Hoe lang drinken is normaal en mag t maar 1 borst zijn?

Even een borstvoedingsvraagje van verse moeder: Wout drinkt vrij kort en maar aan 1 borst, hij is meestal binnen 10 minuten al “klaar” en dan nog wel wakker maar wil niet meer de tweede borst. Als ik een half uur of langer wacht lukt het soms wel maar dan geeft hij daarna over, waardoor ik het idee krijg dat ik 'm volgepropt heb… Wat ik me afvroeg is of de productie nou gaat teruglopen, ik bedoel, er zit steeds 6 uur (en 's nachts nog langer) tussen dat de borsten goed leeg worden gemaakt. Moet ik het toch anders aanpakken? Iemand een goed idee?



groetjes!

Sija

lieve foto trouwens.





10 minuten kan best, er zijn kleintjes die zich heel snel vol tanken. En misschien spuit de melk er wel uit joh, zit hij zo vol :wink:

Is ie verder tevreden en zijn z’n luiers nat?

Als zo’n kleintje teveel krijgt dan geeft hij het vanzelf wel terug, zijn maagje is klein he.



Over 1 borst: ik voed nu bijna 4 maanden met één borst, gaat uitstekend!! Ik heb aan een kant geen toeschietreflex en dat wil dus gewoon niet heel goed.

Hier altijd 1 borst drinkers gehad (tot een maand of 8/9 en dan wel 2…klopt wel denk ik als je het aantal cc’s dan ongeveer bekijkt) en óók maar 10 minuutjes hoor…

Volg maar je gevoel,geef hem gewoon lekker op verzoek dan stemmen jullie mooi op elkaar af!

Desnoods bied je hem wat vaker de (.),ik geloof wel dat ze zo klein weer niet te lang noiet ‘‘mogen’’ drinken :think:

Als jij goed voor jezelf zorgt,goed rinken en lekker eten dan komt het met de bv zéker goed!!

Wat een schatje is hij zeg :inlove:

Dank voor de adviezen, voel me weer wat meer gesterkt in dat het wel goed komt met Wout en de borstvoeding. Blijkbaar heb ik een sneldrinkend babietje (best handig! :slight_smile: ).

En lief is ie he :inlove: :inlove:

Best handig idd :mrgreen: .

Liever eentje die na 10 minuten tevreden is, dan eentje die steeds in slaap valt en waar je een uur mee bezig bent.



Het CB geeft ook van die adviezen over hoeveel voedingen minimaal en hoelang ertussen mag zitten. Maar die adviezen zijn gebaseerd op KV, niet op BV. Voor BV geldt toch vraag en aanbod, mits je kind gezond is. Vertrouw maar op Wout, hij weet het beste hoeveel honger hij heeft. Zolang hij plast en groeit zit je goed.

later , als ze groter worden, kan 10 minuten heel goed

maar in het begin hoort een voeding langer te duren, 20 minuten per borst. 10 minuten per keer als je kindje nog zo jong is, is echt te kort.



Groeit hij goed?

Zeker weten doe je dat als je hem even laat wegen op het CB. Dat zou ik wel doen. Houd ook de plasluiers goed in de gaten, hij moet er minstens 6 op een dag hebben. Ook poepluiers moet je 4 per dag minimaal voorbij zien komen. Zo niet, neem dan contact op met een van de vrijwilligersorganisaties , die vind je via http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl of http://www.lalecheleague.nl

Nou Tyas heeft nooooooooooooooooooit 20 minuut per kant gedronken hoor en 4 keer per dag een poepluier haalde hij ook never. Eerder 4 keer per week rond die leeftijd. En groeien deed hij super :mrgreen:



Richtlijn blijft voor mij toch de natte luiers, tevrede baby en de groei die goed gaat. Voor je eigen gemoedstoestand zou je iedere week kunnen wegen maar must is het niet.

Milan en Matteo waren/zijn ook snelle drinkers!! ze hebben noooit 20 minuten per borst gedronken…



MIlan heb ik 11 maand lang met alleen maar de rechterborst gevoed en dan dronk hij ook maar max 10 minuten…



Matteo voed ik nu met beide borsten! hij drinkt nu eigenlijk ook altijd maar 1 kant per keer… en heeft nog nooit langer dan 10 minuten gedronken!

@FloorS wrote:

Ook poepluiers moet je 4 per dag minimaal voorbij zien komen. l




Dat is niet waar! Op borstvoeding komt het zelfs voor dat babytjes maar 1 keer in de week poepen ( soms zelfs nog minder) en dat mag gewoon.

In bv zitten namelijk geen afvalstoffen, dus wanneer er geen poepluiers komen betekent dat dat je kindje alles zelf gebruikt. De plasluiers zijn de graadmeter



Finn drinkt ook in een hele kleine 10 minuten mijn borst leeg, hij drinkt er wel 2. Maargoed, als hij verzadigd is is ie verzadigd…

@Linda_ wrote:

@FloorS wrote:
Ook poepluiers moet je 4 per dag minimaal voorbij zien komen. l




Dat is niet waar! Op borstvoeding komt het zelfs voor dat babytjes maar 1 keer in de week poepen ( soms zelfs nog minder) en dat mag gewoon.

In bv zitten namelijk geen afvalstoffen, dus wanneer er geen poepluiers komen betekent dat dat je kindje alles zelf gebruikt. De plasluiers zijn de graadmeter.


Voor een jonge baby zijn de poepluiers absoluut óók een belangrijke graadmeter. Van de leeftijd van ongeveer zes weken kán het zijn dat de frequentie van de poepluiers verandert en dan kan het idd zijn dat een baby maar één keer per week poept of er zelfs nog meer tijd tussen laat zitten. Een jonge baby moet echter, zoals Floor aangeeft, in ieder geval vier keer per dag zachte, lichtgekleurde ontlasting hebben (ongeveer ter grootte van een flinke munt). De poepluiers maken onderdeel uit van de volgende richtlijnen om te kunnen bepalen of een baby voldoende binnenkrijgt: het aantal voedingen per etmaal, de groei per week, het aantal plasluiers per etmaal en de vraag of de baby tevreden en alert is.



Edit: Lactatiekundige Gonneke van Veldhuizen heeft op haar site alles m.b.t. de basis van bv en de aandachtspunten nog eens op een rijtje gezet: http://www.eurolac.net/index.php?p=8 .

@Sija wrote:

Wat ik me afvroeg is of de productie nou gaat teruglopen, ik bedoel, er zit steeds 6 uur (en 's nachts nog langer) tussen dat de borsten goed leeg worden gemaakt. Moet ik het toch anders aanpakken? Iemand een goed idee?

Hoi Sija,
Even voor de beeldvorming hoor :wink: Bedoel je hiermee dat er overdag ook zes uur tussen twee voedingen zit of bedoel je te zeggen dat de ene borst, omdat je kindje één borst per keer krijgt, pas na zes uur weer aan bod komt?

Verder geef je aan dat je zoontje meestal na tien minuten klaar is. Het belangrijkste is, dat je baby ook echt effectief aan de borst drinkt, dus dat hij geruime tijd ritmisch met lange halen drinkt (zuigen-slikken-ademhalen met af en toe een pauze). Drinkt hij de borst ook goed leeg? Een borst is goed leeg (helemaal leeg is ie nooit) als deze na het voeden soepeler aanvoelt dan ervoor. Verder kun je het merken aan het drinkgedrag van je baby; als een borst aardig leegraakt, zal hij vaker zuigen en dan nog een slokje melk doorslikken.

En wat is er dan ‘aan de hand’ als je kindje van jonger dan 6 maanden maar 1 poepluier per dag heeft? Wel overigens lichtgekleurd en zacht, maar ik heb daar nooit vragen over gehad. :think:

@Yvonne Z. wrote:

@Sija wrote:
Wat ik me afvroeg is of de productie nou gaat teruglopen, ik bedoel, er zit steeds 6 uur (en 's nachts nog langer) tussen dat de borsten goed leeg worden gemaakt. Moet ik het toch anders aanpakken? Iemand een goed idee?

Hoi Sija,
Even voor de beeldvorming hoor :wink: Bedoel je hiermee dat er overdag ook zes uur tussen twee voedingen zit of bedoel je te zeggen dat de ene borst, omdat je kindje één borst per keer krijgt, pas na zes uur weer aan bod komt?

Verder geef je aan dat je zoontje meestal na tien minuten klaar is. Het belangrijkste is, dat je baby ook echt effectief aan de borst drinkt, dus dat hij geruime tijd ritmisch met lange halen drinkt (zuigen-slikken-ademhalen met af en toe een pauze). Drinkt hij de borst ook goed leeg? Een borst is goed leeg (helemaal leeg is ie nooit) als deze na het voeden soepeler aanvoelt dan ervoor. Verder kun je het merken aan het drinkgedrag van je baby; als een borst aardig leegraakt, zal hij vaker zuigen en dan nog een slokje melk doorslikken.


Nee hoor Yvonne, er zit geen 6 uur tussen de voedingen, meestal 3 uur, soms 2 (als Wout zelf eerder wakker wordt) en 's nachts wat langer, een uur of 4-5. Maar met 1 borst per keer zit er dus vrij veel tijd tussen dat die borst weer aan de beurt is... Na het drinken zijn ze wel een stuk soepeler (borst die niet aan de beurt is lekt vrolijk mee :oops: )

En laat ie nou maar 3 keer per dag poepen (wel doorgaans 2 keer veel meer dan een munt...). Plassen gaat wel goed gelukkig :)

We hebben overigens een weegschaal gehuurd bij de thuiszorgwinkel. Daarop gezien dat Wout in 1 week 190gr is gegroeid, dat is wel prima geloof ik. Ga hem zometeen weer wegen want dat 1 borst per keer drinken is pas sinds een kleine week en ben (ondanks de gemengde ervaringen hier :-* ) nu wel weer zenuwachtig...

Jeeh, 80gr aangekomen in 2 dagen! Wout weegt nu 3370gr… En demonstratief in bad gepoept, dus weer een streepje erbij op de poeplijst :slight_smile:

Hoi,



Volgens mij gaat het prima met Wout hoor. Mijn twee oudste kindjes dronken ook nooit heel lang en altijd maar 1 borst in het begin, later wel twee toen ze ouder waren. Noah (2 maanden) drinkt nu ook 1 borst en ook binnen 10 minuten klaar hoor. Hij drinkt ook om de 2 1/2 a 3 uur en groeit heel goed. Als ik hem een 2e borst aanbiedt of als hij na een tijdje voor een 2e keer nog wat ‘bijdrinkt’ spuugt hij inderdaad alles weer uit en is zijn maagje volgens mij te vol. Hier trouwens na elke voeding een poepbroek.



groetjes Shams

@Biebels wrote:

En wat is er dan ‘aan de hand’ als je kindje van jonger dan 6 maanden maar 1 poepluier per dag heeft? Wel overigens lichtgekleurd en zacht, maar ik heb daar nooit vragen over gehad. :think:


Het gaat om dan om jonge baby’s heh, kindjes jonger dan zes weken :wink:

Als een jonge baby maar één poepluier per dag heeft, kan dat een teken zijn van te weinig melkinname.

@Sija wrote:

Nee hoor Yvonne, er zit geen 6 uur tussen de voedingen, meestal 3 uur, soms 2 (als Wout zelf eerder wakker wordt) en 's nachts wat langer, een uur of 4-5.


Pfiew, da’s goed om te lezen :smiley:



@Sija wrote:
Maar met 1 borst per keer zit er dus vrij veel tijd tussen dat die borst weer aan de beurt is… Na het drinken zijn ze wel een stuk soepeler (borst die niet aan de beurt is lekt vrolijk mee :oops: )


Als ik je berichten zo doorlees, gaat het bij jullie in principe om een hele natuurlijke situatie. Je baby accepteert de tweede borst niet als je deze aanbiedt. Uit je berichten blijkt je baby frequent een voeding krijgt, dat de groei er lekker in zit en dat de plasluiers goed zijn. Je geeft aan dat je zoontje drie keer daags ontlasting heeft, maar dan wel flinke hoeveelheden. Ook dat klinkt prima. En ik neem aan dat hij verder tevreden en alert is (dus niet suf, slaperig, té rustig). Je kunt er dan vanuit gaan dat hij aan één borst per keer gewoon genoeg heeft, prima dus :thumbup: Je vraag was volgens mij of de melkproductie niet te erg terug zou lopen. Je melkproductie zal zich aanpassen aan de vraag van je kindje en in de situatie die jij omschrijft is daar volgens mij niets mis mee hoor :smiley: Voor zover ik het kan bekijken gaat het bij jullie gewoon op een hele natuurlijke manier en kan jouw melkproductie zich optimaal afstemmen op de vraag van je baby. Dat is iets heel anders dan wanneer er sprake zou zijn van bijvoeden met kunstmatige zuigelingenvoeding, omdat daardoor vraag en aanbod uit balans raken.



@Sija wrote:
En laat ie nou maar 3 keer per dag poepen (wel doorgaans 2 keer veel meer dan een munt…). Plassen gaat wel goed gelukkig :slight_smile:


Als je naar het totaalplaatje kijkt, is er volgens mij geen reden tot zorgen hoor. :slight_smile:



@Sija wrote:
We hebben overigens een weegschaal gehuurd bij de thuiszorgwinkel. Daarop gezien dat Wout in 1 week 190gr is gegroeid, dat is wel prima geloof ik.


Hartstikke netjes joh! :clap:

@Yvonne Z. wrote:

@Biebels wrote:
En wat is er dan ‘aan de hand’ als je kindje van jonger dan 6 maanden maar 1 poepluier per dag heeft? Wel overigens lichtgekleurd en zacht, maar ik heb daar nooit vragen over gehad. :think:


Het gaat om dan om jonge baby’s heh, kindjes jonger dan zes weken :wink:

Als een jonge baby maar één poepluier per dag heeft, kan dat een teken zijn van te weinig melkinname.
O, dat was een typefout van mij, dat bedoelde ik namelijk ook. Wat is er aan de hand als je kindje jonger dan 6 weken maar 1 keer per dag poept? :think:

Dank Yvonne en andere moeders voor de adviezen en ervaringen!

We gaan dus met gerust hart verder met 1 borst per keer hier :slight_smile:

@Biebels wrote:

Wat is er aan de hand als je kindje jonger dan 6 weken maar 1 keer per dag poept? :think:


Op de “checklist stille ondervoeding” in het VBN-handboek voor contactpersonen is ontlasting één van de (vele) punten die moet worden gecheckt. De vraag op deze checklist luidt: "Heeft de baby minstens vier keer ontlasting per 24 uur? " Als het antwoord “nee” is, dan is dat een rode vlag.

De uitleg die erbij wordt gegeven is als volgt:

In de eerste weken heeft de baby erg vaak ontlasting. Als de baby minder dan vier keer per etmaal ontlasting heeft (ter grootte van een flinke munt), dan is dat een teken dat de baby waarschijnlijk te weinig melk krijgt. Te weinig inname is eerder op te merken aan de hoeveelheid ontlasting dan aan de hoeveelheid urine.

Op het ledengedeelte van de VBN-site is de digitale versie van het Handboek te vinden.