoon gepraat’ is waaróm dit gebeurt / ze dit doet? Het zou een verzet kunnen zijn, of dat de start van haar menstruatie erg pijnlijk is (geweest?)…



Dus een onderliggende reden zoeken misschien.



Heel veel sterkte gewenst wel met deze situatie :hug:

Pfff…tranen rollen nu ff over mijn wangen…eigenlijk gaat het misschien nergens over en moet ik het laten gaan…maar voor mij gaat het wel ergens over, misschien ook wel mijn onmacht als ‘boze stiefmoeder’…waarbij ik dingen tussen vader en moeder moet laten en er als buitenstaander naar mag kijken (en de ellende opruimen…)…maar het heeft zoveel impact ook op de relatie tussen mij en haar vader…pfff, ga er nog eens goed over nadenken…

geen tips, hier nog (lang) geen brugklasser in huis, maar pfff dan merk je wel weer dat het met oudere kinderen echt lastiger is/ kan zijn als met jongere kinderen… die pak je idd met dit soort zaken nog bij kop en kont bij wijze van spreken.



Voor wat betreft ‘wel de lasten, niet de lusten’ voor ja als bonus moeder… als jij je er niet mee mag bemoeien zou ik al bijna zoiets krijgen: dan mag ook een ‘niet bonus’ ouder de zooi opruimen :oops: .



Maar dat is gewoon een impuls reactie van iemand die niet in een samengesteld gezin situatie zit :shifty: .



Sterkte ermee :hug:

Juist omdat je zegt dat het bij haar moeder veel minder/niet zo is, denk ik idd ook dat het goed is om eens met haar te praten. Misschien kan jij juist wel wat betekenen daarin, want met haar vader daarover praten zal moeilijk zijn, met haar moeder wil ze dat ook niet misschien?

Ik heb ook weleens gehoord dat gewoon doen alsof die menstruatie er niet is vaker voorkomt bij meisjes die het heel erg vervelend vinden.

Ik sprak zelf vroeger overigens af met mn moeder dat we een kruisje op de kalender zetten, zodat ik iig ongeveer wist wanneer ik het kon verwachten :slight_smile:

@Mandala wrote:

Ze is juist er regelmatig…elke 4 weken, en dus toevallig altijd als ze hier zijn…deze week staat het ook weer te gebeuren…



Maar goed…ik ga het dan maar proberen los te laten…wat helemaal niet in me zit.



Zie nu ook dat dit topic ook door niet ingelogde gebruikers gelezen kan worden… :think: :think: ach ja, als moeders meeleest, kan ze er in ieder geval nog iets van opsteken 8)






Ik snap je frustratie helemaal, maar ik als moeder zou echt heel boos zijn als ik zoiets op I, net over mijn dochter zou lezen :eh:



een heel goed gesprek met vader & moeder lijkt me meer op zijn plek als het open en bloot op het net te zetten, ik zou er in ieder geval niet blij mee zijn geweest .





Ik snap je wel, maar bekijk het ook eens van de andere kant.

:hug:

Melanie…weet ik ook wat je nu zegt…maar er is met moeder ook genoeg over gecommuniceerd…en dat het blijkbaar in deze rubriek ‘open en bloot’ op i-net staat, daar heb ik lang over gedacht en getwijfeld, maar ik moet ook ergens mijn ‘ei’ kwijt…verder geloof ik niet dat het voor haar zo’n shock zal zijn, mocht ze dit lezen…omdat het een voortdurend item is in de mail tussen vader en moeder.

En daarbij respecteer je haar door geen naam of iets dergelijks te noemen mandala.

Mijn zoon is daar ook duidelijk in hij wil dat liever niet, nou prima dat repecteer ik dan voor hem.

@Mandala wrote:

Melanie…weet ik ook wat je nu zegt…maar er is met moeder ook genoeg over gecommuniceerd…en dat het blijkbaar in deze rubriek ‘open en bloot’ op i-net staat, daar heb ik lang over gedacht en getwijfeld, maar ik moet ook ergens mijn ‘ei’ kwijt…verder geloof ik niet dat het voor haar zo’n shock zal zijn, mocht ze dit lezen…omdat het een voortdurend item is in de mail tussen vader en moeder.




Snap ik, zei het al snap jou ook goed hoor… t, is ook waardeloos als je iedere keer de rommel op moet ruimen… ik denk dat nu dan het enige is dat er een medische oorzaak uitgesloten word.

verder vind ik het wel raar dat er bij moeder niets aan de hand is, of heeft die "oogkleppen"op :wink:



waardeloos zeg als je constand de bal terug gespeelt krijgt :?



Extra knufffff :hug:

Weet ze dat dit problemen oproept tussen vader,moeder en jou? Zou het kunnen zijn dat ze zich op deze manier afzet van de situatie? (ken de situatie niet, maar doe een gok, aangezien ik ook gescheiden ben en mijn oudste woont bij mij en mijn man met broertje en zusje en soms naar haar vader gaat met zijn vriendin en 2 zoontje). Jammer dat jij er zo weinig mee kan, maar kan me voorstellen dat jet het spuugzat bent. Mijn dochter heeft ook vaak vieze onderbroeken helaas. Is druk bezig met ongesteld worden/zijn en ik heb haar uitgelegd wat ze zou kunnen oplopen door vieze onderbroeken. Helpt ook niet echt, maar als ze haar was niet in de wasmand kan gooien als ze dertien jaar is, bijna 14, heeft ze ook dikke pech als het niet schoon is. Een stapeltje vuil goed van een week in een hoek is hier heel normaal. Ik negeer het maar en hoop dat het over gaat.

Suusje…je slaat de spijker op zijn kop: ik denk/weet haast zeker dat ze daarmee bezig is. Er zit bij haar heel veel onverwerkt verdriet over de scheiding van haar ouders…



Mijn grootste probleem is dat ik er tussenin zit, er formeel niks over mag/kan zeggen, maar er wel mee zit (ik kan het namelijk niet loslaten…) Gelukkig heeft paps het weer met haar moeder opgenomen, onder druk van mij, en ik hoop dat er nu eindelijk eens aktie ondernomen wordt…



Dank voor je reactie, het stukje herkenning doet me goed :thumbup: Ook voor jou sterkte met de situatie :hug: