Hoe moet ik dit zien?

Kon even geen passende titel bedenken, maar ik heb een vraag mbt een sollicitatie die ik heb gedaan.



In de vacature stond de sluitingsdatum vermeld, en ook de datum dat de gesprekken zouden zijn.



De sollicitatiegesprekken zijn dus vandaag, en ik heb dus niets gehoord.

Ik vind het niet erg charmant dat ze niets hebben laten horen, ook niet eens de moeite om dan een afwijzing te sturen.



Manlief vind dat ik moet bellen om te vragen hoe het zit.

Hij denkt dat het misschien een test is om te kijken wie er reageert, maar dat vind ik onzin. Als er niemand terug zou bellen, hebben ze dus ook geen kandidaten.

Maar hij vind sowieso dat ik even moet informeren.





Ikzelf heb nu het idee dat ze door in de vacature te zetten wat de datum is van de gesprekken, dat je daardoor weet of je bent afgewezen ja of nee, als je voor die tijd niets hebt gehoord.



Weet iemand of dat dat een standaard regeltje is?

Ik heb namelijk geen zin om te bellen en een flater te slaan, als blijkt dat het heel gebruikelijk is om zo’n datum te vermelden, en je dan ook niets hoort als je niet bent uitgenodigd.

Het zou kunnen zijn dat ze het er expres ingezet hebben, zodat mensen weten hoe of wat.



Maar als je de baan echt graag zou willen, mag je zeker bellen.

Wie weet hebben ze wel een brief gestuurd en is die niet aangekomen :shifty:

Als je echt wilt, moet je initiatief tonen. :wink:



Willen ze niet dat je belt, moeten ze maar een brief sturen dat je het niet geworden bent 8)

Je hebt recht om te weten hoe of wat.



En afwachten geeft een komende werkgever niet het gevoel dat je ECHT graag wilt :wink:

Ik zou bellen, je mag toch vragen om duidelijkheid voor beide kanten?!

Ik zeg"ook bellen: Ze hadden je moeten berichten.

Ik zou gewoon ff bellen met de vraag of je brief in goede orde is ontvangen en of er al een datum voor de gesprekken bekend zodat je daar je planning op aan kunt passen.

Ze hebben misschien de gespreksdatums wel veranderd.



Nu weet je helemaal niks dus nee heb je, ja kun je krijgen. :wink:



Ik had het laatst namelijk ook dat ik al een tijdje op een bericht zat te wachten terwijl de sluitingsdatum om te reageren al verstreken was.

Kreeg uiteindelijk pas 3 weken later te horen dat ze mijn brief hadden ontvangen maar nog bezig waren om de gesprekken te plannen.

Ik zou ook even bellen. Niet in de hoop dat je die functie nog zal krijgen, maar zeker wel om even duidelijk te maken dat het niet zo netjes is om zo met sollicitaties om te gaan.



Een korte afwijzingse-mail had al genoeg geweest. (Als ze die afwijzingstekst gewoon één keer maken en plakken en knippen, zeg maar, kost dat echt geen extra moeite) Wel zo duidelijk voor jou.



Ik ben ook druk aan het solliciteren en erger mij er ook dood aan, dat je van sommige sollicitaties niets meer hoort.

Ik zou ook een bellen.

Mss hebben ze je afgewezen op je brief bv en dan weet je evt bij een volgende solli wat je daar aan kunt veranderen.

ook ik zou even bellen. Veel werkgevers stellen het op prijs om te maken te hebben met een sollicitant die voor zich zelf op komt… Dat bewijst wel dat je een vrouw bent die iets durft en niet stilletjes afwacht…



Succes!!!

Waarschijnlijk is het zo dat ze je pas bericht sturen als ze iemand gevonden hebben. Het kan natuurlijk altijd zijn dat bij degenen die ze oproepen geen geschikte kandidaat zit. Dan gaan ze dus verder met de andere eventuele geschikte personen. Dit is een heel gebruikelijke procedure. Je kunt natuurlijk altijd even informeren morgen of overmorgen.

ik geloof neit dat ze het met opzet doen om te kijken welke kandidaat assertief genoeg zijn…dat vind ik wel erg ver gezocht en ook risicovol voor een bedrijf.



maar ik zou, als het een leuke baan was, wel even erachter aan bellen. gewoon even vragen of de brief goed is aangekomen omdat je tot op heden nog niks gehoord hebt (hetgeen ik overigens echt niet netjes vind).



ik kreeg ooit, maaanden na een sollicitatie waar ik ook bij op gesprek ben geweest, een mailtje met het bericht: uw mail met de titel sollicitatie functie bladiebla is zonder gelezen te zijn verwijderd…



ik denk dat het van een tweede collega was die gestopt is of zo, maar ik vond het een behoorlijk slecht mailtje om te krijgen…

@fiep klophout wrote:

ik kreeg ooit, maaanden na een sollicitatie waar ik ook bij op gesprek ben geweest, een mailtje met het bericht: uw mail met de titel sollicitatie functie bladiebla is zonder gelezen te zijn verwijderd…




Dat vind ik hellemaal schandalig.

Zeker tegenwoordig dat je met een kort mailtje alles netjes kan afhandelen. Kleine moeite groot plezier, dan weet je tenminste waar je aan toe bent.



Ik kreeg laatst een net mailtje terug dat ze al een aantal personen voor een gesprek hadden uitgenodig, en dat ze wel mijn CV wilden bewaren mocht daar geen geschikte kandidaat uit komen.

@Lynda wrote:

@fiep klophout wrote:
ik kreeg ooit, maaanden na een sollicitatie waar ik ook bij op gesprek ben geweest, een mailtje met het bericht: uw mail met de titel sollicitatie functie bladiebla is zonder gelezen te zijn verwijderd…




Dat vind ik hellemaal schandalig.

Zeker tegenwoordig dat je met een kort mailtje alles netjes kan afhandelen. Kleine moeite groot plezier, dan weet je tenminste waar je aan toe bent.



Ik kreeg laatst een net mailtje terug dat ze al een aantal personen voor een gesprek hadden uitgenodig, en dat ze wel mijn CV wilden bewaren mocht daar geen geschikte kandidaat uit komen.


nou ik wist dus wel waar ik aan toe was, want ik was al maaanden voor ik dit mailtje kreeg op gesprek geweest voor die baan.

ik denk dat een of andere mailbox ophield met bestaan of zo en alle ongelezen mailtjes vanzelf deze mail verstuurde. maar echt vriendelijk komt het niet over nee…ongelezen, verwijderd…

Tjee, Fiep dat is wel heel vervelend om zo’n mailtje te ontvangen.



Het vervelende is dat je interesse toont in een bedrijf of organisatie, en ook al ben je niet geschikt en lachen ze zich een bult om je brief, het is dan wel netjes om iemand ook even op de hoogte te stellen, nadat ze belangstelling tonen.



Ik had eigenlijk ook niet verwacht dat ik uitgenodigd zou worden.

Het is op een BSO, en dan als planner.

Je schrijft dus de kindjes in, houd je bezig met de wachtlijsten en reserveert plaatsen, dat soort dingen. Ook het beantwoorden van de telefoon, en kleine administratieve taken.



Nu stonden er geen eisen bij, alleen minimaal een MBO diploma.

Nou dat heb ik, alleen dan als Laborant… :angel: 8)



Het leek me echt een hele leuke functie, zeker omdat ik het bij mijn huidige baan niet meer zo naar mijn zin heb.

Het was even leuk, maar ik ben toe aan wat anders, iets uitdagenders.



Maar ik ga zo toch maar even bellen.

Ben eigenlijk wel benieuwd wat de reden is.

Persoonlijk denk ik dat je al te laat bent met bellen. Mij is altijd geleerd om even een paar dagen na het sluiten van de inzendingsdatum te bellen om te vragen of mijn brief is geariveerd.



Op de dag van de gesprekken nog bellen terwijl je niets hebt gehoord lijkt me erg pijnlijk. Je bent het duidelijk niet geworden.



Mijn man heeft het afgelopen jaar veel gesoliciteerd en van geen bedrijf ook maar bevestiging van ontvangen van de sollicitatie noch een afwijzing als hij niet verder door mocht. Daarom ook zelf maar gebeld, dus wisten zeker dat zijn bireven ontvangen waren.

Bedrijven zijn schijnbaar erg laks geworden.





Helaas pindakaas zou ik denken in jouw geval, doorgaan op zoek naar iets anders!

Hier helaas ook erg veel ervaring met bedrijven en uitzendbureaus die gewoon helemaal niks van zich laten horen, nadat je er gesolliciteerd hebt. Ook niet een afwijzing of bedankje, gewoon totaal geen reactie! Ik vind dat zelf behoorlijk asociaal, maar schijnbaar is dat normaal tegenwoordig… :hand:

@fiep klophout wrote:

@Lynda wrote:
@fiep klophout wrote:
ik kreeg ooit, maaanden na een sollicitatie waar ik ook bij op gesprek ben geweest, een mailtje met het bericht: uw mail met de titel sollicitatie functie bladiebla is zonder gelezen te zijn verwijderd…




Dat vind ik hellemaal schandalig.

Zeker tegenwoordig dat je met een kort mailtje alles netjes kan afhandelen. Kleine moeite groot plezier, dan weet je tenminste waar je aan toe bent.



Ik kreeg laatst een net mailtje terug dat ze al een aantal personen voor een gesprek hadden uitgenodig, en dat ze wel mijn CV wilden bewaren mocht daar geen geschikte kandidaat uit komen.


nou ik wist dus wel waar ik aan toe was, want ik was al maaanden voor ik dit mailtje kreeg op gesprek geweest voor die baan.

ik denk dat een of andere mailbox ophield met bestaan of zo en alle ongelezen mailtjes vanzelf deze mail verstuurde. maar echt vriendelijk komt het niet over nee…ongelezen, verwijderd…




Je kunt maitljes ontvangen met een “autovoorbeeld”, dus onder je lijst met mailtjes krijg je dan het mailtjes gelijk te zien. Hiervan ontvangt de verzender geen leesbevestiging, terwijl deze wel gelezen is ;). Dus dat je mailtje verwijdert is zonder dat het is gelezen wil niet zeggen dat het ook echt niet is gelezen ;). Wel l*llig dat je het berichtje krijgt maar weet bijna zeker dat (als je uitgenodigd was) het mailtje is gelezen.

Ik zou trouwens nog wel even bellen om gewoon te vragen of ze je sollicitatie hebben ontvangen en of er misschien iets verkeerd is gegaan met de post?

Gewoon bellen zeg ik net als mijn voorgangsters. Om zoveel redenen kan de procedure uitgelopen zijn en wie weet hebben ze de meest geschikte kandidaat (nog) niet gevonden en breng jij jezelf nu weer even onder de aandacht en je weet nooit waartoe het leidt.



Dan kun je meteen vragen of je nog in de procedure zit en hoe dat verder gaat lopen.



Er is een officiele “sollicitatie-code” zoals men met sollicitanten en sollicitaties om moet gaan, maar ja, is GEEN verplichting.



Ik geef je dit advies als HR-manager :mrgreen:



Succes, Petri

Bedankt voor de adviezen.



Kreeg de betreffende mevrouw niet aan de lijn (te druk met gesprekken…?), en heb dus een mail gestuurd:



Geachte mevrouw …,



Ik heb bij u een sollicitatie gedaan naar de functie van medewerker planning en plaatsing.



Uit de vacature heb ik vernomen dat vandaag de sollicitatie gesprekken zijn gehouden.



Ik heb op mijn sollicitatie geen reactie ontvangen, en neem om deze reden aan dat ik niet in aanmerking kom voor deze functie.



Graag zou ik alsnog een reactie van u ontvangen en zou ik ook graag aan u willen vragen waarom ik niet uitgenogd ben voor een gesprek.

Wellicht kan mij dit in de toekomst helpen bij een eventueel volgende sollicitatie.



Alvast bedankt.



Met vriendelijke groet,



Anneke …




Ben benieuwd of ik een reactie krijg, en wat voor eentje.

wat knap zo’n mailtje …goed hoor



ben benieuwd wat voor antwoord je idd terug krijgt