hoe kan je een dreumes straffen?

oke meiden ik heb alle tips en adviezen gelezen en ik ga er zeer zeker mee aan de slag…

even voor de duidelijkheid…het bij de arm pakken of die paar tikjes over de vinger zijn echt niet de dingen waar ik trots op ben hoor.ik had ook nooit en te nimmer gedacht dat ik er voor in staat was :oops:

het zal ongetwijvelt ook wel met het zwanger en nu het ontzwangeren te maken hebben dat mijn lontje een beetje aan de korte kant is…

ik ben er ook niet trots op en dat was nu net de reden voor me om advies te vragen aan jullie meiden…ik vond dat juist goed van mezelf eigelijk :think:

de kinderstoel en de box vallen af…de box ligt nu charlotte in en de kinderstoel wil meneer al 2 maand niet meer inzitten :snooty: zodra ik hem daar in zet dan krijst hij de hele buurt bij elkaar :roll:

Merel hopelijk wordt Floris wat rustiger, komt het misschien ook vanwege je meisje? stukje jaloezie? geen idee hoor

dat zal zeer zeker ook meespelen hoor. :slight_smile: maar dit gedrag vertoonde hij ook al voor de bevalling…het is nu alleen heel wat erger geworden…

Hmmm sprongetje hij is 15 maanden toch? Ik weet niet of hij daar altijd veel last van heeft Dikke knuffel hopelijk vind je een goede oplossing :hug: en wordt je mannetje gauw wat rustiger

toen ik de titel las dacht ik dat het om een al wat ouder kindje zou gaan… onze jongste is 14,5 maand en behalve weg halen zeggen en handjes weghalen komen we hier echt nog niet.

En ja het irriteert me afentoe enorm, maar hij weet ook niet beter en dus halen we nog maar een keertje weg.

@Karin1981 wrote:

Hoezo is het gevaarlijk? Hij kan zich bij ons nergens aan afzetten en uitklimmen kan hij ook niet.

Tja… hier werkt het nog wel , hij komt steeds aan de cd’s en na 4x weg zetten ben ik er even flauw van , sinds dien komt hij niet meer aan de cd’s nog wel 1x maar als ik hem dan weg zet is het nu klaar.

Iedereen zijn opvoeding , hij krijgt van mij geen tik over de vingers of stevig aan zijn arm gepakt.

Tot die dag dat hij wel doorheeft hoe hij er uit moet klimmen en op de grond ligt terwijl hij op zn strafplek ziet.

Je zegt zelf al in je volgende post dat hij het een uur later al vergeten is, waarom zou je het dan doen? Het is een kortetermijnoplossing die misschien voor even de frustratie wegneemt, maar je kindje snapt er niet meer van dan ‘mama vindt mij niet lief en ik mag niet bij haar zijn’.

Omdat het wel werkt, hij komt niet meer aan de cd’s

hij zit in een tuigje van de trip trap stoel klimt, daar komt hij niet uit. Ik hb op de chreche bij ons niemand gezien die met tuigje uit de trip trap stoel klimt. Het is niet dat hij elke dag in de gang zit. Het is 2x voorgekomen. Blijkbaar werkt het hier wel.

Tja… dat van mama mij niet lief vinden dat weet ik niet dat ziet hij nu nog niet zo Ik denk dat dreumesen dat nu nog niet zo zien Later misschie wel maar maar ik zie op nanny programma’s ook een straf plekje voor 2 jarigen die al iets meer besef hebben, zullen die denken dat mama hun niet lief vind?

Ik heb geen zin in disucussie , Tuurlijk mag je er niet mee eens zijn maar mensen verschillen nou eenmaal.

Lianne verdwijnt hier ook echt wel eens op de gang, advies van CB.

nou hier ging meneer rond die leeftijd dus wel op de gang he.En dan echt voor 1 minuut ofzo en daarna uitleggen waarom hij op de gang moest…

de meeste dingen deed ie daarna niet of vrijwel niet weer. Ja tuurlijk probeerde hij ons echt nog wel eens uit, maar leerde er weldegelijk van.

Dus dat je een kindje van 15 maanden niet kan straffen ben ik het niet zo mee eens.

Maar iederene doet het op zijn eigen manier, en je moet er je eigen weg in zien te vinden. Wat voor de een werkt hoeft voor de ander niet te werken idd.

Ik heb toen Lianne net een jaar was een gesprek gehad met het CB.

Dreumesjes van deze leeftijd kun je al prima straffen maar benader wat ze wel goed doen op een positieve manier.

Voor je straf geeft benoemen waarom en nadien niet meer op terug komen.

Als jij niet aan een blauwe olifant mag denken , denk je toch ook juis aan een blauwe olifant :wink:

Een dreumes van die leeftijd ziet écht dat verband niet. En cb’s zou niemand naar moeten luisteren :wink: Een dreumes is die cd’s alweer vergeten als ze niet in het zicht zijn, hoe moeten ze het verband dan snappen dat ze op de gang zitten omdat ze aan de cd’s zaten?

Hier is het heeeeeeeeel vaak zeggen: doe de deur maar weer dicht (dressoir) en afleiden met wat anders.

straffen is een woord wat wij hier niet kennen op deze leeftijd, gewoon steeds weg tillen en idd. afleiden, werkt perfect, net als een pupje opvoeden, herhalen en herhalen, dus zit ze ergens aan wat ik liever niet heb, dan leid ik haar af en til haar weg, dat herhalen we wel een aantal keren totdat ze denkt hmm ik ga wel wat anders doen, en zo hebben we dat ook met de andere drie meiden gedaan, en ze zijn allemaal groot geworden, ik denk altijd maar het zijn fases en die hebben ze nodig om goed te ontwikkelen, gewoon rustig en duidelijk blijven en dan snappen ze het heel goed. bij de andere meiden is mijn stem verheffen al voldoende en als ze echt iets hebben gedaan wat over de grens gaat, dan mogen ze hun “zonden” even over denken op hun kamer en dat vinden ze verschrikkelijk, daarna praten we met ze en dan is het over. maar dan heb ik het over meiden van 13, 10 en bijna 7 jaar. op deze jonge leeftijd nee hoor, straffen onzin, ik zeg wel eens op een wat boze stem, nee dat mag niet en dan zit ze met het vingertje naar me en zegt dan uh uh, dan smelt ik alweer en til haar op en een dikke knuffel, dan gaat ze vaak er weer naar toe en uit zich zelf zit ze met het vingertje en zegt uh uh en komt gelijk naar mij toe om weer even te knuffelen. ze koppelt dan iets wat niet mag aan een knuffel halen, ook goed toch. maar hier mogen ze best veel en dat werkt ook goed.

ik zie mopje al in de gang zitten, ten eerste koppelt ze dat niet aan wat ze gdaan heeft, want ze is het alweer vergeten zodra ze een andere prikkel ziet en in de gang is het ook leuk hoor, ligt genoeg om je mee te vermaken.

maar elke ouder heeft zijn eigen manier en moet doen waar die zich goed bij voelt.

Ik straf mijn zoontje ook nog niet, maar als hij mij slaat en hij doet het nog een keer als ik ‘nee’ zeg, dan zet ik hem toch echt op de grond. Dat is niet perse een straf, maar ik wil niet geslagen worden omdat het zeer doet bij mij, dus dat voorkom ik zo dan.

En al is hij net een jaar, hij leert echt wel hoor. Wij hebben 2 dingen waar hij niet aan mag zitten, de jaloezien en de krantenbak, en dat gaat prima. Ik denk dat je idd niet te hoge eisen moet stellen. Alles wat geen krantenbak of jaloezie is, zet ik weg als hij eraan komt nadat ik al ‘nee’ heb gezegd. Maar die twee dingen leert hij blijkbaar wel, want hij doet het niet meer. Nu zitten wij natuurlijk ook nooit aan de jaloezien, dus hij kan dat niet van ons afkijken, en in de krantenbak rommelen doe ik ook niet in zijn bijzijn, anders is het voor hem echt onduidelijk dat ik het wel mag en hij niet. Voor de kast waar hij de kopjes uit haalt leg ik gewoon een zware stoel, dan kan hij er ook niet meer bij :slight_smile:

Maar dat (op de grond zetten als hij slaat) is voor een 1jarige ook een hele logische consequentie waardoor een kind ook leert dat dat ongewenst gedrag is, dat zou ik alleen geen straf noemen.

Ik sluit me aan bij Cell.

Straffen heeft geen zin, het hoort bij de leeftijd.

Gewoon weghalen en wat anders te doen geven. Heel zwaar, ik heb er twee die er middenin zitten, maar bij de oudste is het ook goed gekomen :wink:

we hebben nu magneetslotjes op de kastjes… :smiley: ideaal zeg :shock: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: meneer was eerst heel even boos ,maar toen intereseerde hem die kastjes ineens niets meer :clap: nu kan ik tenminste met een gerust gevoel charlotte de fles geven wetende dat meneer niet de hele inhoud van de kast er uit haald…dat scheeld een hoop frustratie zeg :lol: :thumbup:

@merel33 wrote:

we hebben nu magneetslotjes op de kastjes… :smiley: ideaal zeg :shock: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: meneer was eerst heel even boos ,maar toen intereseerde hem die kastjes ineens niets meer :clap: nu kan ik tenminste met een gerust gevoel charlotte de fles geven wetende dat meneer niet de hele inhoud van de kast er uit haald…dat scheeld een hoop frustratie zeg :lol: :thumbup:

soms ligt de oplossing dichtbij, heel goed dat dit zo werkt, stukje rust voor jezelf, mijn derde dochter was ook zo’n kastjes leegtrekker, ik had overal touwtjes om de kastknopjes geknoopt, zodat ze er ook van af bleef, was wel leuk als er mensen op visite kwamen die zaten echt zo te kijken van okee :mrgreen: allemaal touwtjes aan de kasten.

wat werkt werkt toch? :thumbup:

Hé meiden,

Goede vraag en een ‘leuke’ discussie aan de hand daarvan.

Ook ik denk dat dreumesjes gedrag en straf nog niet aan elkaar kunnen koppelen. Toch zit Cuno (20 maanden) regelmatig eventjes op de trap. Het is niet zoals Tiara die er echt even moet zitten tot wij zeggen dat ze eraf mag komen, maar even een rustmoment voor Cuno, even uit de situatie halen. Dus weet niet of het een straf te noemen is in zijn geval.

Met kerst kon hij niet van de (plastic) kerstballen afblijven, maar ‘wist’ wel dat het niet mocht. Na een tijdje rende hij, voor wij iets konden zeggen/doen naar de kerstboom, pakte een bal, smeet hem door de kamer en liep gelijk door naar de trap en ging zitten :lol: Dat zegt ook wel wat, haha. Hij kon er niet vanaf blijven en had geleerd wat het gevolg was van zijn actie. Geen idee of hij dan weet dat hij moet zitten omdat het niet mocht, ik denk het niet.

Ik heb pas een opvoedcursus gevolgd wat voornamelijk voor schoolgaande kindjes was, maar toch wel weer wat ervan opgestoken (of wakker geschud eigenlijk). Vooral het positieve aandacht geven werkt goed, heb ik weer gemerkt. Dat lijkt me ook op de dreumessen wel van toepassing. Niet aan de CD’s komen nee, maar kijk eens wat een mooie toren ik heb gebouwd of oooh wat een mooie auto staat daar!! En als hij dan lekker aan het spelen is, niet op je tenen erlangs lopen, omdat je hem niet wilt storen, maar juist dán enthousiast zeggen dat hij zo lekker aan het spelen is. Als je dreumes alleen maar aandacht krijgt als hij ergens aan zit wat hij niet mag, dan blijft hij die ‘stoute dingen’ doen.

Wat me het meest is bij gebleven en wat ik regelmatig tegen mezelf moet zeggen is: gedrag vermenigvuldigt zich door aandacht, zowel positief als negatief gedrag.

Heel veel succes allemaal! Opvoeden is een lastige taak…maar oh zo dankbaar…toch!?

@Kayleigh: dat van dat aan de kerstballen zitten en gelijk doorlopen naar de trap is niet het inzien van actie-consequentie maar is gewoon aangeleerd gedrag, dat is wat anders.