Hoe lang deed jullie kind erover?

Pff, we zijn nu al een week of 6 bezig maar mijn jongste zoon heeft nog dagelijks zo’n 2 plasbroeken en een poepbroek per dag. Hij is nu 3 jaar en bijna 4 maanden, dus we zijn toch niet te jong begonnen. En hij kan het ook wel (mijn man denkt dat ie het echt niet aanvoelt) want hij is zeker in deze afgelopen weken 4 dagen de hele dag droog geweest.



Mijn oudste was met 3 jaar en 2 maanden binnen een week dag en nacht zindelijk, bij mijn jongste hebben we al alleen op overdag ingezet.



Ik heb het idee dat het nooit zal lukken en ben het zo zat met het dweilen en poepbroeken in de wc uitspoelen…



Hoe lang deed jullie kind erover?

Hoe oud was hij/zij toen?

Was dat op zijn/haar initiatief of zijn jullie met trainen begonnen?

Hoi SeeSeeEm,

Ik vind het een drama dat zindelijkheidstraining. Mijn zoon is nu 3 jaar en 1 maand. Ik heb het een aantal keer geprobeerd, maar het loopt telksens uit op een drama. Ook toen het zulk mooi weer was en ik hem in z’n blootje buiten lieplopen. Hij wil gewoon echt elke 2 minuten naar de wc omdat er misschien een druppel komt. Hij heeft ook nog maar weinig een echte grote plas op het potje gedaan. Meestal een paar druppeltjes. Kadootjes, stickers…niets lijkt te helpen helaas. Ik ben er nu maar mee gestopt en probeer het over 3 maanden nog eens een keer.

Hij wil ook echt PERSE een luier om…Ik denk dat hij op z’n 18e nog met zo’n ding omloopt :cry:

Dames echt niet hoor! Bij mij precies zo en ik dacht al dat ze in aprl niet naar school kon ivm niet zindelijk met 3 jaar en 6 maand.

En zo in ene was ze overdag zindelijk! Dus echt het komt wel goed, als er geen medische indicatie is dan.

het is ook een kwestie van durven he

vanuit de gedachte van het kind.

ineens heeft het iets minder aan, moet het letten op het voelen van moet ik plassen en dan bedenken om naar de wc/potje te gaan.

Ik lees met jullie mee. Thom gaat in september naar school…komt wel heel snel dichterbij nu! Hij heeft een aantal periodes gehad dat het redelijk goed ging,maar op het moment wil hij echt niet. We hebben de wc beneden gezellig gemaakt voor hem, stickers geven,enz ,…niets helpt. En volgens mij heeft het geen zin om boos te doen. Hij wil overigens ook niet zonder luier lopen. We hebben hem eindelijk zover dat hij wel een luierbroekje aan wil…dat was een tijdje ook een drama! Thom zegt ook gewoon tegen ons…ik ga even poepen hoor. Of…hoor eens mama…ik ben aan het plassen…in zijn luier dan he.

Groetjes,Monique.

Mats wil wel een onderbroekje aan, in tegenstelling tot Tim en Thom dus. Het is geen kwestie van willen of durven, maar het lukt gewoon niet.



Heeft ie trouwens een luierbroekje aan (dat doet mijn man al die overdag de zorg heeft en meestal de poeponderbroeken in de wc mag uitspoelen), dan gaat ie ook niet meer naar de w.c. Ik blijf dus stug volhouden met de onderbroekjes en was wel een schommel extra per week nu.

Hij heeft vanaf donderdag nu 3 stickers voor een hele dag droog (van de 5 dagen) dus eigenlijk mag ik niet meer klagen. Misschien hielp het wel dat ik het verhaal van me afschreef.



Zal het helpen als je tegen Thom zegt dat de juf of meester straks niet luiers kan verschonen en dat ie daarom voordat ie naar de basisschool moet leren om naar de wc te gaan? Of confrontreer hem door te vragen of er nog andere kinderen op de psz zijn die in hun broek plassen. Ik brainstorm maar wat hoor.



Succes, misschien komen er nog meer tips en ervaringen.

Helaas …maar bedankt voor de tip…wij dachten ook dat het wel zou helpen,maar Thom vindt het totaal niet interessant wanneer wij hem vertellen dat de juffrouw hem straks op school niet zal helpen en dat alle kindjes naar de wc gaan. Wat een boef he?!

Jeetje, dat wordt dan moeilijk.

Als inspelen op groot zijn niet helpt, belonen niet helpt…

Ik zal even opletten waar Mats gevoelig voor is.

Jeetje mina …ik heb groot nieuws! Vanmorgen dacht ik…we gaan het weer eens proberen. Toen ik de nachtluier had afgedaan deed ik hem geen nieuwe luier aan. Normaal wordt hij dan erg driftig,maar nu was hij wel nieuwsgierig…wat nu. En…jawel hoor!!! Hij heeft de hele dag in zijn onderbroekje gelopen en op 3 ongelukjes na ging het de hele dag goed…oh wat ben ik trots op hem! Hij kreeg een sticker die hij zelf in het bijbehorende boek mocht plakken. En oh…wat was hij zelf trots. Vanmiddag moest hij een grote boodschap doen maar dat durfde hij niet op de wc. Daar doe ik nog maar niet moeilijk over…hij kreeg een luier aan. Beneden heeft Thom zo’n trapje met wc-bril eraan van de Gamma en boven in de badkamer een 3 in 1…potje/wc-bril/opstapje.

Ik ben erg benieuwd hoe het morgen gaat.

Groetjes,Monique.

Goed zo Thom!! :clap: :clap:

Ik was er net als jij ook al een aantal keren mee gestopt Wendy…ik wilde het ook niet te veel opdringen…dat werkt bij Thom absoluut niet.

Wat me vandaag opviel is dat de ongelukjes telkens waren wanneer ik wat boos op hem was…hij is nogal aan het puberen. Kun je nagaan wat het dan toch voor indruk maakt wanneer je boos bent… :oops:

Groetjes,Monique.

Tja, Tim en Thom schelen wel ruim een half jaar, dus ik heb nog ff de tijd :mrgreen:



Een vriendin is bij haar dochter ook bezig met zindelijkheidstraining. En ze heeft van de ene op de ander dag gezegd dat het feest is omdat ze op het potje mag plassen. Slingers in de woonkamer opgehangen enzo…Dus ik dacht dat is een slim idee!. Ik dacht dat ook te gaan doen…maar nee hoor. Toen we hem onder de douche vandaan haalden, gilde hij moord en brand, want hij moest en zou een luier om. “IK WIL GEEN SLINGERS!” , was z’n duidelijke antwoord… :liar:



Moet wel zeggen dat tim de afgelopen dagen ook erg moeilijk was. Niet gewoon vervelend, maar echt onhandelbaar. Bij ALLES wat hij (of wij)deed was het huilen/gillen/krijsen. Meeen, wat was die chagrijnig zeg.

Ik wist echt niet meer wat ik ermee moest. Als je maar z’n glas 1cm op het verkeerde plekje neerzetten, begon hij alweer te gillen.

Gelukkig is het na 3 dagen wel weer bijgetrokken, want meer van zulke dagen trek ik echt niet hoor…of ben ik nou zo kinderachtig?? :oops:

Nee hoor Wendy…ik vind dat niet kinderachtig! Hier is het ongeveer hetzelfde. En dan bedoel ik ook echt onhandelbaar. Gillen…krijzen…gooien…enz. Het plassen ging vandaag ook niet erg goed…telkens wanneer ik boos was…en dat was best een aantal keren…plaste Thom op de grond! En dan voelde ik me weer schuldig dat ik boos was geweest. Maar oh…oh…oh…wat vind ik dit een moeilijke leeftijd. Mensen om me heen zeggen dat hij eraan toe is om naar school te gaan…dat geloof ik ook wel,maar we moeten nog wel de hele zomer door! En aan de andere kant zie ik dan weer de oh zo gevoelige en lieve Thom en dan smelt ik weer!

Nou, ik vind het soms ook best een heel moeilijke leeftijd hoor. Durf haast niet te zeggen dat ik hier best enorm van baal, want je hoort niet te zeggen dat je van je eigen kinderen baalt. (En op zich baal ik ook niet van hun, maar gewoon van de situatie en van mezelf dat ik daar niet rustig mee om kan gaan). Maar wat voel ik me opgelucht en tot rust komen als ze savonds op bed liggen… :oops:

En mensen om je heen zeggen dan allemaal dat dat erbij hoort, maar dat maakt me eigenlijk alleen maar nog bozer! Alsof dat dat helpt! :twisted:



Maar goed, hoop maar dat het een fase is en dat het snel weer over gaat… :pray:

En kan best begrijpen dat je je schuldig voelt als je boos bent en thom plast op de grond. Maar wie weet doet tim dat ook wel, alleen heeft hij een luier om en merk ik het dus niet :roll:

Nou volgens mij is iedereen gewoon lekker aan vakantie toe!! :mrgreen:

Je zegt het precies goed Wendy…het is balen van de situatie! Ik vind het ook vaak heel erg van mezelf dat ik niet rustig om kan gaan met de situatie,terwijl iedereen altijd zegt dat ik zo geduldig ben! Nou…pfffffff…de laatste tijd is dat ver te zoeken hoor. Een tijdje terug heb ik het boek…boedhisme voor moeders gekocht… :lol: …het boek ligt nog onaangeroerd in de kast…ik moet het toch maar eens gaan lezen!

Maar zonder gekheid…natuurlijk houden we zielsveel van onze kids…maar het is idd een moeilijke fase!

Wel fijn dat we dat hier kunnen delen… :lol: …al gaat het nu niet echt meer over zindelijk worden… :lol: …

Groetjes,Monique.

Hoera Thom wil een onderbroek aan!!!

Mats heeft ook wel eens in zijn broek geplast toen ik boos op hem was, ik vermoed express. Ik heb me wel voorgenomen om niet boos te worden als ie een ‘ongelukje’ heeft, maar dat is soms wel eens moeilijk als ie bijvoorbeeld 2 minuten daarvoor nog heeft geschreeuwd dat ie niet moet nadat ik vroeg of ie nog naar de wc moet. Ik zeg tegenwoordig ook ‘vergeet je niet dat je een onderbroekje aan hebt?’ omdat ik denk dat ie ‘moet je nog plassen/naar de wc’ irritant vindt worden.

Het gaat nu redelijk goed met Mats, maar ja, als ie buiten gaat spelen, vergeet ie het nog wel eens. En op de peuterspeelzaal heeft ie voor de wc geplast, hij had het net niet gehaald. Ik blijf wel streng, geen sticker mits de hele dag dezelfde onderbroek aan.

Thom heeft dus vandaag helaas geen sticker gehad…hoe moeilijk ik dat ook vond!

Vandaag ging het ontzettend goed met Thom…hij heeft maar 1 keer een ongelukje gehad. En hij deed 1 keer echt alles zelf…broek omlaag…plassen…doortrekken…handen wassen. Behalve zijn broek omhoog…dat ging niet. Maar oh …wat ben ik trots!!!

Goed zo Thom! (Ga zo door :wink: )



:mrgreen:

Weer ben ik enorm trots op Thom!!! Vandaag heeft hij zelfs 2 keer gepoept op de wc. En wat ik helemaal goed vond van hem is dat hij zelfs uit het zwembadje kwam om binnen op de wc te gaan plassen…goed he?!