hij weigert avondeten en ik word er gek van

Ik moet echt even mijn frustratie (weer) kwijt hier! :oops: :cry:

Please vertel me dat ik niet de enige ben.

Mijn zoontje eet gewoon geen avondeten. Ik kan werkelijk op mijn kop gaan staan. Potjes Olvarit (en dan alleen dat merk :roll: ) gaan er met moeite enigszins in, maar zelfgemaakt ho maar! Ik heb alles geprobeerd: gepureerd, stukjes in de hand, zelf laten rotzooien, noem maar op. Hij weigert gewoon pertinent. Soms een hapje vlees zoals net een knakworst. Maar groenten proeft ie nog niet eens. Hij zit er mee te prutsen en voert tegenwoordig ondertussen de hond die braaf onder de kinderstoel zit te wachten :?

We zijn al samen met hem gaan eten rond 17.15u wat we eigenlijk al te vroeg vinden, maar later is ie moe en wil hij helemaal niet meer. Ik kreeg het advies dat ie dan wel zo ‘afkijken’ en het zgn ‘ritueel’ . Niet dus. Hij voert mij soms nu als ik met hem bezig ben 8) .

Het is bovendien ook nog een volhouder, want hij eet nu al dagen achtereen niet 's avonds, en nog steeds geen honger. Ik geef hem wel maar gewoon een klein toetje, aangezien hij niet de stevigste is en zeker niet mag afvallen…

Herkennen moeders dit? Kwam het nog goed?? Hebben jullie nog tips :pray:

Overigens: dit is eigenlijk altijd al zo, vanaf het moment dat ie ‘mocht’ eten, dus een fase is het ook niet (of een chronische… :frowning: )

Misschien heeft ie ‘nog’ geen honger.

Ik wilde eerst zeggen tis vast een Fase maar aangezien hij dit al doet sinds hij vast voedsel mag/kan eten ?

Ik zou toch gewoon blijven doorzetten, maak er absoluut geen strijd van, en vooral niet dwingen.

Bordje voor zijn neus zetten, zijn jullie klaar met eten en hij heeft nog steeds niets gegeten gewoon het bordje weg. Toetje heb ik hier nooit weggelaten toen het hier een fase was.

Misschien eens iets van jou bord laten pikken ? Mijn dochter vind het prachtig als ze een iets van mijn bord kan pikken :mrgreen:

En gewoon vanalles uitproberen, mijn dochtertje heeft het liefste pasta ‘spagetti die ze naar binnen kan zuigen’

ja hoor, al vanaf het begin. Maar in het begin nam ik nog genoegen met dat beetje olvarit. Nu wil ik daar echt mee minderen…

dankjewel :-*

kan alleen maar zeggen heeeel herkenbaar…alleen is die van mij nu 4,5 en eet 's avonds nog steeds niets meer of anders dan 1 eetlepel kale pandanrijst of 1 eetlepel kale spaghetti oid. Oja of kale pizza, dus alleen de bodem :lol: of patat met een kroket of frikandel. Maar ook dat kan hij gerust laten staan als hij geen trek heeft. Pannekoeken soms 1 maar ook dat is niet heel favoriet.

Hij eet dus 0 groentes… en geen aardappel (tenzij het patat is :roll:

En fruit…af en toe gaat er een banaan in maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Brood, toast en rijstewafels dat eet hij wel graag met worst.

Ik heb ondertussen al van alles geprobeerd, mee boodschappen, mee koken etc…stickerbeloning etc.

Maar weet het inmiddels ook niet meer…we negeren het maar. Hij moet aan tafel komen en dat doet hij.

Geen eten geven zelfs gedaan maar dat is voor hem geen straf.

Dan eet hij niet :roll:

Pete ging net na zijn 1e verjaardag ook avondeten weigeren, echt drama elke avond. We hebben vanalles geprobeerd: handen vasthouden, wel een toetje erna, geen toetje erna, wat anders geven. Bij opa en oma eet hij wel groente en aardappelen, dus we dachten dat het gewoon een fase zou zijn, maar helaas gaat het nog steeds niet denderend.

Hij eet nu soms wat slierten bami of spaghetto, af en toe een paar hapjes vlees (gehakt, worst, kipfilet) en wel eens een paar eetlepels tomatensoep of pastasaus. De meeste dagen geven we hem gewoon brood of poffertjes of brintapap. Meestal gaat hij 1 a 2 keer per week bij opa en oma eten en dan eet hij gewoon met de pot mee.

De laatste weken gaat het wel iets beter, hij krijgt wat meer interesse in ons avondeten (‘Pete ook een hapje’) en proeft in ieder geval wat zonder gelijk zijn hoofd weg te draaien.

Het is belangrijk om hem in ieder geval aan tafel te zetten als jullie gaan eten, zodat hij weet dat er op dat moment gegeten kan worden.

Probeer niet teveel te dwingen, dat zorgt alleen voor ergenis bij hem en bij jullie.

Misschien wil hij (net als Pete) bij opa en oma (of ander familielid) wel eten als jullie er niet zijn, misschien dat hij dan af en toe ergens anders kan avondeten?

Probeer toch 1 of 2 keer per week in ieder geval met de pot mee te laten eten. Wil hij niet eten, geen probleem. Geef hem dan pas een toetje als jullie met het avondeten klaar zijn. Hij moet een toetje als nagerecht zien en niet als vervanging ervan. De overige dagen niet moeilijk doen en gewoon geven wat hij lekker vindt.

hier schep ik gewoon op. Mooi meegenomen als ze er wat van afeet, maar als ze niks eet… dan niet!

dus, elke keer bordje met vlees aardappeltje en groente. Vlees gaat vaak wel op, maar de rest blijft liggen.

hoe meer ik ‘dwing’ hoe meer het eten een strijd wordt, en dat wil ik dus niet. We laten et dus maar zo!

Overigens krijgt ze wel gewoon haar schaaltje yoghurt. Of ze nou een hapje heeft gedaan of haar hele bord leeg, haar schaaltje ygohurt krijgrt ze.

Soms zijn kinderen 's avonds te moe . Dan gaat warm eten 's middags weleens beter. Je zou het kunnen proberen.

Je zou Nina haar tip kunnen proberen, en anders euhm geen potjes meer kopen. Aan tafel zetten met het avondeten (ongeacht welke tijd dat voor jullie is, mijn man komt soms pas om 1800 thuis en zoon gaat dus om 1900 naar bed maar we eten echt pas als mijn man er weer is), zelf laten doen, wij leggen bestek voor hem neer, proberen een hapje te ‘voeren’ maar de rest kan hij prima zelf. Wil hij niet eten is hij snel klaar maar blijft wel zitten. Toetje weigeren we nooit, ook niet als hij niet gegeten heeft. En we zijn er ondertussen wel achter dat er eigenlijk niets is wat hij niet lust, maar dat als hij niet eet hij gewoon geen honger heeft. Het is hier overigens niet zo dat er bij opa en oma beter gegeten wordt. Ja soms eet hij wel iets meer, maar hij is daar natuurlijk ook wat drukker dan thuis. Zal dan dus ook wel iets meer honger hebben. :lol:

Eten is voor kinderen nu eenmaal HET ultieme machtsmiddel. Je raakt er zo gefrustreerd door als ze niet eten en dat voelen ze enorm goed aan. En uiteindelijk helpt het niets, wat je ook probeert ze gaan meestal echt niet meer of beter eten tot het ze zelf ‘uitkomt’. Mijn eigen motto is iig; avondeten is iig gezellig, met zijn allen aan tafel. Dat gaat gelukkig wel goed! Ongeacht of er wel of niet gegeten wordt door hem. 8)

HIer begin Jana ook moeielijk te doen toen ze van potjes over moest gaan naar gewoon vodzaam gekookt eten haha.

Ze weigerde weken lang t warme eten, maar ook brood wou ze niet, ik heb haar gewon wel veel fruit laten eten, en genoeg zuivel.

Nu eet ze weer goed, denk idd dat het een fase is. En als er nu dagen zijn dat ze niet wil, dan niet, als ze honger krijgen melden ze zich wel :wink:

Hier ook heel veel herkenbaarheid

Melinda zit ook in zo fase niet met warm eten maar dan met de brood, en soms met warm eten…

Soms heeft ze zo een rare dag dat ze ook geen koekje wel enzo :shock:

Toetje gaat er wel altijd in en die geef ik ook wel ongeacht ze warm eet of niet…

Hopelijk is die fase snel voorbij :mrgreen:

Mijn dochter zit in deze fase sinds ze vast mocht eten. Gebakken aardappelen gaan er altijd wel in, vlees ook als het worst of een krokante kipschnitzel is, maar met groente doet ze altijd erg moeilijk. Pasta of rijst heel af en toe en zeker niet als er een sausje overheen zit. Ook stamppot wil ze niet proeven. Potjes at ze af en toe maar alleen die met een bepaalde smaak en dan ook niet altijd. Op een gegeven moment zijn we ermee gestopt en eet ze gewoon met ons mee. Ze eet nog steeds heel weinig groente (worteltjes, erwtjes, boontjes en paprika) en haar favorietegroente eet ze ook niet altijd op. Ze krijgt voor haar gezondheid en onze gemoedsrust iedere dag multivitaminetabletten en we blijven het haar aanbieden en reageren dolblij als ze iets proeft. Af en toe kopen we haar om met wat lekkers om iets te proberen maar dat werkt niet altijd.

Wij eten altijd rond 16.30 / 16.45 omdat ze op de ‘normale eettijd’ te moe zijn (bedtijd is 18.30).

Wie weet ook uit te proberen!

Mijn tip: laat het lossssssssssssssss! Het is nl heel normaal en hoe meer je er boven op gaat zitten hoe minder ze gaan eten.

Zet gewoon een bordje voor hem neer met dingen die jullie eten (stukjes groente, aardappeltje en wat vlees (en vooral niet te veel, paar stukjes) en laat hem gewoon. Het komt wel weer.

Wij hebben er met de tweeling ook nooit moeilijk over gedaan. Gewoon opgeschept. Wat werd opgegeten werd opgegeten en wat bleef staan, bleef staan. Nooit moeilijk over gedaan en ook nooit boos over geworden.

Ze eten nu super, maar hebben nog steeds wel dagen dat het knudde is.

We deden trouwens wel altijd nog een papfles geven (standaard 100 cc) en als ze echt slecht hadden gegeven kregen ze een volle papfles. Inmiddels krijgen ze de pap 's avonds niet, maar het heeft hier wel gewerkt in de periode dat eten aan tafel slechter ging. Zo krijgen ze toch iets binnen en werd er geen druk gelegd op het moeten eten.

In ieder geval succes!

Hier eet hij al 1,5 jaar geen warm eten meer alleen maar een tataartje

In het begin deed ik ook alles alleen wat we hadden wil je niet dan niet…maar na 2 weken dan savonds niets gegeten gaf ik hem dan toch maar een tataartje.

En daarbij wat we ook zelf eten. En nu dus 1,5 jaar later eet hij nogsteeds alleen dat tataartje. En ja patatjes en gebakken aardappel :sick:

Groenten geheel niet.

Wij geven hem vloeibare multivit van de Sterke Beer en ja verder kan je er weinig aan doen…

@Fryskefaam wrote:

Mijn tip: laat het lossssssssssssssss! Het is nl heel normaal en hoe meer je er boven op gaat zitten hoe minder ze gaan eten.

Zet gewoon een bordje voor hem neer met dingen die jullie eten (stukjes groente, aardappeltje en wat vlees (en vooral niet te veel, paar stukjes) en laat hem gewoon. Het komt wel weer.
makkelijker gezegd dan gedaan. Lev gooit de rijst en groenten gewoon terug op mijn bord. Hij weigert alles, en het wordt steeds erger. We hebben niet gedwongen. Hij valt af, groeit slecht. Dat het wel weer komt geldt vooral voor de kinderen bij wie het een fase is. Wij gaan met een pedagoog in de weer…

@lydia wrote:

@Fryskefaam wrote:

makkelijker gezegd dan gedaan. Lev gooit de rijst en groenten gewoon terug op mijn bord. Hij weigert alles, en het wordt steeds erger. We hebben niet gedwongen. Hij valt af, groeit slecht. Dat het wel weer komt geldt vooral voor de kinderen bij wie het een fase is. Wij gaan met een pedagoog in de weer…

Ja het word erg lastig als ze dan ook afvallen enz… maar kan je hem dan niet een broodje geven of iets wat hij wel lekker vind. Dwingen heeft geen zin ook niet natuurlijk als je naar een pedagoog gaat. Zoals ik al zei eet hij hier echt al 1,5 jaar geen warm maar bied hem wel aan wat hij wel lekker vind. Dan krijgen ze in elk geval wat binen :wink:

@lydia wrote:

@Fryskefaam wrote:

En wat gaat een pedagoog er dan aan doen? :think:

de tip laat het los is wel de beste wat er bij staat zeker is het moeilijk mijn dochter eet al moeilijk sinds ze 19 maanden is. sommige periodes kan ik het loslaten en dan gaat het beter maar zelfs terwijl ik het zelf merk heb ik ook periodes dat het me frustreerd en dat we echt strijd aan tafel hebben.

sommige kinderen hebben niet veel nodig.

mijn dochter eet nu 1 broodje wat stukjes fruit 2 aardappelen wat stukjes komkommer en een toetje. op een hele dag en ze is echt niet mager maar gewoon lekker in haar lijfje. ze heeft ook tijden dat ze alleen brood eet dan eet ze zich overdag vol met brood en geen warm eten het s’avonds.

ik moet wel opletten dat ik haar minstens een uur voor het eten geen drinken meer geef en dat doe ik bij mijn zoontje ook niet.

kinder maagjes vullen zich door drinken hetzelfde als door eten.

dus als je ze over de dag teveel drinken geeft zitten ze vol en eten ze veel minder.

Dyfaine, hier nu ook zo lang… Hij eet af en toe overdag brood (bij gratie) maar we weigeren het avondeten door brood te vervangen :oops:

fryskefaam; geen idee. Als ik het zelf wist had ik geen afspraak willen maken. Ik heb haar nog niet gezien. Bij hem wordt het nu een gezondheidsprobleem en dan heb je wel meer nodig denk ik dan het principe van het loslaten.