Hoe oud voor het eerst straf?

Hoe oud was jouw uk toen je voor het eerst je kindje straf gaf?



En hoe deed je dat?













( dan kan ik vast gaan nadenken daarover :wink: )

sil was net 1 geworden toen voor het eerst straf kreeg , hij heeft toen 10 tellen op de gang gestaan…





het was na aanleiding van een heeeeeeele boze driftbui :mrgreen:

straf… ik denk zodra ze zelf heel goed weten dat wat ze doen niet mag, en je ze al gewaarschuwd hebt…



hoe… ja dat weet ik nog niet zover ben ik zelf nog niet :mrgreen:

ja ik twijfel dus aan wanneer ie het nou door heeft die straf…



vandaag trok meneer in 1 ruk de kabel van de tv uit het stopcontact :shock:

buiten dat ik me de pleures schrok werd ik toch ook wel een beetje boos :shifty:



maar ja…WAT doe je dan he?



dus ik maar tot oogcontact gedwongen en heel boos gekeken en “neen DAT mag niet gezegd” en hem weggezet op een lege plek in de kamer…



maar ja…veel meer kan ik nu nog niet doen lijkt me…



dus graag hoor ik van meer mama’s hoe jullie deze fase doorkomen/doorgekomen zijn :shifty:

Hier ook zo rond de 1 jaar. Ik waarschuw 1 keer dat iets niet mag, daarna tel ik tot drie. Luistert hij niet dan pak ik hem op en zet ik hem altijd in het zelfde hoekje van de kamer tegen de kast en spreek hem daar op ooghoogte toe en zwaai met mijn vinger van foei (doet ie nu dus vrolijk na), vraag dan of hij het begrepen heeft en hij knikt en roept dan jaahh. Vaak blijft hij dan zelf nog een aantal tellen zitten en houd er ook mee op. Gaat hij weer de fout in, dan beginnen we opnieuw, maar starten meteen met tellen. Lukt het dan nog niet, dan is meneer vaak gewoon moe en is het zijn manier om duidelijk te maken dat hij naar bed wil.



Hihi zo lijkt het een ideale moede en het ideale kind, maar dat is echt niet hoor. :mrgreen:

@Heksje wrote:

ja ik twijfel dus aan wanneer ie het nou door heeft die straf…



vandaag trok meneer in 1 ruk de kabel van de tv uit het stopcontact :shock:

buiten dat ik me de pleures schrok werd ik toch ook wel een beetje boos :shifty:



maar ja…WAT doe je dan he?



dus ik maar tot oogcontact gedwongen en heel boos gekeken en “neen DAT mag niet gezegd” en hem weggezet op een lege plek in de kamer…



maar ja…veel meer kan ik nu nog niet doen lijkt me…



dus graag hoor ik van meer mama’s hoe jullie deze fase doorkomen/doorgekomen zijn :shifty:




Dat boos aankijken en op een strenge toon zeggen werkt nu ongeveer. Hij krijgt dan ineens een hele zielig huilbui :think: … maar goed het komt dus wel aan. Want een time out ( de gang ofzo) vind ie prachtig. :eh:

Ik doe het precies als jou Heksje. Idd toespreken en ergens anders neerzetten…

als esmee iets heel stouts doet gaat ze in de box.



Als ze dan weer uit de box is en het weer doet spreek ik haar weer toe…nee, dat mag niet!

Doet ze het daarna weer gaat ze weer in de box…

@Bian25 wrote:

Ik doe het precies als jou Heksje. Idd toespreken en ergens anders neerzetten…

als esmee iets heel stouts doet gaat ze in de box.



Als ze dan weer uit de box is en het weer doet spreek ik haar weer toe…nee, dat mag niet!

Doet ze het daarna weer gaat ze weer in de box…






lijkt mij niet zo’n hele goede manier,want op die manier gaan ze de box als een eruuuug vervelend geval zien… :think:

Die box doe ik ook niet. Heb wel heel erg de neiging, maar idd is het nadeel dat het een strafplek wordt. Ik zit wel met hetzelfde hoor Heksje. Doe ook hetzelfde als jij. Morris doet me ook na. Zegt neeneenee en doet het toch. Bijv boeken uit de kast trekken.

Wat ik erover las en ook op de creche hoor is dat ze de nee nog niet echt kunnen begrijpen. Het kan wel zo lijken, maar het is meer imitatiegedrag.

De enige manier lijkt mij heeel geduldig gewoon zo door te gaan. Maar als er iemend de gouden tip heeft???!

op het kdv introduceren ze het ‘stout-stoeltje’ al van heel jong af aan

wanneer ze 3 keer gewaarschuwd hebben gaat een kindje op de stoel.

hoe jonger het kindje, hoe korter de ‘straf’

en ook hoe jonger het kindje, hoe meer ze erbij blijven.



het kindje van 1 ervaart het nog niet als straf

maar toch wordt er op deze manier aangeleerd.

vast vooruit denkend dus.





ik straf thuis eigenlijk niet

maar ik merk dat het wel steeds verder gaat, het gedrag

dus denk dat ik thuis nu toch ook wel eens een stoeltje ga neer zetten.



doe het thuis altijd eigenlijk zo: zeggen dat het niet mag, “neeeeeeee”

en ik haal hem er meteen weg.

dat heeft dus wel tot gevolg dat ik de hele tijd goed op moet letten

want alles waar hij bij is weggehaald, dat is extra interessant :mrgreen:

Ik zie zelf geen probleem in de box als strafplek, want ik gebruik hem daarnaast ook als leuke speelplek. Als je hem alleen als strafplek gebruikt, is het natuurlijk een ander verhaal (en daar zou ook misschien een hele discussie aan gewijd kunnen worden).



Als ik mijn dochter na een paar keer nee-nee zeggen bij de kastjes of staande lamp vandaan heb gehaald, gaat ze de 3e keer gelijk de box in. Dat is gelukkig ook het enige waarvoor ik haar straf op het moment.

@jacsansil wrote:

@Bian25 wrote:
Ik doe het precies als jou Heksje. Idd toespreken en ergens anders neerzetten…

als esmee iets heel stouts doet gaat ze in de box.



Als ze dan weer uit de box is en het weer doet spreek ik haar weer toe…nee, dat mag niet!

Doet ze het daarna weer gaat ze weer in de box…






lijkt mij niet zo’n hele goede manier,want op die manier gaan ze de box als een eruuuug vervelend geval zien… :think:


hier gebruiken we de box ook wel eens als strafplek… maar ondanks dat wil milan er nog graag in spelen op andere momenten!

hmmm mijn zoontje is toch bijna 1, maar heb totaal niet het idee dat nano dingen doet omdat ie weet dat het niet mag. Dat is toch stout zijn? Dat je iets doet waarvan je wéét dat het niet mag, en het dan toch doen?



Ben ik nou heel naief of is nano gewoon heel lief? Straffen is hier m.i. nog helemaal niet aan de orde. Heb ook niet het idee dat hij dat zou snappen. Kan natuurlijk dat dat vrij snel allemaal verandert, maar Tom bijvoorbeeld is toch een maand jonger dan nano…?

ja precies Fiep…daarom vraag ik me af hoe oud hij het wel begrijpt …ergo…wanneer ¨straf¨ wel zou ¨werken¨ voor 10 minuten :mrgreen:

ja maar je hebt dus twee dingen: stout zijn en effectief kunnen straffen. Maar ik heb het idee dat nano ook nog helemaal niet stout is, heb je bij tom wel dat idee?

Het voorbeel dat je aanhaalde, (iets met stekker), haalde je dat aan omdat je wil dat hij het niet meer doet omdat het gevaarlijk is, of omdat je het gevoel hebt dat ie wist dat ie iets gevaarlijks deed?

hij begrijpt voor geen cent dat het gevaarlijk is, en hem weghalen was alleen maar interessant…



maar ik vraag me dus af hoe oud kids ongeveer zijn wanneer ze begrijpen dat weghalen en een boos gezicht¨mag niet¨ betekent :shifty:

@Heksje wrote:



maar ik vraag me dus af hoe oud kids ongeveer zijn wanneer ze begrijpen dat weghalen en een boos gezicht¨mag niet¨ betekent :shifty:




Da’s wat anders dan straf, misschien kun je daar beter een aparte topic voor maken, want als mensen alleen de eerste bladzijde lezen, zien ze deze vraag niet staan.



Sinds een paar maanden snapt Lis dat wel, want als ik aanstalten maak om naar haar toe te lopen nadat ik al nee-nee heb gezegd, kruipt ze met een noodvaart weg.



Daarvoor schudde ze wel al een tijdje met haar hoofd keurig nee-nee, maar ging grijnzend verder met wat ze deed of ging iets anders doen dat ze met nee-nee associeerde.



Ik denk zelf dat ze het echte nee-nee pas begrijpen dus als ze iets over het jaar zijn, de ene natuurlijk sneller dan de ander.

bij weghalen geldt de wet van herhaling.

Desnoods duizend keer tot jij er gillend gek van wordt, maar dat is effectief.

Onder de 1 jaar is een kind voor straf nog te klein. Straf heeft enkel zin wanneer er sprake is van snappen.

tygo begrijpt dus echt wel als iets niet mag

hij weet dat ‘nee’ betekent dat het niet mag.

en de volgende keer dat hij weer daar in de buurt is,

dan kijkt ie me eerst aan voordat ie het dus weer doet



(wanneer hij echt gaat handelen naar ‘nee, mag niet’, dat zal nog wel ff duren whaha

maar begrijpen doet ie het wel hoor)



begrijpen dat iets gevaarlijk is,

dat snappen ze nog niet.

dan moeten ze eerst besef krijgen van gevaar

en daarna moeten ze het ook nog koppelen aan het woordje ‘mag niet’.





over het straffen al dan niet omdat ze iets al dan niet begrijpen:

je bent ook al aan het straffen als je iets na een paar keer ‘nee’ weghaalt waar je niet wilt dat hij/zij ermee speelt.

je bent ook aan het straffen als je je kindje ergens anders neer zet, ookal leid je hem dan af met iets anders…

het is allemaal straffen, je verbindt namelijk een consequentie aan bepaald gedrag…

misschien klinkt straffen gewoon te zwaar

Ik vind straffen inderdaad zwaar klinken. Een kind van 1 is nog niet bewust stout (een woord waar ik ook al zo’n hekel aan heb :wink: ). Ze doen ook niet bewust dingen wat niet mag. Ze weten dat op bepaald gedrag een reactie komt. Daardoor schudt ze vast met haar hoofd of kijkt ze eerst naar mij om te zien of ik ook reageer. Als Anyk de computer uit wil drukken weet ze dat wij nee zeggen en haar weghalen. Ze gaat bij voorbaat vaak alvast op haar buik liggen gillen :mrgreen: . 't Is nu voor haar nog een leuk spelletje. Voor mij soms minder. Verschonen is soms ook zo’n drama, want het schijnt erg leuk te zijn om je steeds om te draaien als je een schone luier krijgt. Vooral met een poepluier :? . Maar ik weet dat ze het uiteindelijk zal leren door het steeds te herhalen. Ik weet ook dat ze, als ik er niet ben, het wel zal doen. Regels gelden namelijk alleen maar als ik erbij ben. Zo werkt het nu eenmaal bij kleine kinderen. En om dan over stout en straf te gaan spreken :think: . Maar ja, dat is over de woorden. Het gedrag blijft hetzelfde.



Ik zeg 100.000 keer nee, heel consequent. Ik zet haar steeds weer weg en soms in de box. Maar daar probeer ik geen ‘strafplek’ van te maken. 't Is voornamelijk voor mijn gemak :oops: en haar veiligheid. Soms blijft ze iets doen en dan werkt afleiding ook. Even spelen en dan is ze vaak al weer vergeten waar ze mee bezig was.