Hoe krijg ik hem aan het avond eten?

Xander is in November twee jaar geworden en was altijd een goede eter.

Nu wil hij de laatste weken niets van zijn avondmaaltijd weten.

Hij neemt twee happen en wil daarna alleen zijn vleessie en vla.

Het gekke is dat hij niet lijkt af te vallen en verder goed poept en plast, zijn fruit en brood overdag wil hij wel.

Maar zoals jullie begrijpen wil ik wel graag dat hij zijn aardappelen en groenten opeet.

Wat kan ik hier nu aan doen? Of is dit weer een fase waar hij doorheen moet?

ik lees met je mee. hier hetzelfde probleem.

jan heeft dat ook gehad.

is gewoon een fase.

ze hebben door dat ze invloed hebben aan de ene kant ( eigen wil)

maar ze hebben ook even minder nodig.

staan min of meer even stil om straks ineens een ontwikkeling door te maken.

of ineens groeien, meer praten, puberteit,…

ik zou je er niet druk over maken.

als je echt wil dat hij groente eet; meng het door de aardappels heen.

of zeg dat hij eerst bv. 3 happen groente moet eten en dan zijn vlees krijgt.

Ik zal idd proberen me geen zorgen te maken.

Dat mengen zal niet helpen, hij wil alleen maar eten zoals mama eet.

Pureren mocht op gegeven moment niet meer, ipv het zelf op te eten at hij mijn bord leeg :lol:

Ik zal er maar van uit gaan dat dit een fase is, jij hebt dit al meegemaakt dus het zal wel goed komen.

Is Jan veel ouder dan Xander?

hoi nicole,



jan is nog steeds 5 ,…

Oh 5 jaar, dan ben je deze periode al ruimschoots voorbij hihi.

Dan heb ik in elk geval al iemand bij wie ik terecht kan met mijn vragen met betrekking tot zindelijkheid, school en dergelijke :mrgreen:

nicole,



er zijn er wel meer

en elk kind is anders.

wat op de mijne van toepassing is, hoeft niet goed te zijn voor die van jou.

maar het is te proberen natuurlijk



kun je eens een foto plaatsen van hem?

Hoi,hoi

Thom heeft ook het niet eten probleem. Ik heb eigenlijk geen idee hoe lang het al duurt, maar het is met golfbewegingen. Mijn moeder zegt altijd;zit er niet te veel achteraan want dan worden ze later slechte eters. Dus dat doe ik dan maar zo min mogelijk. Thom is wel een mannetje dat, wanneer hij een redelijk goede eetperiode heeft, ook alles wil proberen. Hij vraagt dan aan ons; lust Thom dat? Laatst had ik paella gemaakt en toen heeft hij zelfs inktvis geprobeerd…knap he. Wat Hedwich zegt doen wij ook…eerst een paar hapjes en dan pas vlees. Wat hier bovendien ook redelijk werkt is dierentuintje spelen, waarbij de dieren in hun hok moeten en waarbij we hele maffe bewegingen maken. Verder eet Thom vrij goed zijn brood en fruit vind hij heerlijk.

Succes…groetjes,Monique.

Het is idd bij ieder kind anders en er zijn ook veel meer leden.

Maar ik kom net kijken en ken nog niet iedereen al hoop ik dat daar gauw verandering in komt.



Groetjes Nicolette

leuk koppie !!



komt me ergens wat bekend voor :think:

Gerben heeft een poosje ook niet echt willen eten, en wel als we het in de middag aten en 's avonds brood, dan at hij stukker beter…

hoe gaat het nu met het eten?

leuke foto van jou zoontje in de sneeuw :smiley:



die meiden van mij eten op dit moment ook erg slecht, zijn van die periodes gaat straks vanzelf wel weer beter, en halen ze de schade wel weer in en eten dan ineens weer heel veel…



maar idd hoe gaat het nu bij jullie??

Het is nog steeds een drama.

Zijn brood en fruit wil hij wel maar zijn avond maaltijd weigert hij pertinent.

Bijkomend probleem met fruit is ook dat hij alleen banaan en appel wil, citrusvruchten krijg ik er niet in en nu heeft mijn ventje ook nog eens last van verstopping.

Ik raak er een beetje gefrustreerd van eerlijk gezegd…



Jammer dat die sneeuw er maar 1 dag lag hé, had de slee net nieuw :frowning:

Hoi Jinxx,

Pffffffffffffffff ik leef met je mee! Moedeloos wordt je ervan he? Ik heb zojuist…het is nu 10.30…Thom zijn broodje van vanmorgen 7 uur maar weggedaan. Een aantal keren heb ik hem gezegd dat wanneer hij zijn broodje niet opeet hij geen Kapitein koek zou krijgen. Maar moeders ging weer door de knieen. Het avondeten gaat hier ook waardeloos, voorheen at hij wel zijn vlees…wat we dan bewaarden totdat hij een paar hapjes van de rest genomen had…maar nu eet hij zelfs zijn vlees niet meer. Bijkomend probleem hier is nu dat Thom een hele zere mond heeft…lijkt op aften…dus zitten we nu in een cirkeltje. Helaas,ik heb geen oplossing voor je, maar vind het altijd al prettig om ervaringen uit te wisselen.

Succes…groetjes,Monique.

Mijn ervaring is toch dat hoe minder aandacht je er aan besteed, hoe minder groot het probleem wordt. Wij scheppen altijd gewoon op. Als we klaar zijn met eten wordt er weer afgeruimd. Wel hadden we een paar regels: Aan tafel zitten is verplicht. Je proeft van alles.

Dit is langzaam opgevoerd. We zijn begonnen met aan tafel zitten als we beginnen. Binnen 5 minuten stond ze al weer op. Daarna is dat steeds langer geworden en nu blijft ze zitten tot we klaar zijn. Aan het begin drongen we helemaal niet aan tot eten. We schepten een beetje op, zorgden dat het er lekker uit zag. Omdat Yoni op zich een hele lekkere eter is konden we haar er wel toe zetten in elk geval 1 hap te nemen. En wat zij vaak deed was van ons bord pakken. Vooral als het niet mocht. Daar maakten we een spelletje van. Uiteindelijk at ze niks van haar bord (want dat wilde ze niet), maar snoepte van ons bord toch nog een paar hapjes. Tegenwoordig eet ze gewoon, maar nog wel erg weinig. Als we haar 1 kleine aardappel opscheppen blijft daar de helft van liggen. Ze eet (bijna) alles, geniet ook van het eten. Maar het blijft bij een paar happen. Ik ga er maar van uit dat ze niet veel nodig heeft. Ze vraagt ook weinig om snoep. Gelukkig.



Als ze 1 hap nam mocht ze later eventueel nog iets anders. En verder zorgden we er voor dat het gezellig was aan tafel. Dat koste soms best moeite omdat Yoni weleens probeerde er een drama van te maken. Alles heeft ze al geprobeerd. Niet aan tafel willen komen, niet eten, bord op de grond gooien, steeds uit de stoel gaan, je kan het zo gek niet bedenken en ik weet het niet eens allemaal weer. Ze heeft 1 x 3 dagen niets gegeten. Niet eten aan tafel is hier ook daarna niets eten. Dus geen snoep, koek of wat dan ook. Daar ben ik heel consequent in. Ik dreig niet, ik voer wel uit. 't Is ook niet een straf, maar een simpele consequentie.



Dat klinkt natuurlijk heel mooi en makkelijk. Maar ik kijk er op terug en zit er niet middenin. Want 1 ding is zeker: 't gaat weer over. En over 2 of 3 jaar kom ik er vast wel weer op terug, want dan is onze jongste zo ver :mrgreen:

@ Bianca68: Dit heb ik ook een hele poos geprobeerd, ben hier nu al een hele poos mee bezig.

Ik houd vol, kijken of het uiteindelijk toch gaat helpen.



Ondertussen is het nu zo erg dat Xander echt verschrikkelijk last heeft van verstopping.

Excuus voor het onfrisse praatje maar…

Vanmorgen riep hij: Xander poept, Xander poept!

Ik kijk in de zijkant van zijn luier en zie niets.

Hij bleef roepen: Xander poept!

Ik trek vervolgens de luier uit en kijk, zit er een poepje vast, heel droog en hij kreeg hem er niet uit, ondertussen brullen van de pijn :cry:

Ik heb hem uiteraard geholpen en hij bloedde ook een beetje.

Dit gaat mij te ver!

Ik ga maandag met hem naar de huisarts (vandaag kon niet meer) en ga dit toch eens voorleggen.

Ik kan dit toch niet verder laten gaan zo?

Wat zei de huisarts.

Dit schreef ik net ook bij een ander topic in deze rubriek.



O ik herken je verhaal heel goed,alleen weigerde mijn oudste al vanaf baby af aan het eten.Ze at altijd weinig.Wij hebben ook alles geprobeert straffen ,belonen ,negeren.

Ik heb veel steun gehad aan het cb.Nu sinds 2 maanden gaat het heel goed en gaat ze eindelijk ook dingen proeven want dat wilde ze helemaal niet,zelfs geen lekkere dingen zoals koek en taart enz.



Ik las ergens anders een tip van een kookwekker,deze zet je op een aantal min bijv 15 en als die af gaat haal je zijn bord weg en mag hij dus niet meer eten.Vaak snappen ze dan wel dat ze dus in die tijd moeten gaan eten,maar je hebt natuurlijk ook hele eigenwijze bij.



Verder denk ik ook dat het de leeftijd is van kijken wie de baas is en hoever kan ik gaan.



Ik ben er na 2 jaar wel achter dat negeren toch het beste is maar ik denk dat het ook per kind verschillend is.

@M@@ike wrote:

Wat zei de huisarts.




Helaas is de huisarts nu zelf ziek dus ik kon er gisteren niet terecht.

Ik heb vandaag wel een afspraak op het consultatieburo en hopelijk kunnen zij er wat mee.

Weten jullie of de consultatieburo arts ook iets mag voorschrijven voor verstopping?