Hij gaat maar niet slapen...

Mateo rekt de hele avond. We gaan om 19 uur douchen etc en dan mag hij nog spelen in zijn kamer…Als ik dan om 8 uur naar hem toe ga wil ik dat hij gaat slapen. Hij blijft rekken. Ik moet plassen en poepen (een gevoelig punt want dat mag hij altijd), “ik moet even met je praten”, hij wil zijn radio aan, hij wil dat ik naast hem kom liggen en ga zo maar door…

Ik word er helemaal horendol van. Elke avond eindigt in een huilbui omdat ik op een gegeven moment gewoon boos wordt en het niet meer trek. Nu ook. Hij huilt nog steeds en ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen…

Ik wil gewoon in de avond RUST…Ik ga al vroeg slapen omdat hij om 6 uur - half 7 weer naast mijn bed staat.

Ik trek het gewoon echt niet meer… :cry:

Olivia heeft nu ook een periode dat ze niet wil slapen en constant roept of huilt.

Wij besteden er niet te veel aandacht aan, na het bedritueel gaat ze naar bed. (punt).

Als ze blijft roepen (zeg 5 minuten) dan gaan we naar binnen, leggen haar rustig weer terug, soms een aai over de bol. De eerste keer zeg ik; nu slapen, niet meer roepen. Vrij gedecideerd.

Soms houdt het in, dat we 3-4 x keer moeten teruggaan, maar na 2 keer kijk ik haar niet meer aan en ga niet op haar vertelsels in. Ik leg haar dan alleen maar goed.

Ik vind het ook vet irri, want ook hier is de avond kort.

Morgenochtend vroeg wordt ze weer wakker…

Misschien moet Matteo juist eerder naar bed? Of niet meer spelen na het douchen? (dus eerst spelen, dan douchen, tanden poetsen etc en gelijk naar bed).

Misschien is het dan wat duidelijker voor hem…

Allereerst even een :hug:

Ik neem aan dat Mateo nog niet kan klokkijken :wink: dus lijkt het mij voor hem erg onduidelijk wanneer het spelen afgelopen is en wanneer hij moet gaan slapen. Heb je verder wel een duidelijk bedritueel?

De methode die Kroes hanteert, werkt hier ook erg goed. Nancy komt er niet uit (ligt ook nog in ledikantje) maar ze had vrij rap door dat het niet hielp om te roepen, te jammeren oid.

Is het trouwens vanaf de zomertijd of al langer? Nancy vind het namelijk erg raar om naar bed te moeten terwijl het nog licht is.

@Madre wrote:

Mateo rekt de hele avond. We gaan om 19 uur douchen etc en dan mag hij nog spelen in zijn kamer…Als ik dan om 8 uur naar hem toe ga wil ik dat hij gaat slapen. Hij blijft rekken. Ik moet plassen en poepen (een gevoelig punt want dat mag hij altijd), “ik moet even met je praten”, hij wil zijn radio aan, hij wil dat ik naast hem kom liggen en ga zo maar door…

Hey... je geeft heeeeel duidelijk aan.. plassen en poepen dat mag... De rest niet. Niet "even praten"... niet naast hem liggen... in je verhaal lijkt het een beetje of je dat wel doet.

Wessel geeft nu iedere avond toestanden als het douchen voorbij is.
Ik zeg nu voor het douchen... "wessel, ik zet het klokje (eierwekkertje), als het belletje gaat, doe ik de kraan dicht en ga ik je afdrogen, zonder huilen, is dat afgesproken?" Dan zegt ie vaak.. "oke"..
En ik doe ook dat wat ik zeg... zonder andere woorden erbij... Belletje gaat, ik pak de handdoek, doe de kraan dicht en pluk hem onder de douche vandaan. Huilen --> "hey.. wat hadden we afgesproken"... en ik ga onverstoorbaar verder.

En meis... als je niet meer even praat of naast hem ligt... dan doe je hem geen kwaad hoor... Ik verdenk onze peuters echt wel van manipulatiekrachten. (mijn Wessel niet natuurlijk... hihi)......
maar kan me voorstellen dat dit sloopt.

Dus mijn eerste idee is... consequent blijven.. alleen plassen/poepen... en liefst vragen aan hem in plaats van hij aan jou... Even weer de teugeltjes aantrekken lijkt me hoor...

dikke kus

hier precies hetzelfde! :wall:

wat zijn ze daar toch slim in he

niet te geloven.

ik heb gister wat nieuws uitgeprobeerd:

wat eerder naar bed, een half uurtje

en dan gezegd dat de deur nog even open mocht blijven,

dat hij moest blijven liggen en zijn muziekjes mocht luisteren

en dat ik daarna een kusje kwam geven en de deur dicht kwam doen.

hij is er nog 1 keer uit geweest,

maar toen zei ik dat de deur dan niet open kon blijven tot het muziekje afgelopen was als ie er weer uit zou komen.

hij bleef er in

en ik kon hem zonder morren knuffelen en een kus geven,

de deur dicht doen

en hij is er niet meer uit gekomen.

(uiteindelijk lag ie nog ruim voor zijn normale tijd te slapen ook!)

Stein gaat bijna altijd erg lief slapen. Dat doet hij sinds ik hem niet meer in de avond douche of badder.

Ik merk dat hij onder de douche zijn accuu ging opladen. (daarvoor niet maar 2 maanden terug ineens wel) End an ging hij ook rekken.

Nu doe ik hem wassen, pyama aan, tanden poesten. Lees een boekje, luister een liedje en hij gaat lekker slapen.

Het is duidelijk dat hier inderdaad weer de teugels aangetrokken moeten worden… Gisteren sliep hij pas om half 10…

En ja uiteindelijk (omdat hij echt BLIJFT huilen) naast hem gaan liggen omdat ik wist dat hij stil zou worden.

Het ritueel is wel duidelijk geloof ik. Eerst boven op papa-mamabed spelen met Micah, dan douchen, papa leest voor en Mateo mag nog een puzzeltje doen oid.

Ik heb bedacht dat ik bovenop het wat strenger worden hem ook in de middag niet meer laat slapen…

Hij stond vanochtend om 6 uur naast mijn bed. Hij heeft dus ruim 8 uur geslapen terwijl zijn broer het met ruim 12 uur doet…

Bedankt voor het meedenken.

Oh en Jannigje, ik heb ook wel eens het idee dat hij na de douche juist wakkerder wordt :think:

Wij hebben ook twee kinderen he. En we doen het ritueel samen…

Ik denk dat je daar goed aan doet; zijn middagdutje afschaffen…

We hadden hier hetzelfde probleem, tot hij niet meer sliep in de middag. Nu gaat hij rond half 7 lekker onder de douche, daarna verhaaltje van papa en vervolgens is hij zo moe dat hij echt binnen 10 minuten slaapt . Hij staat de laatste tijd ook echt pas sochtends rond 8 uur aan ons bed en ben echt van mening dat we dat te danken hebben aan afschaffing van het middagdutje.

Ik hoop dat het voor jullie ook de oplossing zal zijn.

ps en ipv de douche doen we vaak een lavendelbadje; uiterst rustgevend :thumbup: :wink:

en… het gaat ook weer over hoor.

Aniek had het ook, een maand of 4/5 lang en ineens was het klaar.

Bij haar werkt het dat we haar avondritueel met plaatjes op haar deur hebben hangen. We volgen ook precies DIE volgorde.

Eerst plassen, dan pyama aan, nog wat drinken en een verhaaltje ondertussen. Dan tanden poetsen, in bed, muziekje aan, nachtlampje aan, kus voor haar, kus voor d’r knuffel en dan mag de deur open blijven en moet ze gaan slapen.

Voorheen had ze een lange adem en riep ons steeds terug.

Mama, ik moet poepen (als ze dat nog niet heeft gedaan mag het, heeft ze die dag wel gepoept weet ik inmiddels dat ze het verzint want ze poept noooooooit 2 x op een dag) plassen als ze net is geweest mag ook niet, ze is nog steeds droog s’ochtends hoor, we laten haar plassen als ik s’nachts om 1 uur ook moet.

Dorst en honger zijn pech gehad situaties, ze heeft altijd water tot haar beschikking en eten doen we onder dinertijd. Als ze het dan niet doet, heeft ze dus pech. (papa is wel eens zo gek gekregen een beschuit te smeren voor madam, jaaahhh daaaag :roll: )

Die duidelijkheid heeft ze wel echt nodig, een strakke vaste bedtijd ook en we werken er al naar toe VOOR ze gaat.

Dus om 7 uur zeggen we al, heeee de wijzer gaat weer naar beneden, als hij beneden is ga je naar bed.

Vaak zie je haar dan al van alles verzinnen en proberen, maar daar is ze dan ook al wel mee klaar als het half acht is en dan gaat ze dus gewoon.

En toen was het “ineens” over :thumbup:

Moet altijd stiekem wel lachen om al die ‘smoezen en afleidingsmanoevres’ die kids verzinnen…

:lol: :lol:

Cell, mss ga ik ook maar dagritmekaartjes gebruiken voor bedtijd. Ik ben altijd idd ook duidelijk; ‘als dit en dit voorbij is, gaan we naar boven voor bed’. ‘Na het tandenpoetsen ga je naar bed’ etc.

Misschien zit Mateo nog lekker in zn spel, als hij -voor zijn gevoel- plotseling naar bed moet.

Bij Olivia zijn het ook periodes. Zo sliep ze maanden enorm goed. Zeiden we; ‘kom, Olivia moet naar bed’. En dan zei zij; ‘Ja, kommm’. En dan onze hand pakken en naar boven lopen.

Helaas nu niet meer :slight_smile:

Van douchen knap ik zelf ook altijd helemaal op, nooit zo bij stil gestaan eigenlijk :think:

Die kaartjes zijn misschien ook iets wat ik wil gaan gebruiken. Die dingen worden straks ook op school gebruikt…

Vandaag dus geen middagdut (en gelukkig viel zijn humeur in de middag mee :shifty: ) en volgens papa sliep hij om 20:15…Is 1,5 eerder dan gisteren he…

Ik kijk het even aan en anders ga ik de kaarten eens introduceren…

Hier nu ook af en toe zonder middagslaapje.

En als ze zogenaamd nog moet plassen en poepen mag dat meteen bij het piama aandoen maar later niet meer.

En dat weet ze nu heel goed!

Hier werd dat ook te pas en te onpas ingezet om te rekken; nu dus gewoon vaste volgorde en daarna niet weer. (wel midden in de nacht natuurlijk).

Als ze blijft ouwehoeren ga ik na een uur ofzo één keer terug om haar weer in te stoppen en welterusten te wensen en dan ga ik ook meteen weer weg. Meestal heeft ze dan gelukkig wel zoiets van okkeeeeeeeeeeee :mrgreen: .

MAar ik denk dat jij al een heel eind komt met middagslaapje afschaffen en niet meegaan in die onzin; dan heeft hij het vast heel snel door :slight_smile: .

Héél herkenbaar! we zijn er hier (even afkloppen) goddank net vanaf.

Ik was zó zat, het ernaast liggen , nog éénnnn verhaaltje, nog 1nnnn liedje, zeggen dat hij niet kon slapen, licht moet áán licht moet úit, Ik was helemaal kapot tegen de tijd dat hij sliep.(al was het maar van het vechten tegen de zwáre irritatie die ik ontwikkelde)

Ook hier trouwens geen bad of douche, ivm te wakker worden.

Wat hier wel lekker heeft gewerkt is dat ik hem beneden wat eerder in zijn pyama hijs en dat hij dan nog een tijdje mag spelen, heb hier inmiddels ook 2 keer het eierwekkertje gebruikt en tot mijn verbazing riep hij nu zelf “bedjestijd!” Tis gewoon lekker duidelijk

vóór we naar boven gaan vermeld ikvast hoeveel verhaaltjes we gaan lezen ( 1 óf 2) (en heeel consequent zijn daarin) Als die klaar zijn gaat het licht uit, en blijf ik nog heel even naast hem zitten, dan zing ik wat er is gebeurt die dag en eindig altijd met dat joost nu mooie dromen mag gaan dromen en dat ik hem morgen weer zie.

Hij wordt daar heel rustig van en is voor mij echt een quality time momentje geworden. Hij ligt vaak dan half in mijn arm al een beetje te doezelen, kan hij de dag een beetje verwerken, rustig worden. en dan is het duidelijk dat het het einde van de dag is.

Hij is om half 8 als een blok in slaap gevallen :shock:

Ik heb niet een keer terug moeten gaan… :dance:

:clap: :clap: :clap: :dance: :dance:

wat heerlijk!

Zomaar? of heb je een nieuwe taktiek ingezet?

@Jubbes wrote:

:clap: :clap: :clap: :dance: :dance:

wat heerlijk!

Zomaar? of heb je een nieuwe taktiek ingezet?

Hij heeft al 2 dagen niet in de middag geslapen…

Heeee wat goed :dance:

Fijn he? Vind het zo heerlijk om een rustige avond te hebben . Joost ligt nu wel in bed, hij is verkouden en doodmoe, maar dan weet ik bij voorbaat dat ik hem vanavond niet voor 9 uur in bed hoef te leggen.

Hopelijk is dé oplossing nu gevonden voor jullie !

Hier gaat het goed joh…

Bad-aankleden-verhaaltje en als een blok…

Wat fijn! Geniet van je avond :mrgreen:

(heb je nou niet wat veranderd in avondritueel?)