Hoe doen jullie dat? Kindje vaak ziek en werk...

@knipoogje1983 wrote:

ik sta er eigenlijk een beetje verbaasd van te kijken dat jullie allemaal zomaar vrij kuinnen krijgen als er een kindje ziek is…

ik zit nou bij mijn tweede werkgever sinds sophie er is, maar hier is het echt geen reden om vrij te nemen omdat je kind ziek is… (werk trouwens in de zorg)

hier is het dan ook meestal mijn moeder die vrij probeert te regelen als sophie echt ziek is.




in mijn cao staat dat ik recht heb op zorgverlof, een bepaald aantal dagen per jaar. Zorgen voor een ziek kind valt daar ook onder. En dan heb ik het geluk dat mijn werkgever er ook nog soepel mee omgaat, dus ook als ik over dat aantal dagen heen zou gaan, zou het nog niet echt problemen opleveren. (heb er volgens mij pas twee keer gebruik van gemaakt, maar met de waterpokken wel meteen drie of vier dagen op rij).

Wij hebben zorgverlof…2x je contract uren per jaar…krijg ik 70% doorbetaald.

Dat is meestal zat voor het jaar met 2 kids…

Anders neem ik vrij…of mijn man…dat is om en om…

Als het koorts is en niet dood en dood ziek breng ik ze wel eens naar mijn moeder of komt zij hier…

De eerste 2 jaar kunnen kids gewoon vaker ziek zijn,helemaal als ze op de creche zitten…doe je niets aan… :hug:

@knipoogje1983 wrote:

ik sta er eigenlijk een beetje verbaasd van te kijken dat jullie allemaal zomaar vrij kuinnen krijgen als er een kindje ziek is…

ik zit nou bij mijn tweede werkgever sinds sophie er is, maar hier is het echt geen reden om vrij te nemen omdat je kind ziek is… (werk trouwens in de zorg)

hier is het dan ook meestal mijn moeder die vrij probeert te regelen als sophie echt ziek is.


Nou…mijn baas zou lekker het dak op kunnen als mijn kind echt doodziek is hoor…doeiiiiiiii…mijn kind gaat voor!!

En dan heb ik het nioet over een snotneus hé?!Wel echt ziek…dat ze gewoon bij een ouder moeten zijn.

@renzosmam wrote:

@knipoogje1983 wrote:
ik sta er eigenlijk een beetje verbaasd van te kijken dat jullie allemaal zomaar vrij kuinnen krijgen als er een kindje ziek is…

ik zit nou bij mijn tweede werkgever sinds sophie er is, maar hier is het echt geen reden om vrij te nemen omdat je kind ziek is… (werk trouwens in de zorg)

hier is het dan ook meestal mijn moeder die vrij probeert te regelen als sophie echt ziek is.


Nou…mijn baas zou lekker het dak op kunnen als mijn kind echt doodziek is hoor…doeiiiiiiii…mijn kind gaat voor!!

En dan heb ik het nioet over een snotneus hé?!Wel echt ziek…dat ze gewoon bij een ouder moeten zijn.




dat is hier hetzelfde hoor. Mijn kind gaat ook absoluut voor, maar ik heb mezelf toen wel zelf ziek moeten melden om thuis te kunnen zijn bij mijn meisje, anders had ik echt geen vrij ekregen.

Hier krijg je gewoon niet betaald op de dagen dat je thuis blijft met een ziek kind. Of ik neem een vrije dag op om thuis te blijven.

Onze jongens waren het eerste jaar om de haverklap ziek. Waren ze net het ziekenhuis uit, konden we ze weer terugbrengen. En eenmaal weer thuis, weer veel ziek.



Oh, wat was het moeilijk! En inderdaad… op dat moment zou ik graag thuisblijfmoeder zijn. Hubbie en ik hebben het om en om geregeld. Onze werkgevers deden eerst niet moeilijk, maar dat uiteindelijk steeds minder begrijpend.

Dat snap ik wel, maar ja…overmacht he?! Je wil gewoon zelf bij je zieke kind zijn. Tot nu toe is het wel steeds gelukt gelukkig.

Wij nemen om en om vrij, ene keer ik, andere keer mijn vriend. Ik vind het vreselijk als ik om die reden vrij moet nemen, maar ik vind het nog vreselijker als ik een ziek kind weg moet brengen. Voor mij altijd momenten dat ik helemaal met mezelf in de knoop zit. :?



Ik krijg er geen zorgverlof voor, (dat is hier alleen voor bijv. echt heel ernstig zieke familie), ik neem er vrije dagen voor op. Die vrije dagen kunnen me niks schelen, maar voor mijn collega’s vind ik het wel heel rot altijd.

Mijn kinderen zijn bijna nooit ziek. De oudste twee worden naschools opgevangen bij een gastouder, en als ze niet lekker zijn, maar geen hoge koorts hebben, mogen ze gewoon naar haar toe, daar kunnen ze ook op de bank liggen. Ze zijn daar heel vertrouwd en dat is geen probleem. De school belt haar op mijn werkdagen als er iets is met de kinderen waardoor ze opgehaald moeten worden. Als ze koorts hebben en/of spugen belt zij mij of Bob weer om ze op te halen. Dat is tot nu toe één keer gebeurd. De jongste zit op een kinderdagverblijf, maar ik heb voor haar nog nooit vrij hoeven nemen, ze heeft blijkbaar een ijzersterk gestel :smiley:



Ik werk op kantoor bij een kinderopvangorganisatie, waar 99% van alle werknemers vrouw en moeder is, dus begrip alom als je naar huis moet voor een ziek kind, ook al is dat soms moeilijk omdat de bezetting niet zo hoog is bij ons, maar het kan meestal wel. En mijn man kan heel makkelijk vrij nemen, dus bij ons is dat gelukkig nooit een probleem. Als dit bij ons problematisch zou zijn zou dat inderdaad de enige reden zijn om thuisblijfmoeder te worden, maar gelukkig hoeft dat bij ons niet.

Hier ook een ziek jongetje thuis.

Hij is al vanaf maandag ziek en vandaag hoefde ik pas weer te werken. Vannacht continu met hem over de vloer geweest en heb dus vanmorgen mijn werk gebeld om vrij te nemen.

Tycho zou eigenlijk naar mijn so gaan vandaag, maar als hij ziek is hoort of papa of mama bij hem… Nu heb ik het geluk dat ik nog bijna 5 weken vrij kan nemen dit jaar dus ik neem dan een vrije dag op.

Het scheelt wel dat Tycho bijna nooit ziek is…en dit dus pas de 2e keer is dat ik vrij moet nemen ivm ziekte.



Bij mij op het werk worden bij ziekte van kids inval ingezet (ik werk op een kdv en daar kun je makkelijker inval regelen)

Mik is 2 jaar klang doorlopend ziek geweest. Als ik vrij ko n krijgen bleef ik zelf thuis (was gelukkig vaak mogelijk) helaas moest ik daarom wel vaak extra werken omdat ik niet zoveel vakantieuren heb/had. Als het n iet kon ging hij naar mijn moeder, schoonmoeder of schoonzus.

volgens mij ben ik een van de weinige die nog nooit een echt ziek kind heeft gehad. Natuurlijk wel een keertje wat koortserig en hangerig, maar echt ziek, ik weet niet wat het is :oops: Hoop dat dit zo blijft!



Overigens is het hier geen probleem, mijn moeder past op dus ik kan gerust gaan werken en anders neemt hub vrij. die kan zijn eigen dagen redelijk inplannen, werkt hij een avond en neemt hij een ochtend vrij (ik weer of de ochtend, of de middag/avond over het algemeen z’n 4 uurtjes)

Hier ook het geluk dat de oma’s oppassen… Noëlle is 1 keer echt ziek geweest, toen kon ik gelukkig ook naar huis toe. Gelukkig heb ik leidinggevende met kleine kindjes, die begrijpen het tenminste…

Er is toch ook zoiets als calamiteitenverlof?

Dat is weer iets anders dan zorgverlof volgens mij.



Mijn kinderen zijn gelukkig ook bijna nooit ziek, en de enkele keer dat het gebeurde is of mijn man thuisgebleven , of is oma hier gekomen.



Het is één keer gebeurd dat mijn ouders hier logeerden, en zouden oppassen. Die nacht overleed mijn oma, dus ze moesten halsoverkop naar huis…en hadden wij opeens geen oppas. Ik heb toen zonder probleem vrij gekregen, en het is op calamiteitenverlof gezet. :think:

Als ik werk,is Erik thuis.

Dus hier ideaal :thumbup: :thumbup:

@Krabje wrote:

als hij ziek is hoort of papa of mama bij hem…




Hier krijg ik een beetje de kriebels van eerlijk gezegd…

JIJ vindt dat horen, dat kan… Maar het klinkt erg generaliserend.



Als mijn kind ziek is komt oma hier of breng ik haar daar. Oma is net zo lief voor haar (en heeft vaak ook nog eens VEEL MEER TIJD voor haar) als ik. Dus ik vind het een prima oplossing en mijn dochter heeft zich nog niet beklaagd :wink:

@knipoogje1983 wrote:

ik sta er eigenlijk een beetje verbaasd van te kijken dat jullie allemaal zomaar vrij kuinnen krijgen als er een kindje ziek is…

ik zit nou bij mijn tweede werkgever sinds sophie er is, maar hier is het echt geen reden om vrij te nemen omdat je kind ziek is… (werk trouwens in de zorg)

hier is het dan ook meestal mijn moeder die vrij probeert te regelen als sophie echt ziek is.




Knipoogje…hoe vind de werkgever van je moeder dat dan? Dat zij vrij moet/kan nemen voor haar kleinkind? Dat is toch hetzelfde?

Ligt er natuurlijk erg aan hoe vaak je kind ziek is…



Tja…als je geen vrij mag nemen (jij of partner) wat verwachten ze dan dat je met je zieke kind doet? In bed, zetpil en zoek het maar uit?



Ik vind dat idd ouders, familie,vrienden o.i.d. dat prima thuis op kunnen vangen…dat hoeft niet perse de moeder of vader te zijn,maar naar de opvang/school als ze ziek zijn vind ik echt niet kunnen…

(zetpil erin en breng maar naar de creche…duurt wel even voordat het opvalt).



Ik vind zeker dat ouders dat moeten kunnen delen…mijn man is niet zo flexibel…zeker niet last-minute…(eigenlijk helemaal niet flexibel, je volgt je rooster en mits je zelf ziek bent of er crisis is,ben je er gewoon).

DAAROM ben ik blij dat ik wel flexibel ben…denk dat je dat ook moet zijn als je kids hebt…anders blijf je tegen dingen aanlopen…

Ik kan me ook niet vorostellen dat het niet zou mogen. Kijk wellicht durft niemand het of is het niet de cultuur. Maar wat als je geen familie in de buurt hebt (zoals wij) en je kind kan niet naar de oppas (als het koorts heeft) dan zal er wel iemand thuis moeten blijven.



en inderdaad je moeder moet dan vrij regelen :think:

@Isabel Sofie wrote:

@Krabje wrote:
als hij ziek is hoort of papa of mama bij hem…




Hier krijg ik een beetje de kriebels van eerlijk gezegd…

JIJ vindt dat horen, dat kan… Maar het klinkt erg generaliserend.


Ooh maar daar moet je niet de kriebels van krijgen hoor.

Ik praat in dat stukje over wat IK vind. Ik zeg dat ook als Tycho ziek is dat papa of mama dan bij hem moet zijn.
Hier ook een ziek jongetje thuis.

Hij is al vanaf maandag ziek en vandaag hoefde ik pas weer te werken. Vannacht continu met hem over de vloer geweest en heb dus vanmorgen mijn werk gebeld om vrij te nemen.

Tycho zou eigenlijk naar mijn so gaan vandaag, maar als hij ziek is hoort of papa of mama bij hem…


Hier dus het stukje waar ik dat zei…Dus niet generaliserensd hoor.

Het gaat om wat IK vind over MIJN kind.

@mandy_d. wrote:

@knipoogje1983 wrote:
ik sta er eigenlijk een beetje verbaasd van te kijken dat jullie allemaal zomaar vrij kuinnen krijgen als er een kindje ziek is…

ik zit nou bij mijn tweede werkgever sinds sophie er is, maar hier is het echt geen reden om vrij te nemen omdat je kind ziek is… (werk trouwens in de zorg)

hier is het dan ook meestal mijn moeder die vrij probeert te regelen als sophie echt ziek is.




Knipoogje…hoe vind de werkgever van je moeder dat dan? Dat zij vrij moet/kan nemen voor haar kleinkind? Dat is toch hetzelfde?

Ligt er natuurlijk erg aan hoe vaak je kind ziek is…



Tja…als je geen vrij mag nemen (jij of partner) wat verwachten ze dan dat je met je zieke kind doet? In bed, zetpil en zoek het maar uit?



Ik vind dat idd ouders, familie,vrienden o.i.d. dat prima thuis op kunnen vangen…dat hoeft niet perse de moeder of vader te zijn,maar naar de opvang/school als ze ziek zijn vind ik echt niet kunnen…

(zetpil erin en breng maar naar de creche…duurt wel even voordat het opvalt).



Ik vind zeker dat ouders dat moeten kunnen delen…mijn man is niet zo flexibel…zeker niet last-minute…(eigenlijk helemaal niet flexibel, je volgt je rooster en mits je zelf ziek bent of er crisis is,ben je er gewoon).

DAAROM ben ik blij dat ik wel flexibel ben…denk dat je dat ook moet zijn als je kids hebt…anders blijf je tegen dingen aanlopen…




mijn moeder werkt als huishoudelijke hulp, bij oudere mensen. Die hebben er in eerste instantie altijd begrip voor als ze niet kan omdat sophie ziek is, maar die vinden het ook geen probleem als ze bijvoorbeeld ipv maandagochtend dinsdag middag komen.

@Krabje wrote:

@Isabel Sofie wrote:
@Krabje wrote:
als hij ziek is hoort of papa of mama bij hem…




Hier krijg ik een beetje de kriebels van eerlijk gezegd…

JIJ vindt dat horen, dat kan… Maar het klinkt erg generaliserend.


Ooh maar daar moet je niet de kriebels van krijgen hoor.

Ik praat in dat stukje over wat IK vind. Ik zeg dat ook als Tycho ziek is dat papa of mama dan bij hem moet zijn.
Hier ook een ziek jongetje thuis.

Hij is al vanaf maandag ziek en vandaag hoefde ik pas weer te werken. Vannacht continu met hem over de vloer geweest en heb dus vanmorgen mijn werk gebeld om vrij te nemen.

Tycho zou eigenlijk naar mijn so gaan vandaag, maar als hij ziek is hoort of papa of mama bij hem…


Hier dus het stukje waar ik dat zei…Dus niet generaliserensd hoor.

Het gaat om wat IK vind over MIJN kind.




Dank voor je toelichting.