hij eet alleen macaroni met rode saus

Ik dacht eerst dat het een fase was, maar dit duurt wel verdomd lang :think:

Mijn zoontje eet 's avonds alleen als we pasta eten met rode saus. gelukkig groenterijk, maar elke dag pasta kan toch niet! :doh:

Al het andere weigert ie pertinent. Dit is eigenlijk vanaf het begin al zo. Net een hap aardappelschotel geprobeerd; vervolgens wordt ie boos, pakt zijn bord en zet het weg. ‘klaar’ zegt ie dan :eh:



Het ergste is nog dat we dus tegenwoordig zeker 3-4x pasta eten. het komt mijn strot uit. Ik probeer af te wisselen maar weet dat ie dan gewoon niks eet. Als we de volgende dag dan weer ‘gewoon’ pasta eten valt ie aan als een uitgehongerd kind…hebben jullie nog een tip?

Mijn dochtertje eet ook het liefste pasta, ik ook trouwens dus het staat hier wel regelmatig op tafel.



Merk dat als ik aardappels maak ze echt een heel stuk minder eet.

Maar ik zou echt niet zo vaak pasta koken hoor, ik zou gewoon eens een paar dagen doorzetten. Gewoon het bord voor zijn neus, wil hij niet jammer dan, dan eet je maar niet.

ja dat zou ik ook doen wil je niet dan niet en verder ook niks geen koekjes chips snoepjes enz

ik ben misschien heel onpedagogisch maar ik zou, als het veel strijd veroorzaakt, van de pasta in de vriezer stoppen zodat je af en toe pasta kunt pakken terwijl je zelf wat anders eet.

Of de aardappels een keer bakken zodat hij er saus bij kan eten, roerbakgroente met een rode saus :think: Of andere gerechten wat qua kleur op de pasta lijkt.



ik denk dat het vanzelf over gaat. Sarah heeft dit gehad met bami maar nu heeft ze het ‘te vaak’ op en eet ze liever wat anders :slight_smile:

Ik zou absoluut niet zijn eigen goesting geven, ik vind het zelfs een beetje erg dat jullie express voor hem zoveel pasta eten!

Niet lusten? Dan maar pech, bord weg en klaar maar dan idd ook geen onnodige tussendoortjes!

Hij zal op den duur wel weer eten maar zoals jullie het nu doen beseft hij ook wel dat het niet lang duurt voor er weer pasta voor zijn neus komt te staan…

Ik vind het nooit leuk om te horen dat ouders afhankelijk worden van hun kind, het hoort nog altijd omgekeerd te zijn…

Ivan vindt pasta ook heel lekker maar ik ga geen 3x in de week pasta eten omdat meneer dat zo graag wilt, hier eten we dat 1x in de week.

Rest van de week eten of hollandse pot of nasi of iets dergelijks, eet hij niet , jammer hoor dan maar niet.

Yoghurt krijgt hij al toetje en dan maar naar bed.

Vandaag hadden we bruine bonen schotel , normaal vind hij het heerlijk maar nu wou hij alleen de appelmoes en ging hij klieren nou ja dan maar pech hoor.





Ik zou echt niet zijn wens voldoen hoor gewoon eten wat de pot schaft

Je kan je er in elk geval lekker groenten door heen knikkeren…

Mijn zoontje eet al bijna 2 jaar geen warm eten meer en dan ook echt niks :eh:

Hoe lang is lang? :slight_smile:



Ik zou hem ook gewoon voorzetten wat er is, wil hij het niet, dan niet. De volgende avond beter. Of niet. Dan wellicht de avond er na wel weer of die daarna.



Het schijnt dat kinderen over het algemeen wel zorgen dat ze niets te kort komen…daar zou ik dan ook maar vanuit gaan. Wie weet gaat hij ook wel gewoon weer eten als hij merkt dat zijn gedrag hem - behalve honger - niets overlevert.



Als je er zelf geen moeite mee hebt om andere ‘rode sauzen dingen’ te koken, dan kun je dat natuurlijk ook doen…maar dan zou ik daarna verder niet te veel meer toegeven aan zijn ‘kuren’, want anders blijf je bezig.

Geef hem wat jij eet! Maak er geen strijd van…

Wil hij niet, dan niet.

Wat je dan wel als aanvulling kan doen, is een flesje pap (of beker/bordje), voor het slapen gaan.

Hier eet hij ook amper iets 's avonds. Ik zet elke avond een bord voor zijn neus met hetzelfde eten dat wij eten. En hij eet idd pasta vaak wel meer dan 1 hapje (en dan bedoel ik dus 3 hapjes :wink: ), maar dat eten we maximaal eens per week.

Ik heb de fout begaan om pas over zijn worteltjes appelmoes te doen, omdat het nog zo heet was, en hij trek leek te hebben. Sindsdien vraagt hij standaard om ‘appelpoes’. Mijn man vindt het geen probleem om dat over zijn groenten te doen, ik iets meer. Maar het helpt toch niks, want hij schraapt de appelmoes ervan af, en eet echt geen hapje groenten.

Dus die appelmoes is ook over nu :wink: Hij krijgt elke dag zijn bord eten, en elke dag wel een toetje. Dat laatste eet hij prima, dus echt hongerig gaat hij echt niet naar bed. En zo wel, dan hoop ik dattie er van leert :wink: Ik maak absoluut niks speciaal voor hem klaar, dan aten we elke dag patatjes of macaroni en dat vind ik echt niet gezond.

misschien helpt het als je hem een eigen bakje met een lepeltje geef?? Zodat hij zelf kan “eten” naja lees een poging tot doet :slight_smile:

jij houd een ander bakje met eten appart en onder tussen als hij “zelf” eet kun jij hem eten geven ( is het duidelijke eigenlijk :think: )



Zo doet ik het nu ook en het werkt gelukkig :slight_smile:

Ondanks dat onze bink een alles eter is, heeft hij toch echt wel een voorkeur voor pasta, dat gaat er in als koek, maar andere dingen eet hij wel maar niet zo happig als pasta.

Nu ik hem zijn eigen bord en lepel heb gegeven en hem zelf laat prieken gaat het eten er ondertussen in als koek :mrgreen:

dave eet al bijna 3 jr niet veel anders dan bonen en spaghetti…

iets anders eet hij niet…



tja dan maar wat vaker bonen of spaghetti eten…



ik vind het belangrijker dat hij wat eet dan dat hij andere leert eten.

kijk we proberen het wel… maar als hij een paar avonden niet eet wordt hij sjachie omdat hij dan niet goed slaapt… dit werkt door op de rest van ons gezin… dat willen we niet.



dus hier wordt spaghettie ingevroren voor ingeval van nood- hij heeft al een paar avonden niet goed gegeten…



jade eet tot nu toe nog bijna alles… we hopen dat ze neit Dave zijn eetpatroon overneemt :pray:



Ik was vroeger net zo… mijn ouders dwongen mij te eten… nou die fout ga ik niet maken. het komt vanzelf goed… ik eet nu ook veel meer dan vroeger. ( nog niet alles hoor :mrgreen: maar dat geeft niet)

Tja, mijn zoon eet niets wat geen brood is.

Hij eet appel en banaan, brood met beleg en vlees, kip, vis, eieren en kaas.

Dat is het…



Dan kun je zeggen dat ouders niet afhankelijk mogen worden van hun eigen kind, maar een kenmerk van kinderen is dat ze niets doen wat ze echt niet willen. In elk geval een kenmerk van onze zoon :wink:



Ik zou hem geven wat jullie eten, en anders eet hij maar niets. Twee keer in de week lekker macaroni met rode saus, kom je beiden tegemoet.

hier ongeveer hetzelfde als bij lydia

tygo begint langzamerhand wel weer meer dingen te proberen

maar tis nog niet veel

voor zijn achtiende komt het vast goed … hoop ik :roll:

Hier ook wel eetproblemen gehad. Dan met name met brood.



's morgens wilde hij geen brood eten. Eerst gaf ik hem dan nog wel eens fruit of wat anders. Op een gegeven moment was ik het zat. En niks anders gegeven. 's middags wilde hij toch wel snel zijn brood opeten.



Als ze honger krijgen eten ze echt wel.



Hier gaat het brood eten nog niet altijd even snel (als wij zouden willen), maar hij eet het wel. Aardappelen en vlees gaan ook goed. Nasi, bami, lasagne en weet ik veel voor “rare” gerechten eet ie ook. Alleen verse groenten vertikt ie. Dus krijgt ie af en toe een potje. Volgende week is de vakantie voorbij en dan gaan we ervoor dat hij ook de groente gaat eten. (het is ook wel een slimmerd, want als we de groente fijn maken en door het potje doen, eet hij het wel op). Hoe bedoel ik ben gewoon dwars?

Wel grappig te lezen zelfde als jij eet hij niet dan niet…



Dat deden wij ook maar dan na een 8 weken maak je je toch wel zorgen.

Elke avond na bed zonder eten plus geen enkele groenten of vlees waar toch ook belangrijke dingen inzitten.



Dus wij zijn daar wel van af gestapt Op dit moment wil hij door een kindje op het kdv weer af en toe een potje :oops: nou ik vind het goed zit toch ook weer de nodige vitamientjes in denk ik dan maar.





Lydia we hebben allebij een peuter van dezelfde leeftijd zou het dan toch dar aan liggen :think:

Wow een potje :mrgreen: daar hoop ik soms ook op dat hij dat wil :oops:

Hij is begonnen voor zijn 2e verjaardag en tot nu toe geen verandering.

En: hij groeit :wink:

Dmv fruit, brood, zuivel etc krijgen ze meer binnen dan je zelf denkt.

@Bietje wrote:

Ik zou absoluut niet zijn eigen goesting geven, ik vind het zelfs een beetje erg dat jullie express voor hem zoveel pasta eten!

Niet lusten? Dan maar pech, bord weg en klaar maar dan idd ook geen onnodige tussendoortjes!

Hij zal op den duur wel weer eten maar zoals jullie het nu doen beseft hij ook wel dat het niet lang duurt voor er weer pasta voor zijn neus komt te staan…

Ik vind het nooit leuk om te horen dat ouders afhankelijk worden van hun kind, het hoort nog altijd omgekeerd te zijn…




ik vind niet dat je afhankelijk bent van je kind als je graag eet wat je kind lust.



Ik heb geen zin in de strijd om het ene kind wel een tussendoortje te geven en het andere kind niet omdat het een bepaalde groente niet lekker vind of het avondeten niet wil eten.



ik ben ook geen groente eter, vind eigenlijk geen enkele groente lekker terwijl ik het vroeger wel altijd heb ‘leren’ eten, nu echt niet meer hoor… :shifty:



Over smaak valt niet te twisten en ik kan me voorstellen dat kinderen bloemkool witlof boontjes boerenkool broccoli prei zuurkool spinazie enzovoorts echt niet lekker vinden :slight_smile: (alleen roerbak in een speciaal gerecht/schotel of met veel saus :shifty: )



overigens éét ik het wel, want ik vind dat ik het goede voorbeeld moet zijn voor mijn kinderen :lol: en gelukkig eten de meiden vrijwel alles!! Maar echt niet met smaak ofzo…

Als ik pedagogische dingen hierover lees staat er altijd dat je het gewoon voor moet zetten en je niet druk moet maken als ze niet eten. Dan maar honger en dan eten ze het volgende keer wel.



Ik weet van mezelf sinds ik kan herinneren dat het me echt niet interesseerde als ik geen eten kreeg. Gooide het gewoon in de wc als mijn ouders niet keken. Ik had dan echt geen honger. Weet dus eerlijk gezegd niet of die pedagogische aanpak werkt.

Maar mijn herinneringen gaan natuurlijk niet terug tot 1 jaar en 8 maanden en mijn moeder was een extreem slechte kok :mrgreen:

Het gaat er hier ook niet om dat hij wel gaat eten, want dat vertikt ie toch wel als hij niet wil. Maar ik wil me er niet over frustreren, en dat doen we dus niet. Niet doordat ik 2 verschillende dingen moet gaan maken, en ook niet door hem het eten naar binnen te proppen. Hij krijgt verder gewoon alles wat hij normaal ook krijgt, gewoon zijn tussendoortjes en zijn toetje, en als hij zijn warme eten niet eet, tja, dan toch gewoon niet? Er komt af en toe best iets binnen als we het voor zijn neus zetten. En hij eet fruit als een tierelier, dus met die vitamientjes komt het ook wel goed. Die fase gaat vast over :smiley: