Hoe beginnen met kolven?

jayden drinkt nu gemiddeld een kwartier aan elke borst, en dat om de 2 tot 2,5 tot 3 uur. Net waar hij zin in heeft :wink: Voor mij gevoel is de borst waar hij dan uit gedronken heeft nog niet helemaal leeg.



Ik heb wel beetje gemengde gevoelens over kolven, want heb het liefst dat hij gewoon lekker bij mij blijft drinken. maar ja als ik straks aan het werk ga, moet ik wel kolven, omdat hij dan 3 dagen bij mijn sm is. Wil ook wel alvast een voorraadje hebben, dat lijkt me wel zo makkelijk! Het is niet dat hij dan nu al steeds uit een flesje gaat krijgen, absoluut niet. Alleen als het nodig is, als alex en ik eens een avondje weg zijn ofzo…



En moet je hem ook helemaal leren uit een flesje drinken? :think:



Wanneer kan je het beste gaan beginnen met kolven? En hoe kan ik dat het beste opstarten?



Heb de 23e ook afspraak op cb waar ik dingetjes zal vragen, maar wil ook graag jullie ervaringen horen :slight_smile:

Hoi,



Hier wat quotes van het borstvoedingsforum, waar ik erg veel aan heb gehad, in antwoord op je vragen:



De eerste weken is het verstandig om de baby nog geen speen of fles te geven ivm zuigverwarring.
Na een paar weken heeft je baby geleerd om goed aan de borst te drinken en kan er een 2e techniek bij leren. Het leeg zuigen van een fles is namelijk een hele andere techniek dan het leeg melken van een borst.
Na 4 tot 6 weken is dus een goed moment om te beginnen met het oefenen met een flesje afgekolfde moedermelk. Is je baby (veel) ouder dan dat, wordt de kans groter dat de baby de fles niet meer snapt of weigert.



Wanneer je voor het eerst gaat kolven, zijn er drie verschillende dingen waar je aan moet denken:
- je baby moet uit de fles leren drinken
- jij moet leren kolven
- en dan wil je ook nog een voorraadje in de vriezer opbouwen

Die eerste twee kan je tegelijk oefenen. Ongeveer een half uurtje voor de voeding ga je kolven en deze melk krijgt je baby uit de fles. Het is heel normaal als je in het begin maar een bodempje kolft. Na een tijdje zal dat vanzelf steeds beter gaan.
Als de gekolfde melk op is, kan je je baby voor de rest van de voeding gewoon aan de borst leggen.


Dit vond ik erg handig. Het is natuurlijk wel lastig uit te mikken (wanneer is nou een half uur van te voren? Maar dat heb ik dan maar een beetje op de gok gedaan. Ik heb het gewoon zo gegeven, dus zonder op te warmen, want het was vers gekolft.

Er zijn nog veel meer tips op die site waar ik dit vandaan heb, voor als het kolven niet goed lukt en voor wanneer je het beste kan kolven om een voorraad op te gaan bouwen enzo, maar ik zou gewoon hier eerst eens mee beginnen!


Succes en ik snap heel goed wat je bedoelt hoor... tot de dag van vandaag heb ik Emma veeeel liever aan de borst dan dat ik kolf.

wat ik je gisteren vertelde: je borst waar hij uit gedronken heeft leeg kolven. Zo kan je een voorraadje opbouwen.



Ikzelf kolf nu iedere avond zo’n 90cc en dan geeft Martin een flesje bv.



Heel veel sterkte!! :-*

@Amy82 wrote:

jayden drinkt nu gemiddeld een kwartier aan elke borst, en dat om de 2 tot 2,5 tot 3 uur. Net waar hij zin in heeft :wink: Voor mij gevoel is de borst waar hij dan uit gedronken heeft nog niet helemaal leeg.


Helemaal leeg raakt een borst ook nooit. Als hij soepel is, dan is hij leeg genoeg. En als hij tevreden is, dan heeft hij genoeg gedronken.


En moet je hem ook helemaal leren uit een flesje drinken? :think:

Ja, dat is een andere drinktechniek, dus dat moet je leren. Sommige kinderen zien het ook helemaal niet zitten, dus je moet er niet op rekenen dat dat in 1 keer goed gaat. Je kun thet beste ergens tussen 4 en 6 weken beginnen met oefenen (idd niet in de eerste weken, eerst moeten ze goed leren drinken aan de borst). Als hij het eenmaal kan, blijf dan af en toe een flesje aanbieden. Daar hoeft niet veel in te zitten, maar dan vergeet hij het niet.

Wanneer kan je het beste gaan beginnen met kolven? En hoe kan ik dat het beste opstarten?

Ik zou nu beginnen, zodat je iets hebt om mee te oefenen met de fles. Je kunt het beste 's ochtends na de voeding kolven. De meeste moeders hebben 'sochtends de meeste melk, dus dan hou je nog wel wat over. Ook hier geldt trouwens: kolven moet je leren. Niet schrikken dus als er bijna niks uitkomt in het begin. 20 cc is al heel netjes.

Heb de 23e ook afspraak op cb waar ik dingetjes zal vragen, maar wil ook graag jullie ervaringen horen :)

Goed om te weten of je een CB hebt dat verstand heeft van BV. Dat wisselt nogal. Met dit soort vragen kun je trouwens ook goed terecht bij de VBN, mocht het CB niet echt kunnen helpen.

bedankt voor jullie antwoorden :-*



ik wil morgenochtend gaan beginnen met kolven! :slight_smile:



ehm, zo’n klein s-difrax flesje is goed toch? :slight_smile: dat speentje, is dat ook goed?



dan ga ik 's ochtends kolven en kan papa 's avonds flesje geven :inlove: en als hij dat opheeft leg ik hem verder aan.

oja, nog wat, kan ik dan ook de 2e voeding afkolven?



want om nou om 6 uur te gaan zitten kolven… :think: :shifty: dan doe ik het liever als jayden in badje is geweest en heeft gedronken… want die 2e borst van de dag zeg maar is dan ook tijd niet aan de beurt geweest…

Als je maar 1 borst per keer geeft, is het denk ik wel een idee om de andere borst 's morgens te kolven, want 's morgens zijn ze altijd lekker vol. Ik geef eigenlijk altijd 2 borsten, dus hier lukt dat niet.

Wat veel vrouwen ook doen, is de ene borst kolven terwijl ze de andere geven, op die manier heb je veel profijt van de toeschietreflex van als je kindje zelf drinkt. Maar mij is dat nooit gelukt, ik heb dan niet genoeg handen vrij…



Maar verder… het maakt niet zoveel uit wanneer je kolft, wat jou het beste uitkomt eigenlijk.

Wij kregen het advies met 4 wkn beginnen met kolven en met 6 weken eerste fles. Hierdoor heb je al een voorraadje. Onze dochter drinkt 's morgens aan 1 kant, dus ik kan dan de andere kant afkolven. Dit wordt steeds meer naarmate je je beeb ouder wordt :wink: Wij zijn dus niet begonnen met afkolven en direct geven, want dan wordt het moeilijker om een voorraadje op te bouwen.

Ach, dat voorraadje komt wel toch… ik weet eigenlijk niet eens waar ik mijn voorraad voor heb… ik gebruik het haast nooit.

Normaal gesproken geef je immers mee wat je op je werk gekolfd hebt. Ik gebruik de voorraad alleen als ik weer eens een onnozele truc heb uitgehaald, zoals de dop niet goed erop draaien, of vergeten thuis in de koelkast te zetten…

en nog een vraagje :oops:



ik lees wel eens dat je het kolven moet opbouwen qua minuten. of maakt het niet uit hoelang ik mijn borst kolf?



dus het is aan te raden 's ochtends de andere borst dan waar jayden uit yheeft gedronken af te kolven? :slight_smile:

Je hoeft niet een tijd aan te houden hoor, het beste is te stoppen als er geen straaltjes meer komen.



En ja de andere borst kolven s morgens is zeker aan te raden!

@Rijntje wrote:

Je hoeft niet een tijd aan te houden hoor, het beste is te stoppen als er geen straaltjes meer komen.



En ja de andere borst kolven s morgens is zeker aan te raden!




ok dan ga ik er morgen mee beginnen! :dance: zal dan laten weten hoeveel ik heb gekolfd :lol:

amy je kunt in principe kolven wanneer het je het beste uitkomt. 's Ochtends levert het vaak het meeste op, maar als jij liever later kolft, doe je dat.



Je kunt gewoon zolang kolven als je nodig vindt. Als er niks komt en je wil het ‘oefenen’ of juist je produktie opvoeren, dan kun je 10-15 minuten kolven. Langer heeft geen zin, vaker wel. Ben je er eenmaal aan gewend en stroomt de melk goed, dan ga je meestal door totdat er alleen nog druppels komen. Maar somige moeders hebben wat meer moeite met kolven en dat ga je misschien wat langer door. Dat is een kwestie van uitzoeken wat het beste werkt voor jou.

hoeveel mag jayden eigen hebben, hoeveel cc? :think:



moet ik ook ff opzoeken…

ff een tip: kolf smorgens af, geef dit dan de andere ochtend en niet savonds… Ik had altijd het idee dat ik savonds vettere melk had en dan sliep Veron langer door…

(dus als je ochtendmelk geeft savonds heb je sneller een hongerig kind)…



Denk niet dat als je beeb 1x de fles heeft genomen dat hij het blijft snappen…

Dus elke dag blijven geven, 1 flesje en houdt dit vol…

(je raadt het al, veron dronk goed uit een flesje 1x en moeder dacht dat hij het wel kon en toen hij het echt moest gaan doen deed meneer het niet meer)…



gr patricia

Er is wel een rekensommetje voor dat je als richtlijn zou kunnen gebruiken, maar niet alle kindjes houden zich daaraan hoor. Omdat het uit de fles makkelijker drinken is, kan het zijn dat ze daarna nog zuigbehoefte hebben, dus ontevreden zijn, maar op zich wel best lang het uithouden zonder voeding. Het is een beetje proberen en kijken waar hij tevreden mee is.



Het rekensommetje is 150cc per kg lichaamsgewicht per dag. Dus voor 1 voeding deel je dat dan door het aantal voedingen dat ie per dag gemiddeld krijgt en zoveel zal ie ongeveer (!) drinken.

Dat rekensommetje is idd een handige richtlijn om mee te beginnen. Maar het gaat dan wel om wat een hele voeding zou zijn. Om te oefenen met een flesje is 20 of 30 cc al genoeg. Je hoeft dan dus ook niet vaak te kolven. Met 50 cc melk kun je al 2 keer oefenen.



Als het om te oefenen is, vind ik het zelf ook altijd eenbeetje zonde om een hele voeding klaar te maken. Ten eerste gooi je dan vaak een hoop weg omdat ze het toch nog niet drinken. En als ze het wel drinken, gaat het af van wat hij live drinkt. En melk rechtstreeks uit de borst is beter van kwaliteit dan gekolfde melk.



Maar hij ‘mag’ zoveel hij wil. Het is niet slecht voor hem ofzo. Je weet niet hoeveel hij uit de borst drinkt, mss is dat ook wel heel veel. Het enige wat kan gebeuren is wat boven ook al gezegd werd: omdat het zo makkelijk wegdrinkt in zo’n fles, drinkt hij wat meer dan hij verdragen kan. Dan spuugt hij het uit of krijgt buikpijn. Dat heb je dus zo door :wink: .

@Rijntje wrote:





Het rekensommetje is 150cc per kg lichaamsgewicht per dag. Dus voor 1 voeding deel je dat dan door het aantal voedingen dat ie per dag gemiddeld krijgt en zoveel zal ie ongeveer (!) drinken.




De richtlijn van het CB was, zoveel als hij zelf nodig heeft, dus drinkt hij een fles van 300cc is dat nog geen probleem… nu drinkt onze dochter vanaf ong 2,5 a 3 maand al gemiddeld 220 cc per fles, maar het is idd gewoon uitproberen…



En kolven tot de druppeltjes… ik kolf dan nog wel eens door en dan krijg ik toch weer straaltjes na een tijdje (halve minuut?)





@Rijntje, ik vind het voorraadje ontzettend handig, als je een hele dag weggaat (ik werk onregelmatig, dus kan niet van dag 1 afkolven, dag 2 geven) Hubbie pakt ook uit de voorraad als ik niet op tijd thuis ben, onze dochter niet wil slapen en ik ben weg, etc etc. Dus ja, 30 voedingen is misschien wat veel, maar ik vind het nog wel een lekker idee dat als ik stop met borstvoeding, ze toch nog een weekje kan doorgaan (of afwisselen) :wink:

Nou om half 12 even een kwartiertje gekolfd, resultaat; 25 ml/cc :slight_smile: ben hier blij mee!



benieuwd hoe het is als jayden 's nachts doorslaapt en ik 's ochtends de niet-aan-de-beurt-borst kan geven :slight_smile:

dan is het 2009 :lol: :lol: :lol: :wink: .



goed hoor, met 25 cc kun je aan de slag :thumbup: