De titel zegt het al! Hoe maken jullie de fles(sen) schoon? en waar bewaren jullie ze? Ik spoel ze af en bewaar ze in een pannetje in de koelkast. De voeding maak ik met kraanwater dat ik opwarm in de magnetron. De fles(sen) kook ik paar keer per week uit.
Doe ik dat goed?
Niek is 2 maanden.
Groetjes Anne
Ik ben zelf een echt een ongelooflijke miep als het om flesjes gaat :silenced:
Ik steriliseer de flesjes elke dag uit (tot ze 1 jaar zijn) en was ze voordat ze gesteriliseerd worden ook nog af met een beetje afwasmiddel.
Als ze gesteriliseerd zijn gaan ze meteen de koelkast in tegen de achterwand want daar is het het koelste.
Na een voeding maak ik de flesjes goed schoon met een flessenborstel en spoel ze goed af en zet ze meteen weer terug in de koelkast.
(en dit doen wij dus tot de 1e verjaardag)
In de koelkast :eh: daar heb ik nog nooit van gehoord :oops:
In het begin steriliseerde ik de flesjes aan het einde van de dag liet ze dan drogen en zette ze gewoon in de kast.
Nu gaan ze gewoon na elke voeding in de vaatwasser en 1x in de week kook ik ze uit.
Zetten jullie de flesjes in de koelkast ivm bacterien?
ik was het af, en dan steriliseren. Ik laat ze in de sterilisator zitten tot ik ze gebruik, in de koelkast zetten heb ik nooit gedaan, nog nooit van gehoord.
Gisteren bezoek gehad van CB, en die vertelde dat steriliseren niet hoeft, en dat afwassen met de hand of met de afwasmachine voldoende is ! En je mag kraanwater gebruiken, zelfs beter dan bronwater. En het maakt niet uit waar je woont wat hardheid betreft of zo.
zet ze hier ook in de koelkast hoor, weet niet waar ik het gehoord had, maar dan komen er minder bacterieen in…
groetjes,
louise
@soof wrote:
ik was het af, en dan steriliseren. Ik laat ze in de sterilisator zitten tot ik ze gebruik, in de koelkast zetten heb ik nooit gedaan, nog nooit van gehoord.
Gisteren bezoek gehad van CB, en die vertelde dat steriliseren niet hoeft, en dat afwassen met de hand of met de afwasmachine voldoende is ! En je mag kraanwater gebruiken, zelfs beter dan bronwater. En het maakt niet uit waar je woont wat hardheid betreft of zo.
Raar cb dit advies nog nooit gehoord :think: :think: en zeker bij zo kleintje is steriliseren belangrijk(VIND IK )
De eerste tijd steeds, na elk gebruik gestrerliseerd, en in de koelkast bewaard. En nu…Doe ik dat bijna nog steeds. Al hóeft het niet meer dagelijks.
En de kraamhulp heeft hier verteld dat je ze t best in de koelkast kunt bewaren.
@mar27 wrote:
In de koelkast :eh: daar heb ik nog nooit van gehoord :oops:Heb je dan misschien eerst bv gegeven?
Want als de kraamverzorgende je uitlegd in de kraamweek hoe je flesvoeding moet klaar maken dan zet ze zelf ook de flesjes in de koelkast (is namelijk een landelijk protocol ;) )
Maar ik kan me voorstellen dat als je eerst bv hebt gegeven dat niemand je dit ooit verteld heeft.
Ik heb in 5 jaar tijd 3 kinderen gekregen, waarbij 3x het protocol “hoe om te gaan met flesjes” veranderd is.
Bij de eerste: elke keer na een voeding fles steriliseren en fles bewaren in de koelkast.
Bij de tweede: een keer per dag fles steriliseren, fles hoeft niet meer in de koelkast.
Bij de derde: steriliseren hoeft niet meer, gewoon in de vaatwasser en dan de kast in.
Dus ik zou zeggen: let op de hygiene, maar doe lekker waar jij je goed bij voelt!
Ik doe een combi van vaatwasser en sterilisator en de flessen gaan na een voeding omgespoelt de koelkast in.
Ik spoelde de flesjes goed om voor en na het drinken en kookte ze iedere dag uit. Dit heb ik gedaan totdat ze iets van 6, 7 maanden was. Daarna kookte ik ze iedere week uit en nu gaan ze om de dag in de afwasmachine. Ze stonden altijd bij mij op hun kop op een schone theedoek op het aanrecht. Ik heb nooit van de kraamverzorgster geleerd hoe ik flesjes moet maken, maar volgde gewoon de instructies van het pak. Ik gaf in de kraamweek gekolfde bv omdat mevrouw niet aan de borst wilde omdat dat niet snel genoeg ging en kv.
Apart te lezen hoe het nu nog aan toe gaat.
Bij Jelle was het ook koken etc.
Maar bij Quinten hoeft dat allemaal niet meer. Elke dag eens een beetje afwasmiddel, met zo een speciale flessenborstel schoonmaken.
Verder gewoon goed omspoelen en met een schoon thee doek drogen.
Dus eigenlijk heel gemakkelijk geworden.
Maar dit is wat ik van de kraamhulp heb meegekregen.
Maar in de koelkast bewaren doe ik zeker niet meer, bij Jelle deed ik dat wel, maar nu niet, omdat daar juist wel bacterieen in zitten, het is niet onder de -7 graden, dus ze kunnen zich daar ook vestigen …
ik kreeg t zo geleerd door de kraamhulp.
Na ieder flesje goed schoonmaken onder de kraan met een flessenborstel en dan meteen de koelkast in.
1x per dag alle flesjes sterriliseren en dit doe ik dus nog steeds zo.
ik gooi er meteen zijn speentjes bij en ook de reserve leg ik in de koelkast erbij :mrgreen:
@tan wrote:
Ik doe een combi van vaatwasser en sterilisator en de flessen gaan na een voeding omgespoelt de koelkast in.
Hier precies zo. Begonnen met elke dag steriliseren, toen om de dag en nu zo ongeveer om de 2 dagen of net hoe t uitkomt.
Wij deden iedere dag uitkoken en flessen in koelkast bewaren.
Dit gaan wij weer zo doen.
In de vaatwasser doen we niet, vinden we niet fris zo tussen die
vieze vaat en ik vind de flessen er heel lelijk van worden.
Zo uitkoken en in de koelkast zetten is verreweg de simpelste en
snelste manier vinden wij.
in het begin iedere dag afwassen en steriliseren, bewaren in de koelkast
nu 1 Ã 2x per week afwassen en steriliseren, overige dagen in de vaatwasser. Ik bewaar nog wel alles in de koelkast (maar dat is meer routine dan wijsheid 8) )
wat is het nut van steriliseren als je ze daarna een tijd in de koelkast of in de kast zet? Dan zijn die flesjes toch direct niet steriel meer?
@blue_fairy wrote:
wat is het nut van steriliseren als je ze daarna een tijd in de koelkast of in de kast zet? Dan zijn die flesjes toch direct niet steriel meer?
wel als je ze niet afdroogt. Zo heb ik mij dit laten vertellen door
de kraamhulp. Dit wordt haast in ieder huishouden aangeleerd
door de kraamzorg. (bewaren in de koelkast)
@Mama_jeanet wrote:
@mar27 wrote:In de koelkast :eh: daar heb ik nog nooit van gehoord :oops:Heb je dan misschien eerst bv gegeven?
Want als de kraamverzorgende je uitlegd in de kraamweek hoe je flesvoeding moet klaar maken dan zet ze zelf ook de flesjes in de koelkast (is namelijk een landelijk protocol ;) )
Maar ik kan me voorstellen dat als je eerst bv hebt gegeven dat niemand je dit ooit verteld heeft.
Ik heb gezocht, maar kan dat landelijke protocol zo op internet in ieder geval niet vinden. Weet jij misschien een link naar het betreffende protocol?
In het IGZ-bulletin 'Voeding van zuigelingen en peuters' van 2007(de herziene versie van het IGZ-bulletin dat de Inspectie voor de Gezondheidszorg en het Gezondheidscentrum in 1999 samen uitgaven) is op blz. 27 het volgende te lezen:
"Zuigflessen en spenen moeten na gebruik direct omgespoeld worden met koud water. Daarna dienen ze goed te worden schoongemaakt. Dit kan het beste in een goed werkende vaatwasmachine. Als deze niet beschikbaar is, moeten fles en speen worden gereinigd met heet water en een afwasmiddel. Voor de binnenkant van de fles wordt een speciale borstel gebruikt. Hierna worden fles en speen goed gespoeld en ondersteboven op een schone doek te drogen gezet. Als fles en speen op deze wijze zorgvuldig zijn gereinigd, kan uitkoken achterwege blijven."
Er wordt dus niets vermeld over het moeten bewaren van flessen in de koelkast... :think: Ik vraag me af hoe dat advies tot stand is gekomen? In de praktijk wordt dit advies ook nog wel eens uit zijn verband getrokken; kolvende moeders zouden hun kolfspullen ook in de koelkast moeten bewaren. Dat is helemaal niet nodig. Het is voldoende om de kolfspullen goed te reinigen en in de kast te bewaren in bijvoorbeeld een schone, droge, dichtgeslagen theedoek. Vandaar mijn interesse in dit topic :wink:
Het IGZ-bulletin is ovigens bedoeld voor werkers in de gezondheidszorg die te maken hebben met voeding van gezonde pasgeborenen, zuigelingen en peuters. Ook kraamverzorgenden zouden daar dus in principe van op de hoogte moeten zijn.
@Paschal75 wrote:
@blue_fairy wrote:wat is het nut van steriliseren als je ze daarna een tijd in de koelkast of in de kast zet? Dan zijn die flesjes toch direct niet steriel meer?
wel als je ze niet afdroogt. Zo heb ik mij dit laten vertellen door
de kraamhulp. Dit wordt haast in ieder huishouden aangeleerd
door de kraamzorg. (bewaren in de koelkast)
ok… maar als ik as EHBO-er een steriel gaasje opentrek is die ook niet steriel meer. En daar komt geen water of iets bij…
@Yvonne Z. wrote:
@Mama_jeanet wrote:@mar27 wrote:In de koelkast :eh: daar heb ik nog nooit van gehoord :oops:Heb je dan misschien eerst bv gegeven?
Ik heb gezocht, maar kan dat landelijke protocol zo op internet in ieder geval niet vinden. Weet jij misschien een link naar het betreffende protocol?
In het IGZ-bulletin 'Voeding van zuigelingen en peuters van 2007 '(de herziene versie van het IGZ-bulletin dat de Inspectie voor de Gezondheidszorg en het Gezondheidscentrum in 1999 samen uitgaven) is op blz. 27 het volgende te lezen:
"Zuigflessen en spenen moeten na gebruik direct omgespoeld worden met koud water. Daarna dienen ze goed te worden schoongemaakt. Dit kan het beste in een goed werkende vaatwasmachine. Als deze niet beschikbaar is, moeten fles en speen worden gereinigd met heet water en een afwasmiddel. Voor de binnenkant van de fles wordt een speciale borstel gebruikt. Hierna worden fles en speen goed gespoeld en ondersteboven op een schone doek te drogen gezet. Als fles en speen op deze wijze zorgvuldig zijn gereinigd, kan uitkoken achterwege blijven."
Er wordt dus niets vermeld over het moeten bewaren van flessen in de koelkast... :think: Ik vraag me af hoe dat advies tot stand is gekomen? In de praktijk wordt dit advies ook nog wel eens uit zijn verband getrokken; kolvende moeders zouden hun kolfspullen ook in de koelkast moeten bewaren. Dat is helemaal niet nodig. Het is voldoende om de kolfspullen goed te reinigen en in de kast te bewaren in bijvoorbeeld een schone, droge, dichtgeslagen theedoek. Vandaar mijn interesse in dit topic :wink:
Het IGZ-bulletin is ovigens bedoeld voor werkers in de gezondheidszorg die te maken hebben met voeding van gezonde pasgeborenen, zuigelingen en peuters. Ook kraamverzorgenden zouden daar dus in principe van op de hoogte moeten zijn.
Ik heb 7 jaar in de kraamzorg gewerkt en toen kregen we dat protocol van onze werkgever, weet niet waar je dat nu kan vinden.
Misschien eens een kraamcentrum bellen?