In de koelkast :eh: daar heb ik nog nooit van gehoord :oops:
Heb je dan misschien eerst bv gegeven?
Want als de kraamverzorgende je uitlegd in de kraamweek hoe je flesvoeding moet klaar maken dan zet ze zelf ook de flesjes in de koelkast (is namelijk een landelijk protocol ;) )
Maar ik kan me voorstellen dat als je eerst bv hebt gegeven dat niemand je dit ooit verteld heeft.
Ik heb gezocht, maar kan dat landelijke protocol zo op internet in ieder geval niet vinden. Weet jij misschien een link naar het betreffende protocol?
Ik heb 7 jaar in de kraamzorg gewerkt en toen kregen we dat protocol van onze werkgever, weet niet waar je dat nu kan vinden.
Misschien eens een kraamcentrum bellen?
De protocollen van een kraamzorginstelling kunnen afwijken van een eventueel landelijk protocol, omdat de instelling zelf een eigen protocol kan ontwikkelen en daar een eigen invulling aan kan geven. Maar ik zal inderdaad eens specifiek navraag doen naar een landelijk protocol.
Hoe moet ik de fles na afloop van de voeding schoonmaken?
Als de baby voldoende heeft gedronken, moet de fles huishoudelijk schoongemaakt worden met warm (niet te heet) water, afwasmiddel en met gebruik van een ragertje of borstel. Doe dit direct na de voeding om indrogen en vastkoeken te voorkomen. Goed naspoelen met schoon water.
De fles (met speen) goed drogen en wegzetten in de koelkast (mag liggend/ staand).
De fles (met speen) mag ook buiten de koelkast worden weggezet mits de fles en speen goed droog en stofvrij worden opgeborgen.
Als de baby voldoende heeft gedronken, moet de fles huishoudelijk schoongemaakt worden met warm (niet te heet) water, afwasmiddel en met gebruik van een ragertje of borstel. Doe dit direct na de voeding om indrogen en vastkoeken te voorkomen. Goed naspoelen met schoon water.
De fles (met speen) goed drogen en wegzetten in de koelkast (mag liggend/ staand).
De fles (met speen) mag ook buiten de koelkast worden weggezet mits de fles en speen goed droog en stofvrij worden opgeborgen.
Ja dit is toch wat hier door velen wordt aangeraden … :think:
Als ik het topic zo doorlees, kom ik toch bepaalde tips tegen die afwijken van het GGD-advies hoor (bijvoorbeeld de spullen nat wegzetten). Daarnaast werd er door sommigen vrij stellig aangegeven dat de spullen in de koelkast moesten worden bewaard en dat is dus blijkbaar niet zo.
Persoonlijk zou ik het erg prettig vinden om uit te kunnen gaan van een officiële, eenduidige richtlijn :shifty:
Als ik het topic zo doorlees, kom ik toch bepaalde tips tegen die afwijken van het GGD-advies hoor (bijvoorbeeld de spullen nat wegzetten). Daarnaast werd er door sommigen vrij stellig aangegeven dat de spullen in de koelkast moesten worden bewaard en dat is dus blijkbaar niet zo.
Persoonlijk zou ik het erg prettig vinden om uit te kunnen gaan van een officiële, eenduidige richtlijn :shifty:
Dat vind ik ook! Is het een idee om dit op de website van KOK te zetten? Of staat het daar al?
Ik heb na de bevalling van de kraamhulp te horen gekregen dat een flesje na gebruik omgespoeld dient te worden met koud water en dan afgewassen met de hand, afwasmiddel en heet water.
Daarna niet afdrogen, maar omgekeerd op een hand- of theedoek. Ook kunnen de flesjes gewoon met kraanwater worden klaargemaakt. Sterilisatie is alleen bij nieuwe spullen nodig (omdat ik dat zelf niet helemaal geweldig vind, doe ik dat 1 keer per week).
Vaatwasmachine absoluut niet. Dit heeft ermee te maken dat ik de afwasmiddelblokjes allerlei toevoegingen zitten (zoals glansspoelmiddel) en als die niet goed oplossen kunnen die schadelijk zijn.
Mijn zoontje doet het er prima op, dus ik zou het volgende keer weer zo doen. Overigens kom ik zelf uit de kinderopvangtak en heb dit nog eens nagevraagd bij de GGD. De uitleg die ik gaf is voldoende.
Persoonlijk ben ik nog steeds wel van mening dat iedereen het verder gewoon moet doen, zoals je je er zelf prettig bij voelt.
Succes bij het beslissen wat voor jou de beste manier is.
Bij Tessa deed ik het ook heel lang ng elke dag en later 1 keer per week steriliseren ( mijn kolfspullen zijn trouwens ook in de koelkast bewaard trouwens met de bv en ook die flesjes)…
Bij Joyce deed ik het de eerste 2 maanden elke dag sterileseren en daarna 1 keer per week en nu eigenlijk als ik eraan denk…
Ik was de fles na de voeding eigenlijk wel zsm af met gewoon heet water…Gebruik geen afwasmiddel…
Wij wassen de flesjes na iedere voeding en zodra er 5 gebruikte flesjes zijn gaat alles in de stoom sterilisator. Iedere dag dus. De schone gesteriliseerde flesjes worden gevuld met kokend water en achter in de koelkast bewaard. Als Ava honger heeft halen we een flesje uit de koelkast, doen er de voeding bij, en dan 40 seconden in de magnetron opwarmen.
Persoonlijk zou ik dus echt geen warm kraan water gebruiken, of de flesjes na het wassen/steriliseren gewoon in de kast zetten. Maar goed, het is maar net wat je gewend bent.
Ik ben zelf nog niet aan flesjes toe, maar merk bij vriendinnen dat het idd heel verschillend is. De een kookt ze na 9 maanden nog elke dag uit en zet ze in de koelkast, de ander heeft ze maar 1x uitgekookt en doet ze daarna gewoon in de vaatwasser en bewaard ze buiten de koelkast.
Zelf neig ik ook meer naar de laatste methode, maar das meer omdat het me makkelijker lijkt :shifty: en ze op een gegeven moment ook op de grond ligt, dus zo steriel is het allemaal niet. Ook denk ik idd dat flesjes al niet meer steriel zijn zodra ze vanuit de magnetron/pannetje oid waarmee je ze steriliseerd ergens anders heen gaan (maar das meer een gevoel hoor)
Het zou idd makkelijk zijn als er een landelijk protocol is, waar ook alle kraamverzorgers zich aan houden. Want mijn buurvrouw heeft 2 verschillende kraamverzorgsters gehad en die gaven allebei een ander advies :shock: dan weet je het als kersverse moeder toch ook niet meer.
Ik blijf dit onderwerp iig nog even in de gaten houden
Hier was (met afwaszeep en flessenborstel) en steriliseer ik de flessen, doppen, spenen en fopspenen 's morgens allemaal na de ochtendfles. Het steriliseren kost vrijwel geen extra werk. Even inruimen, 8 min. in de magnetron en laten uitlekken op een stuk keukenpapier … klaar.