Hoe pakken jullie dit aan?

Als ik eerlijk ben zie ik nu al een beetje op tegen een hele drukke kraamtijd met elke dag bezoek enzo. Mijn man heeft 3 weken verlof na de bevalling en kijk er juist zo naar uit dat we dan wat tijd met zn drieën zullen hebben. We hebben behoorlijk veel vrienden, familie en kennissen en ik heb een lief maar heel ‘opdringerig’ zusje. Ze heeft telkens opmerkingen als ‘als je bevallen bent, blijf ik de hele tijd bij jullie in het ziekenhuis’ en dat ze elke dag samen met haar vriend bij ons komt. Ze zou zelfs het liefst bij ons in huis komen wonen vertelde ze :roll:

Ik erger me nu al groen en geel aan dat opeisende gedrag. Doe zulke opmerkingen vaak af met een grapje, maar het komt gewoon niet over heb ik het idee. Hoe geef je duidelijk je grenzen aan zonder mensen te kwetsen?

En laten jullie je kindje ook door iedereen vasthouden? Ik ben daar zelf geen voorstander van, zou het het liefst als het zo klein is alleen door ons 2 en misschien de opa’s en oma’s laten oppakken…

Misschien ben ik nu wel teveel bezig met dingen in mijn hoofd in te plannen waarvan dat niet lukt. Maar ben gewoon benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken!



groetjes

Mar

Ik zit er zelf ook een beetje mee. Ik heb nu echt het idee dat ik iedereen op de hoogte stellen zo ver mogelijk voor me uit zal schuiven, geboortekaartjes kunnen ook pas na twee weken verstuurd worden, toch? En de eerste tijd is voor de familie die héél dicht bij me staat, en de beste vrienden. Maarja, dan moet je dus onderscheid maken in wie wel en wie niet… en ik weet nu al dat er mensen zijn die zich achtergesteld zullen voelen :roll: . Aan de andere kant… het is mijn kindje, mijn kraamtijd… die vul ik in zoals ik dat wens. Hoe ik dat die mensen ga vertellen weet ik nog niet :? .

als je er zo mee zit dan zou ik een kraam borrel geven dan heb je iedereen in een keer gehad , de kleine gaat niet rond van hand tot hand dan die laat je lekker in de kinderwagen liggen zodat iedereen hem /haar goed kan zien , en jullie hebben de rest van de tijd over voor gezellig met jullie saampjes door te brengen , wij hebben niet zo veel vrienden en kennissen dus ik vind het niet zo erg hoor maar mijn dochter is ook niet van hand tot hand gegaan :think:

Nee de eerste tijd is echt alleen voor ons gezin. Zo doe ik het al vanaf mijn tweede kind. Ik werd helemaal gek van de constante stroom kraambezoek bij mijn eerste :roll: . Vreselijk vond ik het. Ik kreeg amper zelf de tijd om aan mijn kleine te wennen.



Bij de anderen heb ik dat dus direct anders gedaan. ( Kraamtijd maak je maar één keer mee van je kind )

We hebben de kaartjes pas de deur uitgedaan toen WIJ er aan toe waren. We hebben de familie en vrienden op de hoogte gebracht van het feit dat we eerst zelf willen wennen en genieten, en dat wanneer wij er aan toe waren het bezoek mag komen op door ons gewenste tijden.



En nee, mijn kinderen gaan zeker NIET van de één naar de ander. Absoluut niet :naughty:



Gewoon doen waar je je goed bij voelt en je zeker niet gek laten maken door wat anderen willen :thumbup:

De vorige keer wist ik ook al van tevoren dat ik vooral de eerste weken echt van de kleine wilde genieten. Had ook geen zin in elke dag kraamvisite.

Wij hadden besloten dat we de eerste week geen kraamvisite wilden behalve dan de opa’s en oma’s en ooms en tante. Pas vanaf de 2e week kon de rest komen. Maar we hielden ook dagen visitevrij. En op andere dagen maximaal 2 bezoekjes per dag. Maar zeker niet elke keer meerdere visites op een dag.

Wat ik vervelender vond was dat na anderhalve maand niet meer werd gebeld voor een afspraak, maar dat na 2,5 maand ineens veel mensen belden met allemaal het verhaal dat ze express gewacht hadden. Na 4 maanden kregen we nog kraamvisite en toen had ik het eerlijk gezegd wel gehad :oops: .



Als mensen belden die we tot kennissen rekenden, maakten we als we al veel afspraken hadden gewoon een afspraak verder weg. Niemand deed moeilijk. En ik denk ook niet dat iemand er snel een probleem van zou maken, iedereen weet dat de kraamtijd een emotionele en hectische tijd is.



Wat vasthouden betreft. Wij lieten zeker niet iedereen de kleine vast houden. Zeker niet als er meer dan 2 mensen waren. Vond het niet nodig, ze werd er heel onrustig van. Alleen directe familie en onze beste vrienden. En als ze onrustig was gewoon niet, ik vond Sanne belangrijker dan dat iemand beledigd zou zijn. En daarbij vond ik het ook verschrikkelijk om haar uit handen te geven :silenced: .



Ik denk dat we deze keer dezelfde “regeltjes” aanhouden. Ik vind helemaal niet dat je er te veel mee bezig bent. Het is juist slim om het er al over te hebben en samen afspraken te maken.

Maar eh… kraamvisite is natuurlijk ook leuk :wink: :mrgreen: .

Fijn te lezen dat het herkenbaar is. Zo’n kraamborrel voel ik dan ook weer niet zoveel voor, komt ook doordat we niet groot genoeg daarvoor wonen… Anders wat het wel makkelijk, ben je er wel in 1 x af natuurlijk :mrgreen: :wink: :oops:

Nee hoor, maar wat ik lees is een strakke planning proberen te hanteren en duidelijk zijn naar buiten erg belangrijk. Wil gewoon structuur hebben straks en zeker genieten van de dagen die we met z’n 3en hebben. Ook niet elke dag bezoek en dat allerlei ‘vage’ kennissen hem vast houden. Dat kun je toch gewoon netjes zeggen? Heb daar wel vaak moeite mee om mijn eigen grenzen aan te geven, ben meer een binnenvetter. Maar heb nu al door dat ik daar alleen mezelf mee ga hebben straks.

Wat vinden jullie van die opmerkingen van mijn zusje? Moet ik daar nu al serieus op ingaan of straks gewoon heel duidelijk aangeven dat het niet de bedoeling is dat ze hier dagelijks in huis zitten en uren in het ziekenhuis… Heb namelijk soms echt het idee dat zij ook denkt een kindje te krijgen.

Ik zou proberen het niet af te doen als grapje, maar gewoon echt duidelijk maken wat je denkt en voelt (ook als je niet goed weet wat dat is, dan zeg je dat).



Omdat ik in Engeland woon, vind ik het ook lastig, bezoek komt natuurlijk niet voor een uurtje dan. Dus ik heb vantevoren duidelijk gemaakt dat ik het hartstikke leuk vind als ze komen, maar dat we waarschijnlijk erg moeten wennen aan papa en mama zijn, dus dat we dan liever hebben dat ze in een hotel of B&B logeren, op die manier kan ik ze tenminste wel wegsturen als ik behoefte heb aan rust.



Herken trouwens erg dat van je zusje… dat zij denkt een kindje te krijgen. Ik ben nu 6 dagen overtijd en op zich heb ik daar prima vrede mee, maar het lijkt haast wel alsof ik me moet verantwoorden tegenover sommige mensen dat ik nu nog niet bevallen ben (terwijl het heus niet zo speciaal is om over tijd te gaan). Het lijkt dan wel alsof zij nog ongeduldiger zijn dan ik…

Mar, ik heb niet meegemaakt dat iemand vroeg of ze Sanne vast mocht houden. Als iemand Sanne vast hield kwam dat dus enkel van ons af. Had het ook wel erg brutaal gevonden als iemand erom gevraagd had.



Als je tegen je zusje zegt dat ze welkom is, maar dat jullie eerst met z’n drietjes aan de nieuwe situatie willen wennen en de kleine willen leren kennen in alle rust, zou ze er toch wel begrip voor hebben?

@Mar22 wrote:

Fijn te lezen dat het herkenbaar is. Zo’n kraamborrel voel ik dan ook weer niet zoveel voor, komt ook doordat we niet groot genoeg daarvoor wonen… Anders wat het wel makkelijk, ben je er wel in 1 x af natuurlijk :mrgreen: :wink: :oops:

Nee hoor, maar wat ik lees is een strakke planning proberen te hanteren en duidelijk zijn naar buiten erg belangrijk. Wil gewoon structuur hebben straks en zeker genieten van de dagen die we met z’n 3en hebben. Ook niet elke dag bezoek en dat allerlei ‘vage’ kennissen hem vast houden. Dat kun je toch gewoon netjes zeggen? Heb daar wel vaak moeite mee om mijn eigen grenzen aan te geven, ben meer een binnenvetter. Maar heb nu al door dat ik daar alleen mezelf mee ga hebben straks.

Wat vinden jullie van die opmerkingen van mijn zusje? Moet ik daar nu al serieus op ingaan of straks gewoon heel duidelijk aangeven dat het niet de bedoeling is dat ze hier dagelijks in huis zitten en uren in het ziekenhuis… Heb namelijk soms echt het idee dat zij ook denkt een kindje te krijgen.




een kraamborrel kan je ook ergens anders houden dat hoeft niet bij jou thuis te zijn :think: maar mij lijkt dta een dure bezigheid iets huren en dan hapjes, drinken ,enzzzz :think: misschien hebben meer meiden er ervaring mee met zo’n borrel ik ken alleen een meid die dat deed maar die had het heel breed dus die deden meteen kasteel limbricht afhuren voor een borrel dat zou ik niet kunnen betalen denk ik zo :think:

iik zou heel hard willen roepen : duidelijk zijn duidelijk zijn duidelijk zijn



Mensen hebben vaak helemaal niet het gevoel dat ze opdringerig of ongewenst zijn. jij moet zorgen dat er niks te raden overblijft HEEL duidelijk zijn het is jullie eerste tijd met het kindje en dat kan je maar 1x doen. (Je leest het al ik heb raaaaaazende spijt dat ik tóch over me heen heb laten lopen.)



Ik heb op een gegeven moment zelfs letterlijk gezegd dat ik een bezoek stop in wilde lassen omdat het me te veel werd , maar de schoonfamilie bleef gewoon aanwaaien

“want familie is toch geen bezoek?” :doh: :wall:



Joost gaf ik alleen aan iemand op de arm als ik dat wilde en als ik toen een stomme opmerking over kreeg heb ik "semi-grappig " gezegd joh, ik heb ;m net!.. en daar konden ze het mee doen





Goed voor jullie zelf zorgen en hoe JULLIE het willen en daar van te voren overduidelijk in zijn !



Succes! :thumbup:

Bij onze andere kinderen hebben we 9 maanden met kraamvisite gezeten en dat vonden we beide helemaal niet fijn.

En om nu rust in de tent te houden, voor onze jongens gaan wij een kraamfeest geven in een restaurant/zaaltje hier in de buurt. we hebben de datum al vastgelegd en is 7 weken na de uitgerekende datum. We hebben vorige week alles al doorgesproken en bij binnenkomst krijgt iedereen champagne met een roze of blauw kleurtje erin. Er wordt meerdere malen met hapjes rond gegaan.

Het is wel wat duurder, maar je hebt zelf ook een leuke middag en hoeft nergens voor te zorgen.

Je kan er lang of kort over praten, maar ik vind; het is jullie kind en jullie bepalen door wie het vast wordt gehouden. Als je het alleen door jezelf en door de opa’s en oma’s wil laten vasthouden, dan moet de andere visite dat respecteren.



Ik kan je vertellen dat ons kindje echt niet van arm op arm gaat als het geboren is, ze kunnen ernaar kijken als ik of mijn vriend het vast heeft. Zijn ze het daar niet mee eens, dan hebben zij pech ( overigens geldt dit niet voor de opa’s en oma’s, maar dat is natuurlijk een ander verhaal dan de andere visite).

Mar, allereerst vind ik het vooral heel goed dat je er nu al bij stilstaat en vooral omdat je 'm al aan voelt komen; dat je bang bent dat je over je grenzen gaat/laat gaan. Des te meer reden om héél duidelijk te zijn. Ik zou als ik jou was je zus er nog eens op aanspreken, maar wel met een bloedserieuze blik. Daarbij beginnen te benadrukken dat je het heel leuk en lief vind dat ze zo betrokken is, dat je haar er ook graag bij wil betrekken, maarrrrrr wel op jouw voorwaarden. Gewoon eerlijk zijn: dat je graag met z’n drietjes wil zijn, dat het voor jullie ook heel erg wennen wordt, enz.

En geef dit ook door aan de kraamhulp. Die kan je (wel alleen de eerste week jammergenoeg) behoeden voor onnodige drukte.

Kun je manlief hier niet bij inschakelen? Hoe staat hij hierin? Misschien heeft zijn mening meer impact bij je zus?



En over het van hand tot hand gaan: Ik was vorige week bij een BV-bijeenkomst en daar werd het ook echt afgeraden vanwege het feit dat het gewoonweg niet goed is om je kind aan ‘vreemde’ bacteriën bloot te stellen. Je schijnt in je gezin een soort bacterie-huishouding te hebben en daar moet je kindje aan wennen. Niet goed om dat kringetje groter te maken. :naughty: Opa’s en oma’s kunnen nog net, de rest niet meer. Lekker bij je houden dus. :wink:



Succes ermee!!

Sowiezo verstuur ik de geboortekaartjes pas een week later. Heb ik bij Samara ook gedaan en in die eerst belangrijke week krijg je de rust die je ook zo nodig hebt.

Verder ben ik heel duidelijk in wat ik wel en niet wil. Familie mag komen maar echt niet elke dag, daar heb ik gewoon geen zin in :hand:

Ik heb een vriendin die net zo opdringerig probeert te zijn als jouw zus… Ze begon al “ja dan kom ik je de eerste weken elke dag helpen en dan neem ik Samara wel een weekje bij me” … Nou echt niet!

Glenn die heeft ook 3 weken vrij dus die zal me gaan helpen en ik wil dat mijn hele gezin bij elkaar is, Samara zal ook aan de baby moeten wennen en om haar dan weg te halen lijkt me een foute boel. Bovendien heb ik mijn meisje gewoon graag in mijn buurt.



Geef goed je grenzen aan hoor meid, het is jouw kraamweek en niet die van een ander :wink:

idd wat TaMa zegt zou ik ook doen

ook al is het moeilijk bij nabije familie

denk dat als je je moeder beld dat je bevallen bent dat je zus het ook snel weet

maar zo ie zo om de ergste drukte te voorkomen kan je de kaartjes verlaat versturen



ik heb het voordeel gehad dat veel fam. op vakantie was op het moment dat tygo geboren werd

me moeder, zussen en oma en de dag erna me schoonouders

zijn langs geweest die week, maar voor de rest is de drukte pas de week erna begonnen

dat vond ik achteraf gezien heel fijn en bij de volgende wil ik het ook zo



wat betreft van hand tot hand

mijn moeder had meteen zoiets van geef hier mijn klein kind

was net uit het zh en was te moe om wat te zeggen

en pat te onder de indruk

maar goed mijn moeder was na 2 weken overtijd gewoon helemaal gelukkig dat tygo er dan eindelijk was

mijn schoonouders daar in tegen was tygo 2 maanden dat ze voor het eerst echt vast houden

op het moment dat ze er waren lag hij gewoon lekker te slapen

dus dan haal ik hem niet uit zijn bedje

en een volgend bezoek was dus pas 2 mnd erna



nu vind tygo alles en iedereen lief en leuk dus mag men hem best vast houden

maar ben blij dat de eerste week echt voor mij en pat was

en ook gewoon duidelijk zijn hoor

gewoon tegen haar zeggen dat je het niet leuk vind dat ze zich zo opdringt

moet je toch kunnen zeggen vind ik

uhm… ik heb het er wel met marcel over gehad… maar we weten nog niet of marcel de week dat de kraamverzorgster er is vrij neemt of een week later…



tijdens mijn intake met de kraamzorg werd er heel duidelijk naar mijn wensen gevraagd… en de kraamverzorgster gaf aan dat dat ook een onderdeel van haar taak is… mensen de deur wijzen als het je te veel word en mensen gewoon weigeren als ze zonder afspraak komen…



houd een agenda bij…persoonlijk zou ik er niet veel moeite mee hebben als mijn ouders er elke dag zijn…

mijn schoonouders ook niet… als het me te veel word dan zeg ik het en dat vinden ze avsoluut niet erg…



gewoon je grens duidelijk aangeven…en anders heb je je partner ook nog… doet hij dat…

qua het vasthouden… dat kan ik echt niet zeggen… misschien ben ik heel makkelijk en misschien ook niet…

ik laat het je nog wel weten… :wink:

lastig is dat hè! Ik heb me hier ook zooo druk om gemaakt tijdens mij zwangerschap.

Wij hebben op het geboortekaartje gezet, ‘graag even bellen’ en 'moeder en dochter rusten van…tot… dat is hier in Frankrijk helemaal niet gebruikelijk maar daar had ik sch**t aan



Mijn familie en vrienden wonen in NL dus dat was vrij simpel, die waren er niet (mijn ouders konden na 2 weken komen, hoewel ik mijn moeder wel erg gemist heb die eerste week!!)

Zijn ouders wonen 300km verderop en waren er de dag erna en zijn een paar dagen gebleven, ik lag in t ziekenhuis en als ze tè lang bleven zei ik gewoon ‘ehm ik wil haar nu graag voeden’ en dan gingen ze weg.



Na een aantal weken kraamfeest gegeven in NL, erg leuk!



Maar t kan zo anders, zeker als je niet duidelijk bent, tegelijkertijd beviel een vriendin hier in Frankrijk en zij had soms 30 :shock: mensen op bezoek in het ziekenhuis!! belachelijk! zowiezo ook belachelijk dat t verplegend personeel dat toeliet maar goed.



Geef dus goed aan in het ziekenhuis of aan de kraamhulp wat je wil, wanneer je mensen weg wilt hebben enz. Een buitenstaander kan dat makkelijker zeggen en daarbij als je net bevallen bent is alles zowiezo emotioneler en moeilijker om te zeggen misschien dus helemaal fijn als iemand anders dat doet.

ronald en ik hebben er goed over gepraat en zijn het met elkaar eens dat we de eerste 8 dagen dus als de kraamhulp er is gewoon bezoek ontvangen we rusten van 13.00 tot 15.00 en vanaf 21.30. na die 8 dagen doen we even een bezoek stop. ronald is meteen na de bevalling twee weken vrij en de derde week gaat hij halve dagen werken. ook laten we de kleine als hij slaapt gewoon lekker in zijn bedje liggen de mensen kunnen dan lekker in zijn bedje naar hem kijken en als ze geluk hebben en hij word wakker en hij heeft gegeten kunnen ze hem vasthouden. behalve natuurlijk de opa’s en oma’s. maar wij vinden het niet goed als hij constant in armen ligt gewoon in bed slapen en van 13-15 is onze tijd. en de ochtenden natuurlijk. en nog 1 tip koop een kleine agenda waarin je kunt opschrijven wie er komen zodat je geen dubbele afspraken maakt en dus niet je hele huis vol zit de hele tijd. en jah zoals iedereen al zegt duidelijk zijn ok tegen je kraamhulp over wat en hoe je alles wil

Ik heb misschien ook nog wel een tip, ik heb op me geboorte kaartje laten zetten dat als ze willen komen dat ze moeten bellen voor een afspraak ipv tijden van tussen dan en dan rusten wij.

Zo weet niemand wanneer wij onze eigen rust hebben en kan je alles makkelijk plannen.

Onverwachts bezoek komt er gewoon niet in.

Ik heb net het geboorte kaartje van m’n schoonzus gehad, en daar staat op dat je welkom bent tussen 16.00uur en 18.00uur. Wel eerst bellen.



Ikzelf zit hier ook over na te denken, omdat ik de kraamweek en de weken erna zovaak bezoek kreeg dat ik het op een gegeven moment helemaal niet meer leuk vond (en ben eigenlijk echt een ‘mensen-mens’).

Op deze manier kan je naar bepaalde tijden ‘toe leven’ en weer je dat het maar kort is…