Lotte is als ze onder haar eigen vriendjes en vriendinnetjes is, wel degene die het voortouw neemt (dit in tegenstelling tot bij andere kindjes zoals in haar vrij nieuwe klas, daar is ze weer vreselijk verlegen, maar dat ter zijde). Al zeg ik het zelf over mijn eigen kind, ze zal een ander kind niet gauw knijpen, slaan, bijten, duwen etc. Maar wat zeggen jullie tegen je peuter/kleuter als een kind van vergelijkbare leeftijd haar slaat, duwt, pijn doet? In eerste instantie zeggen we haar dat ze moet zeggen dat ze dat niet fijn vindt en dat het pijn doet. Maar zeggen jullie, als je geslagen blijft worden, sla maar terug??? In vind dat zo moeilijk en mijn man zegt dat ze maar terug moet slaan… Ik weet het niet… Het gaat puur om de reactie die Lotte in zo’n geval het beste kan geven. Ik wil dat ze wendbaar wordt en haar mannetje kan staan en voor zichzelf kan opkomen. Dus het gaat er niet om om met de moeder te gaan praten ofzo.
Groetjes,
Viratine
Hier ook een neefje met 'losse handjes ’ . Niet altijd uiteraard en niet vaak- zeker minder vaak dan in het begin, maar soms slaat ie Jasper gewoon uit het niks :roll: En niemand die snapt waarom. Nou begrijp ik uiteraard dat er een behoorlijk leeftijdsverschil tussen jouw dochter en Jasper (en diens 6 weken jongere ) neefje zit, dus zul je er altijd anders mee om gaan.
Wij zeggen iig NIET tegen Jasper dat ie terug moet slaan. Ik vind dat je een kind dan verkeerd gedrag aan leert: want als ie terug mag slaan, hoezo dan niet gewoon slaan? Dat snapt zo’n kleintje toch niet… Dus bij ons blijft het bij: de ‘dader’ weghalen uit de situatie, slachtoffer troosten, ‘dader’ eventueel straffen(hangt van de leeftijd af) maar iig streng toespreken, daarna kusje geven en verder spelen.
Nou scheelt het dat mijn schoonzus er meestal bij is dus doet zij dit. Maar als zij er toevallig eens niet is zoals van het weekend dan schroom ik er dus niet van om die kleine van haar eens streng toe te spreken. Hem en tik geven of Jasper zeggen dat ie terug moet slaan vind ik nergens op slaan(letterlijk ) en geeft een kind het verkeerde signaal!
Ik hoop dat je snel een oplossing vind die bij jullie past!
Succes :-*
ik leer Luna dat ze terug moet slaan
gisteren bijvoorbeeld…(kan er nog boos om worden :oops: )
we zaten in het stadhuis voor een paspoort voor Odin en ze hebben daar heel leuk een hoekje voor kinderen dat ze tv kunnen kijken
zit daar een jongetje (ouders nergens te bekennen natuurlijk :roll: ) die Luna zit te slaan
dus ik tegen dat jongetje hallo doe jij eens even normaal hou eens op met dat slaan!!
en tegen Luna als jij word geslagen moet jij gewoon terug slaan hoor
later weer komt Luna naar mij toe heeft hij haar gekrabbeld :shock: :o
dus ik weer tegen Luna als hij jou slaat/bijt/krabbelt dan mag jij hem gewoon slaan hoor
ik denk dat je kindjes best kan leren dat ze terug mogen slaan en niet als eerste mogen slaan
ik ga mijn kind niet aanleren dat ze zich maar moet laten slaan omdat ze niet mag terug slaan
@Angel & Luna wrote:
we zaten in het stadhuis voor een paspoort voor Odin en ze hebben daar heel leuk een hoekje voor kinderen dat ze tv kunnen kijken
zit daar een jongetje (ouders nergens te bekennen natuurlijk :roll: ) die Luna zit te slaan
dus ik tegen dat jongetje hallo doe jij eens even normaal hou eens op met dat slaan!!
dus ik weer tegen Luna als hij jou slaat/bijt/krabbelt dan mag jij hem gewoon slaan hoor
ik denk dat je kindjes best kan leren dat ze terug mogen slaan en niet als eerste mogen slaan
ik ga mijn kind niet aanleren dat ze zich maar moet laten slaan omdat ze niet mag terug slaan
Hier hetzelfde, Anne weet donders goed dat ze nooit mag beginnen met slaan, schoppen, bijten of krabben, maar als een kindje niet stopt als ze zegt dat ze dat niet wilt dan mag ze het van ons terug doen. Op de psz hadden we daar veel problemen mee, Anne werd maar wat in het rond geduwd. Ik heb er met de juf over gesproken en Anne moest maar daan haar komen. Dat loste niks op, Anne moest altijd iets anders gaan doen of iets dergelijks en de ‘dader’ kreeg een kort standje en ging verder waar Anne bv mee bezig was. We hebben toen tegen haar gezegd dat ze maar terug moet slaan of duwen, maar dus nooit mag beginnen. Laatst sloeg een kindje van bijna 3 haar met een kussen op de psz, uit Anne s verhaal te horen heeft ze wat terug gedaan, maar nu kreeg zij van de juf op haar kop omdat dat andere kindje niet beter zou weten. Nou, Anne is dan wel een jaar ouder, maar dat wil niet zeggen dat ze zich hoeft te laten slaan, ik ken het jongetje waar ze het over had en dat is een ettertje eerste klas en dan vind ik het heel erg dat een juf Anne een standje geeft, terwijl die jongen het verdiende. Wij bijten nog even op onze kiezen en dan gaat ze naar de basisschool, hopenlijk gaat het daar beter. O ja, op het turnen was een oudere jongen die telkens aan haar haren zat te friemelen, Anne gaf duidelijk aan dat hij moest stoppen, maar dat deed hij niet, telkens kroop hij dichter tegen haar aan en zat weer aan haar haren te frutten en te trekken. Op een gegeven moment draait ze zich om en geeft die jongen een fikse duw. Hij keek een beetje raar en is toen een kindje naar achter gaan staan en heeft Anne nooit meer lastig gevallen, dus prima zo. Als de juffen niets zien en/of niets zeggen, mag ze het zelf oplossen.
@Angel & Luna wrote:
dat zou ik mijn kind dus nooit zeggen. Ik vind dat echt iets goedkeuren wat je eigenlijk zou moeten afkeuren. (en ik durf te wedden dat een hoop kinderen die als eerste slaan, kinderen zijn die van hun ouders te horen krijgen dat ze 'maar gewoon terug moeten slaan, hoor, als iemand hun slaat'. Daarmee geef je toch een minder afkeurend signaal af ten opzichte van slaan en ander geweld dan wanneer je je kind vertelt dat slaan gewoon not done is.)
Ik zou dus gaan voor eerst mondeling tegen 'dadertje' zeggen dat het pijn doet wat hij doet en dat je wil dat ie stopt. En als dat niet helpt naar juf of ouder of andere toezichthoudende volwassenen gaan, zoals marloes vip zegt dus.
@fiep klophout wrote:
@Angel & Luna wrote:ik leer Luna dat ze terug moet slaan
dat zou ik mijn kind dus nooit zeggen. Ik vind dat echt iets goedkeuren wat je eigenlijk zou moeten afkeuren. (en ik durf te wedden dat een hoop kinderen die als eerste slaan, kinderen zijn die van hun ouders te horen krijgen dat ze 'maar gewoon terug moeten slaan, hoor, als iemand hun slaat'. Daarmee geef je toch een minder afkeurend signaal af ten opzichte van slaan en ander geweld dan wanneer je je kind vertelt dat slaan gewoon not done is.)
Ik zou dus gaan voor eerst mondeling tegen 'dadertje' zeggen dat het pijn doet wat hij doet en dat je wil dat ie stopt. En als dat niet helpt naar juf of ouder of andere toezichthoudende volwassenen gaan, zoals marloes vip zegt dus.
dus als Nano geslagen word en jij zegt er wat van tegen het andere kindje en die slaat gewoon verder (die ouders van het andere kindje waren niet in beeld he)
dan moet Nano zich maar gewoon laten slaan?
@Angel & Luna wrote:
@fiep klophout wrote:@Angel & Luna wrote:ik leer Luna dat ze terug moet slaan
dus als Nano geslagen word en jij zegt er wat van tegen het andere kindje en die slaat gewoon verder (die ouders van het andere kindje waren niet in beeld he)
dan moet Nano zich maar gewoon laten slaan?
als ik er bÃj ben, en ik zou zien dat nano's opmerking dat dat pijn doet en dat ie moet stoppen, niet zou werken, dan zou ik dat kindje toespreken, helpt dat ook niet, dan zou ik hem bij zijn arm pakken en zo zorgen dat ie stopt. Als er niemand bij is, dan zou ik hem denk ik aanleren om als het niet helpt om het kind te laten stoppen met slaan, uit de situatie weg te gaan en eventueel hulp van een volwassenen te gaan halen.
Ik weet het inmiddels, ik ben praktisch de enige pacifist van kok, die discussie is laatst al gevoerd, dus ik laat het hier verder bij denk ik.
Hier ga ik ook echt de boodschap dat terugslaan mag niet afgeven. Wat Fiep ook al zegt, dan geef je dus eigenlijk je goedkeuring voor gedrag wat je normaal gesproken afkeurt.
Op de basisschool van mijn middelste hebben ze vanaf de eerste dag op school geleerd om tegen elkaar “stop! dat wil ik niet” te zeggen als er iets gebeurd wat ze niet fijn vinden. Dat hebben we dus ook hier thuis maar zo ingevoerd. In de meeste gevallen werkt dat prima.
Als mijn zoon geslagen wordt (of iets anders wat hij vervelend vindt) en die uitspraak werkt niet dan gaat hij of naar de juf/ouders van het betreffende kind of loopt hij weg van de situatie.
weglopen uit de situatie…
ja misschien werkt dat nu nog op deze leeftijd en anders waar vind ik die plaats waar dat ook helpt? dan ga ik verhuizen :mrgreen:
tijdje terug zag ik wat oudere kinderen jaar of 8/9 denk ik
die hadden ruzie kind zei ook dat hij niet geslagen wou worden dat dat pijn deed
en liep weg uit de situatie (althans dat probeerde hij…)
hij werd dus gewoon achtervolgd door die ander :wall:
kind liet zich dus gewoon slaan :shock:
misschien ben ik dan zo’n rot moeder maar dat wens ik mijn kind niet toe dan heb ik liever dat mijn kind die ander een flinke mep terug geeft en dat het afgelopen is zodat die ander weet dat er met mijn kind niet te sollen valt
Ik denk (en hoop) dat situaties zoals jij ze hierboven beschrijft Angel echt de uitzondering op de regel zijn.
En daarbij…als ik mijn zoon zo in kan schatten, verwacht ik ook niet dat hij zich zonder zich te verweren laat slaan als hij niet uit de situatie weg kan komen. Maar dan vind ik het persoonlijk een ander verhaal worden. Ik zou me ook niet laten slaan als er geen andere uitweg uit de situatie was tenslotte.
Ik sluit mij volledig aan bij Fiep!
Ik zeg altijd tegen tigo dat hij niet mag slaan, en ook niet mag terug slaan! Hij moet het met woorden oplossen en lukt dat dan nog niet moet hij naar de juf/mij/opvang of wie dan ook gaan om het te zeggen.
Tigo is nogal het type van de losse handjes en dat vind ik als moeder vreslijk (al moet ik zeggen dat het tegenwoordig een stuk beter gaat). Als ik hem altijd maar had gezegd dat hij mag terug slaan weet ik zeker dat hij alleen maar agressiever had geworden
Ik sluit me ook aan bij Fiep.
Ik vind dat je zelf dan een verkeerd voorbeeld meegeeft aan je kind.
Als het echt zo ver gaat dat een ander kind echt niet ophoudt, dan denk ik dat een ieder op dat moment zich zal verweren.
Maar om bij voorbaat je kind al te laten terug slaan, nee daar ben ik niet voor. Dat lijkt mij de laatste uitweg
@fiep klophout wrote:
Ik weet het inmiddels, ik ben praktisch de enige pacifist van kok
Nee hoor, hier nog een :mrgreen: En uit bovenstaande reacties maak ik toch op dat wij niet de enige zijn
Maar ik moet ook toegeven dat in een situatie waarbij het andere kind na 2-3x ‘waarschuwen’ blijft slaan, schoppen of bijten ik toch gebruik zou maken van mijn stem :oops: . Nou weet ik dat ik een luid orgaan heb en anderen echt kan laten schrikken door alleen heel hard “STOP!” te roepen(dat hoort echt iedereen op het speelplein :shifty: ), dus ja ik zou wel blijven ingrijpen. Uiteraard natuurlijk vooral omdat Jasper nog te klein is om alleen te spelen. Hoe we dat straks aanpakken weet ik nog niet zo goed… :think:
Maar Eisblume, dan ben je er bij zelf.
Als Jasper straks ouder is en alleen buiten speelt of op school zit, ben je er niet altijd bij.
Maar ik vermoed dat een kind dat geen uitweg ziet op een gegeven moment toch in de verdediging zal gaan. Tja dat gebeurt dan maar nogmaals, ik zal het nooit aanmoedigen om direct al terug te slaan.
Eerst verbaal proberen op te lossen en/of weglopen uit de situaties en hulp vragen aan bijv. de juf.
Ik probeer ook thuis nu mee te geven dat Merijn eerst naar mij toe komt als hij en Xander ruzie ergens over hebben. Voorheen was het zo dat Merijn direct eigen rechter ging spelen en Xander wegduwde of i.d.
Nu probeert hij eerst zelf op te lossen door Xander te waarschuwen, als dat niet helpt komt hij steeds vaker naar mij toe om me te waarschuwen dat Xander hem in de weg zit. Zo voorkomen we een hoop geruzie en gehuil thuis
@jet wrote:
Maar Eisblume, dan ben je er bij zelf.
Als Jasper straks ouder is en alleen buiten speelt of op school zit, ben je er niet altijd bij.
@eisblume wrote:
[…]vooral omdat Jasper nog te klein is om alleen te spelen. Hoe we dat straks aanpakken weet ik nog niet zo goed… :think:
Dat zeg ik ook
ik bedoelde het ook niet zo als jij het opvat
het was meer een reactie op jou, ik weet nog niet hoe het aan te pakken,… lekker he, praten op een beeldscherm
@jet wrote:
ik bedoelde het ook niet zo als jij het opvat
het was meer een reactie op jou, ik weet nog niet hoe het aan te pakken,… lekker he, praten op een beeldscherm
Oh sorry :oops: verkeerd begrepen :mrgreen:
Idd lekker zo’n online sessie :roll:
Ik heb genoeg kinderen in de klas die thuis geleerd krijgen dat ze maar terug moeten slaan en heb er een gruwelijke hekel aan. Het lost helemaal niks op en van t een komt het ander. Emma kneep laatst een kind en duwt ook, als kinderen “haar lastig vallen”(ofwel te dicht in haar buurt komen en ze dat spannend vind haha) nu al zeg ik dan dat ze moet zeggen, Nee dat wil ik niet of vind ik niet leuk, al snapt ze het nog niet natuurlijk. :mrgreen: Hoe vaak ik op school niet ruzies moet oplossen met ja maar hij begon enz. Ze krijgen dan meestal allebei van mij op hun “donder” Degene die begint omdat die is begonnen en degene die het terugdoet omdat die zelf net zo verkeerd bezig gaat daarna en ons moet inschakelen. Maar ook kkrijgen ze wel de boodschap dat ik snap dat “het slachtoffer” boos is geworden als je geslagen wordt ofzo, maar dat er andere manieren zijn om het op te lossen. Ga eens na, als iedereen een kind leert terug te slaan, geven we toch een slecht voorbeeld, dan is het einde toch zoek? Neemt niet weg dat er wel eens uitzonderingen zijn. Je hebt wel eens kinderen die voortdurend geplaagd worden of gepest en zich niet verweren, dan denk ik wel eens schop toch eens een keer heel hard terug, dan is het meteen afgelopen!
Ik vind t wel oké dat kinderen van zich afbijten en op zich dus ook niet verkeerd dat Emma nu al niet over zich heen laat lopen, maar ik ga haar toch echt leren het anders op te lossen. Denk wel dat als ze gepest zou worden ik haar bij uitzondering zou vertellen eens een keer flink hard terug te doen, maar dan moet t niet eenmalig zijn, maar echt vaker gebeuren.
Ik zou mijn kind leren zich lichamelijk te verweren en zich verbaal te leren verweren. Daarbij inderdaad hulp inroepen van een volwassene oid.
Defensief optreden dus, zonder zelf agressief te laten zijn.
Laten terug slaan vind ik echt geen optie.
Dat wordt een leuke maatschappij als iedereen op elkaar gaat inmeppen en dat van jongsaf aan geleerd wordt dat je gewoon terugslaat.
Ik geloof dat je een kind moet bijbrengen dat dat juist geen goede normen en waarden zijn.
Ik heb mijn kinderen geleerd niet te slaan en zéker niet terug te slaan. Op school leren ze “stop, hou ermee op”. En natuurlijk zullen er altijd kinderen zijn die dan niet stoppen maar ze zijn mondig genoeg om er dan mee naar de juf te gaan. Slaan is echt not done hier :naughty: