Hoe laat gaat jullie kleuter naar bed?

Gewoon uit nieuwsgierigheid: hoe lang slapen jullie kleuters? Ik hoor op school soms over klasgenootjes van mijn zoon die 'avonds zwemles hebben.



Meestal ga ik doordeweeks al om 18.30u met de kids naar boven. Vervolgens nog omkleden, tanden poetsen, verhaaltje lezen en nog liedje zingen. Vervolgens ligt mijn jongste er om 19u in en mijn zoon rond 19u-19.15u.

Doordeweeks slapen ze dan tot 6.30u.

In de weekenden mogen de kinderen een half uur langer opblijven (tenzij feestje of etentje natuurlijk dan langer) maar ze slapen er s morgens niet langer door…

Ze slapen overigens meestal meteen…

hier laat, tussen half acht en acht en smorgens zes uur weer present, ze is nooit een slaper geweest!

Op maandag, woensdag en vrijdag gaat om 07.10 de wekker en dan ga ik de avond ervoor rond 18.45 naar boven, zodat de jongsten om 19.00 erin liggen en de oudste daarna.



Op dinsdag en donderdag gaat de wekker om 06.30 (dan werk ik en gaan ze naar VSO) en dan probeer ik de avond ervoor rond 18.30 naar boven te gaan, maar vaak wordt het toch 18.45 en dan zeggen ze 's ochtends vaak wel dat ze nog moe zijn.



Ook vrijdag- en zaterdagavond proberen we ze uiterlijk rond 19.00 naar boven te brengen, zodat alles om 19.30 erin ligt. In het weekend worden ze zelf rond 06.30/07.30 wakker.



De jongsten hebben ongeveer 12 uur slaap nodig, de oudste heeft aan 11 uur al voldoende.

Om 19.00 uur is het bedtijd.

19 uur is het hier door de week bedtijd

De volgende morgen gaat om 6 uur de wekker

Jayden gaat ook altijd om 19 uur naar bed. Opblijven doet hij nog zelden in het weekend…



Hij is 's ochtends in wisselende tijden wakker. Vanmorgen was het 6 uur, maandag kwart voor 8.

19:00 liggen ze hier in bed.

Hier ook 19:00 :slight_smile:



Edit: had de OP niet helemaal goed gelezen. Maar als J. om 19:00 naar bed gaat is hij de volgende ochtend rond 07:00 wakker. Zijn wakkerwordtijd verschuift overigens niet als hij later naar bed gaat: 22:00 slapen is nog steeds 7:00 wakker.



Hier wordt overigens ook 's avonds gezwommen: van 18:00 tot 18:40. Maar wij eten vantevoren, doen in het zwembad na het douchen schoon ondergoed en een pyjamaatje aan, en hij ligt dan alsnog op tijd in bed. :slight_smile:

ma/wo/vrij gaan de kinderen naar de bso/kdv en zijn we pas om iets van half 7 thuis. Met een beetje mazzel eten we dan om iets van kwart over 7, de jongste gaat na het eten (ongeveer half 8, kwart voor 8 ) naar boven tenzij hij niet wil eten omdat hij het eten niet lekker vindt en zegt dat hij wil slapen dan breng ik hem meteen naar boven en ligt een kwartier later in zijn bed, hij ligt dan nog ruim een half uur in zijn bed te kletsen en te zingen; de oudste gaat om iets van 8 uur naar boven, ligt 10 minuten later in bed en speelt dan nog een spelletje met haar vader en gaat dan slapen. Op dinsdag en donderdag probeer ik iets eerder te eten zodat ze eerder naar boven gaan (jongste 7 uur, kwart over , oudste half 8 ), maar dat lukt niet altijd. In het weekend zelfde tijden als op de bso dagen. Beide kinderen moet ik om half 8 wakker maken. In het weekend worden ze uit zichzelf rond die tijd wakker.

Mijn 4 jarige gaat op dagen dat hij na school naar zijn neefje is geweest (als ik moet werken) meteen na het eten, dat is soms om 18.15 uur al, uiterlijk 18.45 uur. De laatste tijd is hij 's morgens al om 06.00 uur paraat om met papa te ontbijten, daar lijkt hij echt op ‘te liggen’. Dan is hij 's avonds echt helemaal op om 18.30 uur.

Op de dagen dat ik niet werk is het vaak tussen 19.00 en 19.30 uur. In het weekend ook zoiets. Als hij weet dat hij toch niet met papa kan ontbijten omdat die al heel erg vroeg weg is naar zijn werk, of dat papa ook tot 8 uur uit kan slapen, dan komt hij er vaak pas rond 07.00 uur uit.

Eigenlijk bijna elke dag hetzelfde 19.30 naar boven en om 20.00 is het stil.

En ze zijn meestal tussen 7 en 7.30 wakker.

Suus gaat 18.45 naar bed, Mies, hoe saai… ook 19.00 uur… onze 7 jarige om 19.30 en onze 8 jarige om 20.15 uur.

hier is het verschillend.

uiterlijk om 19.00 uur ligt ze erin. Ligt ze er eerder in krijgt zze nog een verhaaltje. Ligt ze er later in (wat dan vooral komt door haar eigen getreuzel) krijgt ze geen verhaaltje meer.

Echter soms wil ze al om 18.00 uur slapen. in de ochtend is ze vaak om 6.00 uur al wakker. laatste tijd gaat het wat beter en is het 7.00 uur dat e wakker is.

in het weekend is er enkel een uitzondering op bedtijd als we iets te doen hebben.

Thijs van 1,5 nu nog om kwart over 6, Jesse van 3 en Elise van ruim 5 samen om 7 uur, soms in t weekend kwart over 7 maar veel later niet.



We willen er naartoe dat Thijs en Jesse straks om kwart voor 7 gaan ( en Jesse niet meer naar bed tussen de middag ) en Elise mag dan wat later, denk rond half 8 ( dan slaapt Elise niet meer op dezelfde kamer als Jesse en de jongens juist wel )

Hier geen kleuter…

Maar even ter vergelijk:



Onze jongste (1,5) gaat om 19.00 naar bed, slaapt ook nog overdag.

Onze peuter (3) gaat om 19.30 naar bed, maar slaapt ook nog in de middag.

Onze dochter van bijna 7 en onze dochter van 9 gaan om 20.00 naar bed. Onze dochter van bijna 7 heeft weinig slaap nodig, dat is altijd al zo geweest en onze dochter van 9 heeft veel slaap nodig, vandaar dat we er een lijn in hebben getrokken en dat werkt prima.



In de ochtend zijn ze allemaal rond 6.30 wakker.

(ik denk dat dat ook van belang is.)



Mijn advies is, kijk vooral naar je kind en wat het nodig heeft en niet naar wat anderen doen. Het ene kind is het andere niet. Onze richtlijn is altijd dat als je ziet dat een kind herhaaldelijk overdag moe is, dat de bedtijd dan waarschijnlijk te laat ligt, andersom als een kind in bed nog lang wakker is, dan is het waarschijnlijk te vroeg.

oudste 7,5 gaat om 19.30



de andere 2 van 5 en 2 jaar gaan om 19.00 uur.



met natuurlijk soms een uitzondering daar gelaten



maar dit is wel de richtlijn die we proberen aan te houden

Mijn oudste gaat om 19.30 op bed, op de dagen dat ze er 'smorgens eerder uit moet, ligt ze er om 19.00 uur in.

Op vrijdag mag ze (als ze het volhoud) tot 20.00uur opblijven.

Ze is 'smorgens meestal tussen 6.30 en 7.00uur wakker.

mijn dcohtertje gaat tussen 19:00 en half 8 naar bed…het streven is dat ze er uiterlijk 19:15 in ligt…maar lukt niet altijd.

doordeweeks moet ik ze tegen half 8 wakker maken.

In het weekend mag ze wel iets later naar bed…tegen 20:00 en dan is ze tussen 8 en 9 u wakker.

Oudste tussen 19.00 u en 20.00u. Hij heeft niet veel slaap nodig vroeger naar bed, betekend ook vroeger ( 5 uur, 4 uur…) er uit en dan trekt hij het nog makkelijk door de hele dag.

Jongste 18.45 u is het streven, maar dochterlief dacht afgelopen maand er anders over… en zijn we aan het puzzelen met haar slaapje er af, want half 10 naar bed is toch wel een beetje… laat…



ze zijn rond 06.30u wakker soms later.

De oudste 2

Doordeweeks tussen 18.45 en 19.00 naar boven

Dan zijn we 19.15 en 19.30 klaar



Meestal liggen ze allbij nog wel 15 minuten te kletsen ( indrukken van de dag verwerken vooral bij mij dochter hoor ik de hele dag voorbij komen)



Vrijdag zaterdag word het soms een 15 tot 30 minuten later maar lang niet altijd.



De jongste die slaapt nog regelmatig 2 keer per dag dus dat is soms voor de oudste 2 naar bed gaan en soms gelij met hun en soms er na





Ze zijn vaak rond 7.00 uur wakker

De jongste niet die ligt vaak nog om 8.00 uur te slapen