Hier was ik er 1 van

Ombudsman kraakt aanhouding Feyenoordfans





ROTTERDAM - Bij de aanhouding van 799 mensen rond de voetbalwedstrijd Feyenoord-Ajax in april 2006, hebben de Rotterdamse autoriteiten de grenzen van het toelaatbare fors overschreden.

ANP



Het aantal aanhoudingen was onnodig hoog en de behandeling van de supporters was ernstig onder de maat.



Dat concludeert dinsdag de Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer na uitgebreid onderzoek naar het politieoptreden.



De arrestanten werden urenlang zonder eten, drinken en toiletten vastgehouden. Niet alleen raddraaiers zaten vast, ook kinderen, ouderen en zwangere vrouwen werden opgehouden in bussen en in de parkeerkelder van de rechtbank. In de dagen die volgden, regende het klachten over het politieoptreden.



Ajaxsupporters



De politie pakte de honderden voetbalfans en stenengooiers op omdat ze op het Marathonviaduct bij de Kuip bleven hangen. Daardoor kon een trein met Ajaxsupporters aanvankelijk niet vertrekken. De mobiele eenheid (ME) sloot de Feyenoordaanhang in en dirigeerde iedereen naar bussen.



Een jaar eerder liep het bij de voetbalklassieker volledig uit de hand. De Feyenoordaanhang koelde zijn woede op de politie. Daarbij raakten ruim vijftig agenten gewond. De politie stond daardoor op scherp.



Signaal afgeven



De ombudsman concludeert dan ook dat het toenemende voetbalgeweld steeds meer druk legt op gemeente en politie.“De wens om hard op te treden en de wens om aan de supporters het signaal af te geven dat het menens is in Rotterdam, lijkt te veel invloed te hebben gehad op de keuzes die zijn gemaakt, zodat die keuzes onevenwichtig waren.”



Er waren ook andere manieren om de mensen daar weg te halen, stelt de ombudsman. Daar komt nog bij dat niemand is vervolgd voor de redenen waarom ze zijn aangehouden. Brenninkmeijer noemt dat onbehoorlijk. Circa vijftig relschoppers moesten voor de rechter verschijnen voor openlijke geweldpleging. Een aantal anderen kreeg een boete omdat ze zich niet konden legitimeren.



Burgemeester Opstelten



Burgemeester en korpsbeheerder Ivo Opstelten, korpschef Aad Meijboom en hoofdofficier Henk Korvinus staan lijnrecht tegenover de conclusies van de ombudsman. Zij vinden dat bij de aanhoudingen geen grenzen zijn overtreden.



“Ons optreden was destijds noodzakelijk om de orde te handhaven. Als we dat niet hadden gedaan, waren er rellen uitgebroken”, schrijven ze in een verklaring. Excuses hoeven de arrestanten dan ook niet te verwachten.



Opstelten, Meijboom en Korvinus geven wel toe dat bij de opvang van de mensen het nodige is misgegaan. “Daar hebben we onze lessen uit geleerd”, zei Opstelten.



Klacht



Advocaat Frank van Ardenne diende namens 87 supporters een klacht in. Hij omschrijft het rapport als vernietigend. Wat de raadsman betreft, hebben de personen die ten onrechte zijn aangehouden recht op excuses en een schadevergoeding.



“Het zou de overheid sieren wanneer zij het boetekleed zou aantrekken en de onschuldige Feyenoordsupporters een financiële genoegdoening zou betalen.” Maar het belangrijkste, aldus van Ardenne, is dat de gebeurtenissen van 23 april 2006 zich niet herhalen. “Dit is een typisch geval van eens maar nooit meer.”



Excuus



De Feyenoordsupporters verwachten een excuus van de Rotterdamse burgemeester. “Dat hij toegeeft dat hij op 23 april 2006 verkeerd heeft gehandeld. Dan is het voor ons afgedaan”, zei algemeen manager Joop Verschuuren van de Supportersvereniging Feyenoord dinsdag.



Het rapport noemt hij “vernietigend”. “Wij zijn in het gelijk gesteld.” Hij vindt het onbegrijpelijk dat opa’s, oma’s en kinderen (van wie de ouders vreselijk ongerust waren) uit voorzorg zijn gearresteerd. “Ze hadden de supporters - ik praat hier niet over hooligans - ook gewoon kunnen wegsturen.”



Ja ik was bij die wedstrijd en stond op de verkeerde plek op de verkeerd moment. Op de brug moesten we langs om bij de auto te komen maar we konden geen kant op ivm haag ME'ers omlopen kon ook niet weer een haag, en terug naar het stadionplein kon ook niet want ook daar kwam een haag ME. Er werd verteld dat we zo verder konden als de Ajax supporters weg waren. Nou mooi niet. Op dat moment was iedereen opgepakt. Van half 3 tot 17.00 eerst op de brug staan wachten. Daarna werden we afgevoerd in bussen richtig politiebureau. (kleine kindertjes werden vastgebonden dmv Tie-rips.) We werden gedumpt in een garage van politiebureu. Daar werden 3 van die toiletten binnen gebracht. En een emmer met water en een rol bekertjes. Een zwangere vrouw viel bijna flauw, en toen de garage deur open ging stonden de MEérs in gevechts houding klaar.
Van de 800 waren er 6 die aan het etteren waren! Om 23.00 werden hub en ik verhoord op een criminele manier. 23.30 konden we nog es terug richting Groningen.







Jesus… :shock:

WHOOOOOO hoe is het mogelijk dat 6 van die etters er voor kunnen zorgen dat er zoveel mensen aangehouden moesten worden.

sneu hoor dat een voetbalwedstrijd verpest kan worden door een groepje etters(kinderachtige volwassenen).

who he :shock:



… vreselijk zeg!

En wat water en 3 wc’tjes??

Schandalig!

Traumatisch zeg!!

Ronduit belachelijk :shock: :shock: !

NOu de nachten daarop heb ik ook niet zo heeel fijn geslapen :?

pff belachelijk dit zeg… :frowning:

Zit het met open mond te bekijken, jemig… :o

Zolang meneer Opstelten achter zijn beslissing blijft heb je gewoon pech. het erge vind ik dat ze zwangeren en kinderen van 7/8 jaar op pakken, en ook nog eens met tierips vast binden. Je bent opgepakt onde het kopje samen scholing :roll:

Het is belachelijk!



Ik was ooit bij een wedstrijd van Ajax. We waren met een groepje, en 1 ervan had iets met zijn enkel en liep op krukken. Ajax verloor en we besloten om even de ergste drukte af te wachten, tot die weg was. Toen we richting de metro zouden gaan, werden we teruggedrongen door de ME. En moesten we (incl krukken) een heel eind om lopen, naar het treinstation :think: Ondertussen werd de groep “natuurlijk” baldadig en opstandig (niet mijn groep hoor), en er vloog een hotdogstalletje in de fik, er werden bushokjes in elkaar geslagen, veel gescholden en geroepen, geduwt en getrokken. En nogmaals, daar loop je dan op je krukken, en je mag er echt niet even langs hoor (landgs de ME haag).

Ik vond het ook zo belachelijk! Daar liep ik dan ineens, 1ste wedstrijd die ik ooit live had gezien! Neem van mij maar aan dat ik niet nog een keer ga :oops:

Jemig !!! echt belachelijk



Ik ga nog wel es heen maar niet meer naar risico wedstrijden (ik kijk wel uit)

Niet normaal dit :?

Jeetje zeg :shock:



Stelletje gekken die polities!

en dan die kinderen jeetje als volwassene hou je er al trauma’s/nachtmerries aan over en die kleintjes dan?



en jij heb je zelf nog stappen ondernomen?

ik zweer je mijn advocaat kreeg zsm een telefoontje!!! :evil:

Hebben wel geprobeerd maar heeft niets opgeleverd, zo lang meneer opstelten achter zijn besluit blijft kunnen we niks.

Klinkt heel herkenbaar toen FC Utrecht tegen ajax speelde jaar of zes geleden :frowning: Heel *&^%%& om zoiets mee te maken weet ik uit ervaring :frowning:

:shock: Heb je verhaal met steeds grotere verbazing en afgrijnzen gelezen.



Echt belachelijk :evil:

Oh wat erg zeg!!! :shock:

Ik zag hierover wat op het journaal vanavond…dat foute supporters eens goed worden aangepakt juich ik alleen maar toe, want zij verzieken het voor iedereen. Maar dat er ook onschuldige mensen bij betrokken raken (en vooral ook op de manier hoe :silenced: ) is ronduit schandalig!

Wat was dit erg idd. Mijn neefje en zwager wilden ook over de brug om naar hun auto toe te gaan. De ME heeft toen gezegd dat ze beter snel weg konden gaan omdat ze gingen chargeren. Mijn neefje was echt heel erg bang en moest huilen.



Daarna wilde hij geen seizoenkaart meer. Nu inmiddels weer wel hoor, maar het is ronduit belachelijk.



Wij zitten op vak W dus komen er aan de andere kant uit en onze auto staat gelukkig ook ergens anders.

Het frusterende was, dat je als je iets wou vragen je weggewimpeld werd. HOe moet ik dan terug naar de auto :eh: