Hoe oplossen bij onenigheid

Ik sluit me ook aan bij fiep. :mrgreen: :wink:

Ik heb zelf vroeger -als klein meisje- van mijn vader geleerd mijzelf te verweren wanneer ik lichamelijk lastiggevallen zou worden… En blij dat ik was dat hij mij dat geleerd heeft! Ik heb het -gelukkig- NOOIT hoeven gebruiken, maar ik was al heel blij met de tips die hij mij meegegeven heeft… :wink:

Q. leer ik nu níet terug te slaan, krabben of bijten wanneer andere kinderen dat bij hem doen. Wél leer ik hem dat, wanneer andere kinderen hem pesten of lichamelijk aanvallen, hij dat tegen mij of een andere ouder moet zeggen.

Ik heb één keer gehad dat Q. heerlijk lief in zijn uppie bij ons op 't pleintje aan het spelen was… :inlove: Ik was in de tuin bezig, en ik hoorde dat twee jongens (jaar of 7, 8) ook op 't pleintje kwamen spelen. Op een gegeven moment hoor ik Q. zeggen: ‘Mag ik meespelen?’ waarop zij zeggen: ‘Nee, jij bent veel te klein!’ Q. ging daarna zijn eigen gang weer, gelukkig. Opeens vond ik het wel érg stil worden op 't pleintje… Ik loop naar de deur en kijk rond op 't pleintje… Zie ik de twee rotjochies bij Q. staan, ze hadden hem ingesloten en… allebei een stok in de lucht, klaar om Q. te slaan mét die stokken… :shock: :evil: Toen kwam bij mij dat duiveltje om de hoek kijken en zei keihard: ‘Hey! Zijn jullie helemaal GEK geworden?!?’ Q. stond nog onwetend tussen hen in, dat koppie van hem… :cry: Die rotjochies schrokken zich helemaal lam, en ik zei er nog achteraan: ‘Laat ik dat nog één keer zien, en dan breng ik jullie hoogstpersoonlijk naar jullie ouders!’ Ik heb ze nooit meer gezien… Kom nou zeg, mijn eigen kind slaan met een stok… Dát dacht ik dus niet…

Ik vind het ook een lastige situatie, wat leer je je eigen kind aan wanneer hij geslagen o.i.d. wordt? Tot nu toe dat hij naar mij toe moet komen wanneer zoiets gebeurt, of dreigt te gaan gebeuren… Ik vind wél dat hij zich NIET hoeft te laten slaan, maar bij een eerste klap zou ik toch liever hebben dat hij wegloopt van de situatie… Maarrr… Als diegene hem dan achterna komt om hem nóg een keer te slaan o.i.d., mag hij hem van mij tegen de vlakte slaan… :oops: Dat heb ik vroeger van mijn ouders geleerd, nooit als eerste slaan en nooit direct terugslaan… Maar ALS ze je daarna nóg eens achterna komen… Dan vragen ze er zelf om…

Maar het blijft lastig… :think:

Ook ik sluit me aan bij Fiep.

Wij hebben onze kinderen geleerd dat ze er wat van zeggen als ze pijn gedaan worden. Houdt het niet op dan hebben we ze verteld dat ze naar ons of op school naar de juf toe moeten gaan als ze geslagen/geknepen of gebeten worden. Terugslaan wil ik niet want dat kan uit de hand lopen. De een slaat, de ander slaat terug, de eerste pakt het eerste wat hij tegenkomt en slaat daarmee, de andere gaat ook iets opzoeken en voor je het weet heb je een vechtpartij.

Als we onze kinderen wel terug laten slaan leren we ze niet dat slaan fout is en voor je het weet beginnen ze wel zelf met slaan als een ander verbaal iets doet wat ze niet willen.