Vandaag heb ik de oproep voor vaccinatie voor mijn zoontje ontvangen.
Hoe bereiden jullie je kind voor op het krijgen van een prik?
Aan Laura heb ik gewoon uitgelegd wat er gaat gebeuren, maar die is al wat ouder, dus dat is misschien wat makkelijker.
Het prikken op zich is niet nieuw natuurlijk, dat kent ze ook van het consultatiebureau.
Het enige verschil is nu dat het heel massaal gaat gebeuren in een sporthal, dus dat heb ik haar wel verteld. Dat ze met heel veel kinderen in een rij gaat staan, en dat sommige kinderen misschien wel een beetje bang zijn of moeten huilen, maar dat dat helemaal niet nodig is.
Ze vroeg zelf aan me of het pijn zou doen, en ik heb gezegd dat het misschien wel eventjes een klein beetje pijn kan doen. Dat vond ze prima verder.
Maar ik moet zeggen, Laura is gek op alles met bloed, naalden, wonden en pleisters (raar kind), die vindt het juist erg leuk en interessant om een prikje te krijgen.
Het enige waar ik dus bang voor ben is dat ze nu gaat zien dat andere kinderen het erg eng vinden, en dat gedrag een beetje gaat kopiëren.
@Mejis wrote:
ventjes een klein beetje pijn kan doen. Dat vond ze prima verder.:inlove: wat schattig!
Maar ik moet zeggen, Laura is gek op alles met bloed, naalden, wonden en pleisters (raar kind), die vindt het juist erg leuk en interessant om een prikje te krijgen.
nano heeft voor het laatst een prik gehad vlak voor onze vorige oegandareis Was ie net 3). Toen heb ik gewoon vlak van te voren gezegd dat we een prikje gingen halen en dat dat een heel klein beetje kon prikken. Het deerde hem helemaal niks.
Denk dat je er niet al te veel ophef over moet maken van te voren.
Ik ga het Senne melden als we in de auto zitten. Gewoon, dat we een prikje gaan halen bij de dokter in de sporthal :mrgreen: Verder maak ik er niet teveel van, hoe groter je het zelf maakt hoe groter het voor hun is denk ik dan maar weer.
Gewoon zeggen zoals het is. Dus ik vertel hem als we er heen gaan maandag dat we een prikje moeten halen hij en ik. En ook dat het even pijn doet maar dat het snel weer over gaat.
Waarschijnlijk vindt hij het helemaal niet erg en roept hij meteen"Krijg ik daarna een cadeautje" :mrgreen:
Hij is heel wat geprikt nl vanwege onderzoeken en allergietesten dus hij is niet meer zo paniekerig is alleen maar gefocust op cadeautjes (kleinigheidjes hoor!)
De laatste prik die hij heeft gehad, kan hij zich al lang niet meer herinneren, dus ik ben benieuwd hoe dit gaat verlopen.
Ik ben wel blij met jullie tips!
Eerlijk zeggen dat het wel een beetje prikt/pijn kan doen, maar er weinig ophef over maken dus!
Dank!
Zat er ook een beetje mee. Man en ik zijn beiden vrij in ieder geval. Kunnen we allebei een dochter troosten. We hebben een dochter van 3 en een dochter van 11 maanden). Dus gewoon weinig ophef en eerlijk zijn.
en ik ga niet… :mrgreen:
Er is een grens getrokken voor kinderen tot en met 4 jaar. Onze dochter wordt over 3 maandjes 5, dus ik laat het zo. :oops:
Niet te veel ophef erover maken, heen gaan zoals je ook naar de super markt gaat, alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Verder zou ik het gewoon zeggen dan zoals het is.
Een prik tegen een griep die heel vervelend kan zijn, dat iedereen dat even moet, dus hij /zij ook!
Onze Vera is 1,5 en moet ook. Onze Tim is 3 en krijgt hem niet (onze bewuste keuze) Vera is chronisch ziek en heeft flinke longproblemen, dus zij moet wel. Ik heb pas nog me haar de griepprik opgehaald, ben gewoon in de rij gaan staan, toen ze aan de beurt was vertelde ik dat zij ook een prikje kreeg. Arm bloot, vast houden, prikken en heb toen haar konijn gegeven. Die komt normaal NOOIT haar slaapkamer uit, dus dat die er was voor haar was heel fijn en bijzonder. Verdriet was zo weer weg.
Ze moet er nu nog 3 :roll: nog 1 keer de gewone griepprik en 2 keer de mg prik.
Nogmaals, doe zo normaal mogelijk, het hoort erbij!
Hoe meer gespannen de ouder is, hoe moeilijker het zal zijn voor het kind.
Wij weten nog niet of we de prik willen…
Maar als we hem halen, dan weet ik nu al dat het drama wordt.
Door een hoop gedoe bij de kinderarts en het prikken van bloed wat een paar keer mis is gegaan, is mijn meisje panisch geworden voor naalden. We hebben haar al geprobeerd om uit te leggen dat het niet hetzelfde is, dat het maar heel even duurt, dat er geen bloed uit gehaald wordt, dat het is om niet ziek te worden etc etc… Maar als ze het woord prik nog maar hoort gaat ze al helemaal over haar toeren
Nou moesten we vorige week dus naar het cb met haar, voor de normale inentingen. Hadden we haar net een beetje zover dat ze normaal mee naar binnen ging, niet huilend en krijsend, maar wel doodsbang… Krijgt ze daar te horen dat die prik niet doorgaat door de mex. griepprik die dan ev. gegeven wordt. Kunnen we weer opnieuw beginnen met haar voorbereiden
Dus "niet teveel ophef over maken’ werkt hier echt niet, die ophef maakt ze zelf al van t moment ze hoort dat er geprikt wordt. En niet voorbereiden wil ook niet, want dan gaat ze vlak voor de prik helemaal over haar toeren als ze eenmaal doorheeft wat we daar doen.
Dus als iemand nog tips heeft
maar als ze in beide gevallen over haar toeren gaat, dan zou ik toch echt voor het vertellen op het aller laatste moment gaan!
Braaf in de rij gaan staan en op het moment suprême,… hup we gaan even 1 prikje halen.
@ kaboutertje
zo ga ik het ook doen.
én na de tijd een cadeautje
Hier gaan we er ook geen ophef van maken.
Gewoon vlak voor vertrek zeggen dat we een prikje gaan halen.
Als ie vraagt of het zeer zal doen zal ik gewoon eerlijk zeggen dat het even pijn kan doen maar dat het snel weer over is.
En misschien gooi ik Sinterklaas wel in de strijd , dat alle kindjes die een prikje krijgen hun schoen een keer extra mogen zetten.
Mijn man en ik gaan trouwens ook dus als wij eerst gaan en geen spier vertrekken zal hij er denk ik ook niet moeilijk om doen…
Amy is altijd mee geweest met de vaccinaties van de jongens, dus ze snapt wel dat het eventjes pijn kan doen.
Ik zeg het haar op de dag zelf;
We gaan zo een prikje halen en daarna krijg je een kadootje!
In de hoop dat haar aandacht enkel blijft hangen bij het kadootje :mrgreen:
Verder is het lastig voorbereiden. Zou er zeker niet te vroeg van te voren mee beginnen, brengt alleen maar onnodige stress met zich mee.
Hoe minder aandacht naar de prik uit gaat, hoe minder boeiend het is.
Ik zie er als een berg tegenop.
Mariano was laats op het cb al helemaal over zijn toeren toen hij een prikje kreeg.Gieren brullen wild om zich heen slaan kokhalzen :?
En dat terwijl hij altijd met mij mee gaat ik ben diabeet moet vaak bloedprikken enzo helemaal in de zwangerschap.Ik prik vaak im mijn vinger moet infuus in mijn buik er zelf in doen.Hij heeft het allemaal gezien en toch werd hij helemaal hystirisch.
Ik heb het nu wel gezegt en ik wilde hem ook mee nemen toen ik hem ging halen maar laat het toen net die dag zijn dat het zo stormde.
Hij weet het nu dus wel en mischien helpt het als zijn broertje er ook bij is.
Heb goed nieuws !!!
Ik heb net met de GGD gebeld en verteld dat er ook kindjes zijn die panisch zijn voor die prik en niet makkelijk even in de rij een prik halen en doorlopen (lopende band effect) Ze zei dat die moeders op willekeurige tijd met deze kindjes kunnen komen, wanneer het 't gunstigste is voor het kind zeg maar, zich kunnen melden bij de balie en dan apart geprikt kunnen worden, met meer aandacht zeg maar.
:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Hier vroeg de CBarts de laatste keer welke smaak prik Maaike wilde; ‘appel of banaan?’
Maaike wilde wel appel.
Dus toen ze geprikt werd schrok ze maar vroeg de arts meteen of ze al appel proefde :lol: .,
En je zag haar nadenken en dus afgeleid zijn :mrgreen: .
Ik vond het een leuk trucje .
Van te voren had ik wel vertelt dat ze een prik kreeg en dat het even zeer kon doen maar niet lang.
Ze zei wel heel verontwaardigd na de prik dat ze helemaal geen appel had geproefd trouwens :mrgreen: .
Leuke tip mamalien, ga ik denk ik ook gebruiken :thumbup:
In de auto op weg er naar toe enkel gezegd dat we naar een grote zaal gingen waar veel kindjes zouden zijn. En al die kindjes kregen een prik. Kevin ook. Tarah ook. Dat doet dan heel even au, maar is ook meteen weer over.
En ze gaven ook bijna geen krimp bij de prik (gewoon geluk natuurlijk )